Stormkansen 18 & 19 februari

Topic gezien door 23005 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 14 feb 2022 - 23:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep

ICON 18 dit wordt vast code rood


Jeroen22

Morgen dus een dag om in de gaten te houden. Hopelijk blijft iedereen ongeschonden en valt de schade mee, maar ben er bang voor. Hier in de tuin alles al vastgezet en losse dingen in de schuur gelegd. Zou code rood nog gegeven worden voor de ochtendspits zodat mensen thuis kunnen werken??

Diem

Wat baal ik ontzettend dat ik nu voor een paar weken in Indonesiƫ ben zeg. Heel de winter hoop ik om een zware storm mee te maken en dan ben ik precies nu niet in Nederland, ik haat het echt. In ieder geval veel plezier voor de stormliefhebbers en hopelijk niet teveel schade.

Der RoX

Succes met de storm en kijk uit allemaal
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Nog even een update wat betreft de laatste runs vanmorgen. Globaal gezien is er in de weermodellen niet veel veranderen ten opzichte van gisteren. Na passage van het koufront vlak na de middag zal de wind flink aantrekken met op uitgebreide schaal zeer zware windstoten. Er zijn eigenlijk twee 'events' te onderscheiden.

Allereerst de piek van de windstoten in de westelijke helft van het land. Die lijkt rond 17u te vallen en komt daarmee zeer ongunstig wat betreft de avondspits. In de westelijke helft kunnen de windstoten dan oplopen van 100km/u tot 130km/u. Vlak aan de kust zijn uitschieters boven de 130km/u niet uitgesloten. Ter illustratie de kaart van Arome voor 17u:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Arome komt ook goed overeen met andere doorgaans betrouwbare modellen zoals Harmonie en ICON-D2, die grofweg hetzelfde beeld weergeven. De reden dat ik Arome erbij pak is vanwege het sterk ontwikkelde koufront. Je ziet het op de kaart goed terug vlak over de grens boven Duitsland. Arome is een van de weinige modellen die ook op het koufront uitschieters berekent van ruim boven de 100km/u, tot ver in het binnenland dus. Dat lijkt niet waarschijnlijk, maar wel een aandachtspunt.

Het tweede 'event' is de verplaatsing van het windveld naar de noordelijke provincies en de Waddeneilanden. Meerdere modellen laten de windstoten dan nog wat verder toenemen. Als we nu nogmaals Arome, Harmonie en ICON-D2 erbij pakken, dan zien we nu wel wat verschillen in sterkte van de windstoten. Arome komt voor de Wadden met plaatselijk 140km/u. Harmonie doet daar nog een schepje bovenop met windstoten van 140-150km/u voor het uiterste noorden:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

ICON-D2 is het zwaarste met een lokale uitschieter boven de 170km/u! Dat lijkt ook onwaarschijnlijk, maar opnieuw valt het niet uit te sluiten:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Een spannende dag vandaag wat betreft de windstoten. Het kan fors gaan waaien met vooral in de kustprovincies aanzienlijke kans op schade. Let goed op elkaar en onderschat de kracht van de wind niet! Ook verder in het binnenland kunnen de windstoten venijnig uitpakken en is voorzichtigheid geboden.

Extremissimorum

Lijkt me ook goed om de observaties te koppelen aan de verschillende weermodellen. De eerder genoemde ICON D2 berekent de zwaarste windstoten later vanavond. Onwaarschijnlijk misschien?
Maar als je de actuele waarnemingen koppelt aan hun verwachting voor dit tijdstip, zie je dat ze er goed op zitten.
Kaartjes hieronder zijn voor 9 uur vanochtend.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken..

Waar blijft het weeralarm, vraag ik me af?
Mooi weerdagje vandaag!  8)

Armand

Citaat van: Extremissimorum op vr 18 feb 2022 - 09:26Lijkt me ook goed om de observaties te koppelen aan de verschillende weermodellen. De eerder genoemde ICON D2 berekent de zwaarste windstoten later vanavond. Onwaarschijnlijk misschien?
Maar als je de actuele waarnemingen koppelt aan hun verwachting voor dit tijdstip, zie je dat ze er goed op zitten.
Kaartjes hieronder zijn voor 9 uur vanochtend.

Waar blijft het weeralarm, vraag ik me af?
Mooi weerdagje vandaag!  8)

ICON-D2 updatet ook om de 3 uur, dus krijgt daarmee steeds de recente waarnemingen mee in de berekeningen. Heel interessant om het model te volgen voor de korte termijn en te kijken wat er gebeurd met de zeer zware windstoten wat het model momenteel berekent!

Wat het weeralarm betreft, eigenlijk best vreemd dat het nog niet is afgegeven. Het weeralarm kan worden afgegeven als het verwachte weer op uitgebreide schaal maatschappij-ontwrichtend is. De storm is nog niet begonnen, maar vrijwel het gehele openbare vervoer ligt vanaf 14u plat. Nu al veel vluchten afgelast. Scholen gaan eerder sluiten. Ik noem dat allemaal al best maatschappij-ontwrichtend  :P

Joep

KNMI overweegt nu code rood te gaan geven voor westelijke provincies

Extremissimorum

Citaat van: Joep op vr 18 feb 2022 - 10:02KNMI overweegt nu code rood te gaan geven voor westelijke provincies

Bron? Lijkt me een goed besluit, maar ook Friesland, Groningen, en de Wadden passen daarbij zou ik zeggen. En waarom duurt het zo lang?!

Armand

Er staat zojuist al een code rood ingetekend voor de westelijke provincies!

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/zuid-holland

TMCThomas

yep hierbij de afbeelding


4seasons

Voor de liefhebbers ;)


LIVE: Storm Eunice at London Heathrow Airport




En een paar webcams

https://stay-pembrokeshire.co.uk/webcams/




.

Shadow112

Citaat van: Extremissimorum op vr 18 feb 2022 - 10:07Bron? Lijkt me een goed besluit, maar ook Friesland, Groningen, en de Wadden passen daarbij zou ik zeggen. En waarom duurt het zo lang?!
Het weeralarm is er! Server van KNMI rookt alweer als gewoonlijk :p

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Koen-IJM

Buienlijntje mooi zichtbaar. Na passage zal de wind flink aantrekken...

Extremissimorum

Citaat van: Koen-IJM op vr 18 feb 2022 - 11:29Buienlijntje mooi zichtbaar. Na passage zal de wind flink aantrekken...

Die buienlijn trekt nu over Hoorn. Toch wel aardig wat regen, en ook al flinke windstoten. Als dit het voorgerecht is...  :o

Nog altijs grote verschillen tussen de weermodellen. Hogeresolutiemodellen ICON en Arome en Arpege zijn een flink stuj heftiger dan GFS en EC.

TMCThomas

Blijkbaar is zojuist het record van de hoogste windstoot verbroken in het verenigd koninkrijk met 122 Miles per Hour oftewel iets meer dan 196km/u.

EDIT:
https://twitter.com/metoffice/status/1494640157789728770

Engeland*

4seasons

Op Heathrow Airport is het nu heel erg onstuimig weer.
Zelfs een zware vliegtuig (A380 uit Quatar) kon de landing niet aan en moest een doorstart maken
evenals meerdere vliegtuigen.




Live Manchester airport





rikmulder

Citaat van: 4seasons op vr 18 feb 2022 - 13:25Op Heathrow Airport is het nu heel erg onstuimig weer.
Zelfs een zware vliegtuig (A380 uit Quatar) kon de landing niet aan en moest een doorstart maken
evenals meerdere vliegtuigen

Twee keer al zelfs afgebroken, zo poging drie. Supergaaf om te zien die skills van de piloten


Powered by EzPortal