Zomer discussietopic 2022

Topic gezien door 48646 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 07 jun 2022 - 00:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

De verwachting blijft erg onzeker, we zien nu eigenlijk dat de modellen de eerste opwarming van begin volgende week deels laten mislukken, het word nog steeds wel warm, maar inderdaad niet de extremen die we eerst zagen. Volgend weekend en de dagen erna bieden nog steeds veel potentie zoals de ec pluim ook laat zien. Er ligt een enorme van bel warme lucht met 850hpa temperaturen van 20 graden en hoger onder ons klaar. Zowel EC als GEM laten dat zien.





Maargoed dan kijken we naar 240 uur dus neem het met een flinke korrel zout. Deze week is immers ook al flink afgezwakt.

4seasons

Citaat van: TMCThomas op vr 08 jul 2022 - 11:40Maar goed dan kijken we naar 240 uur dus neem het met een flinke korrel zout. Deze week is immers ook al flink afgezwakt.


Hier de - huidige - info bij KNMI  08/07/2022 05.07 uur LT;
CiteerMeest droog zomerweer. Geleidelijk steeds meer zon en oplopende temperaturen.

Er worden voorlopig geen waarschuwingen verwacht.

En..  08/07/2022 05.07 uur LT
Citeervrijdag 15 juli tot en met vrijdag 22 juli
Droog, zonnig en (zeer) warm zomerweer. Vanaf het weekend van 16/17 juli ca. 30% kans op tropische temperaturen, in het zuidoosten mogelijk tot 35°C.





X-treme

Toch is volgende week nog steeds niet zeker.

Ging gfs vanmorgen nog mee met ec en liet ie het regenen in de noordelijke helft op woensdag, staat er nu voor diezelfde dag weer heel ander weer op de planning.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Hieronder de 00Z run.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Een verschil van 10 graden voor het noorden/noordwesten.
18 of 28 graden scheelt nogal  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Open van ec00 (9 juli) gaat weer vol mee met de extreme hitte volgende weekend (16, 17, 18 juli). Dit komt deels doordat de eerder berekende afkoeling op donderdag minder lijkt door te zetten.

Oper zit wel bovenaan met z'n 30 graden op de Wadden, 35 in het midden en tegen de 40 in het zuiden. Maar dan nog, gemiddeld 30 graden in het midden voor die periode, op deze termijn, is flink.

GFS komt ook nog altijd met de ongeloofwaardige berekeningen voor Z-Nederland tot 45(!) graden.

Voor nu blijf ik bij mijn eerdere verwachting: volgend weekend gaat de 35 graden hoe dan ook gehaald worden, en ik sluit nog steeds niet uit dat de 40 ergens gehaald gaat worden. En dan is zelfs een hitterecord niet uitgesloten.

EDIT: ook de oper van GFS06 komt weer met werkelijk waar bizarre berekeningen voor het zuiden, met name (Noord-)Limburg. Zondag en maandag 17 en 18 juli 40+ (piek tot 43 graden), en in de nacht tussen de twee dagen een minimumtemperatuur van 30, 31 graden. 850hPa temperatuur van ca. 28/29 graden. Dat zijn Spaanse temperaturen in hoogzomer.  :(  :o

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas

Absurde run GFS, maandag 46 graden (!!!)



Dit heb ik zelf nog nooit eerder in een model run gezien. Uiteraard met een korrel zout nemen, de termijn is nog steeds +216 uur.

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Eentje voor de archieven die GFS.
Wel inderdaad met een flinke korrel zout nemen, want dit gaat natuurlijk nooit gebeuren, toch?  8)  :o

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Der RoX

Texel gaat het druk krijgen 😏
WiNtEr!!11!1!@

Koen-IJM

Ook de nieuwe GFS doet weer vrolijk mee.  :o

Der RoX

Ik zie daar gewoon 5(!) dagen een gemiddelde van rond de 30 graden  :o

Iemand gyros?

Edit:

Deze lijkt alweer een klap minder, maar alsnog zinderende opties 😏

WiNtEr!!11!1!@

Eveline

Zo, ik heb dit forum weer gevonden. Wist de link niet meer, nieuwe mobiel,  link kwijt..  ::)  ik lees weer mee!

Bizarre temperaturen die er aan gaan komen. Ga wéér geen 40+ meemaken in Nederland, want net als paar jaar geleden zit ik precies dan in het buitenland haha 🙈

Bedankt alvast weer voor alle weerkaarten enzo, ga ze weer volgen!

Extremissimorum

Wordt een beetje eentonig, maar... ook gfs06 toont weer 45 graden in de oper. Drie dagen op rij 40+ in delen van het land, zondag, maandag en dinsdag. Inmiddels krijgt dit scenario meer steun van andere leden ook.  :o

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

X-treme

Ik vind die 40+ echt veel te warm, dat hoeft van mij echt niet.

Maar ik maak me meer zorgen om de nacht temperaturen.

Zondag op maandag berekend gfs minimum temperaturen van 26/27 graden.
En daar word dan niet eens rekening gehouden met de grote steden  :o

Zelfs buiten slapen heeft dan geen enkel effect.

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Der RoX

Citaat van: X-treme op zo 10 jul 2022 - 14:30Ik vind die 40+ echt veel te warm, dat hoeft van mij echt niet.

Maar ik maak me meer zorgen om de nacht temperaturen.

Zondag op maandag berekend gfs minimum temperaturen van 26/27 graden.
En daar word dan niet eens rekening gehouden met de grote steden  :o

Zelfs buiten slapen heeft dan geen enkel effect.



Volstouwen met drank en hopen dat je in slaap valt.

Nee serieus, dat wordt wel een uitdaging
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

De eerste avondrun (icon) is binnen en deze is wederom zinderend heet, de 40 graden kan met deze setup wel worden gehaald.



GFS is wat minder, de aanloop is korter en de warmte blijft minder lang hangen. Echter de 40 graden wordt op maandag nog steeds gehaald.




JerryL

Citaat van: X-treme op zo 10 jul 2022 - 14:30Ik vind die 40+ echt veel te warm, dat hoeft van mij echt niet.

Maar ik maak me meer zorgen om de nacht temperaturen.

Zondag op maandag berekend gfs minimum temperaturen van 26/27 graden.
En daar word dan niet eens rekening gehouden met de grote steden  :o

Zelfs buiten slapen heeft dan geen enkel effect.



Ik denk dat het uiteindelijk wel zal meevallen. Het is nog best ver weg. Mocht het toch gebeuren dan maar veel water spuiten op je dak (als het plat is) in de tuin of balkon. Elke extra verdamping die je rondom je woning kunt creëren scheelt. En overweeg gewoon een airco aan te schaffen. Inmiddels kun je hier niet meer zonder.


TMCThomas

EC oper en control relatief matig voor warmte, de bel warme lucht vlakt door wat weerstand af richting Nederland. Geen uitbijters maar ze zitten (vooral op maandag en dinsdag) wel relatief laag in vergelijking met de andere leden.


TMCThomas

Nieuwe GFS wederom weer flink warm met de nadruk op maandag en dinsdag.





ook later in de week toont deze run weer hitte.


X-treme

Ik begin wel te twijfelen of de 40 graden nog een keer gaat komen.

De eerste keer dat de 40 graden op de kaarten voor kwam, was voor aankomende vrijdag.
Ondertussen is het bij gfs dus al verplaatst naar de dinsdag.

Dat uitstellen komt vaak voor in Nederland en eindigt vaak in afstel.

Maar goed, we wachten het af .
Meer kunnen we niet doen :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

vivalavida

Citaat van: X-treme op ma 11 jul 2022 - 15:30Ik begin wel te twijfelen of de 40 graden nog een keer gaat komen.

De eerste keer dat de 40 graden op de kaarten voor kwam, was voor aankomende vrijdag.
Ondertussen is het bij gfs dus al verplaatst naar de dinsdag.

Dat uitstellen komt vaak voor in Nederland en eindigt vaak in afstel.

Maar goed, we wachten het af .
Meer kunnen we niet doen :)

Opzich zou ik daar persoonlijk ook niet heel rouwig om zijn hoor  ;) alles boven de 30 vind ik al (te) veel  ;D

Powered by EzPortal