Lente discussietopic 2020

Topic gezien door 31531 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 20 feb 2020 - 11:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

EC nieuwe run is een stuk gunstiger voor warmer lente weer



ook gfs ziet er zeker op zeer lange termijn beter uit.

Maxim

Morgen misschien wat sneeuwvlokjes?

Armand

Citaat van: Maxim op za 28 mrt 2020 - 12:38Morgen misschien wat sneeuwvlokjes?

Er trekt morgen inderdaad een gebiedje met wat neerslag over Duitsland, met daar vooral in de iets hogere gebieden ook (natte) sneeuw. Dit gebiedje zal het oosten en zuidoosten van Nederland slechts schampen. Als er dan wat neerslag valt, dan zal dat met name in de vorm van regen zijn. Alleen tijdens iets intensievere neerslag en in de Limburgse heuvels kan er wel wat (natte) sneeuw vallen. Niet heel bijzonder dus uiteindelijk. Wel wordt het vrij guur weer met lagere temperaturen en veel wind.


TMCThomas

Mooie trend op lange termijn, hopelijk houden we die erin.



GFS laat ook zoiets zien

Eerst



en extreem lange termijn nog mooier!


Tam

Door dat virus zit ik vast in het buitenland. Verschrikkelijk man. 😇Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas

Citaat van: Tam op zo 29 mrt 2020 - 04:34Door dat virus zit ik vast in het buitenland. Verschrikkelijk man. 😇

hahah stel er zou geen airco zijn dan zou ik in elk geval de nachten wel verschrikkelijk vinden.

GFS doet op LT leuke dingen!


Armand

Wat een verschil met gisteren hier. Gister was het nog aangenaam lenteweer met een zachte 14/15 graden en een lekker zonnetje. Nu staat er een koude en harde wind met sinds het middaguur periodes met enkele lichte sneeuwvlokjes die naar beneden dwarrelen. Gezien de temperatuur die ruim boven het vriespunt ligt is dit wel een apart gezicht. Toch is dit fenomeen zeker mogelijk gezien de redelijk droge lucht, waardoor het dauwpunt onder 0 ligt. Dit heeft wel weer tot gevolg dat een deel van de neerslag makkelijk verdampt en dat de intensiteit heel erg laag ligt.

TMCThomas

Het was vanacht voor de tijd van het jaar een zeer koude nacht, met op 2 meter matige vorst en aan de grond met -10.1 zelfs strenge vorst! Vorst zoals deze hebben we de hele winter niet gehad en las net zelfs dat dit de koudste nacht is in meer dan een jaar.



Komende nachten is er nog steeds kans op een graadje tot enkele graden vorst, al verwacht ik eigenlijk dat dit de koudste was.

Mogelijk komt er dit weekend een andere zuidelijke stroming op gang waarbij we eindelijk in de buurt komen van de eerste twintigers. Van mij mag het haha.


GeneralDuke

Citaat van: Akito op wo 25 mrt 2020 - 09:19Ik post slechts heeeel af en toe en vrijwel niemand kent mij hier... maar deze opname van Europa, gemaakt vanuit de achtertuin, wil ik jullie niet onthouden. Het is in vrijwel heel Europa gewoon super zonnig weer!

Prachtige foto, ben wel benieuwd hoe je die vanuit de achtertuin hebt gemaakt ;D


Citaat van: TMCThomas op ma 30 mrt 2020 - 12:43Het was vanacht voor de tijd van het jaar een zeer koude nacht, met op 2 meter matige vorst en aan de grond met -10.1 zelfs strenge vorst! Vorst zoals deze hebben we de hele winter niet gehad en las net zelfs dat dit de koudste nacht is in meer dan een jaar.

Ik dacht gister even aan een Hellmannetje maar dat zat er toch helaas niet in (+1,9 in Twente).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Mooie pluim vanochtend! Misschien maar weer is BBQ'en zondag  ::)  ;D


TMCThomas

Vooral zondag en maandag lijken vooralsnog uitstekende dagen te worden! Met op beide dagen rond de 20 graden en volop zon die dan al weer naar zonkracht 4+ gaat het weer echt warm aanvoelen.








Armand

Citaat van: TMCThomas op do 02 apr 2020 - 10:40Vooral zondag en maandag lijken vooralsnog uitstekende dagen te worden! Met op beide dagen rond de 20 graden en volop zon die dan al weer naar zonkracht 4+ gaat het weer echt warm aanvoelen.

Ja prachtige vooruitzichten! De hogere temperaturen in combinatie met de steeds hoger wordende zonkracht laten het zondag/maandag wellicht al een klein beetje zomers aanvoelen ;). Het lijkt er de laatste runs steeds meer op dat we daarna nog enkele dagen met zachte temperaturen gaan krijgen van 15-20 graden, misschien nog iets hoger. Alleen later op de maandag en mogelijk een deel van dinsdag kan een zwakke storing voor een beetje regen zorgen.

Ook op langere termijn zijn de leden met 15-25 graden wel toegenomen, leuke vooruitzichten voor de tuin in orde te maken ;)

X-treme

Het verbaast me nog steeds dat het hier zo rustig is.
Er is mooi lenteweer op komst en doordat veel mensen thuis moeten blijven, Had ik verwacht dat het hier juist drukker zou zijn.
Of is iedereen, net als ik, de hele dag in de tuin bezig? ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Citaat van: X-treme op vr 03 apr 2020 - 09:27Het verbaast me nog steeds dat het hier zo rustig is.
Er is mooi lenteweer op komst en doordat veel mensen thuis moeten blijven, Had ik verwacht dat het hier juist drukker zou zijn.
Of is iedereen, net als ik, de hele dag in de tuin bezig? ;D
Ik ben inderdaad ook in de tuin begonnen hahah,

De pluim is trouwens alleen beter geworden de afgelopen 24 uur, de periode gaat door tot zover de oper reikt en koude dipjes zitten er ook niet meer echt in.



De hoeveelheid zon is ook aardig toegenomen, waar eerder alleen zondag en maandag echt mooi zouden worden is er nu vrijwel elke dag ruimte voor de zon. Plus morgen zou het eigenlijk nog bewolkt blijven maar ook morgen lijkt de zon gewoon flink te gaan schijnen. Het is nog niet gelijk 20 graden, maar met 13-14 graden merk je wel dat de warmte lucht onderweg is.



zit nog wel wat onzekerheid in de verwachting voor komende dagen, zeker wat betreft bewolking dus wat het precies gaat worden moet denk ik gewoon van dag tot dag bekeken worden. Maar het wordt zeker lente weer met temperaturen ruim boven normaal (11.6 graden) en zelfs boven het normaal van eind mei (18 graden). Waarom dat nu zo is is eigenlijk heel simpel. Er ligt een groot lagedruk gebied op de oceaan en een hoog boven oost Europa, tussen die 2 komt een  zuidelijke stroming opgang die ons voorziet van warme lucht. En omdat we aan de goede kant van de grens tussen hoog en lagedruk liggen zien we ook aardig wat zon. Echter liggen we dus dichtbij de grens, dus af en toe kan er toch wat bewolking en mogelijk zelf regen doorkomen, zoals maandag richting waarschijnlijk het einde van de dag.


X-treme

Ik vind het nu al heerlijk weer.
En dan te bedenken dat er vanaf morgen nog een paar graden bovenop komt  8)
Het lijkt overigens ook een lange periode van heerlijk weer te gaan worden.

Waar het eerst maar tot en met woensdag zou duren, komt er elke run weer een dag bij en loopt het nu al door tot en met zondag. ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Citaat van: X-treme op za 04 apr 2020 - 16:06Ik vind het nu al heerlijk weer.
En dan te bedenken dat er vanaf morgen nog een paar graden bovenop komt  8)
Het lijkt overigens ook een lange periode van heerlijk weer te gaan worden.

Waar het eerst maar tot en met woensdag zou duren, komt er elke run weer een dag bij en loopt het nu al door tot en met zondag. ;D

Wow die pluim is inderdaad flink verbeterd!



EDIT:
Morgen voor het eerst van dit jaar BBQ'en, daar lijkt het ook een uitstekende dag voor te worden!



Vandaag een relatief hoge zonkracht gehad, normaal zitten we rond deze tijd met een zonkracht van zo'n 3,0 we tikte echter vandaag de 4.5 al aan! Morgen waarschijnlijk ruwweg hetzelfde, mocht je snel verbranden dan is het al aan te raden om je zelf in te smeren  8)


TMCThomas


marco-groningen

Citaat van: TMCThomas op za 04 apr 2020 - 19:02Vandaag een relatief hoge zonkracht gehad, normaal zitten we rond deze tijd met een zonkracht van zo'n 3,0 we tikte echter vandaag de 4.5 al aan! Morgen waarschijnlijk ruwweg hetzelfde, mocht je snel verbranden dan is het al aan te raden om je zelf in te smeren  8)


Zou de hoge zonkracht ook kunnen komen doordat de atmosfeer veel schoner is dan normaal?
Normaal heb je altijd vliegtuig strepen e.d in de lucht.

TMCThomas

Citaat van: marco-groningen op zo 05 apr 2020 - 09:24Zou de hoge zonkracht ook kunnen komen doordat de atmosfeer veel schoner is dan normaal?
Normaal heb je altijd vliegtuig strepen e.d in de lucht.

Ik dacht dat het mogelijk aan het gat in de ozonlaag zou kunnen liggen, normaal hebben we die (vrijwel) niet boven de noordpool, echter hebben de koude temperaturen boven de noordpool (je hebt -80 nodig om ozon af te breken) ervoor gezorgd dat er dit jaar wel een flink gat in, echter zitten dat gat niet boven ons en zit we meer richting de rand, weerplaza zegt dan ook dat dit geen tot weinig effect heeft, het zal dus waarschijnlijk vooral aan de normale variatie in ozonlaag liggen. Al weet ik het niet helemaal zeker.

Deze tweet heeft een mooi gifje van het gat:

https://twitter.com/ScottDuncanWX/status/1246799416687824898

Pluim weer mooi vandaag, periode lijkt zich zelfs na een dipje weer voort te zetten.


TMCThomas

De eerste landelijke warme dag (oftewel 20 graden in de bilt) is gehaald!

Powered by EzPortal