Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254076 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Enige verbetering, betreffende temperatuur, lijkt op te treden aan het einde van de maand volgens beide pluimen.

Pluimen komen van WeerPlaza, de bovenste is het Amerikaanse model en de onderste is het Europese model:


Tyshane

Ook wat meer kans op zon aan het einde van de maand volgens beide modellen, waarbij GFS beduidend meer zon laat zien:

Pluimen komen van WeerPlaza, de bovenste is het Amerikaanse model en de onderste is het Europese model:

Tyshane

Beoordeling lange termijn, beoordeling door meteoroloog
Geldig van dinsdag 17 juli tot zondag 29 juli

Synoptische ontwikkeling
De komende dagen blijven we te maken houden met een tamelijk zonale stroming waarin regelmatig storingen meetrekken. Halverwege de week passeert er een rug van hoge druk die tijdelijk voor een lichte verbetering kan zorgen. Dit is echter maar voor zeer korte duur want de rug wordt alweer snel gevolgd door een volgend lagedrukgebied die donderdag boven de Noordzee aankomt en richting Scandinaviƫ trekt. In het volgende weekeinde trekt opnieuw een lagedrukgebied de Noordzee over. Daarna is er een positieve ontwikkeling zichtbaar. Een uitloper van het Azorenhoog breidt zich dan tot over onze omgeving uit hetgeen een stabiliserende invloed heeft op de atmosfeer.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Kijkend naar de temperatuurpluim dan is de relatief smalle bandbreedte tot het volgende weekeinde iets wat nog steeds opvalt. Onzekerheden lijken dus niet al te groot te zijn de komende periode. Vanaf het volgende weekeinde zien we de spreiding toenemen en vooral na het weekeinde komen er meer members met hogere waardes tevoorschijn. In de neerslagpluim is te zien dat na het volgende weekeinde er vrij veel members (vrijwel) geen neerslag geven. Dat lijkt dus te te duiden op stabilisatie van de atmosfeer als gevolg van hogedrukinvloed.

Samenvatting meerdaagse-periode:

Aanhoudend wisselvallig met temperaturen op de meeste dagen iets onder normaal.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op overgang naar een minder wisselvallig weertype met temperaturen oplopend naar normale waardes voor de tijd van het jaar.

Bron: Knmi / guidance
Paraaf meteoroloog: nolet
Uitgifte: 15/07/2012 03.31 uur LT

Jan van Ooijen

Opvallend dat het gemiddelde nu al hoger ligt dan de Oper. Komt de zomer dan toch? Kijken wat het vervolg is van de pluim dadelijk



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Mooie stijgende lijn in de nieuwe pluim, zou het dan toch nog?

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vossejongk

Hoop echt dat t uitkomt, en liefst doorzet natuurlijk :P

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 15 jul 2012 - 22:35
Mooie stijgende lijn in de nieuwe pluim, zou het dan toch nog?

Nee, kijk eens naar die bende members onderin de pluim, bovendien is de oper aan het einde een warme uitbijter. Misschien hooguit normale temperaturen op LT. (En nu maar hopen dat ik ongelijk krijg.)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

glenn

Ja helaas echt zomerse temperaturen zie ik in deze pluim ook niet echt naar ons belgieland komen .
Temperaturen op lange termijn die normaal zijn voor de tijd van het jaar lijkt mij een redelijk betrouwbare uitspraak


TaL

Als ik me niet vergis lijkt de verbetering te komen op het einde van de maand, augustus langzaam in dus..

Ga 6 maand terug, zitten we januari, even kwakkel zoals nu en het einde van de maand, bam het was er. Zal het nu dan ook? Zou wel grappig zijn in feite :p

Maar goed, iets om naar uit te kijken :) Hopelijk blijft (of verbetert) het :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Lange tijd niet gezien zo'n neerslagpluim!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roan

Citaat van: jones op do 12 jul 2012 - 22:44
Ziet er trouwens niet veelbelovend uit:
*kaartje
Kunnen we geen verbod krijgen op die kaarten van NWS/NCEP (net zoals dat uitspraken van een bepaalde weerman ook worden weggehaald), dit heeft werkelijk nog nooit geklopt, elke maand zitten ze er faliekant naast.

Ontopic:
Dat de temperaturen nog niet richting de 30 gaan vind ik niet zo erg, maar dat het droger word maakt mij blij :)

Weerfreak 1337

En het grappige is, mochten we straks voor een langere tijd met temperaturen tussen 20 en 30 graden zitten dan is het ineens weer een effect van global warming.  :P
En nu hoor je ze niet.  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Citaat van: Roan op ma 16 jul 2012 - 11:36
Kunnen we geen verbod krijgen op die kaarten van NWS/NCEP (net zoals dat uitspraken van een bepaalde weerman ook worden weggehaald), dit heeft werkelijk nog nooit geklopt, elke maand zitten ze er faliekant naast.



Wat wordt hier weggehaald dan? Er is hier nog nooit iets van Putto weggehaald
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Roan op ma 16 jul 2012 - 11:36
Kunnen we geen verbod krijgen op die kaarten van NWS/NCEP (net zoals dat uitspraken van een bepaalde weerman ook worden weggehaald), dit heeft werkelijk nog nooit geklopt, elke maand zitten ze er faliekant naast.

Ontopic:
Dat de temperaturen nog niet richting de 30 gaan vind ik niet zo erg, maar dat het droger word maakt mij blij :)

Ik vind juist dat deze verwachtingen er moeten blijven komen. Ik vind het wel leuk om langetermijnverwachtingen te bekijken, ook al heb ik het er niet zo op.
En nog iets: Men is nog niet zo ver in de technologie met langetermijn verwachtingen. De kans dat dat daadwerkelijk uitkomt is zeer laag, omdat deze modellen nog in ontwikkeling zijn. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Wat hogere temperaturen, wat meer zon en wat minder neerslag, is al zoveel beter als wat we de afgelopen dagen hadden. ;) WeerPlaza heeft er trouwens veel vertrouwen in: 'Volgende week wordt het strandweer!' en Karim ziet het licht! ;)

svdveen

En dit topic is weer eens gelinkt vanuit Geenstijl....

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Serge

toch de "horror zomer "  hahahahahha
Waar is mijn cape

Weatherman

Citaat van: Serge op ma 16 jul 2012 - 14:14
toch de "horror zomer "  hahahahahha
Dan hebben we dit jaar toch nog 1 keer horror. ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal