Herfstverwachting 2012

Topic gezien door 102831 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 27 aug 2012 - 11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Een zachte herfst verwacht

WSI (Weather Service International) verwacht dat de temperaturen voor de periode september/november in Europa gemiddeld hoger  uitkomen dan normaal, met uitzondering van het zuidelijk deel van het vaste land. "De herfst staat voor de deur en we zien in de klimaatmodellen alsook in de historische gegevens dat er zich een milde periode aandient voor een groot deel van Europa, dat zegt Dr. Todd Crawford die  hoofd meteoroloog is van WSI.

De combinatie van een opkomende El Niño en de koude noordelijke Stille Oceaan resulteert meestal in een gebrek aan Noord-Atlantische blokkades. Dit houdt dus in dat we temperaturen verwachten die boven normaal liggen, vooral in het noorden. Onze vroege blik op de winter suggereert dat de beste kansen voor temperaturen die onder normaal liggen in het noordoosten van Europa en westelijk deel van Rusland, terwijl de temperaturen in het zuidoosten boven normaal zijn.

Wat de winter zal gaan brengen is nu nog niet duidelijk en zinloos om over te schrijven. Maar aangezien we op sneeuwhoogte.nl momenteel druk bezig zijn, zal er ongeveer rond 1 september wat losgelaten worden over de aankomende winter.



September
Scandinavië: warmer dan normaal
Verenigd Koninkrijk: warmer dan normaal
Noord-Europa: warmer dan normaal
Zuid-Europa: warmer dan normaal

Oktober
Scandinavië: warmer dan normaal
Verenigd Koninkrijk: warmer dan normaal
Noord-Europa: warmer dan normaal, met uitzondering van het oosten
Zuid-Europa: kouder dan normaal, met uitzondering van het westen

November
Scandinavië: warmer dan normaal
Verenigd Koninkrijk: warmer dan normaal
Noord-Europa: warmer dan normaal
Zuid-Europa: kouder dan normaal


Broninfo WSI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Hmmm ik zie een hoop 'warmer dan normaal' voorbij komen. In deze tijd van het jaar hebben we in principe ook nog niets aan felle koude uitvallen. Laten we hopen op een mooie nazomer.
De formatie van een hoog boven onze hoofden, hetgeen ik hier http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1185.msg26527.html#msg26527 enkele dagen geleden al beschreef, lijkt nog steeds in de berekeningen te zitten, zij het dat het eea iets naar achter is geschoven. Na komend weekend zou mogelijk een wat standvastigere periode aanbreken. Uiteraard nog (veel) te ver weg, maar de signalen lijken ook nu weer vrij sterk. Even de gaten houden dus.

Tyshane

Ha leuk, de herfstverwachting! Op zich goed nieuws dat het een wat zachte herfst wordt. Vind ik persoonlijk dan. Zeker mbt september en oktober, dat vind ik heerlijke maanden om nog wat nazomerachtige dagen te hebben. In november mag van mij de herfst in volle zwaarte losbarsten om in december over te gaan in een echte winter. Ik heb er wel zin in, al ben ik nog niet klaar met de zomer.

Serge

Warmer dan normaal, als de nazomer dan ook maar niet natter word dan normaal :P, voor de energierekening is het wel oke om nog even een kleine 3 maanden door te nazomeren... We zullen zien of ze het dit keer wel bij het rechte eind hebben, ... met hun voorspelling voor het voorjaar was het niet veel soeps
Waar is mijn cape

Jelte

Citaat van: Marsel op ma 27 aug 2012 - 11:58
Na komend weekend zou mogelijk een wat standvastigere periode aanbreken. Uiteraard nog (veel) te ver weg, maar de signalen lijken ook nu weer vrij sterk. Even de gaten houden dus.

Aaaah, nee!  :o Gloeiende! Heb ik eindelijk weer wat meer tijd om te kitesurfen...  ;)

jones

Zolang de temps vanaf december maar onder normaal gaan :)

SniperEye

Ik ben eigenlijk gewend dat Jan zelf uitvoerig een stukje schrijft, of is dat alleen bij zomer & winter zo? Never mind, het blijft toch meestal een grote verrassing wat op de LT gebeurd.

Weerfreak 1337

Citaat van: SniperEye op di 28 aug 2012 - 17:58
Ik ben eigenlijk gewend dat Jan zelf uitvoerig een stukje schrijft, of is dat alleen bij zomer & winter zo? Never mind, het blijft toch meestal een grote verrassing wat op de LT gebeurd.

Vaak alleen zomer en winter idd. Het zijn natuurlijk ook de meest interressante seizoenen. :) Hoewel de herfst hier ook leuk kan zijn aan de kust qua bijvoorbeeld onweer :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Klopt, normaal doe ik alleen zomer en winter. Dit zijn de maanden waar het meeste vraag naar is. Lente en herfst pak ik meestal van WSI. De winter verwachting zijn we ook al mee bezig, een voorproefje staat over vier dagen op de vernieuwde sneeuwhoogte
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

klimascepie

We zitten nog steeds met en la Nina en een negatieve PDO. Bovendien zien we nu in Amerika de kou behoorlijk toe slaan. Dit hoeft natuurlijk niet te zeggen dat het bij ons ook snel kouder wordt en om eerlijk te zijn toch maar liever niet. Echter heb ik gemengde gevoelens om dat de kou toch dicht bij zit.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Weerfreak 1337

Citeer
QUOTE van Glenn

ook even off topic

Op internet daarstraks de eerste nieuwe verwachting al teruggevonden voor de winter van 2012-2013


In Amerika staat een zeer koude winter voor de deur met veel sneeuw
Voor nederland een typische kwakkelwinter volgens de voorspelling

Kijk er al weer naar uit naar die winterse toestanden





Oke, dit jaar krijgen we een goede winter dus. Is vrijwel altijd het tegengestelde van wat er maanden van tevoren word verwacht. :P
Vorig jaar werd de "horrorwinter" voorspeld. Alle gemeenten kochten massaal extra zout in. Ze hebben het nauwelijks kunnen gebruiken, muv begin februari.
Zo zal je weer nieuwsberichten krijgen dat we een typische kwakkelwinter krijgen, en op het moment dat iedereen uiteindelijk deze lange termijn verwachtingen in z'n kop heeft, valt de winter stevig in, en wie hebben het dan weer gedaan? Juist

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Heerlijk herfst-/nazomerweer hier op dit moment; weinig wind, veel zon en aangename temperaturen. Laat dat hoog nog maar even in onze omgeving ronddolen :).

Tyshane

Zeker lekker, zowel gisteren als vandaag overigens. Beide dagen een fietstocht door het bos gemaakt en gisteren was dat met een herfstig tintje vanwege het weer maar ook vanwege de vallende blaadjes (niet veel, maar toch...), de hele sfeer was gewoon herfst, het rook ernaar, het voelde ernaar; Heerlijk eigenlijk weer even.

Vandaag was het weer een beetje zomerachtig en een enorm verschil met gisteren; maar ook fijn. Fijn om weer in de natuur te zijn, fijn dat de zon weer scheen. Veel mensen ook in het bos; wandelen, fietsen, even lekker genieten van dat milde nazomerse weer. Lekker hoor... :)

Marsel

Ik blijf me er toch over verbazen hoever we soms een bepaalde trend van tevoren aan kunnen zien komen. Dit hoog, met onzekerheden over de exacte positie, was toch al een dag of 6 geleden (>150h!) goed zichtbaar in de verschillende modellen. Een zelfde beeld hebben we in het verleden ook gezien met bepaalde onweerssituaties. Het blijft mij soms verbazen :).

Tyshane

Citaat van: Marsel op za 01 sep 2012 - 15:05
Ik blijf me er toch over verbazen hoever we soms een bepaalde trend van tevoren aan kunnen zien komen. Dit hoog, met onzekerheden over de exacte positie, was toch al een dag of 6 geleden (>150h!) goed zichtbaar in de verschillende modellen. Een zelfde beeld hebben we in het verleden ook gezien met bepaalde onweerssituaties. Het blijft mij soms verbazen :).

Het is wel zo, maar ligt ook aan de interpretatie, niet alleen aan de kaarten zelf. Of bedoel je dat juist zo? Jij gaf het al een tijdje terug aan idd. Ik heb me er zelf een beetje in vergist en het wat minder verwacht onlangs. Het lijkt namelijk redelijk stabiel te worden. Als het deze week wordt zoals vandaag dan teken ik ervoor.

Marsel

Citaat van: Tyshane op za 01 sep 2012 - 15:11
Het is wel zo, maar ligt ook aan de interpretatie, niet alleen aan de kaarten zelf. Of bedoel je dat juist zo? Jij gaf het al een tijdje terug aan idd. Ik heb me er zelf een beetje in vergist en het wat minder verwacht onlangs. Het lijkt namelijk redelijk stabiel te worden. Als het deze week wordt zoals vandaag dan teken ik ervoor.

Absoluut waar, het ligt voor een deel aan hoe een persoon naar de kaarten en andere data kijkt en hoe deze vervolgens geinterptreteerd worden. Maar waar ik op doelde was het feit dat sommige trends of partroon doorbrekenede verschuivingen soms bijzonder goed op de lange termijn verwacht kunnen worden. Onze rekenbreinen hebben blijkbaar genoeg vermogen om dat soms redelijk nauwkeurig te beschrijven. Ook op de korte termijn is op sommige momenten de uitvoer zodanig nauwkeurig en betrouwbaar dat je er bijna blind op kunt varen. Dat is wat me verbaasd.
Die modellen blijven maar achtelijke machines die het moeten doen met de data en formules die wij er in gestopt hebben, maar wat er dan uit komt kan in sommige gevallen verbazingwekkend accuraat zijn. Jammer dat je vantevoren nooit weet of bepaalde modeldata daadwerkelijk als zodanig te gebruiken is....

Arend

Mooie kaartjes van EC in de 00z. Vorige run liet op termijn ook al zoiets zien. Oper in vorige run wel boven in de pluim, zal nu ook wel zo zijn.





Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Citaat van: Arend op zo 02 sep 2012 - 10:12
Mooie kaartjes van EC in de 00z. Vorige run liet op termijn ook al zoiets zien. Oper in vorige run wel boven in de pluim, zal nu ook wel zo zijn.

Dat ziet er prima uit! Plaatselijk wellicht een 28 graden volgens deze run, dat is niet mis.  8)

Arend

Citaat van: Tyshane op zo 02 sep 2012 - 11:00
Dat ziet er prima uit! Plaatselijk wellicht een 28 graden volgens deze run, dat is niet mis.  8)

Natuurlijk nog wel erg onzeker gezien de spreiding in de pluim. Maar oper en control lijken dikke vriendjes, dus wie weet gaat het lukken!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Pascal Soomers

GFS pakt weer lekker warm uit in deze run! Ook de onweerskansen stijgen weer in de loop van het weekend. Met name zondag 9 september t/m dinsdag 11 september. Uiteraard is het ver kijken, maar de voorpret stijgt ook alweer!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal