Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 254126 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op vr 15 jun 2012 - 00:15
Het meest knallende onweer is in de winter. Vooral CG omdat de wolkenbasis erg laag is dan. Maar ik bedoel in de zin van supercellen, hagel buien en dat soort ongein. Dan heb je vaak aan dynamische punten wel genoeg. Maar de echt zware jongens die je in duitsland ziet verschijnen, die ontstaan toch relatief vaak bij 25 tot 30 graden. En niet met een suffe 18 graden en zeewindje.

Winter onweer staat sowieso los van zomer onweer. Werkt totaal anders.

In princiepe werkt het hetzelfde ;)
Alleen in de zomer verhit de zon (meestal) het aardoppervlak zo warm dat het luchtpakketje wat opstijgt veel warmer is dan zijn omgeving, dit luchtpakketje heeft natuurlijk een veel hogere temperatuur dan in de winter, waardoor uiteraard zomers veel zwaardere buien ontstaan dan in de winter.
In de winter is de zee warm en de bovenlucht koud, waardoor het pakketje "warme" lucht die boven de zee hangt ook kan opstijgen, omdat de omgevingslucht kouder is dan het stijgende luchtpakketje, dus eigenlijk hetzelfde dan in de zomer, maar dan in minder zware mate.

Bij een koufront werkt het natuurlijk anders, dan is het gedwongen opstijging, maar laten we het nu houden bij het "normale onstaan van een (onweers)bui".

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vossejongk

Als je het algemeen bekijkt hebben we nu al bijna een jaar die schijt westcirculatie met bijbehorend rukweer... 30 juni vorig jaar was letterlijk het einde van het mooie weer met een knal. Sindsdien temps tussen de 15 en 0 graden met heel soms een paar dagen warm en droog of in feb. 2 weekjes echt winter. Bah, ben blij dat ik over een paar jaar aan de klimatologisch en voor onweersliefhebber ideale oostkust van Australië woon :P

Arend

Citaat van: vossejongk op vr 15 jun 2012 - 15:04
Als je het algemeen bekijkt hebben we nu al bijna een jaar die schijt westcirculatie met bijbehorend rukweer... 30 juni vorig jaar was letterlijk het einde van het mooie weer met een knal. Sindsdien temps tussen de 15 en 0 graden met heel soms een paar dagen warm en droog of in feb. 2 weekjes echt winter. Bah, ben blij dat ik over een paar jaar aan de klimatologisch en voor onweersliefhebber ideale oostkust van Australië woon :P

* klaagmodus *
Ach en wee, hier dan! Sinds de lente van vorig jaar totaal geen bijzonder weer. Het mooiste onweer van vorig jaar ging hier steeds (ver) langs. Zomer? Herfst, Twente en storm? Winter, geen sneeuw. Lente? Het kan dus nog altijd erger  ;D.
* einde klaagmodus *

Maar het omslagmoment voor deze zomer zal toch wel eens komen. Hoe slecht het er nu ook uit mag zien, het kan allemaal rap veranderen. En anders hebben we toch maar weer mooi een recordslechte zomer meegemaakt.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Serge

misschien bedoelen ze 14 voor en 14 graden na de middag?
Waar is mijn cape

Tyshane

Citaat van: Serge op vr 15 jun 2012 - 16:30
misschien bedoelen ze 14 voor en 14 graden na de middag?
Haha, lol!

Southman

Gelukkig vertrek ik over 4 weken naar Beijing voor een maand  :) Daar is het tenminste 30 graden en snik benauwd. En als klap op de vuurpijl één week na terugkomst doorvliegen naar zuid-Spanje, om daar vervolgens even te bakken in 35 graden.

Alleen hoop ik dat het weer een (heel klein  :P) beetje opknapt en de temps de lucht ingaan.
I like extreme weather!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 15 jun 2012 - 12:02
Haha, als ik het kon doen deed ik het graag. Van de week werd me door Ed Aldus erop gewezen dat GFS iedere keer thermische sprongen heeft... Nou ECMWF kan er ook wat van, gisteren met 28 graden komen en nu maar met 14 terwijl GFS constanter is dan het ECMWF

Ehm dan springen we nu naar de "winterse" zomer door GFS -

Jan van Ooijen

Oosten van het land aanstaande maandag mogelijk wel 25 graden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Maandag voor Belgie veel regen ? Dinsdag terug droger .
Demeulemeester André

jones

Wel weer leuk om te zien dat zowat heel Europa zomers en zonnig weer heeft nu behalve... Achja :(

Weatherboy

Citaat van: jones op za 16 jun 2012 - 12:16
Wel weer leuk om te zien dat zowat heel Europa zomers en zonnig weer heeft nu behalve... Achja :(

Overal schroeiende hitte behalve Benelux en Britse Eilanden. Wat een scheid jaar zeg! Juni is sowieso al af te schrijven voor 100%. Dat zou betekenen dan we in juni 2012 geen één dag boven de 25 graden zijn uitgekomen hier. Sterker nog slechts 2 dagen boven de 20 graden. Dus een vééls te koude juni is absoluut gegarandeerd, en zeker met de huidige patronen die onverminderd door gaan en zelfs alweer slechter dreigen te worden.

wimbaens

Citaat van: Weatherboy op za 16 jun 2012 - 16:26
Overal schroeiende hitte behalve Benelux en Britse Eilanden. Wat een scheid jaar zeg! Juni is sowieso al af te schrijven voor 100%. Dat zou betekenen dan we in juni 2012 geen één dag boven de 25 graden zijn uitgekomen hier. Sterker nog slechts 2 dagen boven de 20 graden. Dus een vééls te koude juni is absoluut gegarandeerd, en zeker met de huidige patronen die onverminderd door gaan en zelfs alweer slechter dreigen te worden.

Ik denk dat je beter kunt verhuizen :P Dan kun je daar gaan klagen over de hitte. Het nu al een erg jaar vinden is veel te vroeg, zeker na een te warme winter en lente. De zomer kan nog goed uitpakken de komende maanden.

Weatherboy

Citaat van: wimbaens op za 16 jun 2012 - 18:09
Ik denk dat je beter kunt verhuizen :P Dan kun je daar gaan klagen over de hitte. Het nu al een erg jaar vinden is veel te vroeg, zeker na een te warme winter en lente. De zomer kan nog goed uitpakken de komende maanden.

Om te janken!...... Het houdt maar niet op.


Tyshane

Ondanks het ene kleine buitje en ietwat grijze weer in de ochtend toch een redelijk dag geweest. De zon is er een aantal keren door gekomen en verder zat het met de temperatuur wel goed, het was goed en lekker weer om buiten te zijn! Prachtige wolken ook vandaag!

vossejongk

Citaat van: wimbaens op za 16 jun 2012 - 18:09
Ik denk dat je beter kunt verhuizen :P Dan kun je daar gaan klagen over de hitte. Het nu al een erg jaar vinden is veel te vroeg, zeker na een te warme winter en lente. De zomer kan nog goed uitpakken de komende maanden.


Een warme winter is óók bagger.. da's geen winter maar gewoon nat vies weer. Sneeuw en ijs is tenminste nog leuk...

Een warme lenter valt ook wel mee, en het water kwam met meer dan genoeg uit de lucht...

Weatherboy

Nóg erger dan zomer 2011! Jawel een record in klote weer, het komt eraan! Een gemiddelde van 15 graden, zelfs de 20 graden is al belachelijk hoog. Wintertruien ga ik maar kopen maandag. Waardeloos.


André

Als de regen achterblijft en het is iedere dag 20 ° zouden we toch gezellig weertje hebben .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Neerslagbom op de EC kaarten te zien, van droogte kunnen we in ieders geval niet spreken ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Maandag kans op onweer volgens KNMI

maandag stevige (onweers)buien

Maandagochtend breidt een gebied met stevige buien zich uit over het land, daarbij kan ook onweer voorkomen. Plaatselijk kan in korte tijd veel neerslag vallen (5-15 mm). In de middag trekken de buien naar het noordoosten weg, wordt het van het zuidwesten uit droog en breekt van het zuidwesten uit de zon goed door. Het oosten van het land komt tijdelijk in de warme lucht terecht en daar kan het nog ruim 20 graden worden. In het noordwesten wordt het niet warmer dan een graad of 17. De wind komt in de ochtend uit richtingen tussen zuid en oost. In de middag wordt de wind westelijk en is daarbij overwegend matig. (Bron: KNMI)


aloa

GFS komt met flink wat neerslag voor maandag.




Powered by EzPortal