Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254058 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Marcel1976

Ik heb het deze zomer nog niet vaak kunnen zeggen, maar dit keer ben ik eindelijk eens voorzichtig positief over volgende week. Het zou zomaar eens kunnen dat we het grootste deel van volgende week in zomerse omstandigheden blijven. Ook ná woensdag.

mauriceb

Citaat van: Marcel1976 op wo 08 aug 2012 - 19:43
Ik heb het deze zomer nog niet vaak kunnen zeggen, maar dit keer ben ik eindelijk eens voorzichtig positief over volgende week. Het zou zomaar eens kunnen dat we het grootste deel van volgende week in zomerse omstandigheden blijven. Ook ná woensdag.

Ik hoop het maar gok dat we gewoon weer in de 'oude' setting komen, het invloed van het scandihoog gaat denk ik wederom geen stand houden hier.

Daar komt een azorenhoog bij die wellicht als motor gaat dienen voor de west circ.

Tyshane

Ik denk ook dat het geen lang leven beschoren is, kijkend naar MT en LT, maar goed we hebben de afgelopen best redelijk weer gehad, met een paar positieve zomerse uitschieters en deze week en komende week ziet er ook wel aardig uit met een paar positieve uitschieters. Al met al sprokkelen we zo toch nog best wat aardige daagjes bij elkaar deze zomer.

Tyshane

Toch is GFS nog wel redelijk scheutig voor wat langere termijn wat Temperatuur betreft, verder gewoon grote kans op een aantal aardige zomerdagen met redelijk wat zon en op termijn ietsje hogere temperaturen.

Tyshane

Beoordeling lange termijn
Geldig van zaterdag 11 augustus tot donderdag 23 augustus

Synoptische ontwikkeling
Op zaterdag ligt een hoogterug langs de nulmeridiaan en ontwikkelt zich na het weekeinde door tot een omegablokkade waarvan de kern boven Noord-Europa komt te liggen. Het hogedrukgebied aan de grond ligt op zaterdag met de kern boven de Noordzee en verplaatst zich in de daaropvolgende dagen naar het noorden van Scandinavië. Een zwakke storing kan op maandag van het zuidwesten uit tot onze omgeving doordringen. In de bovenlucht blijft de as van de blokkade echter tot en met dinsdag boven onze omgeving. Onder invloed van een hoogtelaag boven de Britse Eilanden lijkt in de loop van woensdag een actieve storing onze omgeving te bereiken. De eerdergenoemde omegablokkade transformeert in de dagen daarna tot een dipoolblokkade met een hoog in de omgeving IJsland/Groenland en een (hoogte)laag boven de Britse Eilanden. We komen dan in een zuidwestelijke stroming waarin dan van tijd tot tijd storingen passeren.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De opbouw van de omegablokkade is in nagenoeg alle EPS-leden terug te vinden en deze eensgezindheid houdt stand tot en met dinsdag. De EPS-pluim vertoont tot en met woensdag dan ook weinig spreiding in de temperatuur. De zwakke storing van maandag zien we echter niet in alle leden even duidelijk terug, hetgeen zich vertaald in de spreiding in de neerslag, neerslag kans dan 40%. Op woensdag laten de meeste leden hoge temperaturen zien tezamen met duidelijk hogere neerslagkansen, hetgeen kan duiden op stevige (onweers)buien na een warme dag. Daarna worden de verschillen vanaf donderdag groter, hetgeen te maken heeft met de exacte positionering van het (hoogte)laag. De warme leden raken steeds meer in de minderheid, slechts 20% van de leden houden temperaturen van rond of boven het langjarig gemiddelde, de overige 80% zit hieronder. De neerslagkansen liggen rond de 60%.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrij zonnig met temperaturen van rond of iets boven normaal, na het weekeinde een toenemende kans op een enkele regen- of onweersbui.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (ca. 80%) op een wisselvallig weertype met temperaturen van iets onder normaal. Daarnaast is er een kleine kans (ca. 20%) op een voortzetting van het vrij warme zomerweer.

Bron: knmi / guidance
Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 09/08/2012 02.48 uur LT

Marsel

Citaat van: Tyshane op do 09 aug 2012 - 11:39
Toch is GFS nog wel redelijk scheutig voor wat langere termijn wat Temperatuur betreft, verder gewoon grote kans op een aantal aardige zomerdagen met redelijk wat zon en op termijn ietsje hogere temperaturen.

Yup, genieten de komende dagen! Aangename temperturen met in de loop van volgende week weer eens toenemende onweerskansen. Lijkt me niets mis mee.
Over de daadwerkelijke duur van het warmere weer gaan we de komende dagen meer te weten komen.

Jan van Ooijen

Aanstaande woensdag al lekker warm, maar deze kaart is toch wel een beetje TE

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

volgens Jan zijn kaart kans op 30 tot 33°c subtropische waarden dus

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op do 09 aug 2012 - 21:06
Aanstaande woensdag al lekker warm, maar deze kaart is toch wel een beetje TE

Tja Jan, EC12Z oper komt na +200h inderdaad met bijzonder intense opstuw van warmte. 850hPa temperaturen richting of zelfs net iets boven de 20 graden....
GFS toont rond en vanaf +200h ook een dergelijk scenario al lijkt de meest intense hitte volgens de Amerikanen over het centrale deel van Europa uit te stromen, waarbij wij west van het geheel in de wat koelere lucht blijven.
Ik ben benieuwd in hoeverre dit straks vertaald wordt in de pluim(en). Lijkt me boeiend om een dergelijk EC scenario voor een of twee dagen werkelijkheid te zien worden.

glenn

spijtigdat er geen vind ik leuk knop is !!

Weatherboy

Citaat van: Marsel op do 09 aug 2012 - 22:15
Tja Jan, EC12Z oper komt na +200h inderdaad met bijzonder intense opstuw van warmte. 850hPa temperaturen richting of zelfs net iets boven de 20 graden....
GFS toont rond en vanaf +200h ook een dergelijk scenario al lijkt de meest intense hitte volgens de Amerikanen over het centrale deel van Europa uit te stromen, waarbij wij west van het geheel in de wat koelere lucht blijven.
Ik ben benieuwd in hoeverre dit straks vertaald wordt in de pluim(en). Lijkt me boeiend om een dergelijk EC scenario voor een of twee dagen werkelijkheid te zien worden.

En terecht natuurlijk. Het enige wat we nog niet gehad hebben is schroeihitte van 30+. Het enige waar we dus nog recht op hebben is zo een week. Zonde dat mensen nu al beginnen te klagen! Gek want alleen de warm weer liefhebbers zouden mogen klagen, dat is namelijk iets dat zelden tot niet is voorgekomen vanaf november 2011. Slecht schijtweer en kou is verder voortdurend langsgekomen (los van de korte uitspattingen). Augustus is trouwens wel redelijk goed te noemen en lijkt het woord zomer toch nog een beetje in zijn waarde. :o

Even het betreffende kaartje: 'Dat is natuurlijk het enige wat we willen zien na al die bittere ellende!' :) Helaas een beetje verre termijn.


Pascal Soomers

Iedereen beleeft de zomer op zijn eigen manier en wat betreft de warmte en aantal zonuren vindt ik hem redelijk tot goed hier in het zuiden van Limburg! We hebben zelfs al een hittegolf gehad, begin Augustus (niet officieel, maar mijn weerstation heeft 3 dagen 30 graden gemeten en 2 dagen 25+. Achter elkaar).

Deze opstuw van  warmte is voor mij weer een beetje teveel van het goede. Hopen dat er dan maar weinig luchtvochtigheid aanwezig zal zijn, want anders is het niet uit te houden voor velen.

Komende dagen maar even afwachten hoe dit scenario zich verder gaat ontwikkelen. Dat het warmer wordt is nu wel duidelijk. Maar d vraag luidt: 'Hoe warm gaat het maximaal worden en hoelang'?. Het antwoordt zien we de komende dagen...

Groetjes.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Marcel1976

Hoe warm niet...maar hoe lang.  Een stuk continuiteit wat betreft zomerse omstandigheden na woensdag had ik al eerder in de kaarten gezien, maar hoe gaat die uitpakken?  Vind die kaart van ECMWF wel erg extreem als ik heel eerlijk mag zijn ,al zal ik het met open armen ontvangen, plak ik er gewoon nog een weekje vakantie achteraan... Toch best spannend!!

Marcel1976

Citaat van: glenn op do 09 aug 2012 - 22:24
spijtigdat er geen vind ik leuk knop is !!
Op Fb wel hoor, want daar kwam die kaart ook langs! :)

Pascal Soomers

Citaat van: Marcel1976 op do 09 aug 2012 - 23:02
Hoe warm niet...maar hoe lang.  Een stuk continuiteit wat betreft zomerse omstandigheden na woensdag had ik al eerder in de kaarten gezien, maar hoe gaat die uitpakken?  Vind die kaart van ECMWF wel erg extreem als ik heel eerlijk mag zijn ,al zal ik het met open armen ontvangen, plak ik er gewoon nog een weekje vakantie achteraan... Toch best spannend!!

Even aangepast. Thanks :). Ben benieuwd. GFS komt zometeen met een nieuwe run.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Koen-IJM

Laat dit asjeblieft uitkomen... HEERLIJK!

vossejongk

Als oper op het eind nou eens bovenin gaat zitten ;)

Arend

Pluimen zeggen genoeg, momenteel geen waarde aan die oper toekennen. Kaartje voor volgende week woensdag ziet er trouwens ook niet verkeerd uit en valt binnen een iets betrouwbaarder termijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Dennis

KNMI:

De opbouw van de omegablokkade is in nagenoeg alle EPS-leden terug te vinden en deze eensgezindheid houdt stand tot en met dinsdag. De EPS-pluim vertoont tot en met dinsdag dan ook weinig spreiding in de temperatuur. Woensdag is er een grote spreiding in zowel de temperatuur als in de neerslag, dit heeft te maken met de timing van de genoemde storing. Gezien de hoge temperaturen aan de voorzijde van deze storing zal de neerslag waarschijnlijk een convectief karakter hebben met enkele stevige regen- en onweersbuien. Na woensdag blijft de spreiding in de EPS-pluim aanwezig, hetgeen te maken heeft met de exacte positie van het sturende laag bij de Britse Eilanden. Een iets meer westelijke ligging resulteert al in warmer weer dan een positie meer boven de Britse Eilanden zelf. Het aantal warme oplossingen voor de tweede helft van week en het daaropvolgende weekeinde is wel duidelijk toegenomen t.o.v. de voorgaande runs en is nu zelfs licht in de meerderheid. De Oper laat in de loop van het weekeinde van 18/19 augustus zelfs zeer warme lucht vanuit het zuiden ons land bereiken, maar lijkt daarmee een uitbijter. Het is wel zo dat met de overwegend zuidwestelijke stroming de lucht wel vrij onstabiel is, de neerslagkans ligt dan rond de 50% met soms significante hoeveelheden, hetgeen duidt op een convectief karakter van de neerslag. Op het einde van de verwachtingsperiode zien we weer een toename van de koelere oplossingen t.o.v. de warmere (80 om 20%).

Uitgifte: 10/08/2012 02.02 uur LT

Koen-IJM

Behoorlijk koud geweest afgelopen nacht. Worden er wel eens lagere temperaturen dan <7 C gemeten in deze maand?

Powered by EzPortal