El Niño ontstaan in Stille Oceaan

Topic gezien door 2408 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 10 aug 2012 - 11:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

El Niño ontstaan in Stille Oceaan

In de Stille Oceaan is een El Niño ontstaan, meldt het Japanse meteorologisch bureau vrijdag. Volgens het bureau duurt het fenomeen waarschijnlijk tot in de winter op het noordelijk halfrond. El Niño is een opwarming van het zeeoppervlak in de Stille Oceaan, die zich elke 4 tot 12 jaar voordoet.

De opwarming heeft gevolgen voor het regenseizoen in veel landen. De laatste grote El Niño ontstond in 1998, toen in Azië ruim 2000 doden vielen en miljarden euro's aan oogsten verloren gingen. Het Amerikaanse Climate Prediction Center had donderdag al gewaarschuwd dat in de komende 2 maanden vrijwel zeker een El Niño zou ontstaan.

Voedselprijzen

El Niño kan droogte veroorzaken en de oogst verpesten in Australië, delen van Afrika, Zuidoost-Azië en India. Dat is slecht nieuws, zeker omdat de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties FAO donderdag liet weten dat de voedselprijzen in juli met gemiddeld 6 procent zijn gestegen. Vooral suiker en graan werden duur betaald. De FAO waarschuwde voor een voedselcrisis.

Bron Nu.nl
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Ziet er gunstig uit :D komende 6 maanden waarschijnlijk nog ontwikkeling van El-Niño.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Citaat van: Sven op za 08 sep 2012 - 12:02
Ziet er gunstig uit :D komende 6 maanden waarschijnlijk nog ontwikkeling van El-Niño.

Waarom vind je dat gunstig Sven?  :D dacht dat het in Nederland en rondom liggende landen in ieder geval niet tot enorme andere weersomstandigheden zou leiden. Hoogstens wat meer regen in het voorjaar. Of doel je ergens anders op?

Sven

Citaat van: Tyshane op za 08 sep 2012 - 12:43
Waarom vind je dat gunstig Sven?  :D dacht dat het in Nederland en rondom liggende landen in ieder geval niet tot enorme andere weersomstandigheden zou leiden. Hoogstens wat meer regen in het voorjaar. Of doel je ergens anders op?

El-niño = Goeie warme zomers, veel stevig onweer.
La-nina = Slechte zomers, weinig stevig onweer.

Maar dan zullen velen roepen zomer 2012 was niet slecht, nou bij mij maakt 1 maand goed weer niet direct 3 maanden goed ;)

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Citaat van: Sven op za 08 sep 2012 - 13:03
El-niño = Goeie warme zomers, veel stevig onweer.
La-nina = Slechte zomers, weinig stevig onweer.

Maar dan zullen velen roepen zomer 2012 was niet slecht, nou bij mij maakt 1 maand goed weer niet direct 3 maanden goed ;)

Ok zo! :) Maar naar ik begrijp valt dat wel erg mee (of tegen dus eigenlijk) in onze regio's, dat die link niet significant aanwezig is. Maar wie weet. Ik kan het van vroeger (oh dat klinkt oud) nog wel herinneren van el nino's, en dat was naar mijn idee toch wel een ander type voorjaar & zomer toen inderdaad. Hoe dan ook; Een verandering op dat vlak zou wel eens goed zijn, zodat we eens van die vaste patronen afraken.

Jelte

Hmmm, ik denk niet dat een El Nino één op één zo is te vertalen naar het weer bij ons. Er zijn andere stromingen die het bij ons meer voor het zeggen hebben, zoals bijvoorbeeld de AMO en misschien ook wel de PDO. Als je deze drie combineert kom je misschien al dichter bij elkaar (iemand die een vergelijkbaar jaar weet met twee La Nina's overgaand naar El Nino in combinatie met negatieve PDO en positieve AMO?). Maar dan nog blijft het klimaat, vertaald naar langetermijn seizoensvoorspellingen op z'n best een wankele theorie.

Powered by EzPortal