Winter Discussietopic 2020/2021 deel 2

Topic gezien door 104900 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 05 feb 2021 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bernardo

Citaat van: Joep op vr 05 feb 2021 - 19:21Ec t/m maandag ochtend 7 tot 15 cm

Plaatje

Wat begin van de week zo mooi begon voor Friesland en Groningen...

Invicta

Van 25 naar 9 cm. Nog even en ik kan het strooizout gaan gebruiken om haring te pekelen.... ::)

jandeventer

Zou toch niet dat alles verpulverd.ik schrik ook van de verschillen in cm.
Had wel zin in n pak van 20+

Hector Pascal

Wordt het toch nog een deceptie...
Nul bestaat niet.

Lothiriel

Je zou ook kunnen zeggen dat de berekeningen met 30-50 cm niet al te realistisch waren.

10-15 cm is een mooi sneeuwtapijt anyway, zou ik al geweldig blij mee zijn.

En de vriezer gaat open na zondag dus zelfs van 10 cm kan je lang genieten :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Vindead

10cm of 15cm lijkt misschien een deceptie omdat we tot wel 30cm hadden verwacht.

Maar hallo? 10cm of 15cm, ik had er van tevoren nog steeds voor getekend hoor ;D

Joep

GfS dan maar nog een keer plaatsen  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Kermisspin

Citaat van: Invicta op vr 05 feb 2021 - 19:30Van 25 naar 9 cm. Nog even en ik kan het strooizout gaan gebruiken om haring te pekelen.... ::)

Staar je niet blind op de modellen. Die springen van hot naar her. Haring pekelen zegt ie  ;D
Volvo for life!

Bacci

Valt me wel op dat het erg lang duurt voordat de benoemde hoeveelheden sneeuw worden bereikt, het gaat dus erg lang sneeuwen maar blijkbaar is de intensiteit niet hoog genoeg? en is er altijd nog een verassing mogelijk als de koers maar goed zit.

Armand

Citaat van: Lothiriel op vr 05 feb 2021 - 19:41Je zou ook kunnen zeggen dat de berekeningen met 30-50 cm niet al te realistisch waren.

10-15 cm is een mooi sneeuwtapijt anyway, zou ik al geweldig blij mee zijn.

En de vriezer gaat open na zondag dus zelfs van 10 cm kan je lang genieten :)

Ja precies. Nu is het ook zeker nog steeds mogelijk dat er op plekken +20cm valt. Echter in een groot deel van het land moet 10 centimeter wel haalbaar zijn. In het noorden misschien ietjes minder, dat ligt aan hoe ver het front naar het noorden trekt. Je kunt het ook anders bekijken, hier in Zuid-Limburg is het niet eens zeker of we uberhaupt sneeuw krijgen, kan hier net zo goed net op de grens zitten en alleen maar ijzel/regen worden...  :P  ::) Elders in Nederland is dat geen punt meer. Als daar neerslag valt, dan wordt dat in de loop van zaterdagavond overal droge sneeuw bij temperaturen fors onder 0. Dan zou ik al blij zijn met alles wat er valt ;D

Extremissimorum

Okee even een break nu. Wat serieuze woorden want ik ben die negativiteit hier nu alweer zat.

Luister even heel goed: de mensen die uitgingen van een scenario van 30+ centimeter, moeten even een reality check doen. De opers van EC en GFS kwamen tot gisteren met de grootste hoeveelheden neerslag in de pluim. De scenario's die nu geschetst worden door dezelfde opers is inderdaad minder, maar des te meer realistisch en gewoon volgens planning.

De hogeresolutiemodellen komen nu in beeld en die zijn sowieso al nauwkeuriger dan langetermijnmodellen als GFS en EC en ook WRF.
Iemand vroeg wat de meest nauwkeurige modellen zijn in dezen. Ik heb goede ervaringen met Arome, en ook Harmonie zit vaak goed.

De moeilijkheden zitten 'm erin dat het neerslaggebied nog niet zichtbaar is en dat het morgen nog niet zichtbaar zal zijn, maar moet activeren boven NL. Het is duz nu afwachten 1) hoe sterk alles activeert morgen en 2) waar dat gebeurt. 1) bepaalt de hoeveelheid, 2) de locatie van die hoeveelheid.
En ja, dan is een redelijke verwachting op te stellen, maar de details komen pas als het plaatsvindt. En dan hebben we het niet meer over een verwachting, maar over nowcasten, wat we dan niet geheel toevalling snowcasten noemen.

En kom op nou mensen, 10 cm is toch een mooi laagje? We gaan daarna een prachtige winterse periode in zoals we sinds 2013 niet op deze schaal hebben gezien, of eigenlijk zelfs sinds 2012.
7 ijsdagen, misschien nog wel meer, nieuwe sneeuwkansen blijven de hele week (met vorst!). Deze winterse periode periode gaat wel even duren. En het wordt een bijzonder weekend.

Het is prachtig om de modellen te volgen, super om te zien dat we weer eens echt winter gaan krijgen, fantastisch om dit forum te volgen met net zulke grote weergekken al ik, maar please, alsjeblieft, s'il te plait, bitte, ga niet hier met z'n alle zeggen 'dat het helemaal niets wordt', want dat wordt het niet. Het hele land gaat een winterse periode tegemoet, 90% van NL krijgt morgen en overmorgen met een aanzienlijke hoeveelheid sneeuw te maken, en de kans is groot dat de andere 10% ook nog wat mee zullen krijgen later in de week. En dan kan heel Nederland misschien volgend weeken wel op de schaats.

Kortom, een grote 'kop op' aan alle mensen hier die denken dan 5-10 cm geen winter is.

Bedankt voor uw aandacht.

vivalavida

Amen!! En zo is het, met 5-10cm sneeuw wordt het net zo leuk :D

raymon76

Citaat van: Extremissimorum op vr 05 feb 2021 - 19:52Okee even een break nu. Wat serieuze woorden want ik ben die negativiteit hier nu alweer zat.

Luister even heel goed: de mensen die uitgingen van een scenario van 30+ centimeter, moeten even een reality check doen. De opers van EC en GFS kwamen tot gisteren met de grootste hoeveelheden neerslag in de pluim. De scenario's die nu geschetst worden door dezelfde opers is inderdaad minder, maar des te meer realistisch en gewoon volgens planning.

De hogeresolutiemodellen komen nu in beeld en die zijn sowieso al nauwkeuriger dan langetermijnmodellen als GFS en EC en ook WRF.
Iemand vroeg wat de meest nauwkeurige modellen zijn in dezen. Ik heb goede ervaringen met Arome, en ook Harmonie zit vaak goed.

De moeilijkheden zitten 'm erin dat het neerslaggebied nog niet zichtbaar is en dat het morgen nog niet zichtbaar zal zijn, maar moet activeren boven NL. Het is duz nu afwachten 1) hoe sterk alles activeert morgen en 2) waar dat gebeurt. 1) bepaalt de hoeveelheid, 2) de locatie van die hoeveelheid.
En ja, dan is een redelijke verwachting op te stellen, maar de details komen pas als het plaatsvindt. En dan hebben we het niet meer over een verwachting, maar over nowcasten, wat we dan niet geheel toevalling snowcasten noemen.

En kom op nou mensen, 10 cm is toch een mooi laagje? We gaan daarna een prachtige winterse periode in zoals we sinds 2013 niet op deze schaal hebben gezien, of eigenlijk zelfs sinds 2012.
7 ijsdagen, misschien nog wel meer, nieuwe sneeuwkansen blijven de hele week (met vorst!). Deze winterse periode periode gaat wel even duren. En het wordt een bijzonder weekend.

Het is prachtig om de modellen te volgen, super om te zien dat we weer eens echt winter gaan krijgen, fantastisch om dit forum te volgen met net zulke grote weergekken al ik, maar please, alsjeblieft, s'il te plait, bitte, ga niet hier met z'n alle zeggen 'dat het helemaal niets wordt', want dat wordt het niet. Het hele land gaat een winterse periode tegemoet, 90% van NL krijgt morgen en overmorgen met een aanzienlijke hoeveelheid sneeuw te maken, en de kans is groot dat de andere 10% ook nog wat mee zullen krijgen later in de week. En dan kan heel Nederland misschien volgend weeken wel op de schaats.

Kortom, een grote 'kop op' aan alle mensen hier die denken dan 5-10 cm geen winter is.

Bedankt voor uw aandacht.
Normaal post ik niks en lees alleen graag mee ... mooi gezegd extremissimorum  , dat sneeuw gebied dat eerst noordelijk berekend werd en toen weer zuidelijker en vice versa ... het word winter mensen ... alles beter als de WC ... geniet is het woord

Energizer85

Amen Idd, nowcasten vanaf morgen!

Thx voor je interventie!

Romigo

Voor iedereen die denkt dat er sprookjes vertelt worden, dan hier de persoon die het sprookje het beste kan uitleggen:



Citaat van: Caps op vr 05 feb 2021 - 19:27Lijkt toch allemaal wel mee te vallen, allemaal groter gemaakt dan het is, uiteindelijk denk ik dat de maximale hoogte rond de 15cm is als we geluk hebben, let maar op alles zwakt af boven Nederland,en de Duitsers krijgen de jackpot

Invicta

Citaat van: Extremissimorum op vr 05 feb 2021 - 19:52Okee even een break nu. Wat serieuze woorden want ik ben die negativiteit hier nu alweer zat.

Luister even heel goed: de mensen die uitgingen van een scenario van 30+ centimeter, moeten even een reality check doen.

Pardon? Wie ben jij om andere mensen zo aan te spreken? Ik ben jouw roze bril al een hele tijd zat maar daar hoor je mij toch ook niet over? En reality-check? Lees je eigen posts sinds de start van de winter eens door. Je zit nu misschien goed maar de afgelopen tijd zat je er met je roze bril behoorlijk naast.

Je mag misschien heel wat bijdragen op dit forum, hoe onzinnig soms ook, maar het geeft je niet het recht om andere forumleden (al is het in het algemeen) zo aan te spreken. Even een beetje indimmen aub.

GeneralDuke

Zondag sneeuwjacht, komende nacht in het noorden kans op gladheid

Voor vandaag zijn er nog geen waarschuwingen van kracht.

Zaterdagavond bereikt een neerslaggebied het zuiden. Al vrij snel gaat de regen in het zuiden en midden over in sneeuw, in het zuidoosten is eerst ook ijzel mogelijk. De sneeuwval zal zich in de nacht naar zondag noordwaarts uitbreiden. Zondag overdag houdt de sneeuwval aan, in totaal valt er op veel plaatsen 5-10 cm. In combinatie met een stevige oostenwind is er sprake van een sneeuwjacht, waardoor de sneeuw kan opwaaien en er sneeuwduinen ontstaan. Hiervoor is er m.u.v. voor het noorden code oranje van kracht.

Overige waarschuwingen

In het noorden valt zondag minder sneeuw, maar komen er zware windstoten voor van 75-90 km/u.

Komende nacht kan het in Groningen, Friesland en op de Waddeneilanden lokaal glad worden wegens bevriezing van natte weggedeelten, lokale sneeuwval en een kleine kans op ijzel. Sneeuw en ijzel kunnen aanhouden tot halverwege de ochtend.

Uitgifte: 05/02/2021 19:56 uur LT

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

Ec oper met 1,5 week winter en flinke vorst

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.


Kaartje via jan visser

Tyshane

Citaat van: Caps op vr 05 feb 2021 - 19:27Lijkt toch allemaal wel mee te vallen, allemaal groter gemaakt dan het is, uiteindelijk denk ik dat de maximale hoogte rond de 15cm is als we geluk hebben, let maar op alles zwakt af boven Nederland,en de Duitsers krijgen de jackpot

Niks is groter gemaakt dan het is, er werden steeds situaties geschetst van de tot dan toe bekende en beschikbare data.


Zynex

Ik zie het allemaal wel. Het wordt iig een top periode. Lijkt ook nog langer koud te worden.

Powered by EzPortal