Herfstverwachting 2012

Topic gezien door 104065 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 27 aug 2012 - 11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Harry de Hond

Citaat van: Serge op vr 26 okt 2012 - 08:53
Voor volgend weekend staat er nog steeds een beste woei-waai op het programma
Is het niet gewoon een uitschieter v.d. control. Gem. zit halverwege. Zal dan toch wel meevallen allemaal, maar een beetje woei is best lekker. Laatste blaadjes mooi van de bomen, kan ik de goten legen en de straat vegen.  :P
Juist.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Harry de Hond

Temp. zakte hier vanavond snel naar 1.5C rond 18.50 uur. Loopt nu weer op, huidige temp is 2.6C. en snel stijgende....
Juist.

Lightning_Glenn

Sneeuw volgens buienradar boven Huizen/Naarden
http://www.buienradar.nl/sneeuw.aspx

Jan van Ooijen

4 november aardig stormpje, later meer daarover





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis


Harry de Hond

Zag net ff snel dat de temps ook weer even "flink" oplopen in de nacht van 4/11.
Juist.

Danny

Ook ECMWF laat 970 hPa zien voor vrijdag. Anders dan GFS ligt de kern meer ten noorden van Ierland en ten westen van Schotland. Veel verder weg van ons land. Tevens, gezien de isobaren wordt de meeste wind aan de westkant van het Laag verwacht. IJsland lijkt volgens ECMWF de volle laag te gaan krijgen vrijdag als we het over de wind hebben.

Danny

Nieuwe GFS run (06z) geeft wederom een kern van 970 hPa vlak naast Nederland weer.
en aandachtspunt voor de komende dagen. Een zwaar windveld op de Noordzee ten westen en later ten noord-westen/noorden van Nederland.
Bij de minste koersverandering kan het NW van Nederland bijv. de volle laag krijgen. Het is zeker een aandachtspunt voor de komende dagen.

Danny

De stormkansen blijven bestaan voor o.a. vrijdagmiddag. GFS komt met een klein maar stevig windveld dat rondom 14u. het zuidwesten van het land binnen zal komen. Het windveld trekt via de kust omhoog om in de loop van de avond het NW van Nederland te verlaten.
Windstoten tot een 100 km/p.u. aan de kust is hard maar komt wel vaker voor in Nederland. Windstoten tot een ruime 90 km/p.u. in het binnenland volgens GFS is uitzonderlijker.

Serge

daar komt de woei waai
Waar is mijn cape

Danny

De nieuwe GFS run (06z) doet er nog een schepje bovenop m.b.t. de vorige (00z) run.
Windstoten aan de kust tot over de 100 km/p.u. (110 denkbaar) en in het binnenland tussen 90 en 100 km/p.u.
Niet alleen veel wind maar ook veel neerslag. Vanaf nu t/m zondag ochtend 8u. (+144) kan er aan de kust nog wel 50mm gaan vallen.

Na een natte Oktober is het begin van November ook nat en vooral ook winderig te noemen.

Arend

Citaat van: Danny op di 30 okt 2012 - 13:12
De nieuwe GFS run (06z) doet er nog een schepje bovenop m.b.t. de vorige (00z) run.
Windstoten aan de kust tot over de 100 km/p.u. (110 denkbaar) en in het binnenland tussen 90 en 100 km/p.u.
Niet alleen veel wind maar ook veel neerslag. Vanaf nu t/m zondag ochtend 8u. (+144) kan er aan de kust nog wel 50mm gaan vallen.

Na een natte Oktober is het begin van November ook nat en vooral ook winderig te noemen.

GFS heeft er weer eens zin in. Windkracht 10 langs de kust? Blijft altijd lastig dit soort storingen, met wat steun van andere modellen in de volgende runs gaat het misschien lukken.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerextrem

Ergens heb ik idee dat allemaal toch meevalt (kijkende naar ECWMF), zometeen begint nieuwe GFS run.. hopen dat niet minder wordt.

André

Als het niet zo erg wordt als in Amerika zijn we tevreden , eens een goeie storm mag er wel zijn ik kijk er al naar uit .
Demeulemeester André

Danny

Citaat van: Weerextrem op di 30 okt 2012 - 16:20
Ergens heb ik idee dat allemaal toch meevalt (kijkende naar ECWMF), zometeen begint nieuwe GFS run.. hopen dat niet minder wordt.

Klopt dat gevoel heb ik ook wel een beetje. GFS staat zo goed als alleen op dit moment met de zware storm. De rest van de modellen bereken de kern veel verder weg van Nederland. Wel wind maar niet zoveel als GFS zegt op dit moment denk ik.

Dennis

Citaat van: Danny op di 30 okt 2012 - 18:13
Klopt dat gevoel heb ik ook wel een beetje. GFS staat zo goed als alleen op dit moment met de zware storm. De rest van de modellen bereken de kern veel verder weg van Nederland. Wel wind maar niet zoveel als GFS zegt op dit moment denk ik.


KNMI Hirlam kaart tekent Laag in NW France - nu kijken wat koers wordt


Arend

Citaat van: Danny op di 30 okt 2012 - 18:13
Klopt dat gevoel heb ik ook wel een beetje. GFS staat zo goed als alleen op dit moment met de zware storm. De rest van de modellen bereken de kern veel verder weg van Nederland. Wel wind maar niet zoveel als GFS zegt op dit moment denk ik.

12z GFS (boven) en EC (onder). Mogelijkheid is er nog steeds.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny

Storm is voorlopig ook bij GFS van de kaart gevallen. Winderig zal het vanaf morgen (donderdag) wel zijn maar verder dan stoten tot een kilimeter of 60 a 70 km/p.u. lijkt het op vrijdag niet te komen. Het zwaarste windveld gaat over het Zuid-Oosten van Nederland heen volgens GFS (00z)

Ramon Oost

GFS een stuk minder dan een aantal dagen geleden (zoals gewoonlijk bij GFS)

GFS06 geeft de zwaarste windstoten (tot 90km/h) nu aan voor Luxemburg Lagedrukgebied trekt precies over Nederland.


Powered by EzPortal