Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254136 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Onno_D op ma 09 jul 2012 - 00:37
Hele week hier al 30 graden of meer gehad in karinthië (op een dag na). Komende week iets mindere temperaturen met af en toe een stevige onweersbui, maar klagen mag ik niet gezien het weer in NL   :-\. Ook leuk van de 8 dagen dat ik hier ben waren er 5 onweersdagen. :)

De zuidkant van de Alpen en ook de inner-alpine profiteren steeds weer van de nabijheid van de vochtig warme lucht. Ook hier in Oberwallis vanmiddag achter "koufrontje"  temperatuur al snel weer snel weer tussen de  28 en 30 graden oplopend. Oostenrijk en dan met name het oosten en zuidoosten profiteren nog iets meer van de (zeer)warme lucht (zondagmiddag lokaal 33 tot 34 graden). Prettige bijkomstigheid zijn de warmte onweders (vandaag boven Oostenrijk vooral getriggerd door koufrontje en convergentielijntje). Tot woensdag verandert er maar bar weinig. Daarna algemeen ook hier afkoeling maar met 22 tot 26 graden altijd nog heel aangenaam vertoeven.
 

Serge

Citaat van: Tyshane op zo 08 jul 2012 - 15:01
De pluimen laten inderdaad een gestage stijging zien vanaf medio juli, daar maar een beetje aan vast klampen en tussendoor genieten van de mooie momentjes, want als de zon eenmaal doorkomt is het wel erg genietbaar vind ik persoonlijk. :)

Het is natuurlijk wel een mooi gegeven dat het na een dip(je) alleen maar beter kan en dan is zelfs een graad of 22 gevoel;smatig al hoogzomer :D
Waar is mijn cape

Tyshane

Citaat van: Serge op ma 09 jul 2012 - 11:31
Het is natuurlijk wel een mooi gegeven dat het na een dip(je) alleen maar beter kan en dan is zelfs een graad of 22 gevoel;smatig al hoogzomer :D

Klopt! Het is allemaal relatief, 22 is op zich niet hoog, maar na een weekje 16 graden een welkome afwisseling! :)

seetekst

Hallo, ik ben nieuw hier en heb nog veel te leren ;) Ik lees al wel een tijdje mee, maar het blijft soms nog 'abacadabra'.

Ik heb toch een vraag. Heeft het weersverloop van deze zomer een verband met afgelopen winter? Ik zie als 'leek' namelijk wel overeenkomsten. De hele winter hebben we zitten wachten op koud weer. Dat kwam maar niet, maar opeens was het er dan: baf, winter! Twee weken lang berekoud. Nu zitten we te wachten op warm weer. Het lijkt maar niet te komen. Maar ik hoop dat het er straks dan toch opeens is. Baf, zomer! Is er een verband, of berust het op toeval?

--> Of moet ik deze vraag in een ander topic stellen?!

Tyshane

Citaat van: seetekst op ma 09 jul 2012 - 11:44
--> Of moet ik deze vraag in een ander topic stellen?!
Misschien handiger in 'Vraagbaak': http://forum.meteo-service.nl/index.php/board,28.0.html

---

In de pluimen van beide modellen nog steeds een gestaag stijgende lijn aanwezig vanaf midden juli. Het is niet spectaculair en de spreiding is groot, maar het is een strohalm om even beet te pakken. ;) Hopelijk zet de stijging door na de geplotte termijn en wie weet waar het op uitkomt.

Bovenste kaartje is Europees model en de onderste is het Amerikaanse model, kaartjes zijn van weerplaza.nl

TaL

Citaat van: Tyshane op ma 09 jul 2012 - 11:44


In de pluimen van beide modellen nog steeds een gestaag stijgende lijn aanwezig vanaf midden juli. Het is niet spectaculair en de spreiding is groot, maar het is een strohalm om even beet te pakken. ;) Hopelijk zet de stijging door na de geplotte termijn en wie weet waar het op uitkomt.



Lol ja, als je van deze stijgingen moet leven dan ben je rap dood als zomerliefhebber :p Maar beter stijging als daling dan maar.. Het ging nog lang goed ook al was het niet stabiel maar sinds gisteren voel ik me nu ook terug in de zomer van 2011. Afwachten en van de mooie momenten genieten dus..
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: TaL op ma 09 jul 2012 - 12:11
Lol ja, als je van deze stijgingen moet leven dan ben je rap dood als zomerliefhebber :p Maar beter stijging als daling dan maar.. Het ging nog lang goed ook al was het niet stabiel maar sinds gisteren voel ik me nu ook terug in de zomer van 2011. Afwachten en van de mooie momenten genieten dus..

Precies; liever een grote spreiding met een stijgende lijn, dan een grote spreiding met een dalende lijn. ;)

Tyshane

Beoordeling lange termijn, beoordeling door meteoroloog
Geldig van woensdag 11 juli tot maandag 23 juli

Synoptische ontwikkeling
Een sturend hoogtelaag boven de Noordzee verplaatst zich langzaam noordoostwaarts en wordt opgevolgd door een afzakkend hoogtelaag afkomstig van noordelijkere breedte dat zich nestelt boven de Britse Eilanden. Als gevolg van deze cyclonale invloeden is de kans groot op het aanhouden van het wisselvallige weertype. Omdat de straalstroom ten zuiden van ons land komt te liggen krijgen naast de wisselvalligheid ook maximumtemperaturen onder de normale waarden. In de EPS-oplossingen zien we echter, in tegenstelling tot de vorige berekeningen, aan het eind van de 15-daagse periode dat er een clusteroplossing wordt berekend waarin een tiental members een hoogterug boven onze omgeving laat zien. Het is weliswaar nog de minderheid, maar het kan een voorteken zijn voor een aanzet tot een meer standvastig weertype.

Modelbeoordeling en onzekerheden
In eerste instantie is de hoogtetrog en de geleidelijke overgang naar een meer zonale stroming in de meerdaagse periode goed terug te vinden in de spaghetti-plaatjes. De plaatjes vertonen een kleine spreiding, hetgeen op een tamelijk goede oplosbaarheid van de atmosferische toestand duidt. De diverse clusters van de EPS-leden vertonen tot dag 10 grote overeenkomsten. Vanaf dag 11 lijkt er een significante verschil in oplossingsruimte te kunnen komen. Naast de zonale oplossingen lijkt een hoogterug boven onze omgeving en dus een meridionale stromingspatroon mogelijk te zijn. Het kan de overgang aankondigen naar een meer stabiel weertype, maar dit is sinds lang tijd dat deze mogelijkheid zich voordoet. Deze laatste oplossing is dus nog onzeker.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig en tamelijk fris zomerweer met iedere dag kans op buien en maxima enkele graden onder de normale waarden voor de tijd van het jaar.

Samenvatting EPS-periode:
Redelijk grote kans (60%) op aanhoudend onstabiel en tamelijk koel weer en een groeiende kans (naar ongeveer 40%) op standvastig en minder fris weertype

Bron: knmi guidance
Paraaf meteoroloog: debie
Uitgifte: 09/07/2012 05.14 uur LT

Weatherboy

Even een stukje informatie:

GFS laat al een heleboel runs achter elkaar rond het einde een Hogedruk verbetering zien. Wat hierboven al in de guidance te lezen was is dat die warme cluster groeiende is. Positief nieuws dus! Maar.... Er zit wel een addertje onder het gras.

Zoals je kan zien op onderstaande (1e) kaart is er een nieuwe Hogedruk opbouw aan de Amerikaanse oostkust. Dat houdt in dat de enorme aanvoer van Depressies eindelijk een halt toe wordt geroepen. Het leuke is dat je die verandering ziet aankomen op de kaarten (2) van het andere continent. Boven het, door hitte geplaagde, Amerika lagen langdurig Hogen. Momenteel zien we daar op de kaarten de stroming veranderen en daar gaan depressies vanuit Canada richting het zuiden trekken. Met een slag om de arm natuurlijk.....

Meteo Consult schreef al eerder een stukje over het Straalstroompatroon:
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/9cb89f964f5e248b82f0399f35742d84/article/hardnekkig_straalstroompatroon.html

Je ziet op het 3e kaartje het straalstroompatroon. Die rare knik tegen West-Europa kan voor ons nu voordelig uit gaan pakken.
Op het 4e kaartje (meest recente) is te zien dat die knik en de straalstroom zich gaat verplaatsen dankzij de veranderingen boven het Amerikaanse continent. Zo komt de 'top' boven Scandinavië te liggen waardoor vooral Oost-Europa gaat afkoelen, en waardoor wij in het 'dal' komen met meer mogelijkheden voor zuiden winden en Hogedruk invloeden. Bijkomend voordeel lijkt dat het Azoren hoog zich dus verplaatst naar het noorden ipv boven de Azoren te blijven hangen. Overigens is dit natuurlijk geen absolute zekerheid. Mocht het gebeuren hoeven we ook geen extreme te verwachten zoals in Amerika, met temperaturen dik boven de 35°C, maar een gemiddelde tussen de 22-27 graden moet haalbaar zijn.

Conclusie: Er lijkt zich voorzichtig een kleine verschuiving in het patroon voor te doen. De termijn geeft het nadenken helaas nog, maar even volgens de meest recente kaarten. Meer kansen op een Hoog boven onze omgeving waardoor het weer zich gaat stabiliseren met temperaturen die oplopen tot zomerse waarden. Het lijkt dan wel droog te worden, dus afstraffingen van onweersbuien zie ik met de huidige setting dan ook niet snel gebeuren. Ik hou het goed in de gaten voor iedereen, dus om de zoveel dagen zal ik eens zo een grote update schrijven. Eventueel neem ik eens contact op met Jan voor misschien een samengevoegde onderbouwing. Maar bovenal zijn er weer wat lichtpuntjes in deze barre tijden.

Ries

Och, die lichtpuntjes zijn er al sinds april wel geweest maar schuift gewoon op de lange termijn. En ik vind dat heel best; hoge temperaturen zijn niet aan mij besteed, zeker niet als ik volgende week weer moet werken na 4 week vakantie. Die 4 week vond ik ontzettend genietbaar met rond de 20 graden, soms een graadje of wat hoger, regelmatig zon en af en toe een leuk buitje. Hartstikke lekker Hollands zomerweer, meer mag je bijna niet verwachten hier. Dan tel je maar 't geld neer om naar hetere regionen te gaan! Verheug me nou alweer op herfst en winter, alleen superjammer dat daar nóg minder kans op onweer is dan in deze voor ons Noordelingen onweerloze zomer...

Stephanie

Goed stuk Weatherboy. Laten we hopen dat het weer nu eindelijk wat stabieler wordt. Mijn bruine kleurtje blijft steeds zo kort hangen door die schaarse warme dagen ;)

Jan van Ooijen

..... Helaas alleen de Oper hoog bovenin

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

En die "hoog bovenin", is helaas ook nog eens maar relatief hoog. Hmm.. Toch blij dat ik nog 2 weekjes Cyprus in het vooruitzicht heb.

Marsel

Tjsa....met het verder bergafwaarts afzakken van het zomerweer komen de komende 48u wel weer andere processen op gang. Typische herfst tafereeltjes eigenlijk.
Zojuist zat ik even door de kaarten heen te bladeren en wat dan opvalt is dat vanaf vandaag er een forse afkoeling op bijvoorbeeld 500hpa plaats gaat vinden. Temperaturen aldaar gaan vannacht vanuit het westen al omlaag naar -20 om langzaam verder te dalen naar -22. Later op woensdag, maar vooral (in de nacht naar) donderdag komen we onder invloed van een hoogtelaag waarbij T500 -25 tot -26 mogelijk zijn. De exacte positie van de koudste bovenluchten wisselt nog wat maar het noord(west)en en westen lijken hiervoor op de eerste rang te zitten. Met kustwateren van rond 16, lokaal net aan 17 graden, levert dat geheid enkele onweersbuien op. Hirlam en GFS laten voor gedurende de nachten, meest uitgesproken in de nacht van woensdag op donderdag, tegen de (noord)westkust van die typische buien signalen zien. Wat veel voorkomend is, en dat lijkt ook nu het geval te zijn, is dat kustconvergentie de buien in dergelijke situaties lokaal nog al eens aan kan wakkeren.
Door dagelijkse gang verplaatst het zwaartepunt van de buien zich in de loop van woensdag en donderdag verder landinwaarts, ook daar dan kans op onweer.

Dus, geachte kustbewoners van Nederland, 's nachts even opletten de komende 48u, wellicht de eerste 'herfstige' Noordzee-onweders van dit jaar :).

jeffrey83

gelukkig heb ik nu 2 weken vakantie... :|

hopen dat het een beetje surf weer wordt dan maar !

Serge

tot nu toe komt het scenario "horror zomer 2012" redelijk uit,.. tis maar hoe je het bekijkt, maar herfst achtige tafrelen lijkt mij vrij horror....

op naar de verandering van het azorenhoog dan maar en hopelijk een omslag naar horror in hitte,...
Waar is mijn cape

Weatherboy

Citaat van: Serge op di 10 jul 2012 - 16:59
tot nu toe komt het scenario "horror zomer 2012" redelijk uit,.. tis maar hoe je het bekijkt, maar herfst achtige tafrelen lijkt mij vrij horror....

op naar de verandering van het azorenhoog dan maar en hopelijk een omslag naar horror in hitte,...

Haha, klopt inderdaad! Liever horror hitte, dan horror kou. Nu moet je telkens wel opletten of het gaat regenen.

Jelte

Sjongejonge, we hebben net een prachtige week achter de rug en met twee dagen wat meer regen hebben we het meteen weer over een horrorzomer.
Het is ook vandaag weer opgeklaard en heerlijk zomerweer geworden. Iedereen slentert over het strand en de terrasjes zitten vol. Prima weer eigenlijk!

Bovendien heeft de koude bovenlicht een extra voordeel, vandaag voor het eerst weer een aanzet tot een waterhoos gezien. Het worden interessante dagen hier!

Marsel

Citaat van: Jelte op di 10 jul 2012 - 17:59
Sjongejonge, we hebben net een prachtige week achter de rug en met twee dagen wat meer regen hebben we het meteen weer over een horrorzomer.
Het is ook vandaag weer opgeklaard en heerlijk zomerweer geworden. Iedereen slentert over het strand en de terrasjes zitten vol. Prima weer eigenlijk!

Bovendien heeft de koude bovenlicht een extra voordeel, vandaag voor het eerst weer een aanzet tot een waterhoos gezien. Het worden interessante dagen hier!

Klopt inderdaad! Viel mij ook op. Hoewel er in de onderste 3km de komende 48u bijna overal gemakkelijk 15-20kt of meer steady staat (wat toch vrij veel is voor de meeste waterhozen) slaan er wel enkele parameters uit inderdaad. Wolkenbasis zal ook niet gek hoog liggen (vemoedelijk 2000-2500ft), zo ook de LCL's. Het is nog wat vroeg in het seizoen, maar wie weet gaat het langs de kust of boven het IJsselmeer lokaal lukken om een paar slurfjes te produceren. Met minder wind en een paar weken later was het waarschijnlijk aannemelijker geweest. Ben benieuwd :).

Tyshane

Het was voor het gevoel wel wat frisser maar nog steeds niet koel wat mij betreft. Nog steeds heerlijk in korte broek buiten. ;) Vanochtend nog redelijk vaak de zon erdoor zien komen en best een aardig weertje zo. Ben benieuwd naar de rest van de week!

Powered by EzPortal