Stormkansen 18 & 19 februari

Topic gezien door 23243 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 14 feb 2022 - 23:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

X-treme

Windkracht 9 in Zeeland en ijmuiden momenteel.
Benieuwd of we de 11 gaan halen.



Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Daar komt ze aan.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

4seasons

Om 15.00 uur begint de "show" op Schiphol Airport




18-02-2022 | Vanmiddag landen Schiphol-Oostbaan (22)
Vanwege verwachte zuidwesterstorm vanmiddag zal naar verwachting de volgende baancombinatie vanmiddag (vanaf circa 12:40 uur) worden ingezet: de Schiphol-Oostbaan(22) voor landend vliegverkeer, de Kaagbaan(24) voor startend vliegverkeer. Zolang de dwarswind limiet het toelaat, zal ook de Polderbaan(18R) worden ingezet voor landend vliegverkeer.  .


jelliiee

CiteerWindkracht 9 in Zeeland en ijmuiden momenteel.
Benieuwd of we de 11 gaan halen.

Foto

Daar komt ze aan.

Foto

Windkracht 10 inmiddels.

Zwaarste windstoot 117 Km/h.

Mod: Gelieve niet de fotos en/of bijlagen mee te quoten.

Extremissimorum

CiteerWindkracht 10 inmiddels.

Zwaarste windstoot 117 Km/h.

15 uur. Vooralsnog goed op schema met de hogeresolutiemodellen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

EDIT: Inmiddels ook 10 BFT in IJmuiden en op de Houtribdijk. 11 BFT zie ik wel gebeuren, hoogtepunt komt pas over 2 uur.

Romigo

CiteerWindkracht 9 in Zeeland en ijmuiden momenteel.
Benieuwd of we de 11 gaan halen.

Zeker weten van wel..met uitschieters tot 140 km/u.. :o


Daar komt ze aan.

GeneralDuke

Windstoot van 130 in IJmuiden.
Valt me op dat het in Twente nu ook 8 Bft is??
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Citaat van: GeneralDuke op vr 18 feb 2022 - 15:29Windstoot van 130 in IJmuiden.
Valt me op dat het in Twente nu ook 8 Bft is??

Komt door de buienlijn, die zit daar op het moment. Arome liet in eerdere runs mooi zien dat daar ook flink wat wind op zit.

Extremissimorum

CiteerWindstoot van 130 in IJmuiden.
Valt me op dat het in Twente nu ook 8 Bft is??

Denk dat dat het koufront is.
Hier gaat het inmiddels ook flink tekeer. De 100 is aangetikt, 9BFT. Ik denk dat die 150 niet eens zo onwaarschijnlijk is. Heb een beetje vrees voor de Wadden vanavond. Het is in ieder geval niet het mildere scenario...

X-treme

Windstoten ruim boven de 130 km/h nu bij Zeeland.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

CiteerWindstoten ruim boven de 130 km/h nu bij Zeeland.


Poeh gaat daar al flink tekeer inderdaad.



EDIT: 141 hoek van holland!

Jeroen22

In den Haag een stuk van het stadion van Ado weggewaaid.

flyineddy

Zojuist in het live blog van de NOS
al 2 doden gevallen, één in Amsterdam en één in Diemen.
Allebei door een omgewaaide boom.  :'(

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Citaat van: flyineddy op vr 18 feb 2022 - 16:42Zojuist in het live blog van de NOS
al 2 doden gevallen, één in Amsterdam en één in Diemen.
Allebei door een omgewaaide boom.  :'(

Eddy.

Is tragisch natuurlijk.. maar mensen moeten ook stoppen met zo'n noodweeralarmen te negeren. In de kustprovincies hoorde je vanaf 1400u gwn binnenshuis te zijn.

blabla

Windkracht 10 al tot in Cabauw gemeten.

Armand

CiteerZojuist in het live blog van de NOS
al 2 doden gevallen, één in Amsterdam en één in Diemen.
Allebei door een omgewaaide boom.  :'(

Eddy.

Pfff... wat triest! Je zal dat vreselijke nieuws maar thuis krijgen. Het geeft sterk aan hoe gevaarlijk deze omstandigheden kunnen zijn. De fijnmazige modellen hebben tot dusver wel gelijk qua windsnelheden en windstoten. Dat maakt het realistischer dat de Wadden straks mogelijk echt met 140-150km/u te maken kunnen krijgen.

Overigens is op weerstation Cabauw (provincie Utrecht) ook windkracht 10 gemeten. Dat is best wel een stuk landinwaarts.

dennis089

Daarbij vind ik dat bedrijven verplicht moeten worden bij zulke noodweer complexen die eens in de zoveel jaar voorkomen gesloten horen te zijn.

Bedrijven nemen hun verantwoording niet en verlangen dat mensen voor hun dienstverlening de weg op moeten terwijl dit duidelijk gevaarlijk is.

De mensen die home office kunnen maken in tegenstelling tot bijvoorbeeld een productiemedewerker worden wel gespaard van dit gevaar.

Er gaat niemand dood om alles een halve dag te sluiten. Kon met corona ook allemaal overigens.

Extremissimorum

CiteerIs tragisch natuurlijk.. maar mensen moeten ook stoppen met zo'n noodweeralarmen te negeren. In de kustprovincies hoorde je vanaf 1400u gwn binnenshuis te zijn.

Of anders noet gaan zeuren over paniekzaaierij. Vreselijk nieuws, sterkte aan de nabestaanden. Het is echt niet te onderschatten, maar je weet anderzijds ook niet waarom ze buiten waren.

Hoe dan ook: windkracht 10 in Amsterdam en Rotterdam en idd ook Cabauw.
De Bilt gaat mogelijk ook windkracht 9 halen zo, en dat zou zeer uitzonderlijk zijn. Dit geeft wel wat perspectief.

Het waait nu ook hier in Hoorn flink door. Heb even een rondje door de buurt gemaakt toen het nog net iets rustiger was en telde al 3 omgevallen bomen, wat dakpannen die op het dak horen en ook is wat dakbedekking van mijn schuur losgerukt. Gaat komend uur nog wat erger worden, dus ik blijf nu maar binnen denk ik.
Stay safe!

EDIT: windstoot 145 km/u in Cabauw?!

TMCThomas

Vanuit meteorologisch perspectief is zo'n storm heel interessant maar wat dat betreft moet je zo'n storm niet willen. Vreselijk inderdaad.

Het waait hier nu ook flink. Er zitten aan aantal zware windstoten bij.

blabla

Hardste windstoot ooit gemeten in Engeland: bijna 200 km/h aldus nu.nl:

CiteerWindvlaag van bijna 200 kilometer per uur gemeten in Engeland
Storm Eunice heeft gezorgd voor de hardste windstoot die ooit in Engeland is gemeten. Het gaat volgens de Engelse weerdienst Met Office om een vlaag van bijna 200 kilometer per uur, die vrijdagochtend werd gemeten op het eiland Wight, aan de zuidkust van het Verenigd Koninkrijk.

Het eiland ligt in het deel van Engeland waar code rood is afgekondigd wegens storm Eunice. In de rest van het land geldt code oranje of geel. Het Met Office waarschuwt voor levensgevaarlijke situaties door het noodweer.

In Engeland en het zuiden van Wales zorgt Eunice voor schade en overlast. Zo heeft de wind het dak van de 02 Arena in Londen deels verwoest. Scholen zijn gesloten en vluchten, treinritten en veerdiensten zijn geschrapt. In Nederland, Frankrijk en België wordt ook gewaarschuwd voor Eunice.

Joep

Cabau windstoot 145 km per uur

Powered by EzPortal