European weather June 2012 (Sat)

Topic gezien door 1423 bezoekers
Gestart door Johann, do 19 jul 2012 - 20:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

A movie of weather over Europe during June, 2012. Natural Colour RGB images are taken from EUMETSAT's Meteosat-9 satellite in geostationary orbit 36,000 km above the Earth.


Sven

Vraag me eigenlijk toch af hoe dat zit met sat opnames, draaien die satelieten mee met de snelheid van de aarde? Lijkt me sterk maar hoe anders krijg je een shot lijnrecht op dezelfde locatie elke dag weer.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: Sven op do 19 jul 2012 - 21:34
Vraag me eigenlijk toch af hoe dat zit met sat opnames, draaien die satelieten mee met de snelheid van de aarde? Lijkt me sterk maar hoe anders krijg je een shot lijnrecht op dezelfde locatie elke dag weer.

Yep, de Meteosat-9 satellite zit in een geostationaire baan rond de aarde op een hoogte van 36,000 km. Dus afh. van dag-nacht steeds dezelfde opnames resp. zelfde plek.



Het principe

Op een satelliet, die in een baan rond de aarde draait, werkt een aantrekkingskracht (of gravitatiekracht) van de aarde, die precies de nodige middelpuntzoekende kracht vertegenwoordigt die nodig is om de satelliet bij deze snelheid in zijn baan te houden. Het is belangrijk dat de snelheid en de gravitatiekracht op elkaar zijn afgestemd. Als ze trager zou draaien, zou ze op de aarde vallen, indien sneller, zou ze van de aarde wegvliegen.

Men kan vrij gemakkelijk berekenen (zie Middelpuntzoekende kracht en Zwaartekracht) op welke hoogte een satelliet moet hangen, om precies even snel als de aarde te draaien en bijgevolg t.o.v. de aarde niet te bewegen. Alle satellieten op die hoogte, namelijk 35 786 km boven zeeniveau (in een baan op de evenaar) worden geostationaire satellieten genoemd. Dit is zeer handig voor bijvoorbeeld weer- en telecommunicatiesatellieten. Indien deze niet geostationair waren, zouden wij permanent de stand van -schotelantennes moeten wijzigen en regelmatig naar een andere satelliet overschakelen. Dit verklaart ook waarom in het noordelijk halfrond schotelantennes altijd naar het zuiden gericht zijn. Geostationaire satellieten kunnen immers enkel boven de evenaar in de gewenste baan blijven.

Powered by EzPortal