Winter Discussietopic 2020/2021 deel 2

Topic gezien door 105237 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 05 feb 2021 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep



Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zaterdagavond bereikt een neerslaggebied het zuiden. Al vrij snel gaat de regen in het zuiden en midden over in sneeuw, in het zuidoosten is eerst ook ijzel mogelijk. De sneeuwval zal zich in de nacht naar zondag noordwaarts uitbreiden. Zondag overdag houdt de sneeuwval aan, in totaal valt er op veel plaatsen 5-10 cm. In combinatie met een stevige oostenwind is er sprake van een sneeuwjacht, waardoor de sneeuw kan opwaaien en er sneeuwduinen ontstaan. Hiervoor is er m.u.v. voor het noorden code oranje van kracht.

Bernardo

Noorden geen code oranje?

X-treme

Citaat van: Extremissimorum op vr 05 feb 2021 - 19:52Lang verhaal.

Ik ben het 'gedeeltelijk' met je eens.
De verwachten sneeuwhoogtes waren zeker niet onmogelijk.
Het is al vaker voorgekomen.

Als er nou van te voren maar een 10 tot 15 cm sneeuw werd verwacht, had je nu niemand gehoord.

Het is alleen wel jammer, dat we voor de zoveelste keer in Nederland lekker Worden gemaakt met een echte sneeuwdump, en het uiteindelijk 'waarschijnlijk' niet veel meer dan plaatselijk 10 tot 15 cm word.
Het waren niet alleen GFS en EC, die met dit scenario kwamen.

Ik vind het vooral jammer, dat dit altijd op het laatste moment pas zichtbaar word.
Als je kijkt naar Amerika, dan hebben ze daar vaker sneeuwstormen.
Waarom kan dat hier dan niet (meer).

Maar zoals ze in Amerika zeggen, it ain't over until the fat lady sings.

Maar iedereen mag hier op het forum zijn mening geven.
Dat geld voor zowel jou, als alle andere leden hier.

En geniet verder allemaal van het weer  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Bacci

24 uur lang sneeuwval al dan niet grote hoeveelheden let's go ik ben ready  ;D

Mrkos

Citaat van: Bernardo op vr 05 feb 2021 - 20:40Noorden geen code oranje?
bLijft teleurstellend om te zien of niet? Straks al die mooie plaatjes uit de rest van het land haha. Nouja wie weet krijgen wij nog een verrassing.

Extremissimorum

Citaat van: Invicta op vr 05 feb 2021 - 20:10Bla bla bla
Even een beetje indimmen aub.

Eh. Nee.

Bedankt voor je begrip. Als je toelichting wilt, graag via PB. Je staat wel in de minderheid hier volgens mij.
Fijne avond verder.


On topic: KNMI heeft het neerslaggebied morgen de naam Darcy gegeven. Dat u het weet!

GeneralDuke

Citaat van: X-treme op vr 05 feb 2021 - 20:40Als je kijkt naar Amerika, dan hebben ze daar vaker sneeuwstormen.
Waarom kan dat hier dan niet (meer).

De overheersende windrichting is van west naar oost. In Amerika (specifiek aan de oostkust) zit je dan aan de 'goede' kant ten opzichte van het continent. Lekker koude lucht wordt aangevoerd uit Canada en botst dan op de warme lucht uit het zuiden.
Een vergelijkbare situatie krijgen we in Nederland alleen als het oostenwind is: uit Rusland, en dat moet dan tegen warme lucht uit Spanje botsen. Dat de wind uit het oosten waait komt nu eenmaal minder vaak voor.

Bovenstaande zal zeker niet alles verklaren, maar ik denk wel een significant deel.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Bernardo

Citaat van: Mrkos op vr 05 feb 2021 - 20:48bLijft teleurstellend om te zien of niet? Straks al die mooie plaatjes uit de rest van het land haha. Nouja wie weet krijgen wij nog een verrassing.
Nja beetje dubbel. Tot eergisteren leek het top voor ons. Maar goed hopelijk krijgen we wel een Cm of 5 sneeuw zou ik fantastisch vinden voor mijn dochter. Veel meer hoeft ook niet, want wil ook wel ff schaatsen komende week. 8)

Mrkos

Citaat van: Bernardo op vr 05 feb 2021 - 20:57Nja beetje dubbel. Tot eergisteren leek het top voor ons. Maar goed hopelijk krijgen we wel een Cm of 5 sneeuw zou ik fantastisch vinden voor mijn dochter. Veel meer hoeft ook niet, want wil ook wel ff schaatsen komende week. 8)
Ja ik hoop het voor je, man! Ik heb mijn neefjes ook beloofd om de slee te trekken haha. Schaatsen zou inderdaad ook nog leuk zijn. We hopen op het beste.

X-treme

Citaat van: GeneralDuke op vr 05 feb 2021 - 20:55De overheersende windrichting is van west naar oost. In Amerika (specifiek aan de oostkust) zit je dan aan de 'goede' kant ten opzicht van het continent. Lekker koude lucht wordt aangevoerd uit het koude Canada en botst dan op de warme lucht uit het zuiden.
Een vergelijkbare situatie krijgen we in Nederland alleen als het oostenwind is: uit Rusland, en dat moet dan tegen warme lucht uit Spanje botsen. Dat de wind uit het oosten waait komt nu eenmaal minder vaak voor.

Bovenstaande zal zeker niet alles verklaren, maar ik denk wel een significant deel.

Maar we krijgen nu toch een oostenwind?  ;)
De koude lucht botst met warme lucht boven Nederland.
De ingrediënten zijn er, anders kwamen de modellen er ook niet mee toch?
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

GeneralDuke

Citaat van: X-treme op vr 05 feb 2021 - 21:08Maar we krijgen nu toch een oostenwind?  ;)
De koude lucht botst met warme lucht boven Nederland.
De ingrediënten zijn er, anders kwamen de modellen er ook niet mee toch?

Vooruit, mijn antwoord verklaart niet waarom het niet zou lukken (alhoewel, definieer "lukken". 10 cm sneeuw is sowieso mooi meegenomen).

Mijn antwoord verklaart waarom er in de VS vaker sprake is van een dergelijke situatie dan in Europa. Waarschijnlijk komen in de VS ook niet alle verwachtingen uit. Zeg dat 10% uitkomt, dan heb je in de VS een keer per jaar daadwerkelijk een sneeuwstorm en in Nederland maar eens in de tien jaar.

Deze getallen zijn uit de duim gezogen trouwens ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Der RoX



Goeie genade 🥰🥰🥰

Dit is wel een monster run. Een dikke beer met een vette worst
WiNtEr!!11!1!@

jasper-k

In de Verenigde Staten komt de koude lucht uit het noorden nog wel eens een bak met warm water tegen, het zogenaamde Lake effect. Lucht uit het oosten komt meestal niet over een waterpartij voordat het bij Nederland aankomt.

TMCThomas

Wat een geweldige pluim zeg! volgend weekend schaatsen?


zwoof



Het Zwitserse weermodel "Central Europe Super HD met  een uniek hoge resolutie van 1x1 kilometer.
via Johann (@alpen weerman) op Twitter

Mrkos

Citaat van: Der RoX op vr 05 feb 2021 - 21:22Goeie genade 🥰🥰🥰

Dit is wel een monster run. Een dikke beer met een vette worst
Mooie pluim hoor. Noord oost is warmer geworden, omdat er natuurlijk minder sneeuw ligt.

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op vr 05 feb 2021 - 19:52Okee even een break nu. Wat serieuze woorden want ik ben die negativiteit hier nu alweer zat.

Luister even heel goed: de mensen die uitgingen van een scenario van 30+ centimeter, moeten even een reality check doen. De opers van EC en GFS kwamen tot gisteren met de grootste hoeveelheden neerslag in de pluim. De scenario's die nu geschetst worden door dezelfde opers is inderdaad minder, maar des te meer realistisch en gewoon volgens planning.

De hogeresolutiemodellen komen nu in beeld en die zijn sowieso al nauwkeuriger dan langetermijnmodellen als GFS en EC en ook WRF.
Iemand vroeg wat de meest nauwkeurige modellen zijn in dezen. Ik heb goede ervaringen met Arome, en ook Harmonie zit vaak goed.

De moeilijkheden zitten 'm erin dat het neerslaggebied nog niet zichtbaar is en dat het morgen nog niet zichtbaar zal zijn, maar moet activeren boven NL. Het is duz nu afwachten 1) hoe sterk alles activeert morgen en 2) waar dat gebeurt. 1) bepaalt de hoeveelheid, 2) de locatie van die hoeveelheid.
En ja, dan is een redelijke verwachting op te stellen, maar de details komen pas als het plaatsvindt. En dan hebben we het niet meer over een verwachting, maar over nowcasten, wat we dan niet geheel toevalling snowcasten noemen.

En kom op nou mensen, 10 cm is toch een mooi laagje? We gaan daarna een prachtige winterse periode in zoals we sinds 2013 niet op deze schaal hebben gezien, of eigenlijk zelfs sinds 2012.
7 ijsdagen, misschien nog wel meer, nieuwe sneeuwkansen blijven de hele week (met vorst!). Deze winterse periode periode gaat wel even duren. En het wordt een bijzonder weekend.

Het is prachtig om de modellen te volgen, super om te zien dat we weer eens echt winter gaan krijgen, fantastisch om dit forum te volgen met net zulke grote weergekken al ik, maar please, alsjeblieft, s'il te plait, bitte, ga niet hier met z'n alle zeggen 'dat het helemaal niets wordt', want dat wordt het niet. Het hele land gaat een winterse periode tegemoet, 90% van NL krijgt morgen en overmorgen met een aanzienlijke hoeveelheid sneeuw te maken, en de kans is groot dat de andere 10% ook nog wat mee zullen krijgen later in de week. En dan kan heel Nederland misschien volgend weeken wel op de schaats.

Kortom, een grote 'kop op' aan alle mensen hier die denken dan 5-10 cm geen winter is.

Bedankt voor uw aandacht.
Mooi gesproken morum

Extremissimorum

Citaat van: Der RoX op vr 05 feb 2021 - 21:22Goeie genade 🥰🥰🥰

Dit is wel een monster run. Een dikke beer met een vette worst

Prachtige pluim! Ik zet m'n roze bril weer op.
De kansen op een landelijke koudegolf stijgen elke run. Dat zou de eerste zijn sinds... jawel: 2012.

Zou wat zijn. Oper gaat voor twee dagen ruim in de -15, richting -20, zeker in het oosten (onder invloed van het in de verwachtingen dikste sneeuwdek). En dan blijft de onzekerheid. Hoe lang blijft de kou? Jullie mogen nu inzetten.

Citaat van: zwoof op vr 05 feb 2021 - 21:27Mooi gesproken morum

<3 Ik vond het even nodig. Niks pessimisme van mijn kant, niks rancune, simpelweg een scheiding maken tussen fantaseren en realiseren.

Trouwens, als we Harmonie moeten/mogen geloven, zit heel Nederland uiteindelijk in de sneeuw. Zonder uitzondering.
En ook een groot deel van België.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Kaartje via Buienradar.

X-treme

Citaat van: zwoof op vr 05 feb 2021 - 21:24Het Zwitserse weermodel "Central Europe Super HD met  een uniek hoge resolutie van 1x1 kilometer.
via Johann (@alpen weerman) op Twitter

Ik heb het model ook al vaker bekeken, maar ken hem niet, dus weet niet hoe betrouwbaar hij is.
Maar ik teken er wel voor.
Is een stuk beter dan EC  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Bacci

Langer dan 1 week iig en dan eindigen met nog een dik pak sneeuw  ;D

Powered by EzPortal