André Kuipers heeft nog moeite met lopen

Topic gezien door 1643 bezoekers
Gestart door zorba, vr 06 jul 2012 - 16:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

André Kuipers heeft nog moeite met lopen

Astronaut André Kuipers kan weer lopen, maar het gaat nog wel moeizaam. Dat zei hij vrijdag vanuit Houston tijdens een persconferentie die te volgen was bij SpaceExpo in Noordwijk. De bedoeling was dat dat via een beeldverbinding zou gebeuren, maar het duurde even tot die tot stand kwam. ''Houston, we have a problem'', zei een ESA-medewerkster in Noordwijk. Kuipers voelt zich wel nog wat licht in zijn hoofd, vertelde hij. "Als ik ga liggen gaat voor mijn gevoel de hele aarde tuimelen." De Amsterdammer vroeg zichzelf door zijn protesterende lichaam de eerste paar dagen na zijn terugkeer op aarde wel af waarom hij ooit aan zijn ruimtemissie was begonnen, maar wil inmiddels weer terug naar het International Space Station.

Schitterende plek
"Het is ISS een schitterende plek om te zijn, het zweven door het station is fantastisch en het uitzicht op de aarde elke keer weer overweldigend." Kuipers landde afgelopen zondag met de Russische Sojoez-capsule in de steppe van Kazachstan, na een ruimtereis van 193 dagen. Zijn tijd in het ISS vulde hij voornamelijk met experimenten voor universiteiten van over de hele wereld.

Aandacht
De ESA-astronaut kreeg tijdens de landing niets mee van alle aandacht die er voor het einde van zijn missie was in Nederland. "Je bent in een totaal andere wereld en geconcentreerd bezig met de landing. Daarop hebben we jaren getraind. Zodra je op de steppe in Kazachstan zit is het moeilijk te beseffen dat iedereen meekijkt. Je hebt wel een camera op je gericht maar ziet ook veel bekende gezichten om je heen." "Het is wel fantastisch dat iedereen in Nederland het goed kon volgen. Ik ben blij dat ik mijn ruimtereis met zo veel mensen heb kunnen delen."

Rust
Kuipers wil nu vooral uitrusten. "Het is allemaal heel hectisch geweest de afgelopen dagen, eigenlijk vanaf het moment dat je uit de capsule wordt gedragen. Het weerzien met mijn gezin was wel een fantastisch moment. Ook de reis naar Houston was goed geregeld." Op 20 juli komt Kuipers naar Nederland, waarna hij wordt gehuldigd op de boulevard van Noordwijk. Hier is het hoofdkwartier van de Europese ruimteorganisatie ESA gevestigd.

Bron: nu.nl
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

zorba

Kuipers: ik zou altijd willen zweven

Astronaut André Kuipers voelt zich een stuk beter dan vlak na de landing van afgelopen zondag, maar het lopen gaat nog lastig. Vanuit het NASA-hoofdkwartier in Houston sprak hij via een videoverbinding met de Nederlandse pers in Noordwijk. In het gesprek keek hij terug op een "fantastische" reis. Op de vraag wat hij het meest zou missen, antwoordde hij: "Het zweven." Kuipers was ruim 193 dagen gewichtloos. "Dat zou ik de rest van mijn leven wel willen doen." Ook zou hij het uitzicht vanuit het ruimtestation ISS missen. "Elke keer dat ik naar buiten keek was adembenemend." De eerste twee dagen na de landing voelde Kuipers zich belabberd en had hij de neiging om flauw te vallen. "Zodra je je hoofd beweegt, gaat alles tollen", zei hij.

Geboorte
De Nederlander vergeleek zijn terugkeer op aarde met de geboorte van een kind. "Het is als een geboorte uit een krappe capsule en dan probeer je net als een baby weer opnieuw te lopen. Het gaat gelukkig een stuk sneller dan bij een baby." Van de ruimtemissie vond Kuipers de landing het spannendst en indrukwekkendst. "Je krijgt meer versnellingskrachten te verduren dan bij de start. Je gaat als een vlammende bol door de atmosfeer, ziet de lucht opgloeien, ziet vonken, wordt in je stoel gedrukt. Dat zijn heftige momenten.

De klap van de landing is als het ware een auto-ongeluk. Dat was absoluut het zwaarste deel van de vlucht." Tijdens de landing ondervond Kuipers het nadeel van zijn lengte. "Vlak voor de landing werd op zo'n 5,5 kilometer hoogte het hitteschild afgestoten. Dan komt je stoel overeind, zodat je wat demping hebt bij de landing. Maar daardoor kwamen mijn benen in de knel te zitten", zei hij.

Nieuwe missie
In het gesprek met de pers zei Kuipers dat hij in de toekomst best nog een keer een ruimtevlucht wil maken, al noemt hij dat zeer onwaarschijnlijk. "Er zijn nieuwe astronauten die ook een reis willen maken. Maar ik werk graag mee aan nieuwe vluchten en het voorbereiden van experimenten", zei hij. De komende tijd blijft André Kuipers in de VS. Daar zal hij de komende weken revalideren.

Bron: nos
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal