Blikseminslag zorgt voor explosie in woonkamer van Yana (31) uit Meppel

Topic gezien door 2020 bezoekers
Gestart door flyineddy, wo 12 apr 2023 - 02:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

flyineddy

Blikseminslag zorgt voor explosie in woonkamer van Yana (31) uit Meppel


Ook in Oude Pekela werden huizen door bliksem getrokken. De schoorsteen van een huis aan de Apollolaan ontplofte daardoor. Foto: Huisman Media

 Eén van de onweersklappen boven Meppel in de nacht van maandag op dinsdag was zo krachtig dat het volgens meteoroloog Wouter van Bernebeek klonk alsof een bom afging. De halve stad zat even na middernacht rechtop in bed, onder wie Yana Kupets (31).

De bewoonster van een hoekhuis aan de Zuiderlaan schrok zich wezenloos even voor 01.00 uur. Ze liep in de hal toen de bliksem zich in haar zolder boorde. Een lichtflits, een dreun en toen werd het donker. ,,Ik had eerst niet door dat het hier was ingeslagen", vertelt ze dinsdagochtend na een korte nacht. ,,Ik was bang, maar niet zo bang als ik had geweten dat het huis was geraakt", vertelt de Meppelse, die enkele jaren geleden vanuit Oekraïne naar Drenthe kwam.

Schroeiplekken op zolder

Even later ontdekte ze dat het menens was. In de woonkamer vond ze stukken plastic van de televisieontvanger. Die was met een explosie uit het zwartgeblakerde stopcontact geknald; alle leidingen bleken doorgebrand. In de tuin lagen stukken dakpan, die door de inslag versplinterd waren. Meteen nam ze poolshoogte op de eerste verdieping. Daar lagen haar peettante en diens zoon, gevlucht uit Oekraïne, te slapen. Zij bleken gelukkig ongedeerd.

Dat mag gerust een klein wonder heten, omdat de bliksemschicht binnen is geweest op zolder. Een gat in het dak, 's nachts nog gedicht door de brandweer, en zwarte schroeiplekken op de schuine wanden zijn daar stille getuigen van. De schrik zit er goed in bij Kupets. ,,Het is heel toevallig, want ik had het net met mijn peettante erover gehad om binnenkort eens terug te gaan naar Oekraïne om familie op te zoeken. Maar na vannacht denken we wel: zulke klappen kun je daar vaker meemaken. Maar dan is het een raket in plaats van onweer."


Zwarte schroeiplekken op de zolder van Yana Kupets na de blikseminslag. Foto: Yana Kupets

 'Zag licht door mijn dichte ogen heen'

Kupets is overigens niet de enige aan de Zuiderlaan met schade. Petra en Harry Dunnink, die aan de andere kant van het huizenblok wonen, hebben problemen met het modem en de computer. ,,Kapot", vermoedt Petra Dunnink. ,,Ik heb nog nooit zo'n knal gehoord. Ik schrok wakker. Ik zag het licht door mijn dichte ogen heen."

Ook buurman Kees van Kolck (85) zat rechtop in bed. ,,Ik woon hier al 50 jaar, maar dit heb ik nog nooit gehoord. Verschrikkelijk." Zijn dochter helpt hem dinsdagochtend om de elektriciteitsproblemen op te lossen. ,,Je weet niet wat je doen moet", zegt hij.

 Meteoroloog: 'Alsof een bom afgaat'

De inslag aan de Zuiderlaan was nog niet eens de zwaarste klap, vertelt Weerplaza-meteoroloog en stormchaser Wouter van Bernebeek. Hij bestudeerde het onweerdetectiesysteem en ontdekte dat in Meppel twee zware inslagen zijn geweest in een tijdsbestek van amper twintig minuten. ,,Dat is uitzonderlijk. Het waren ook nog eens twee verschillende buien die over een deel van Drenthe en Flevoland trokken. Ik schaar dat onder puur toeval. Helemaal omdat het bijna nooit voorkomt dat de bliksem inslaat in een woning."

De dreun aan de Zuiderlaan had een stroomsterkte van bijna 80 kilo-ampère. ,,Dat is al heel veel. Zoiets zie je vaker bij zware onweersbuien in de zomer." Maar de hardste klap was rond 00.30 uur in de buurt van de Handelsweg. ,,Die had een kracht van 206 kilo-ampère. Dat gebeurt bijna nooit. Een extreme klap. Dan lijkt het alsof een bom afgaat." Volgens Van Bernebeek was de lichtflits te zien tot in Limburg. ,,Daar woon ik zelf en daar was het bliksembeeld te zien."

Hoe het kan dat in het voorjaar zo'n zware onweersbui overtrekt? ,,De bovenlucht was koud voor deze tijd van het jaar. Bovendien was er veel windschering. Dat is de windsnelheid tussen de aarde en de bovenlucht. Hoe groter het verschil, hoe sneller een bui zich kan ontwikkelen. De wolkenbasis lag heel laag en daardoor is bliksem sneller geneigd omlaag te gaan. Dit is heel lokaal winteronweer."


Stukken dakpan liggen verspreid door de tuin. Foto: Yana Kupets

CiteerOok blikseminslag in Oude Pekela

Aan de Apollolaan in Oude Pekela sloeg bliksem in op een schoorsteen. De inslag was rond 1.45 uur. Toen de Pekelder uit zijn voordeur naar buiten keek om te zien wat er aan de hand was, vond hij de brokstukken voor zijn voeten. ,,Ik heb gelijk 112 gebeld. Het rook in huis branderig.''

De klap was zo hard dat brokstukken van de schoorsteen tot 30 meter werden weggeslingerd, zegt de bewoner. Twee auto's zijn zwaar beschadigd geraakt door het vallende puin. Het dak is bedekt met een blauw zeil. Terrastegels zijn door de vallende stenen in stukken gespleten. ,,Binnen is alle elektronica stuk'', zegt de bewoner. De tv, koelkast, vriezer: alles moet worden vervangen.

Beide auto's waren van hem, één ervan was nog maar een paar jaar oud. De schade is groot, zegt de man. ,,Het is nu wachten op de verzekering.''

Bron: meppelercourant.nl

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Erwin1988

Ook in Hasselt ging het flink tekeer. lang geleden zulk heftig onweer meegemaakt!

''Schade aan woningen De Marke door blikseminslag
Geplaatst op: 11 april 2023

In de nacht van maandag op dinsdag is bij meerdere woningen aan De Marke schade ontstaan als gevolg van blikseminslag. Ook is er in verschillende huizen de stroom uitgevallen en zijn cv-installaties ontregeld of stuk.

De brandweer adviseert iedereen die nog problemen ondervindt, een installateur in te schakelen voor de installaties weer in bedrijf worden gezet. "Als er problemen zijn met de stroomvoorziening neem dan contact op met uw stroomleverancier", schrijft Brandweer Hasselt op de eigen facebookpagina. De brandweer ontving rond 1.00 uur vannacht de meldingen van de blikseminslag.''

Powered by EzPortal