Herfst discussietopic 2021

Topic gezien door 35947 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 23 sep 2021 - 20:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joep

De control run heeft er zin in spannend om te volgen


zwoof

Oper en control doen in de 00Z run op LT een onvervalste flip flap t.o de 12Z run. Maar het gemiddelde van de leden toch weer kouder!


Wghstrfg

Drie uur wintermeeting. Een uitnodiging om terug te kijken.



Een koude winterverwachting van Reinout van den Born, hopen dat het uitkomt. Ochtendpluim is veelbelovend.

TMCThomas

GFS blijft met leuke ideeën komen!



EC oper is minder maar er begint wel een cluster duidelijk koudere leden te onstaan.

4seasons

CiteerDat slaat toch helemaal nergens op haha. "Ik wil geen hete zomers want niet iedereen heeft een airco."
touché ;D  ;D


Maar....
wat jij nou echter vergeet 

;) Jouw reactie in ander topic
CiteerVorig jaar de kans gehad de huidige coalitie weg te stemmen. Hebben "we" niet gedaan dus niet zeiken ook.
We gaan lekker in kansloze groene energie investeren wat nooit fossiele brandstof gaat vervangen. Daardoor
gaan de prijzen lekker omhoog.


;) Ik wil geen hete zomers want niet iedereen heeft een airco
- Ik heb het toch liever warm, niet overal in Nederland is het erg heet
- de zon geeft gratis energie, hoeft dan niet extra te stoken
- de zon geeft gratis energie, meer gebouwen en woningen hebben reeds zonnepanelen op het dak
- en sneeuw op zonnepanelen haalt die gratis energie een stuk onderuit
- doordat de energieprijzen stijgen zijn er meer personen die de houtkachel gebruiken, geeft weer overlast
  aan mensen met aandoeningen aan de luchtwegen
- meer schade aan woningen etc., verkeerhinder en schade aan auto's etc. door vorst en sneeuw
Dit zijn maar een paar van mijn argumenten.


Ik heb ook niet gezegd dat ik tegen de winter ben, mijn naam staat niet voor niks 4seasons. :)
Alle seizoenen hebben hun mooie natuurverschijnselen.
Maar ik geef tocht echt de voorkeur aan warm weer boven de vrieskou en zeker met de huidige energieprijzen  :D



.

Zynex

Sneeuw isoleert dus laten we in dat geval hopen op een dik pak sneeuw! Iedereen blij.

4seasons

Citaat van: Zynex op zo 28 nov 2021 - 14:32Sneeuw isoleert dus laten we in dat geval hopen op een dik pak sneeuw! Iedereen blij.

Maar...
als dat gaat smelten hebt je weer een ander probleem   ;D  ;D

Zynex

Toch denk ik dat koude lucht met een mooi hogedruk gebied boven ons meer zonne-energie opbrengt dan een westcirculatie met alleen maar grijs weer. Ik heb ook het gevoel dat een woning sneller afkoelt door harde wind en regen dan een rustige winterdag met zon onder het vriespunt.

Nu weer even on-topic. Ik vind de pluim eigenlijk best wel erg goed. Gemiddelde gaat ri de 3-4 graden met een best wel redelijk cluster onder het vriespunt.

Extremissimorum

Citaat van: 4seasons op zo 28 nov 2021 - 14:58Maar...
als dat gaat smelten hebt je weer een ander probleem   ;D  ;D

Nee hoor. Gewoon zorgen voor goede afwatering en dan kun je nog waterkrachtenergie opwekken ook!

Ahem.

Ik snap je punt, het is ook een beetje een tweestrijd. Toch wint de winterliefhebber het van mij. En er is ook genoeg kou aanwezig in Europa. -30 en kouder in Scandinavië. Dat was vorig jaar wel anders. Nu nog even terugzien in de pluim, maar die ziet er echt niet verkeerd uit.

TMCThomas

Erg mooi weer van gfs, deze keer ook een sneeuwdekje voor een aardig deel van het land. Wat betreft temperaturen niks extreems, maar ik zou erg blij zijn als we dit scenario hebben in december.





Dit lijkt lange termijn maar kou stroomt hiervoor ook al binnen, 1/2 december al zelfs en later ook weer op 5 december, dan vanaf een wat oostelijke richting. Elke van deze momenten levert ook weer sneeuwkansen op als het goed valt. Ondertussen koelt de noordzee en onze brongebieden lekker af. Eigenlijk gewoon geweldige kaarten voor december en anders dan wat we de laatste jaren vaak in december zien!



EDIT:


Der RoX




Doe maar een heerlijk avondje dan 😏
WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Citaat van: Wghstrfg op zo 28 nov 2021 - 10:43Drie uur wintermeeting. Een uitnodiging om terug te kijken.



Een koude winterverwachting van Reinout van den Born, hopen dat het uitkomt. Ochtendpluim is veelbelovend.

Bedankt dat je mij hier attent op hebt gemaakt. Ik kan niet ontkennen dat ik niet van het bestaan van deze wintermeeting af wist. Ik heb hem niet live gevolgd, maar ik heb hem vanavond teruggekeken en ik vond het erg vermakelijk. :)
Voor wie de wintermeeting ook heeft gevolgd en het verhaal van Cees van Zwieten over de winter van '63 interessant vond, op onderstaande website is zijn weer-dagboek van die winter en ook een paar andere winters ('79, '85) terug te lezen. Leuk leesvoer voor de winterliefhebber. 8)

https://www.schaats-en-skate.nl/cees/historie.htm

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Hier momenteel regen bij -0.4 graden, dat had ik niet verwacht.

Lothiriel

Hier in buurt van Leuven heeft het wat gepoedersneeuwd (enkel nog zichtbaar omdat het vriest). Leuk maar natuurlijk niet het echte werk!

Ik hoop dat na het warme intermezzo de komende 2 dagen het terug gaat sneeuwen in de Ardennen want heb een dagje daar gepland donderdag of vrijdag. Finger crossed :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TMCThomas

GFS laat voor vrijdag op zaterdagnacht voor heel Nederland sneeuw zien. Met vooralsnog een klein sneeuwdekje van richting de 1cm, in Frankrijk valt op grote schaal vanuit hetzelfde front veel meer, bij ons verpietert het wat sneller maar goed dat kan natuurlijk nog verschuiven



Icon laat dit ook zien maar behoud de accumulatie van sneeuw enkel voor de Ardennen en het uiterste noordoosten van Nederland.


Extremissimorum

Leuke ontwikkelingen naar de koudere kant bij zowel EC als GFS. Ben benieuwd hoe het Postma-doctrine zal uitwerken deze winter.

Voor wie het niet kent: Klaas Rienk Postma stelde dat in een koude winter warme leden makkelijker kouder worden en in een warme winter koude leder makkelijker warmer. Hebbem we afgelopen jaren duidelijk gezien in negatieve vorm. Hopelijk nu eens een keertje goed.

TMCThomas

Nog even de mooie roze sneeuwkaartjes van wetteronline



Joep

Zou het dan gaan gebeuren....


Koen-IJM

Citaat van: Joep op ma 29 nov 2021 - 21:38Zou het dan gaan gebeuren....


Niet vaak zo'n pluim gezien voor begin december...  :o

Joep

Hierbij de hele pluim

Powered by EzPortal