Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254080 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

De enorme bel warme lucht staat nog steeds op de kaarten, temperaturen op 850 hPa liggen rond de 18 a 20 graden. Temperaturen twee meter op vele plaatsen rond de 30 graden



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

suus2012

zoveel meer tussen hemel en aarde

Tyshane

Vooruitzichten lange termijn

Vrijdag 17 augustus tot en met vrijdag 24 augustus. Aanvankelijk een vrij grote kans (ca. 60%) op vrij warm zomerweer, daarnaast is er dan een 40% kans op een wisselvalliger weertype met een grotere buienkans. Aan het einde van de verwachtingsperiode wordt de kans op koeler en wisselvalliger weer groter (ca. 80% kans). De kans op vrij warm zomerweer neemt dan af tot 20%.

Bron: knmi
Uitgifte: 10/08/2012 02.02 uur LT

jones

Van mij mag het allemaal uitkomen! GFS werkt die tropische temperaturen en onweer van donderdag (voorlopig) wel nog tegen en ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in GFS dan in EC! Maar zoals gezegd, ik heb niet lieverdan een heet dagje afsluiten met een lichtshow!

Arend

Citaat van: jones op vr 10 aug 2012 - 14:23
Van mij mag het allemaal uitkomen! GFS werkt die tropische temperaturen en onweer van donderdag (voorlopig) wel nog tegen en ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in GFS dan in EC! Maar zoals gezegd, ik heb niet lieverdan een heet dagje afsluiten met een lichtshow!

Van de grote vier lijkt momenteel alleen EC hier mee te komen. Maar er kan nog veel veranderen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

MamaAs

Ooh man, als het dit weer blijft de rest van de vakantie ( kids hebben nog tot 1 september), daar teken ik voor!

Dennis


Arend

Hmmm, erg interessante pluimen, vanaf volgend weekend.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Toch alwéér een tegenvallende dag. De hele ochtend tegen een dik pakket grijze soep aan zitten kijken met gewoon een frisse wind. Nu slecht sporadisch een gaatje en eveneens fris met temperaturen van 18 graden gewoon geen zomerweer. Jammer, alweer een verloren dag.

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op za 11 aug 2012 - 12:51
Toch alwéér een tegenvallende dag. De hele ochtend tegen een dik pakket grijze soep aan zitten kijken met gewoon een frisse wind. Nu slecht sporadisch een gaatje en eveneens fris met temperaturen van 18 graden gewoon geen zomerweer. Jammer, alweer een verloren dag.

Voor vandaag best jammer ja, zat er al dagen in dat vandaag een mooi zomerdag zou worden met veel zon. Helaas alleen vroeg in de ochtend wolkloos maar werd inderdaad al snel een grijs deken, jammer. Morgen wordt het, zoals het er nu naar uitziet, wel goed gemaakt.

Weatherboy

Citaat van: Tyshane op za 11 aug 2012 - 12:57
Voor vandaag best jammer ja, zat er al dagen in dat vandaag een mooi zomerdag zou worden met veel zon. Helaas alleen vroeg in de ochtend wolkloos maar werd inderdaad al snel een grijs deken, jammer. Morgen wordt het, zoals het er nu naar uitziet, wel goed gemaakt.

Nou ik mag hopen van wel. Want in een T-shirt naar buiten zonder jasje is gewoon niet lekker. Verre van zomerweer. Maarja, we wachten wel weer af. Morgen is het wat droger hogerop.

Pascal Soomers

Allemaal massaal naar zuid-Limburg verhuizen. Af en toe een wolkje, tmax van 21,5 en een zwakke oostenbries!
When a supercell arrives, you must be prepared.

X-treme

Hier in Haarlem is het weer flink opgeklaart.
Vollop zon en een heerlijke temp  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

frankaloe

hier in zuidoost brabant ook heerlijk zonnetje bij 21 grd..
wel af en toe een wolkje,maar dat mag de pret niet drukken,
dat grijze hebben wij een paar dagen gehad..gelukkig nu niet meer
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

JMT

Citaat van: Weatherboy op za 11 aug 2012 - 12:51
Toch alwéér een tegenvallende dag. De hele ochtend tegen een dik pakket grijze soep aan zitten kijken met gewoon een frisse wind. Nu slecht sporadisch een gaatje en eveneens fris met temperaturen van 18 graden gewoon geen zomerweer. Jammer, alweer een verloren dag.
Nou, beste buurman, om 12:51 de boel al een "verloren dag" te noemen vind ik te snel hoor, okay, op dit moment zie ik idd nog wel wat wolkjes, maar wel wat meer zon hoor :) En daarnaast is de temp juist ideaal om geen jasje aan te hoeven hoor, ik heb niet anders gedaan de afgelopen paar weken alweer :D :P

Tyshane

Citaat van: Weatherboy op za 11 aug 2012 - 13:26
Nou ik mag hopen van wel. Want in een T-shirt naar buiten zonder jasje is gewoon niet lekker. Verre van zomerweer. Maarja, we wachten wel weer af. Morgen is het wat droger hogerop.

Uiteindelijk is het hier nog aardig weer geworden, regelmatig zonnetje en ja wat wolken. Prima weertje dus gelukkig nog. Had vorige week voor het eerst sinds een maand weer eens een lange broek aan en een jas al helemaal niet meer. Soms even een vestje, maar al met al is het met de temperatuur best wel in orde. Het gaat mij meer om de zonneschijn.  8)

Ramon Oost

Op veel plaatsen komt de zon nu meer door. Morgen meer zon dan vandaag en ook warmer 20-25 graden.


Tyshane

Citaat van: Ramon Oost op za 11 aug 2012 - 16:53
Op veel plaatsen komt de zon nu meer door. Morgen meer zon dan vandaag en ook warmer 20-25 graden.

Morgen meer kans op zon inderdaad, maar hier en daar wat sluierbewolking zou de zon wat kunnen 'dempen'. Morgen denk ik wel een prima stranddagje of soortgelijks.

Jan van Ooijen

"Zomers" weekje voor de boeg

   


De zomervakantie in het midden en zuiden van het land zit erop, dus het zomerweer kan zijn intrede gaan maken. De aankomende dagen krijgen we met fraai zomerweer te maken, de temperaturen lopen op naar zomerse waarden. De zon en de hoge temperaturen hebben we te danken aan een hogedrukgebied wat momenteel boven Scandinavië bevind.

Vandaag begint de dag met zon, maar in het zuidwesten van het land neemt de bewolking in de loop van de ochtend steeds verder toe, gevolgd door wat neerslag en mogelijk een klap onweer. In de middag neemt ook elders de bewolking toe. Voor de bewolking uit wordt het in het oosten van het land ongeveer 26 á 27 graden, in het westelijk deel van het land komt het kwik niet hoger dan 23 graden.

Morgen lijkt het een bewolkte dag te gaan worden, naast de bewolking is er ook kans op enkele regen- en onweersbuitjes. De meeste kans daarop maakt het midden van het land. De temperaturen voor dinsdag zijn ongeveer 20-22 graden in het noorden, 22-24 graden in het midden en westen tot zo'n 24 á 25 graden in het zuidoostelijk deel van het land.

Woensdag wordt een dag om in de gaten te houden, de dag wisselt af met zon en wolkenvelden. De temperaturen liggen ongeveer rond de 22-24 graden in het noorden en noordwestelijk deel van het land tot zo'n 26 á 27 graden in het binnenland, lokaal mogelijk wat hoger. Het zuidoostelijk deel van het land spant de kroon, daar kan het mogelijk 30 graden gaan worden. Maar dan.... In de avond neemt de kans op (zware) regen- en onweersbuien toe, dit alles komt door een actieve storing trekt in de avond over ons land, gezien de onstabiliteit (toenemend in de avond) kan het onweer niet uitblijven. Meer daarover kunt u lezen in dit topic.

Donderdag en vrijdag wordt het iets koeler, met temperaturen die ongeveer rond de 21 á 23 graden liggen zitten we even in een dipje. De kans op buien blijft in de twee dagen bestaan. Na vrijdag lijken we weer zomers weer te gaan krijgen. We krijgen te maken met een klassieke Spaanse pluim waardoor er zeer warme lucht vanuit Spanje en Frankrijk naar ons land wordt getransporteerd. Lokaal kunnen de temperaturen boven de 30 graden uit gaan komen, dit met name in het midden en het zuidelijk deel van het land. De Spaanse pluim zal naar alle waarschijnlijkheid afgestraft worden met zwaar onweer. Gezien de nog lange verwachtingstermijn en de ontwikkeling van een thermisch laagje, welke zondag boven Frankrijk zich zal ontwikkelen, zijn alle opties voor zwaar onweer aanwezig. Veel zal gaan afhangen in hoeverre de "Spaanse pluim" de komende dagen op de kaarten zal worden gezet. Zeker iets om nauwlettend in de gaten te houden.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal