Winterdiscussietopic 2021

Topic gezien door 151384 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 01 dec 2021 - 00:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

flyineddy

Zware storm? Ik zet alvast een glas water klaar.  :P

We zullen zien wat het wordt. Meestal valt het uiteindelijk wel mee, maar uitzonderingen zijn natuurlijk niet uitgesloten.  ;)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

X-treme

Ec voor donderdag en vrijdag.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Ukmo vrijdag.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Gem donderdag.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zijn nog wel wat verschillen, maar dat het 2 interessante dagen gaan worden, lijkt wel zeker.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Goeie genade, vanaf woensdagmiddag kan het elke dag raak zijn qua wind. Kon ook bijna niet anders met die straalstroom op volle toeren.

Donderdag en vrijdag nog erg onzeker, maar het lijkt bijzonder stormachtig te worden. 't Is alweer een tijdje geleden dat een dergelijke storm in de kaarten zat. Dit in combi met meerdere dagen zwaar weer, en vrijdag midden op de dag, rond de avondspits... een weeralarm is niet uit te sluiten.
De onzekerheid voor de vrijdag is echter nog wel véél groter dan voor de donderdag.
Ik zie zaterdag ook nog iets wat lijkt op een kanaalrat verschijnen. Zie ik dat goed?

GEM en ICON zijn natuurlijk zwaar overdreven. Hoop ik. 😬

P.S. Tijd voor een stormtopic?

Der RoX


Over wind gesproken...

Dit plaatje zegt eigenlijk genoeg. Genoeg wind, maar niet waarvan je het wil hebben...
WiNtEr!!11!1!@

X-treme

Icon  :o

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

CiteerP.S. Tijd voor een stormtopic?

Goed idee! het Stormtopic vindt je nu hier

TMCThomas

GFS denkt inmiddels alweer aan lente, aan het einde van de maand zet gfs een flinke zuidelijke stroming in en gaan we in de eerste dagen van maart naar de 20 graden. Dat is tenminste het idee van de laatste oper, uiteraard uiterst onwaarschijnlijk maar laat wel zien dat de lente dichterbij komt.





Rond die tijd zit de zonkracht ook alweer rondt de 1.5 dus dat is zeker niet onaangenaam mocht het uitkomen.


jaap verheij

Wederom een behoorlijk verschil tussen de modellen morgenavond.Zal wel weer de nodige schade geven helaas.

Zynex

Natte sneeuw in Alkmaar. Eerste winterse neerslag deze winter.

Extremissimorum

CiteerWederom een behoorlijk verschil tussen de modellen morgenavond.Zal wel weer de nodige schade geven helaas.

Storm Franklin, zoals 'ie genoemd wordt als 'ie vernoemd wordt, is inderdaad een nieuw aandachtspunt. Hoewel niet zo heftig als gisteren, toch wel iets om niet te onderschatten. Dit is weer een heel ander soort stormsituatie, maar met aardig wat potentie tot flinke windstoten. Buien zullen voor de windstoten zorgen, van west naar oost. Arome komt met uitschieters van 160 km/u. Kan gebeuren, maar ook wat rustiger zijn. Hogeresolutiemodellen zijn in deze situatie wel wat bruikbaarder dan GFS en EC, die niet voor elk uur een berekening maken.

Ik vind het een beetje lijken op 5 decemeber 2013. Kan iemand mij aanvullen of dit inderdaad te vergelijken is?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eric

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

benjamin112

De piek in de wind is vanavond met zware windstoten van 75-90 km/uur. In de westelijke provincies en het IJsselmeergebied komen tussen 20 en 23 uur zeer zware windstoten voor tot 100-120 km/uur, hiervoor geldt code oranje. Landinwaarts kunnen ook tijdens buien lokaal zeer zware windstoten van rond 100 km/uur voorkomen. Plaatselijk kan er weer schade ontstaan.

Bron: KNMIJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas

EC hint ook op lente aan het einde van de maand.




Der RoX

Echt een topwinter, grijs, bakken regen en "takkeveel" wind.

Over wind gesproken, dit vind ik op het moment nog meevallen.
WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Citaat van: Der RoX op zo 20 feb 2022 - 17:51Echt een topwinter, grijs, bakken regen en "takkeveel" wind.

Over wind gesproken, dit vind ik op het moment nog meevallen.

Is het winter dan? Ik dacht dat de winter was afgeschaft.  :-X

Als ik goed heb komt de ergste wind straks rond het koufront. De buienlijn op het koufront ligt nu boven het oosten van Engeland. Die zal dus in de loop van de avond deze kant op komen.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Extremissimorum

Citaat van: flyineddy op zo 20 feb 2022 - 18:41Is het winter dan? Ik dacht dat de winter was afgeschaft.  :-X

Als ik goed heb komt de ergste wind straks rond het koufront. De buienlijn op het koufront ligt nu boven het oosten van Engeland. Die zal dus in de loop van de avond deze kant op komen.

Eddy.

Wind begint hier al flink toe te nemen. 9 BFT in IJmuiden, windstoot van 101 km/u. Het koufront is duidelijk zichtbaar op de radar. Gaat  weer spannend worden.

Plaatselijk zal de impact hiervan groter zijn dan vrijdag. Dit omdat het echte rukwinden zijn en het zo kort na elkaar komt. Sommige loszittende delen of bomen krijgen hierdoor het laatste zetje. Wordt vervolgd!

Joep

Gfs kom met sneeuw vannacht en morgen vroeg


Der RoX

Begint goed te waaien nu
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Voor iedereen die klaar is met het onstuimige, zeer natte weer staat er weer wat beters op het programma. Eerder deze week zijn er al wat betere momenten maar vooral vanaf het weekend lijkt het beter gaan worden. Een hoog doet zijn intrede boven onze omgeving en brengt droger en zonniger weer. Warm word het nog niet per se, maar met de wind die gaat liggen en de toenemende zonkracht is dat geen ramp. Hoe zonnig het precies wordt en hoe lang we het rustigere weer aan kunnen houden is nog niet helemaal duidelijk maar het word in elk geval beter dan dit. Sommige modellen zetten later een wat zuidelijkere stroming in waarbij ook de temperaturen kunnen gaan oplopen




Streamertje

Mag wel eens zo langzamerhand. We zitten nu 6 maanden gevoelsmatig in de herfst. Wat een flut winter. Ik hou me maar vast aan de gedachte dat ik minder hoef te stoken,en dat is wel lekker met deze prijzen.

Powered by EzPortal