Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254104 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op zo 19 aug 2012 - 17:26
Dan zaten ze er naast. Maar daarentegen, lijken er ondanks de lage LV toch buien te ontstaan. Liever had ik onovergoten zon gehad en een hitterecord van 39 of 40 graden gezien :P

Prachtige dag vandaag. Lekker fietstochtje door het bos gemaakt, alwaar het heerlijk toeven was tussen de bomen en in de schaduw. Ook nog even bij het Heerder strand geweest, heb werkelijk waar daar nog nooit zoveel mensen gezien, wat een drukte. Wel leuk overigens, het straalde op en top zomer uit en ik denk dat velen nog even optimaal van de zomer wilden genieten alvorens werk en studie weer begint.

Verder erg warm inderdaad, en enorm felle blauwe lucht. Heerlijk was het... Maar goed, dit weekend heeft de matige zomer toch wel weer voor een aardig deel goed gemaakt.  :)

Arend

En het blijft vannacht nog lang warm? Verwachte temperaturen (EC en Hirlam) voor morgenochtend 02.00 uur.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Serge

vanacht gewoon in de tuin geslapen,..... hherlijk romantisch
Waar is mijn cape

dondertje127

Citaat van: Serge op zo 19 aug 2012 - 21:24
vanacht gewoon in de tuin geslapen,..... hherlijk romantisch

En gelijk heb je :)

vossejongk

Nog een paar dagen mooi weer, en dan kunnen we deze zomer ook weer afschrijven :)


matroesjka-world

Citaat van: vossejongk op ma 20 aug 2012 - 19:24
Nog een paar dagen mooi weer, en dan kunnen we deze zomer ook weer afschrijven :)



Gelukkig wel !! Vrijdag vertrekken wij naar Zuid-Frankrijk en dan gaan de honden een week lang naar het pension (mops en 2 Franse bullen). Ik heb liever dat ze daar zitten met koel weer dan met een temp. van 30 + met het risico dat ze dood neervallen. Zelf zorg je altijd beter voor je dieren dan dat ze dat in een pension doen hoor, dus ik ben blij met deze daling in temp.  ;D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Tyshane

Citaat van: vossejongk op ma 20 aug 2012 - 19:24
Nog een paar dagen mooi weer, en dan kunnen we deze zomer ook weer afschrijven :)

Om dan gelijk de zomer maar af te schrijven gaat mij persoonlijk dan weer wat te ver... ;)

matroesjka-world

Citaat van: Tyshane op ma 20 aug 2012 - 19:54
Om dan gelijk de zomer maar af te schrijven gaat mij persoonlijk dan weer wat te ver... ;)

Ja dat gaat inderdaad wat te ver haha, had ik ook nog willen zeggen...
Mag best wel een mooie nazomer achteraan komen hoor !!
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

jones

Doet eigenlijk wel eens deugd om te zien hoe wij hier eindelijk eens goed zomerweer hebben terwijl ze in (noord)oost Europa (waar het al enkele zomers achtereen 3 maanden snikheet is en ik steeds jaloers op was :P ) het eindelijk eens moeten doen met normale temperaturen voor daar (rond 20°C in regio's als Moskou en Minsk en Baltische staten)

Weerfreak 1337

Een eerste blik op de herfst: (voor wat het waard is !!) Niet op vastpinnen!

Vanaf november opvallend droog en verder in alle maanden normale tot net iets onder normale temperaturen in deze laatste berekeningen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherboy

Citaat van: Tyshane op ma 20 aug 2012 - 19:54
Om dan gelijk de zomer maar af te schrijven gaat mij persoonlijk dan weer wat te ver... ;)

Te ver? Waarom? Na morgen gewoon hopeloos slecht weer alwéér. En vanaf 1 september moeten we feitelijk gezien al de herfststatistieken gaan bijhouden. Dus afschrijven mag sowieso alvast. Zomerse dagen lijken er niet meer van te komen, ook een bak water lijkt er weer te gaan vallen met temperaturen vet onder normaal, rond 17/18 graden.

Weerfreak 1337

Ik zie de zomer 2012 als een veel betere zomer vergeleken met die van vorig jaar. In 2011 was het bijna de hele zomer onder de 20 graden en eigenlijk 3 maanden lang wind en regen. En ja, zo af en toe dan eens een hete dag met een mooi onweerscomplex als afsluiter.
Dit jaar veel meer dagen 20+ en vanaf begin augustus heeft het hier niet echt goed geregend in combinatie met 2 warme weken tot op het laatst, hete dagen, ik heb daarvan genoten in ieder geval. Augustus vind ik tot nu toe een geslaagde zomermaand.
Grond is trouwens droog in het Westland.
En laten we hopen op een mooie nazomer met nog het bijbehorende onweer :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op di 21 aug 2012 - 14:12
Te ver? Waarom? Na morgen gewoon hopeloos slecht weer alwéér. En vanaf 1 september moeten we feitelijk gezien al de herfststatistieken gaan bijhouden. Dus afschrijven mag sowieso alvast. Zomerse dagen lijken er niet meer van te komen, ook een bak water lijkt er weer te gaan vallen met temperaturen vet onder normaal, rond 17/18 graden.

Waarom? Dat lijkt me evident; omdat de zomer nog niet voorbij is. En aangezien de zomer nog niet voorbij is, is het wat mij betreft dus te vroeg en gaat het mij wat te ver om hem nu al af te schrijven. En aangezien we niet in de toekomst kunnen kijken, hoe hard we het hier soms ook proberen, hou ik graag alle opties open. :) Maar vanuit jouw perspectief snap ik het wel.

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op di 21 aug 2012 - 14:37
Ik zie de zomer 2012 als een veel betere zomer vergeleken met die van vorig jaar. In 2011 was het bijna de hele zomer onder de 20 graden en eigenlijk 3 maanden lang wind en regen. En ja, zo af en toe dan eens een hete dag met een mooi onweerscomplex als afsluiter.
Dit jaar veel meer dagen 20+ en vanaf begin augustus heeft het hier niet echt goed geregend in combinatie met 2 warme weken tot op het laatst, hete dagen, ik heb daarvan genoten in ieder geval. Augustus vind ik tot nu toe een geslaagde zomermaand.
Grond is trouwens droog in het Westland.
En laten we hopen op een mooie nazomer met nog het bijbehorende onweer :)
Ik sluit me hierbij aan grotendeels. Geen stabiele zomer, maar uiteindelijk, zeker door de maand augustus, is het best nog wel wat geworden. Geen topper, maar voor mij ook zeker geen flopper. ;) Juist het gebrek aan stabiliteit heeft ervoor gezorgd dat we talrijke onweerskansen hadden en dat is me ook wat waard. Al met al dus wat mij betreft een redelijke zomer.

Wat de nazomer betreft; meteorologisch gezien houdt de zomer eind van deze maand op en astronomisch gezien hebben we nog aan maand. De laatste jaren hebben we juist in deze late zomertijden stabiliserende perioden gezien, met prima temperaturen en mild zacht weer. Ik hoop dat we dat dit jaar ook zien; een heerlijke nazomer, an Indian Summer, zodat het totaal gezien als zomer misschien nog een goede voldoende kan worden.

dondertje127

Nou nou vossejongk :) ik zie toch nog wel hele mooie temperaturen voor eind augustus hoor. En zelfs weer een gooi (piekje) richting 25 graden, dat is toch niet mis?
Ik vind deze pluimen behoorlijk goed nog hoor. Positief blijven, het is immers wel eind augustus, dus vind ik dit prima weer :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op di 21 aug 2012 - 14:12
Te ver? Waarom? Na morgen gewoon hopeloos slecht weer alwéér. En vanaf 1 september moeten we feitelijk gezien al de herfststatistieken gaan bijhouden. Dus afschrijven mag sowieso alvast. Zomerse dagen lijken er niet meer van te komen, ook een bak water lijkt er weer te gaan vallen met temperaturen vet onder normaal, rond 17/18 graden.

Ja, maar in die bak water kan wel weer onweer zitten, vooral nu de herfst-onweders langzaam op stoom komen ;) En dat vinden we allemaal leuk hier.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vossejongk

Mag wel droog wezen maar als het de hele dag bewolkt is (wat het 85% van de tijd is geweest) heb je er alsnog niets aan.. het wordt pas leuk bij een zonnetje erbij. Droog maar bewolkt is gewoon.. meh...

Btw komende tijd temp nog maar amper boven de 20C.. en een zondvloed

Dennis

Veel wind in weekend op programma

Tyshane

Beoordeling lange termijn
Geldig van vrijdag 24 augustus tot woensdag 05 september

Synoptische ontwikkeling
De bovenluchtstroming is tamelijk zonaal zuidwestelijk met de jet-as dichtbij onze omgeving en daarmee ook het polaire front. Gedurende de gehele periode passeren af en toe kortgolvige hoogtetroggen, maar het patroon blijft behoorlijk zonaal. De grondkaart laat duidelijk een opeenvolging zien van lage en hogedrukgebieden met het bijbehorende polaire front dat hier doorheen slingert.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met de +168 is een tamelijk eenduidig beeld te zien in de leden van het ensemble. Daarna zien we de oplossingen enigszins divergeren. De meeste leden handhaven echter het zonale beeld. Ca 10 leden laten kou uitzakken op de Atl Oceaan en een hoogtetrog ontwikkelen waardoor de bovenstroming meer zuidelijk en dus meridionaal wordt. Dit is een kleine fractie die samenhangt met een warmere oplossing

Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrij veel bewolking en wisselvallig. Met name in het weekend tamelijk veel neerslag. Maxima rond 20 graden.

Samenvatting EPS-periode:
Zeer waarschijnlijk aanhoudend wisselvallig en koel met maxima enkele graden beneden normaal.

Bron: knmi / guidance
Paraaf meteoroloog: diepevee
Uitgifte: 22/08/2012 01.52 uur LT

Tyshane

Citaat van: Dennis op wo 22 aug 2012 - 07:46
Veel wind in weekend op programma

Inderdaad, zeker op zaterdag kan er boven de Noordzee (zuidwesten) flink wat wind waaien (max 35 knopen = 65 km/u = 8Bft) zoals het er nu naar uitziet. Er is ook een behoorlijke kans op neerslag en de temperaturen dalen tot iets onder de 20 graden, zou hier en daar (hopelijk vooral daar) ;) misschien wel eens een beetje herfstig kunnen aandoen.

Powered by EzPortal