Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254051 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: matroesjka-world op di 17 jul 2012 - 17:01

Dan ben je deze zeker vergeten?? :

27ste Juni "de Zevenslaperdag"

Volgens een oude "boerenregel" geldt: "Zo het weer op Zevenslaperdag is zo zal het 7 weken lang (de rest van de zomer) blijven.


Volgens mij refereert hij daar juist aan...

jones


Arend

Citaat van: jones op di 17 jul 2012 - 17:20
GFS 12z:

Die had je snel aangepast!  ;) Maar de 2m temperaturen van het GEM kaartje dat je liet zien, zijn vergelijkbaar:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jones

Citaat van: Arend op di 17 jul 2012 - 19:34
Die had je snel aangepast!  ;) Maar de 2m temperaturen van het GEM kaartje dat je liet zien, zijn vergelijkbaar:
Ja, omdat het vergelijkbaar is :P eerst zei ik laat die maar uitkomen, nu is ie bevestigd door GFS dus heb ik het maar vervangen, van mij mag het echt wel gaan gebeuren!

vossejongk

Prachtig!

druk op 2m:


850hpa:


Laat de zomer maar komen! :D











Jan van Ooijen

Eindelijk de 30 graden in zicht!!!! Echter we moeten wel nog op onze hoede zijn ivm lange termijn, maar dit smaakt naar meer. Kijken wat de pluim dadelijk doet!









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Kom maar op met die zomer 8)
Had ik mn vakantie misschien eerder moeten boeken? ;)

glenn


Marcel1976

Ik hoop echt dat dit een blijvertje wordt. De zomer van 2012 heeft nog heel wat goed te maken vind ik.

@Glenn, we krijgen begin volgende week te maken met een uitloper van het azoren-hogedrukgebied, die zich vervolgens,
(  hopelijk ) in onze omgeving gaat ophouden. Het staat al een paar dagen in de kaarten, maar de uiteindelijke positie hiervan bepaalt of echt warme lucht ons kan bereiken.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oxize

Oper richting de 30. Laat maar komen die hittegolf :D

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Marcel1976

Citaat van: Oxize op di 17 jul 2012 - 23:16
Oper richting de 30. Laat maar komen die hittegolf :D


Absoluut, helemaal mee eens!  Alleen, de oper staat er alleen voor.  GFS die houdt het na woensdag alweer voor gezien....

vossejongk

T vreemde is dat de spreiding vd leden heel dicht op mekaar zit zelfs op de lange termijn, dus duid op stabiel weer in hogedruk = eindelijk droog :D

Jan van Ooijen

EC stukken minder dan de voorgaande run, dit zal na verwachting nog wel bijtrekken denk ik, dadelijk even de pluim kijken wat de overige leden er van denken. Hier GFS, die ziet het nog wel zitten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: vossejongk op di 17 jul 2012 - 23:47
T vreemde is dat de spreiding vd leden heel dicht op mekaar zit zelfs op de lange termijn, dus duid op stabiel weer in hogedruk = eindelijk droog :D

Huh ? Schreef hiervoor al dat de spreiding op de wat langere termijn juist heel groot is . Dus nix hogedruk of wat dan ook. Eigenlijk wordt de thermische opleving in gang gezet door een zeer actieve depressie die maandag de  23e juli met een kerndruk van 980 hPa bij IJsland wordt berekend. Gevalletje van WLA en daarmee het opwerpen van het "hoog" op "hoogterugrug". Vanaf vrijdag de 27 juli dan mogelijk weer overgang naar het oude vertrouwde patroon  (meridionaal). Nee stabiel ziet het er allerminst uit.
Maar eens kijken wat de nieuwe ensembles zo doen ?!

EC1707-12 T850 hPa met onveranderd de grote spreiding.

Tyshane

De signalen dat de bakens binnenkort zullen worden verzet worden inmiddels sterker en sterker. In het weekeinde wordt een krachtige uitloper van het Azorenhoog over onze streken uitgerold. De neerslagkansen nemen dan sterk af en met name zondag zijn er perioden met zon.

Volgende week bevindt Nederland zich onder een zich west-oost uitstrekkende zone van hoge barometerstanden. Hoewel de aan het ECMWF gelieerde leden (oplossingen) nog twijfelen over de exacte positie van het zwaartepunt van het hoog, lijkt een zomerse periode met middagtemperaturen rond 25 graden tamelijk reëel. Eindelijk!

Bron: weerman Jan Visser

Johann

De nieuwste ECMWF 50 members  T850 hPa prikpunt west Nederland. Duidelijk minder spreiding en meer "koelere" oplossingen. Daarmee lijkt de thermische opleving (WLA) slechts van kortere duur.


Arend

Citaat van: Johann op wo 18 jul 2012 - 12:00
Daarmee lijkt de thermische opleving (WLA) slechts van kortere duur.

Daar lijkt het nu inderdaad wel op, ook voor het vervolg (eerste helft van augustus) lijken de vooruitzichten niet al te best. Hieronder een verwachting van Matt Hugo (Britse meteoroloog). Zijn blog is hier te lezen:

http://matthugo.wordpress.com/2012/07/17/late-july-and-early-august-12-whats-expected/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Nav info van Johann en Arend; jammer zeg dat het lijkt dat de opleving van korte duur is, ik had er goede hoop op gezien de berichten van afgelopen week. Volgende week in ieder geval maar even genieten van een zomerachtig weekje, en verder maar weer even zien dan, hopen dat de 'long term' in positieve zin gaat bijdraaien...

Weatherboy

De zomer is nog niet in het land of de kaarten wijzen hem alweer de deur. De stomste klote zomer die ik in nederland heb meegemaakt. Zelfs vorig jaar was nog beter met die huidige patroon.

Al dik 130 mm water hier in de regio, in een halve maand. Geen goed woord voor over. En die 2 dagen, naja lekker maar zal vast bewolkt verlopen.

Powered by EzPortal