Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254131 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Marcel1976 op zo 01 jul 2012 - 15:45
En zo kabbelt de waardeloze zomer van 2012 rustig verder.

Vind het hier nog wel meevallen. Begin van de nieuwe week een paar fraaie dagen, daarna twee mogelijk interessante dagen (donderdag/vrijdag) en wat daarna komt zie we dan wel weer.



Bron: MeteoConsult
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Woensdag en donderdag toch beste dagen van de week



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Deze week zal wel een zomersfeertje kennen, maar na het weekend lijkt het volgens deze meest recente pluimen weer onder de 20 te komen en richting de 16 graden te gaan. Komende week maar even eruit halen wat er in zit qua zon, temperatuur en mogelijk onweer en dan maar weer hopen dat de rest van de pluim zich naar boven toe herstelt...


Pluimen

De bovenste is het Europese model; ecmwf, onderste is het Amerikaanse model; gfs.
Standaard weergave / regio midden

Bron: weerplaza

Tyshane

Beoordeling lange termijn
Geldig van woensdag 04 juli tot maandag 16 juli

Synoptische ontwikkeling
De komende dagen is er sprake van een zuidwestelijke stroming, zowel op hoogte als aan de grond. Woensdag snoert zich in een Atlantische hoogtetrog een hoogtelaag af net ten zuiden van Ierland. De dagen daarna trekt het hoogtelaag naar het westen van Frankrijk, om vervolgens in de loop van het weekeinde van 7-8 juli boven de UK of zuidelijke Noordzee terecht te komen. De komende dagen krijgen we hierdoor te maken met een zuidelijke aanvoer, zowel aan de grond als op hoogte. Thetaw850-waarden stijgen vanaf woensdag naar 16-17 graden. In combinatie met een overwegend cyclonaal stromingspatroon geeft dit weer aanleiding tot vergrote kansen op regen- en onweersbuien. Ook de dagen daarna blijft het systeem in de buurt, in de operationele uitvoer trekt het naar de Duitse Bocht. De aangevoerde lucht worden dat wel minder warm.

Modelbeoordeling en onzekerheden
We zien een groot deel (80-90%) van de clustering de operationele uitvoer ondersteunen, met wat kleine verschillen in positie. In het volgende weekeinde zien we in alle clusters nog prominent het hoogtelaag, maar gaat er wel meer spreiding optreden in de positie. Vrijwel alle oplossingen tonen cyclonale stromingspatronen, waarbij echter de drukverdeling wel van belang is voor de temperatuur. De eerste dagen stijgt t850 naar 10-12 graden op donderdag. daarna geleidelijk dalend naar 5-7 graden. Vanaf donderdag lijkt de buienkans sterk toe te nemen, waarbij de kansen op vrij grote neerslaghoeveelheden toenemen.

Opvallend in de stafdiagrammen is dat er soms 30-40% kans is op 10-30 mm per dag. Waarschijnlijk zal de neerslag een sterk buiig karakter hebben met plaatselijk grote verschillen. Ook na het komende weekeinde blijft het stromingspatroon cyclonaal. We zien het hoogtelaag in de meeste clusters verdwijnen, maar er blijft nog wel een prominente NO-ZW georiënteerde hoogtetrog over, die net boven of net ten westen van de Benelux komt te liggen. Aan de grond zien we in 70-80% van de leden na het volgende weekeinde een NW-stroming, met als gevolg relatief lage temperaturen.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Toenemende kans op regen- of onweersbuien. Eerst vrij warm, in het weekeinde waarschijnlijk wat lagere temperaturen.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (80-90%) op een vrij koel weertype met geregeld regen of buien.

Bron: knmi guidance
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 02/07/2012 03.09 uur LT

Johann

Hoogtelaag verziekt "zomerse aspiraties" in grote delen van west Europa

Vanaf de Atlantische hoogtetrog snoert zich de komende 2 dagen een apart hoogtelaag (HL) af. Woensdag wordt het HL met kern net ten westen van Ierland berekend, tegen het weekend is het wat afgezakt en zien we het terug voor de kust van Normandië. Vervolgens trekt het HL in het weekend via het Engelse Kanaal richting de Noordzee en begin volgende week naar Scandinavië. Tegelijkertijd zien we dan echter dat ten oosten van IJsland een nieuwe met koude lucht gevulde "bel" afsnoert en donderdag 12 juli als nieuw HL vrijdag boven de Britse Eilanden wordt berekend.

EC00 met hoogtelaag woensdag 4 juli


en met  zijn opvolger op 12 juli


Grosso modo betekent dit dat het weer in Europa ook de komende dagen een tweedeling laat zien. Met een zuid tot zuidwestelijke hoogtestroming moet West Europa het doen met meest onbestendig weer waarin periodiek regen en onweersbuien het weerbeeld bepalen. Door advectie van warme lucht (WLA) aan de voorzijde van het laag boven Engeland kunnen de temperaturen tot donderdag tijdelijk flink oplopen. (25-26 °C). Vanaf donderdag dan weer toenemend onbestendig en afkoeling.

Op de scheidingslijn tussen de koelere lucht in het westen en de vochtig warme lucht welke via centraal Europa verloopt ontstaan steeds weer (zware) regen en onweersbuien. Doordat het front vrijwel stationair is kan er vooral in de Alpen veel regen gaan vallen en moet, mede ook door de hoge sneeuwvalgrens, lokaal met wateroverlast, aardverschuivingen en modderlawines rekening worden gehouden. Ten oosten van de frontale zone is het aanhoudend zomers met veel zon en hoge temperaturen.

Satelliet foto met tweedeling Europa weer, de komende dagen verandert er maar bar weinig tav deze constellatie


Diegenen die van lekker koel en periodiek onbestendig en dus eigenlijk normaal Hollands zomerweer houden het advies om  gewoon lekker thuis te blijven, diegenen die van veel water dan wel wateroverlast houden wordt geadviseerd richting de westelijke Alpen te trekken. Voor de zon en hitte liefhebbers (35-40 °C) geldt:  meteen vertrekken naar oost of zuid Europa.

EC00 ensembles 50 members T850 hPa west Nederland komende 10 dagen. Dit is de temperatuur op circa 1500 meter hoogte, voor de 2 meter temperatuur tel er  pak hem beet 12 graden bij op


ter vergelijk de T850 hPa  voor Oost Europa , prikpunt Sarajevo, alwaar de hitte onverminderd voortduurt


©meteo-service

SniperEye

Zoals eerder geschreven in dit topic zijn de kansen op extreem weer verschijnselen hierdoor groter.

T-inus

Zo te zien blijft het dus nog een tijdje kwakkelen.
Ik moet zeggen dat ik dat niet eens zo heel erg vind, voor zomers weer ga ik wel op vakantie ;)
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Jan van Ooijen

Koel zomerweer op de loer

Na een paar warme dagen lijkt het juli-weer vanaf het weekeinde geheel in te klappen. Op grond van de lange termijnverwachting van dinsdag tekent zich op de tiendaagse termijn een polaire noordwestelijke stroming af. Daarin gaan de temperaturen onderuit naar waarden die op gemiddeld 16 graden komen te liggen. Ook nemen de neerslagkansen duidelijk toe en komt er een mogelijk zeer koele zeebries te staan. Die vooruitzichten zitten tot tegen half juli in de weerkaarten.

Voor het zover is, wachten op nog een paar vooral warme dagen. Vandaag stroomt met een zuidelijke wind steeds warmere lucht onze kant op. In het westen kan een spatje regen vallen, maar veel zal het niet zijn. De temperaturen liggen tussen 20 en 24 graden. Vanmiddag klaart het verder op. Morgen zijn er aanvankelijk nog wat wolkenvelden maar de zon komt er vaker en vaker aan te pas. De temperaturen lopen snel op. Het wordt 24 graden aan zee tot 28 landinwaarts. Er staat een warme zuidenwind.

Morgenavond is er kans op onweer vanuit het zuidwesten. Ook donderdag en de dagen erna blijft het warm met temperaturen tussen 20 en 25 graden. Wel neemt de buienkans wat toe maar schijnt ook de zon regelmatig. In of kort na het weekeinde lijkt zich een overgang af te tekenen naar koel zomerweer.

Bron Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Ik hoop dat zaterdag niet te nat gaat verlopen. Als ik zo her en der lees lijkt met name donderdag en vrijdag wisselvallig te worden en vanaf het weekend koeler. Zaterdag heb ik eigenlijk een dagje Schiphol gepland met vliegtuigspotten en foto's maken erbij. Duimen dan maar dat we met de neus in de boter vallen.

jones

Citaat van: Johann op ma 02 jul 2012 - 12:09
Voor de zon en hitte liefhebbers (35-40 °C) geldt:  meteen vertrekken naar oost of zuid Europa.

Zal daar eens meteen werk van maken! Na de slechte vorige zomer toen ik niet op vakantie geweest ben heb ik deze zomer maar het zekere voor het onzekere genomen en 2 reizen gepland. Morgen op naar Spanje waar de zomer wel bestaat.

Jan van Ooijen

Voorlopig is het alleen maar genieten van de "warme" dagen die we krijgen zoals morgen!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Citaat van: Jan van Ooijen op di 03 jul 2012 - 11:05
Voorlopig is het alleen maar genieten van de "warme" dagen die we krijgen zoals morgen!

Ook vandaag is het al heerlijk! Hier is het 22 graden and counting :)

Reutel

Citaat van: Stephanie op di 03 jul 2012 - 11:19
Ook vandaag is het al heerlijk! Hier is het 22 graden and counting :)
Zo is het Stephanie, het is heerlijk Hollands zomerweer!  ;)

Vrijdag vertrek ik voor tien dagen naar Zuid Frankrijk, eens kijken of ik daar wat mooie weerfoto's kan schieten...  8)

jones

CFS gaat voor een zeer warme juli maand voor delen van Europa, wie op vakantie gaat naar landen als Kroatië, Oostenrijk en Italië heeft het wel getroffen. Misschien pikt de Benelux hier nog wat van mee (Nederland is oranje)?

En ook in de VS hebben ze te maken met een zeer hete juli.


vossejongk

Ik hoop echt dat het tijdens de Zwartecross (19/20/21/22-7) in ieder geval droog is, anders krijg je n gigantisch modderfestijn :X

Johann

Citaat van: jones op di 03 jul 2012 - 11:58
CFS gaat voor een zeer warme juli maand voor delen van Europa, wie op vakantie gaat naar landen als Kroatië, Oostenrijk en Italië heeft het wel getroffen. Misschien pikt de Benelux hier nog wat van mee (Nederland is oranje)?
En ook in de VS hebben ze te maken met een zeer hete juli.

Lijkt er nog niet echt op resp. dan moet het in de 2e helft van juli gaan gebeuren.   :-\
Het gemiddelde van de ECMWF (EC00) 50 members T850hPa daalt verder om vervolgens vanaf 11 juli een graad of 3 -4  onder het langjarig gemiddelde uit te komen.

SniperEye

Ik wil niet zeuren maar heeft iemand al enig idee wat het weer zaterdag gaat doen?

Leon Eikenaar

We krijgen gewoon weer een kwakkelzomer.
Wellicht in het najaar goed weer.
Ik ga zelf geen voorspelling doen :P
Maar zo'n gevoel geeft het mij wel. (eigen mening)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Ries

Och, kwakkelwinter met een goeie week (toen in februari) en kwakkelzomer met de goeie week rond Pinksteren...weer typisch Hollands.

T-inus

Ik moet zeggen dat het tot nu toe, hier in het zuiden des lands, nog niet zo tegen valt.
± 23 graden, beetje bewolkt, af en toe wat onweer, vind 't wel lekker.

Voor het echte warme weer pak ik straks wel 't vliegtuig.
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Powered by EzPortal