Opwarming van de Noordzee stagneert

Topic gezien door 1038 bezoekers
Gestart door Shadow112, di 10 jul 2012 - 14:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow112

Opwarming van de Noordzee stagneert

Er worden ontzaggelijk veel gegevens verzameld over het weer. Dankzij het wonderlijke internet kun je die zelf inkijken. De temperatuur van het zeewater wordt al 30 jaar lang gemeten door satellieten en die gegevens kun je zelf downloaden en analyseren. Via de website van NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) kun je de temperatuur van specifieke zeegebieden ophalen. Ik koos voor het gebied voor de Nederlandse kust: van 53,5°- 58° NB, 1°-8° OL. Hieronder de afwijking van de gemiddelde zeewatertemperatuur over de periode 1971-2000.



Gemiddeld was de temperatuur van de Nederlandse kustwateren de afgelopen 12 jaar 0,6°C warmer dan het gemiddelde over de periode 1971-2000. Biologen van de universiteiten van Plymouth en Lille hebben uitgezocht of deze temperatuurstijging gevolgen heeft voor de fauna in de Noordzee. Zij ontdekten dat de populatie van de zwemkrab Polybius Henslowii is toegenomen. De toename van het aantal krabben heeft ertoe geleid dat de populatie van de kleine mantelmeeuw ook is toegenomen. Je kunt ook de ruwe meetgegevens ophalen. Die gegevens zijn hieronder in een grafiek gezet met een spreadsheet-programma.


De software berekende de trendlijn (de blauwe stippellijn).

We kunnen concluderen dat de Noordzee voor de Nederlandse kust de afgelopen 12 jaar niet is opgewarmd, maar zelfs iets afkoelt. De Noordzee is een belangrijke factor voor de temperatuur in Nederland. Of het in Nederland steeds warmer gaat worden is in mijn ogen niet te voorspellen. Veel zal afhangen van de temperatuur van de Noordzee. Zal de Noordzee de komende jaren verder opwarmen of weer langzaam afkoelen?

Bron: cassandraclub.wordpress.com

Jelte

Nou, kijk, heb ik dat droogpak toch niet voor niets.

Ik denk dat de afnemende Warme Golfstroom er iets mee te maken heeft. Volgens mij is het gewoon een natuurlijke variatie, net zoals alle andere trends.

Powered by EzPortal