Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254119 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Zou de zomer dan eindelijk eens een beetje op gang komen? Het wordt nu toch echt wel een keer hoog tijd hoor!

Jan van Ooijen

Zeer mooie kaart voor aanstaande donderdag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hoffies

Ziet er goed uit inderdaad, en daarna een bommetje (of is die van de kaarten af)  ;)
Twitter: @hoffnar2911

Jan van Ooijen

Beetje bij beetje wordt het iets beter

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jelte

Citaat van: Johann op di 26 jun 2012 - 16:19
27ste Juni "de Zevenslaperdag"


Ik neem aan dat als er waarheid achter schuilt, het gaat over de opbouw van het grotere weersysteem. En dat het betekent dat als de hogedruk (blokkade) nu nog niet is doorgebroken dat de komende weken ook niet meer gaat lukken.
Als we deze stroming die we nu hebben nog zeven weken houden zijn we daar mooi klaar mee. Stabiele blokkades van de depressies willen we zien!
Maar goed, dit weerpatroon gaat ook geen stabiel mooie zomer geven in de Alpen, dus we zitten wat dat betreft in hetzelfde schuitje.

Johann

Citaat van: Jelte op di 26 jun 2012 - 23:12
Ik neem aan dat als er waarheid achter schuilt, het gaat over de opbouw van het grotere weersysteem. En dat het betekent dat als de hogedruk (blokkade) nu nog niet is doorgebroken dat de komende weken ook niet meer gaat lukken.
Als we deze stroming die we nu hebben nog zeven weken houden zijn we daar mooi klaar mee. Stabiele blokkades van de depressies willen we zien!
Maar goed, dit weerpatroon gaat ook geen stabiel mooie zomer geven in de Alpen, dus we zitten wat dat betreft in hetzelfde schuitje.

En of er waarheid achter schuilt ! Voor bv Zuid Dld 60-80% dat het gaat uitkomen. Heeft idd alles te maken met de sterk meanderende Jet die telkens weer via de oostelijke Atlantische Oceaan ver naar het zuiden toe verloopt en vervolgens weer naar het noorden toe afbuigt. Een patroon wat we eigenlijk langere tijd zien. Met de daarbij behorende uit-trogging van het polaire laag wordt steeds weer koude lucht in de hoogte ver naar het zuiden getransporteerd terwijl aan de voorzijde van de hoogtetrog zeer warme lucht vanuit het Middellandse Zee gebied via centraal en oost Europa tot over Scandinavische wordt getransporteerd. Dit soort uitgesproken "lange golven" in de westelijke hoogtestroming (Rossby golven) verplaatsen zich in de regel zeer langzaam westwaarts en neigen telkens weer regeneratie. (kleinere golven hebben doorgaans de neiging zich sneller te verplaatsen).

Daarmee is de kans dat dit patroon ook de komende weken min of meer zal aanhouden vrij groot. Zoals al weken liggen de Alpen daarbij meest aan de voorzijde van de Atlantische hoogtetrog, slechts zo nu en dan kan de polaire jet en de frontalzone tot aan of over de Alpen overgrijpen met een tijdelijke afkoeling en neerslag. Meest echter is het er warm tot zeer warm met veel zon en weinig neerslag.

De liefhebbers van extreem weer zullen met dit soort weerpatronen en drukverdelingen in hun handen wrijven, immers de kansen op periodiek "severe weather" met alle bijkomende verschijnselen is (en blijft) dan ook groot !

Sven

Nou dat pauper weer ben ik beu, hoe lang kan die jet nog zo blijven liggen?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Hirlam laat mogelijk de eerste 30 graden komen voor Limburg

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Nou als dit 'het' weer wordt voor de aankomende zomer, dan ga ik emigreren!
Wat een troosteloze, herfstachtige rotzooi zeg. Blegh.
* kijkt mismoedig naar buiten  :( *

Marlieke

Citaat van: MamaAs op wo 27 jun 2012 - 09:34
Nou als dit 'het' weer wordt voor de aankomende zomer, dan ga ik emigreren!
Wat een troosteloze, herfstachtige rotzooi zeg. Blegh.
* kijkt mismoedig naar buiten  :( *

Moed houden , he? De zomer is nog maar net begonnen...

Mocht het echt een flutzomer worden, dan denk ik maar zo: volgend jaar lopen we wellicht allemaal te mopperen dat het zo heet en droog is buiten en smeken we om een bui!  ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Tyshane

Beetje dubbel dus, mogelijk dus langere voortzetting van het niet stabiele zomerweer en dat is dus jammer als we ECHT zomer willen; voor ons extreemweer-liefhebbers, dus aan de andere kant positief; vanwege de grotere kans op severe weather. Duidelijk! Als ik mocht kiezen, dan maar het liefst een combi. Steeds een week echt goed zomerweer met in de weekends een goed onweercomplex en dan vanaf de maandagen gewoon weer zomerweer, etc. ;)

Citaat van: Sven op wo 27 jun 2012 - 07:01
Nou dat pauper weer ben ik beu, hoe lang kan die jet nog zo blijven liggen?

Gezien het vandaag die 'zevenslaperdag' is, vrees ik voor een week of 7.

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Oh en de eerste zomerse dag (als in: 25+ graden) in juni is een feit!  8) Op de valreep! ;)

dondertje127

Wat een mooie pluim jan die van 26 juni!

Tyshane

Komende week wel een aardig weekje n.a.v. deze pluim, hogere temperaturen, iets meer zon en over het algemeen wat droger vergeleken met vorige weken. Al is er de tweede helft van de week wel een groter neerslagsignaal, wellicht dus ook onweer. M.a.w. wat mij betreft best ok, kan een stuk slechter. De rest van de pluim (neerwaartse deel) wellicht later bijtrekkend?!

Kaartjes GFS - bron: WeerPlaza


Jelte

Citaat van: Johann op wo 27 jun 2012 - 00:19
En of er waarheid achter schuilt ! Voor bv Zuid Dld 60-80% dat het gaat uitkomen. Heeft idd alles te maken met de sterk meanderende Jet die telkens weer via de oostelijke Atlantische Oceaan ver naar het zuiden toe verloopt en vervolgens weer naar het noorden toe afbuigt.

Wat grappig! Ik wist niet dat de kansen dat het uitkomt zo hoog lagen!
Bedankt voor de info Johann!
Ik zit nu inderdaad even de 2- en 300hPa kaarten na te kijken voor de volgende tijd, maar inderdaad liggen de alpen daar erg goed in (hoewel ik niet helemaal zeker weet of dat nog lekker comfortabel is, zorgt die wind vanaf de middellandse zee niet voor een enorme fohn?)
Op zich is het voor ons ook niet slecht trouwens. Warmte vanuit het zuiden komt makkelijk hier door, beter dan de noordenwind van vorig jaar.
En bovendien levert het niet alleen voor de extreem weer fanaat prachtig mooie kansen op onweer op, ook wij kitesurfers komen de komende dagen niets tekort. Fikse zuidwestenbries met behoorlijke temperaturen. Prima!

Overigens kwam hier vannacht een licht buitje over wat alles hier vannacht met een flinke hoeveelheid fijn stof heeft bedekt? Sahara?



Ramon Oost

Volgende week met een oostelijke tot zuidoostelijke stroming aanvoer van warme lucht. 20-25 graden. Lokaal ietsje hoger. Naast de warmte ook enige onstabiliteit waardoor er enkele regen of onweersbuien mogelijk zijn. Meer details volgen komende dagen.

GFS06 - Woensdag 4 juli




jones

Aanhounde zware hittegolf in VS volgende week, New York de hele week boven 30°C en in de zuidelijke staten gaan ze soms over de 40°C heen, ook tot in Canada tropische temperaturen.

In Europa hitte richting centraal- en oost-Euopa met Warschau naar 35°, Wenen boven de 30° en ook in Moskou en de Siberische hoogten zomerse temperaturen (Helsinki naar de 30 toe eind volgende week) terwijl ook in Zuid-Europa de extreme hitte aanhoudt (naar de 40 toe in o.a. Griekenland en Turkije). Dan hebben we noord, zuid, centraal en oost Europa gehad. Wat blijft er dan nog over? West-Europa, daar blijft het uiteraard wisselvallig met wie weet volgende week misschien eens een dagje met 25°.

Mooi te zien op dit kaartje (7/7):

Johann

Citaat van: zorba op zo 01 jul 2012 - 12:29
Kwakkelzomer met kans op onweer tot half juli
Onze zomer blijft ook de komende dagen én weken kwakkelen. Het wisselvallige weer met vaak kans op een onweer zou tot minstens half juli aanhouden. Zon, wolkenvelden en ook enkele buien wisselen elkaar deze namiddag af. Een klap onweer is daarbij niet helemaal uitgesloten. De wind waait matig uit het zuidwesten. Aan de kust staat een krachtige wind. De maxima gaan van 16 tot 20 graden. Zondagavond klaart het op en verdwijnen de buien. Tijdens de nacht komen overal brede opklaringen voor. De minima schommelen tussen 8 en 12 graden. Maandag blijft het op de meeste plaatsen droog met zonnige perioden. Er staat een zwakke tot matige zuidenwind. De maxima variëren tussen 18 en 23 graden.

Idd en eigenlijk verandert er in het grootschalige stromingspatroon maar  bar weinig. Na de thermische opleving (WLA depressie zuiden Britse Eilanden) welke rond de 7e juli zijn hoogtepunt bereikt  terug naar "normaal Hollands zomerweer" met temperaturen die rond of iets onder het langjarig gemiddelde zullen gaan uitkomen. 

EC00 50 members T850 hPa west Nederland komende 15 dagen

Marcel1976

En zo kabbelt de waardeloze zomer van 2012 rustig verder.

Powered by EzPortal