Lente discussietopic 2020

Topic gezien door 31632 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 20 feb 2020 - 11:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

flyineddy

Citaat van: TMCThomas op ma 06 apr 2020 - 13:15De eerste landelijke warme dag (oftewel 20 graden in de bilt) is gehaald!

Kijk, daar doen we het voor! :D
Tussen de middag even een middagwandeling gemaakt. Dat was echt heerlijk, in een t-shirt in het zonnetje. :)

Edit: Het dagrecord van 6 april is inmiddels ook gebroken. Het oude dagrecord stond op 23,1. Diverse stations zijn daar nu al aan voorbij, met Eindhoven momenteel op 23,8.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Mijn eigen stations geven ook mooie temperaturen aan,  degene in de schaduw staat op 23.8 en degene in de zon op 25.5 Heb vandaag al een poging gedaan om bruin te worden haha.

GeneralDuke

Citaat van: marco-groningen op zo 05 apr 2020 - 09:24Zou de hoge zonkracht ook kunnen komen doordat de atmosfeer veel schoner is dan normaal?
Normaal heb je altijd vliegtuig strepen e.d in de lucht.

Ik heb hier ook over zitten nadenken, ik denk inderdaad dat de schonere lucht een grote invloed heeft.

Citaat van: TMCThomas op zo 05 apr 2020 - 22:55Ik dacht dat het mogelijk aan het gat in de ozonlaag zou kunnen liggen, normaal hebben we die (vrijwel) niet boven de noordpool, echter hebben de koude temperaturen boven de noordpool (je hebt -80 nodig om ozon af te breken) ervoor gezorgd dat er dit jaar wel een flink gat in, echter zitten dat gat niet boven ons en zit we meer richting de rand, weerplaza zegt dan ook dat dit geen tot weinig effect heeft, het zal dus waarschijnlijk vooral aan de normale variatie in ozonlaag liggen.

Wat een lange zin ;D Ik denk inderdaad dat het minder door de ozonlaag ligt omdat die toch erg varieert van dag tot dag, en het viel me op dat het UV-index-grafiekje al een aantal dagen op rij laat zien dat de metingen boven de modellen liggen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas


Akito

Citaat van: GeneralDuke op di 31 mrt 2020 - 09:21Prachtige foto, ben wel benieuwd hoe je die vanuit de achtertuin hebt gemaakt ;D


Ik dacht gister even aan een Hellmannetje maar dat zat er toch helaas niet in (+1,9 in Twente).

Sorry, ik was weer even een paar dagen ergens anders :D
Ik heb een speciale installatie letterlijk in de achtertuin... nou ja, tuinhuisje eigenlijk om hiermee het signaal van diverse weersatellieten op te vangen. Daarmee krijg je uiteindelijk dit. Het is niet professioneel dus vandaar hier en daar wat zwarte gaten op de foto. Om dat weg te krijgen moet ik mijn installatie upgraden voor veel geld... en dat is als amateur geen doen :)

Hier nog eentje van vandaag 07 april 10:36 waarin we zien dat eigenlijk het hele land heldere lucht heeft en over Flevoland - Noord Oost Groningen een licht dekentje hangt :)

TMCThomas

Citaat van: Akito op di 07 apr 2020 - 10:54Daarmee krijg je uiteindelijk dit.
Gaaf!

Pluim voor de komende tijd ziet er zeker goed uit, als je nu naar de pluim kijkt vergeleken met een paar weken geleden, lijkt wel ofie op standje zomer is gezet.


Akito

Citaat van: TMCThomas op di 07 apr 2020 - 11:07Gaaf!

Dank je! :D

Voor de enthusiastelingen hier nog een, van een andere satelliet.
Dit is van vanochtend 9:33. De temperaturen met een hele grove temperatuurschaal.
I.c.m. met de vorige foto zie je waar de wolken hangen en daar is het meestal een stukje koeler... maar je krijgt wel een aardige indruk van de grondtemperatuur zo.

GeneralDuke

Citaat van: Akito op di 07 apr 2020 - 10:54Daarmee krijg je uiteindelijk dit.

Oh wauw wat vet, ik wist niet dat je dergelijke satelliet-data kon 'afluisteren'. Heeft deze methode ook nog een naam?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Akito

Citaat van: GeneralDuke op di 07 apr 2020 - 14:10Oh wauw wat vet, ik wist niet dat je dergelijke satelliet-data kon 'afluisteren'. Heeft deze methode ook nog een naam?

Voor zover ik weet heeft het niet een specifieke naam en het is compleet legaal en gratis.
Meteosat is niet gratis helaas en is gecodeerd.

Het type signaal van de eerste capture is LRPT (Low Rate Picture Tranmission) en komt van een Russische satelliet: Meteor.
De 2e capture is van het type APT (Automatic Picture Transmission).
De eerste is digitaal en daarbij een 'alles of niks' en de 2e is analoog. Daarom bij een wat minder ontvangst heb je bij de eerste zwarte vlekken, en bij de 2e ruis. Minder ontvangst kan komen door gebouwen rondom de antenne bijvoorbeeld (ik woon in een woonwijk, dus tja). Dat kun je enigzins oplossen door een beter antenne, of om deze zo hoog mogelijk te zetten. Al is hoogte niet altijd de oplossing... heel moeilijk verhaal :)

Met de instructie zoals hier https://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-NOAA-Weather-Satellite-Receiver/ kun je zelf een APT-ontvanger maken (en voor LRPT ben je dan ook al een heel stuk onderweg).
Wil je echt hoge resolutie captures hebben (HRPT) dan moet je aan een schotel met rotor beginnen, en dan wordt het echt duur en ontprettig met een storm :)

Voor de pagina van instructables heb je een aantal onderdelen nodig:
- Raspberry en SD-kaart (totaal 50 euro?)
- RTL-SDR dongel (vanaf E10,- ongeveer...)
- Coax
- Connectoren
- Wat meuk voor een basismodel antenne (handleiding hier: https://www.rtl-sdr.com/simple-noaameteor-weather-satellite-antenna-137-mhz-v-dipole/ , tip gebruik messing of koper, ipv aluminium... maar geenszins een metaal wat magnetisch is. Je houdt dan weinig bruikbaar signaal over)

Ik heb er een RPi 4 achter, want die decodeert de captures veel sneller, en duurdere dongel en de basismodel antenne heb ik ondertussen vervangen voor een betere :

Verder nog wat filters en versterkers om die fotos maar beter, langer en ruisvrijer te krijgen.

Waarschuwing: dit is hoogstverslavend en uitermate relatie-op-de-proef stellend :P

TMCThomas

Nog even terugkomend op de momenteel hoge zonkracht dit zegt weerplaza er over.

"Zonkracht

Geen regen dus voorlopig, maar wel flinke zonnige perioden. Sommige dagdelen is het ronduit stralend weer de komende dagen. De zon maakt overuren en kan vaak ongehinderd schijnen. Niet alleen door het ontbreken van de wolken, maar ook omdat de lucht uitermate schoon is. Doordat er nauwelijks vliegbewegingen zijn en ook het autoverkeer enorm is afgenomen, is de verontreiniging van de lucht een stuk minder.

Schone lucht dat willen we natuurlijk allemaal, daar zijn we het wel over eens. Maar door de schone lucht is de zon wel krachtiger. Normaal zorgen de verschillende deeltjes die in de lucht zweven ervoor dat het zonlicht nog enigszins getemperd wordt. Nu is daar geen sprake van en komt de zon extra hard binnen. Het is goed te zien in de metingen van het RIVM. Wanneer er geen wolken zijn ligt zonkracht deze dagen in de middag vaak hoger dan verwacht. Overigens is de zonkracht in deze tijd van het jaar te vergelijken met de zonkracht eind augustus."


Morgen wordt het trouwens uitzonderlijk warm, samen met de extra hoge zonkracht en weinig wind is dit een regelrechte zomerdag met temperaturen die waarschijnlijk boven de 25 uit gaan komen voor zuid oost en midden. Harmonie zit hier zoals wel vaker de afgelopen dagen wss iets te laag mee.



Het is dat de bomen vaak nog geen blad hebben, maar anders zou je niet zeggen dat het pas april is.

Armand

Wat een leuke toevoeging Akito! Interessant om te lezen en mooie satellietplaatjes, meer inbreng hiervan wordt zeker gewaardeerd ;)

Ik denk inderdaad dat de zonkracht hoger uitvalt door de genomen maatregelen tegen corona. De lucht is aantoonbaar schoner en bevat veel minder vliegverkeer. Vervuilende luchtdeeltjes, vliegtuigen en vliegtuigstrepen kunnen op minimale schaal de straling van de zon weerkaatsen, terug de ruimte in. Normaal gesproken wordt een deel van de UV-straling hierdoor dan tegengehouden, maar door alle maatregelen valt deze kleine marge nu weg en kan de zonkracht hoger uitvallen dan normaal rond deze tijd.

De hoge zonkracht, in combinatie met redelijk droge lucht, weinig wind en veel zonneschijn zal er morgen voor zorgen dat we waarschijnlijk inderdaad ook voor het eerst dit jaar de zomerse grens van 25 graden gaan bereiken. Het lijkt net alsof we al een maand verder zitten ergens in mei, de natuur krijgt nu ook een enorme boost. Dit aangenaam warme weertype houden we zeker nog vast tot en met vrijdag. In het weekend wordt het weer wat onzekerder en kan er mogelijk tijdelijk wat regen gaan vallen (of misschien een onweersbui nog). Het lijkt erop dat het stabiele en warme weer daarna weer terug kan keren, al is de termijn nog wat ruim om daar zekerheid over te geven.

Al met al niks te klagen op het gebied van weer tot dusver in april. 1 april is ook het nieuwe 'droogteseizoen' gestart, waarbij het KNMI weer is begonnen met het bijhouden van het neerslagtekort. Als we op deze manier zo doorgaan, dan kan dat wellicht opnieuw weer gaan terugkomen. 

TMCThomas

Wat een weerkaarten voor deze tijd voor het jaar zeg.



Paasweekend lijkt ook nog prima te gaan worden, daarna dipje maar ziet er later weer prima uit.


flyineddy

Kijkend naar de pluim zie ik op zondagavond, voorafgaand aan het dipje op maandag, een piek in zowel neerslag als CAPE. Wellicht wat onweersbuien dan? Iets om even in de gaten te houden. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Akito

Citaat van: Armand op di 07 apr 2020 - 16:45Wat een leuke toevoeging Akito! Interessant om te lezen en mooie satellietplaatjes, meer inbreng hiervan wordt zeker gewaardeerd ;) 

Leuk! Dan doen we dat :)
Hier nog 1, van vanochtend 10:20u, vrijwel helder in heel Europa en in Noord Brabant en Limburg een paar wolkjes:


Deze is van afgelopen avond 20:25u. Je ziet er vrij weinig op, maar geeft zo mooi de zonsondergang weer over de aardbol. Dit was een run van de oostelijke kant van de laars van Italie (zie je niet, zit in het donker) via de westkant van Noorwegen (wel in het zonlicht, maar helaas onder de wolken).

TMCThomas

Voor 12 uur hier al 20 graden!

Edit: de 25 is bereikt op officiƫle stations in brabant en limburg en bijna gelderland

zwoof

Vandaag is al de vijfde dag dit jaar met een warmterecord, tegenover nog geen aan de koude kant. 



Extremissimorum

Goeie genade. De pluim van EC schetst scenario's waarin we zondag nog de 22 graden kunnen halen in de Bilt, en dan een dag daarna met moeite de 10, misschien zelfs 7 graden.

Dat is vrij extreem volgens mij.

Leuke onweerskansjes op zondag trouwens. En daarna wind op maandag.
4 seasons in one day. (Lees: 24 uur)

TMCThomas

Dat is indd een flinke drop


Akito

Vers van de pers om 9:55. Helaas kwam er ook een andere weersatelliet op exact dezelfde frequentie over (zijn er 2 op deze frequentie), dus vandaar dat het een relatief korte capture is. Recht van de sterkste zullen we maar zeggen.



Mocht je hem in vol scherm willen, gewoon even de url van de foto kopieren en plakken in je adresbalk. Dan kun je ook wat inzoomen.

Armand

Citaat van: Akito op do 09 apr 2020 - 10:15Vers van de pers om 9:55. Helaas kwam er ook een andere weersatelliet op exact dezelfde frequentie over (zijn er 2 op deze frequentie), dus vandaar dat het een relatief korte capture is. Recht van de sterkste zullen we maar zeggen.

Een behoorlijk zonnig Europa op deze donderdagmorgen ;)

Heerlijk weer opnieuw met veel ruimte voor de zon, de band met sluierbewolking over de zuidelijke helft van het land zal ook steeds meer gaan breken. De temperatuur loopt weer aardig op tot boven de 20 graden in het zuiden en oosten, in het noordwestelijk deel van het land blijft het wat koeler.

De warmte is afgelopen dagen weer wat verlengd. Eerst leek zaterdag de afkoeling te komen, toen zondag en nu zien we maandag pas een flinke drop in de temperatuur zoals hierboven te zien in de pluim. Echter komt daarna de zon en warmte voor onbepaalde tijd weer terug. Minstens de eerste helft van april zal dus zonnig, warm en droog te boeken gaan.

Powered by EzPortal