Afrika zit bovenop zee van drinkwater

Topic gezien door 2486 bezoekers
Gestart door aloa, za 21 apr 2012 - 23:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aloa

"Afrika zit bovenop zee van drinkwater"

Onder het Afrikaanse continent bevindt zich een enorme voorraad grondwater. Volgens Britse onderzoekers is de hoeveelheid water ondergronds honderd keer groter dan de watermassa aan de oppervlakte.
In Afrika hebben meer dan 300 miljoen mensen nog steeds geen toegang tot drinkbaar water. De vraag neemt jaar na jaar ook toe, door de bevolkingsgroei en de groeiende omvang van de landbouw. Op dit ogenblik wordt nog maar vijf procent van de akkers in Afrika bevloeid.

Een Brits onderzoeksteam heeft nu, na een studie van de waterhoudende grondlagen, een kaart opgesteld van de schaal en het potentieel van de verborgen waterbronnen onder Afrika. De waterkaart (zie onder) werd gepubliceerd in het magazine Environmental Research Letter.

Zwembad


"Onder de woestijngebieden van Mauritanië en de Westelijke Sahara bevindt zich ontzaglijk veel grondwater. In de landen net onder de Sahara zijn de voorraden iets kleiner", zegt Helen Bonsor, één van de onderzoekers. "Maar in Noord-Afrika - en meer bepaald in de bekkens onder Libië, Algerije en Tsjaad - zit genoeg water om boven de grond een zwembad van 75 meter diep, zo groot als het hele gebied, te vullen. Ook die landen kampen elk jaar opnieuw met een schaarste aan grondwater, terwijl ze er dus bovenop zitten."

De bassins onder de woestijngebieden moeten 5.000 jaar geleden zijn gevuld, in de periode voor de Sahara door klimaatswijzigingen in een uitgedroogde woestijn veranderde. De wetenschappers benadrukken wel dat het geen goed idee zou zijn om de waterbekkens massaal aan te boren. "Hoe groot ze ook zijn, ook deze watervoorraden zijn niet onuitputtelijk. Ongeremd oppompen zou de waterhuishouding in een zeer grote regio kunnen verstoren", zeggen ze. "Maar met een voorzichtige en verantwoorde exploitatie kan voor grote delen van Afrika decennia zonder waterzorgen inhouden."

bron

Tyshane

Goed nieuws! Mooi dat er zo'n enorme voorraad drinkwater op die plaats beschikbaar is, haast te mooi om waar te zijn. Nu maar hopen dat dit op een goede manier beschikbaar wordt gemaakt!

aloa

De vraag is of er ook daadwerkelijk geboord gaat worden. Het zal wel geld op moeten leveren. Triest dat er zoveel mensen sterven, terwijl er genoeg water voor ze is.

André

Citaat van: aloa op zo 22 apr 2012 - 08:53
De vraag is of er ook daadwerkelijk geboord gaat worden. Het zal wel geld op moeten leveren. Triest dat er zoveel mensen sterven, terwijl er genoeg water voor ze is.
Dat is toch normaal ,de westerse landen kunnen er niks aan verdienen ,het is geen olie .
Demeulemeester André

aloa

Citaat van: André op zo 22 apr 2012 - 09:08
Dat is toch normaal ,de westerse landen kunnen er niks aan verdienen ,het is geen olie .
Dat bedoel ik, het levert geen geld op, dus zal er weinig gaan gebeuren.

Tyshane

En toch zie ik het positief in, misschien naief, maar ik geloof erin dat het aangeboord gaat worden, al zal dat, zoals al wordt aangegeven, voorzichtig moeten gebeuren.

Het is jammer dat we in een wereld leven waar voornamelijk vanuit geld wordt gedacht en als het niets oplevert dat het dan de moeite niet waard is. Het is zeker de moeite waard als het ervoor kan zorgen dat enorm veel mensen voortaan toegang hebben tot water, dat is niet in geld uit te drukken.

Ik hoop dan ook dat de tendens 'vanuit geld denken' langzaamaan terrein zal verliezen, ik denk ook wel dat we niet anders kunnen, maar dat zal in de toekomst wel duidelijk worden. Geld is een middel en geen doel. Iets wat steeds meer mensen zien...

Fren

The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the


Powered by EzPortal