Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 253680 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matroesjka-world

Vraagje: Wij vertrekken de nacht van vrijdag op zaterdag naar Zuid-Frankrijk, rijden we dan het regengebied tegemoet?
Komen we er dan middenin te zitten als we via Luxemburg rijden?

Misschien een rare vraag, maar ik wil het graag weten en dan kan ik me er misschien alvast op verheugen ::)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Tyshane

Citaat van: matroesjka-world op wo 22 aug 2012 - 11:24
Vraagje: Wij vertrekken de nacht van vrijdag op zaterdag naar Zuid-Frankrijk, rijden we dan het regengebied tegemoet?
Komen we er dan middenin te zitten als we via Luxemburg rijden?

Misschien een rare vraag, maar ik wil het graag weten en dan kan ik me er misschien alvast op verheugen ::)

Nee, niet echt een groot en zwaar regengebied. Een beetje afhankelijk van hoe laat jullie gaan en waar jullie op welke tijden exact zijn, lijkt het er op (zoals het er nu uit ziet volgens GFS 6z) dat je het redelijk droog houdt voor een groot deel en misschien pas in de ochtend (als je dan in Frankrijk zou zijn) wat motregen of lichte regen kan hebben.

Disclaimer; uiteraard is dat niet zeker en kan dat per dag weer veranderen. ;)

matroesjka-world

Citaat van: Tyshane op wo 22 aug 2012 - 12:19
Nee, niet echt een groot en zwaar regengebied. Een beetje afhankelijk van hoe laat jullie gaan en waar jullie op welke tijden exact zijn, lijkt het er op (zoals het er nu uit ziet volgens GFS 6z) dat je het redelijk droog houdt voor een groot deel en misschien pas in de ochtend (als je dan in Frankrijk zou zijn) wat motregen of lichte regen kan hebben.

Disclaimer; uiteraard is dat niet zeker en kan dat per dag weer veranderen. ;)



Oke bedankt voor je antwoord, ik ben benieuwd.
Maar wat een lekker gevoel eigenlijk he? Wij verlaten Nederland en rijden het minder mooie weer tegemoet, wat uiteindelijk in Nederland terecht gaat komen. Zal ik dan het mooie weer aan het einde van de week weer mee terugnemen, voor een mooie nazomer in Nederland? 8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marlieke

Citaat van: matroesjka-world op wo 22 aug 2012 - 12:35
Maar wat een lekker gevoel eigenlijk he? Wij verlaten Nederland en rijden het minder mooie weer tegemoet, wat uiteindelijk in Nederland terecht gaat komen. Zal ik dan het mooie weer aan het einde van de week weer mee terugnemen, voor een mooie nazomer in Nederland? 8)

DEAL!!!  ;D

Ik neem aan dat je daar op vakantie gaat dus heel veel plezier!
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

matroesjka-world

Citaat van: Marlieke op wo 22 aug 2012 - 13:02
DEAL!!!  ;D

Ik neem aan dat je daar op vakantie gaat dus heel veel plezier!

Dank je !!
Ja een week naar de Côte d'Azurin in de plaats Frejus, nooit eerder geweest, dus ben heel benieuwd..
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marlieke

Even gegoogled, maar tjee, wat is het daar mooi wanneer ik de foto's mag geloven! Hopen op mooi weer met ook een keer een pittig onweersbuitje voor extra fotomomenten!  ;D

Tja en dan maar weer ontopic mensen, sorry!
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Dennis

Nieuwste Windkaartje weekend (zaterdag)

alfons

Hoi Dennis
dus als ik dit kaartje mag geloven , ook boven land windkracht 6 a 7?

Dennis

Citaat van: alfons op wo 22 aug 2012 - 15:35
ook boven land windkracht 6 a 7?

idd - wordt onstuimig (isobaren erg dicht bij-elkaar)

alfons

en dit met de bomen nog vol in blad, uitkijken dus

Wilfred Janssen

Ik zie vooral ook komende zondag wat rustige wind aan de grond. Ook ligt de 500hPa temperatuur op -20C en de 1,5m temperatuur op 18 graden. Er wordt vooral voor de westkust, de Wadden en het IJsselmeergebied een significant neerslagsignaal berekend.

Gezien deze waarden zullen we ook maar eens moeten kijken naar een eventuele kans op waterhozen? De 0-1km shear is op zijn hoogst 12m/sec op de Wadden en rondom de Noordoostpolder. Dit is niet schrikbarend hoog, maar door het relatief warme water, de koudere bovenlucht en weinig wind aan de oppervlakte kunnen ze toch wel voorkomen denk ik?


Wilfred
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Weerfreak 1337

Citaat van: Wilfred Janssen op wo 22 aug 2012 - 16:08
Ik zie vooral ook komende zondag wat rustige wind aan de grond. Ook ligt de 500hPa temperatuur op -20C en de 1,5m temperatuur op 18 graden. Er wordt vooral voor de westkust, de Wadden en het IJsselmeergebied een significant neerslagsignaal berekend.

Gezien deze waarden zullen we ook maar eens moeten kijken naar een eventuele kans op waterhozen? De 0-1km shear is op zijn hoogst 12m/sec op de Wadden en rondom de Noordoostpolder. Dit is niet schrikbarend hoog, maar door het relatief warme water, de koudere bovenlucht en weinig wind aan de oppervlakte kunnen ze toch wel voorkomen denk ik?


Wilfred



Volgens mij moet voor waterhozen de atmosfeer juist rustig zijn? Of is daar ook windschering etc. voor nodig?
Ik heb ergens ooit is zoiets gelezen, maar ik kan het net zo goed fout hebben :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Dennis

Nieuwe GFS komt meer meer wind (stoten) (ook ijselmeer )

Danny112

Citaat van: Dennis op wo 22 aug 2012 - 15:38
idd - wordt onstuimig (isobaren erg dicht bij-elkaar)

Maar het gaat in de kaartjes om windstoten, niet om de windkracht...
Toch, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. Wordt tijd om weer eens wat boompjes weg te zagen :P

Tyshane

Citaat van: Dennis op wo 22 aug 2012 - 17:59
Nieuwe GFS komt meer meer wind (stoten) (ook ijselmeer )

Inderdaad, de tendens is dat de wind wat harder wordt en het wat meer op land komt! Mag van mij best een storm worden eigenlijk.  :D

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op wo 22 aug 2012 - 17:20
Volgens mij moet voor waterhozen de atmosfeer juist rustig zijn? Of is daar ook windschering etc. voor nodig?
Ik heb ergens ooit is zoiets gelezen, maar ik kan het net zo goed fout hebben :P

Ik zou het niet weten iig, Marsel heeft daar volgens mij ooit eens wat over geschreven, misschien wil / kan hij nog wat toelichten?! :)

Marsel

Citaat van: Tyshane op wo 22 aug 2012 - 18:49
Ik zou het niet weten iig, Marsel heeft daar volgens mij ooit eens wat over geschreven, misschien wil / kan hij nog wat toelichten?! :)
Daar vraag je me wat Tyshane ;). Na even zoeken kwam ik inderdaad een stukje tegen, ik weet alleen niet of dat hetgeen is waar je op doelt. De onderstaande quote komt uit dit topic :http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,946.msg7698.html#msg7698 en verdiept zich nog wat verder naar beneden in een leuke discussie met onze Jelte.
Citaat van: Marsel op di 17 apr 2012 - 10:50
Neuh, een hoos in iets compleet anders. Hoewel ze beiden dezelfde uiterlijke kenmerken hebben ontstaan hozen op een andere manier.
Het beschrijven van het complete proces van tornadogenesis is ingewikkeld en complex, dat zal ik je besparen. Het ontstaan van hozen is iets gemakkelijk er te omschrijven en komt gesimplificeerd in het kort op het volgende neer.
We hebben voor waterhozen in ieder geval een onstabiele opbouw in de onderste 2-3km nodig (dus een low level CAPE release). Daarbij moet iets van convergentie in de grenslaag aanwezig zijn zodat er zich op meso schaal onzichtbare en langzaam roterende luchtkolommen (om een verticale as) vormen. Belangrijk is ook dat we in die onderste 2-3km niet te veel wind(schering) hebben staan.
Wanneer een forse Cu, of Cb, zich met zijn updraft boven zo'n onzichtbare vortex positioneert wordt de al langzaam roterende kolom uitgerekt (hij wordt dus smaller en langer) en moet (volgens de wet van behoud van impuls) de rotatiesnelheid omhoog.
Wanneer het geheel zich verder ontwikkeld daalt de druk in de kolom zodanig dat condensatie optreedt, het LCL wordt dus kunstmatig verlaagd. Dat is het proces wat de buis, zowel bij hozen als bij tornado's, zichtbaar maakt. Uiteraard gebeurt dit als eerst en het gemakkelijkst nabij de wolkenbasis alwaar het meeste vocht aanwezig is en de druk al standaard lager is. Naarmate de hoos sterker wordt zal het condenseren van vocht op steeds lagere hoogten plaats kunnen vinden als gevolg van de verder dalende druk. Daarom zien we een hoos of tornado altijd van boven naar beneden toe ontwikkelen.
Het opzuigen van water draagt hier wel wat aan bij maar niet significant. Vaak zien we immers dat condensatie halverwege stopt terwijl er wel al rotatie aan de grond aanwezig is.
Over de situatie van zondag. Vooral voor de grondtrog uit staat veel wind zowel aan de grond als op hoogte. Wellicht dat buien in de trog-as in wat rustigere omstandigheden mogelijk enkele hozen veroorzaken, maar voor dergelijke details is het nog te vroeg. In principe zorgen winden van >20kt  al snel voor het verwaaien van de roterende kolom. Later op zondag neemt de wind inderdaad wat af hetgeen dan voor de directe kuststrook en het IJsselmeer wellicht nog interessant is.

Tyshane

Marsel, daar doelde ik inderdaad op! Interessant stukje met diepgaande info die soms mijn petje te boven gaat, maar goed daarvoor komen we hier ook, om te leren! ;)

Sasha

Ik vind een paar minder warme dagen even heerlijk, maar stiekem hoop ik dat september nog een paar mooie nazomerdagen zal geven. Gewoon....om nog even wat langer dat kleurtje te houden en nog te genieten van een paar laatste barbequeavonden  8)
Vergeet niet te leven!

Dennis


Powered by EzPortal