Lente discussietopic 2020

Topic gezien door 32701 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 20 feb 2020 - 11:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Extremissimorum op wo 08 apr 2020 - 22:30Goeie genade. De pluim van EC schetst scenario's waarin we zondag nog de 22 graden kunnen halen in de Bilt, en dan een dag daarna met moeite de 10, misschien zelfs 7 graden.

Dat is vrij extreem volgens mij.

Leuke onweerskansjes op zondag trouwens. En daarna wind op maandag.
4 seasons in one day. (Lees: 24 uur)

Laten we hopen op een interessante onweerssituatie zondag. Is nu natuurlijk nog erg koffiedik kijken, de guidance meerdaagse is er dan ook nog vrij summier over:

Vooral op de zondag wordt de kans op buien een aandachtspunt, in de warme lucht is enige onstabiliteit en CAPE aanwezig. Het koufront zelf kan ook enige tijd voor stratiforme neerslag zorgen.

Citaat van: Akito op do 09 apr 2020 - 10:15Vers van de pers om 9:55.

Het blijft me fascineren hoe je dit zo uit de lucht kunt plukken, letterlijk. Echt heel erg gaaf.
En ongelooflijk hoe onbewolkt Europa is.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Akito

Citaat van: Armand op do 09 apr 2020 - 11:14Een behoorlijk zonnig Europa op deze donderdagmorgen ;)

Citaat van: GeneralDuke op do 09 apr 2020 - 12:07Het blijft me fascineren hoe je dit zo uit de lucht kunt plukken, letterlijk. Echt heel erg gaaf.
En ongelooflijk hoe onbewolkt Europa is.

Dat vind ik dus ook! Ik ken niet veel mensen die hier ook de wauw-factor in zien, maar op dit forum zijn er gelukkig genoeg :) En zoals we zien is het inderdaad in vrijwel heel Europa gewoon onbewolkt. Fantastisch! Wel fijn met iedereen die nu thuis zit.

Overigens zojuist online nog wat andere kabel besteld voor tussen de antenne en ontvanger. Komt volgende week binnen. Ik hoop daarmee weer net iets beter ontvangst te krijgen. Fingers crossed :)
Helaas komen de satellieten maar een aantal keer per dag over, dus ik kan maar een beperkt aantal keer een opname maken. Dat is wel jammer. En deze digitale fotos moet ik ook nog deels met de hand opnemen en wat nabewerken om er echt een foto uit te krijgen, dus dan moet ik ook nog net tijd hebben... al is dat met het thuiswerken de laatste tijd geen probleem... Ik ben benieuwd zondag as. met de verwachtingen of dat nog een paar mooie plaatjes van boven oplevert :)

Over mooie plaatjes gesproken, ik kwam er nog een tegen uit mijn 'archief'.
Dit was storm Ciara een paar maanden terug. Vergeef mij alle lijntjes, maar er vloog 7.5 Bft over het dak heen en de antenne stond vrolijk heen en weer te zwiepen.

Armand

Citaat van: Akito op do 09 apr 2020 - 14:08Over mooie plaatjes gesproken, ik kwam er nog een tegen uit mijn 'archief'.
Dit was storm Ciara een paar maanden terug. Vergeef mij alle lijntjes, maar er vloog 7.5 Bft over het dak heen en de antenne stond vrolijk heen en weer te zwiepen.


Mooie foto met ook duidelijk de twee frontale systemen zichtbaar als langgerekte wolkenbanden. Jouw hobby is zeker een mooie toevoeging voor het forum ;)

Of het aanstaande zondag tot enkele onweersbuien komt is wel nog erg onzeker. Een paar lokale buien zijn zeker wel mogelijk, maar het lijkt erop dat het niet heel veel gaat voorstellen. Wel kijk ik al uit naar de prachtige satelliet beelden straks in de zomer bij grootschalige onweerscomplexen (zoals een MCS) ;D

TMCThomas

Absurde temperaturen van EC oper voor volgend weekend. 26/27 graden overdag en boven de 15 's nachts? Het zal wel niet zo extreem gaan uitvallen maar het ziet er weer goed uit na het dipje op maandag/dinsdag



Maargoed hoe kan het ook anders met kaarten zoals deze. Zomer valt vroeg dit jaar!


Dit moet @Marsel geweldig vinden ;)

Akito

Volgens mij komt de zomer elk jaar vroeger. Mij hoor je niet klagen, laat maar komen!
Nu houd ik ook heel erg van sneeuw en ijs, maar als dat onmogelijk blijkt dan ga ik graag voor 25+ :)

Ik zal de winterbanden er maar eens van af gaan halen denk ik zo  :o

TMCThomas

Ik denk er serieus over na om het zwembad op te zetten


Armand

Het ziet er toch weer erg goed uit op langere termijn wat betreft het warme weer. Uitzonderlijke kaarten en pluimen voor deze tijd van het jaar.

Vandaag hebben we even een 'iets koelere' dag in het rijtje lentedagen. Dat komt doordat de wind net iets meer naar het noordoosten is gedraaid en de lucht dus iets koeler is. Dat heeft echter geen invloed op de zon, die blijft vandaag uitbundig schijnen en de temperaturen zullen iets lager uitkomen dan afgelopen dagen met een graad of 14 in het noorden tot een warme 20 graden in het zuiden. Komend weekend draait de wind weer terug naar zuidelijke richtingen en kan het opnieuw weer opwarmen tot een landelijke 20-25 graden, in het zuiden misschien op de zondag weer een zomerse 25 graden als de zon goed meewerkt. Op zondag kunnen er namelijk wat meer stapelwolken gaan ontstaan met vooral in de zuidelijke helft kans op een bui.

Dan krijgen we maandag en dinsdag even een tijdelijke, maar abrupte afkoeling die duidelijk merkbaar zal zijn. Op de meeste plekken bedraagt het een afkoeling van ruim 10 graden vergeleken met zondag! Dit alles wordt veroorzaakt door het oostwaarts trekken van een lagedrukgebied boven Scandinavië, gevolgd door een hogedrukgebied dat vanaf de Atlantische oceaan richting het vaste land van Europa zal trekken. Op maandag en dinsdag zitten we tijdelijk even aan 'de verkeerde kant' van het hogedrukgebied en wordt er via een noordelijke stroming koude lucht aangevoerd:


Vanaf woensdag trekt het hogedrukgebied over onze omgeving richting Zuid-Europa, waardoor de aanvoer opnieuw oostelijk tot zuidelijk wordt en de temperaturen weer kunnen gaan oplopen. Dit patroon lijkt vrij standvastig te zijn in de verschillende modellen en kan ons dus mogelijk een langere periode met droog, zonnig en warm lenteweer gaan opleveren.

Hoe warm het precies gaat worden is nog een beetje onduidelijk. Dat is met name afhankelijk van de positie van de hogedrukas. Als het hogedrukgebied meer boven Oost-Europa en Scandinavië gaat liggen, dan wordt de stroming meer oostelijk en worden de temperaturen iets getemperd. Nog steeds levert dat een aangename 15-20 graden op. Als het hogedrukgebied meer boven Zuid-Europa blijft liggen, dan blijft de stroming zuidelijk en kan er steeds warmere lucht vanuit Zuid-Europa en Afrika naar onze omgeving stromen. De temperatuur loopt dan op tot een warme 20-25 graden met zelfs kans op een zomerse 25-30 graden.

Dat laatste scenario laat de EC Oper zien de 00z van vanochtend:


Dit is een klassiek beeld waarbij het hogedrukgebied zich lang uitrekt van oostelijk Europa richting het zuiden van Europa en een lagedrukgebied voor de kust van Portugal fungeert als warmtepomp die warme lucht vanuit Afrika, via het Middellandse zeegebied richting West-Europa laat stromen. Dat levert temperaturen op van 24-28 graden, hoogzomerse temperaturen voor Nederlandse begrippen!

De pluim van EC voor Zuid-Nederland vat het verhaal even goed samen:


Komend weekend nog prachtig lenteweer met veel zon en warme temperaturen, misschien even zomers op de zondag. Dan een vrije val naar beneden op de maandag en dinsdag, waarna vanaf woensdag de temperatuur weer gaat oplopen. Op termijn zien we een redelijke spreiding van de temperatuur, waarbij een groot deel van de leden toch rondom de 20 graden ligt. Een aanzienlijk deel gaat voor 20-25 graden voor opnieuw een langere periode. Uitzonderlijk om te zien is dat enkele leden zelfs voor 25-30 graden gaan op meerdere dagen en een enkel lid zeer uitzonderlijk de 30 graden overschrijdt... Het is mogelijk, maar voorlopig moeten we dit nog even negeren ;)

Al met al kunnen we zeker wel concluderen dat we na een tijdelijke stevige dip op maandag en dinsdag, ons opnieuw kunnen gaan klaar maken voor een langere periode met warme temperaturen met wellicht kansen op ook enkele dagen zomerse temperaturen. Ook tijdens dit Paasweekend kunnen we nog genieten van de warme temperaturen, doe dit wel in de eigen omgeving en blijf het liefst in de eigen achtertuin indien mogelijk. Ondanks de omstandigheden wens ik iedereen een fijn Paasweekend, het mooie weer geeft hopelijk wat verlichting  8)  ;)  ;D

TMCThomas

Inderdaad fijne pasen iedereen!

Wat me vandaag opvalt is dat de zonkracht veel hoger is dan verwacht, nog meer dan andere dagen. We hebben vandaag gepiekt op 5.2 dat zijn waardes die je ook in augustus (richting einde van de maand) terug ziet. Mogelijk door de andere luchtsoort waar we vandaag inzitten.



ook opvallend (maar niet onverwacht) zijn de temperatuur verschillen tussen noord en zuid.


GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op vr 10 apr 2020 - 14:58Wat me vandaag opvalt is dat de zonkracht veel hoger is dan verwacht, nog meer dan andere dagen. We hebben vandaag gepiekt op 5.2 dat zijn waardes die je ook in augustus (richting einde van de maand) terug ziet. Mogelijk door de andere luchtsoort waar we vandaag inzitten.

Misschien dat deze extra toename (vergeleken met de toename van de afgelopen dagen) dan door het ozongat komt?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Extremissimorum

Citaat van: GeneralDuke op vr 10 apr 2020 - 17:12Misschien dat deze extra toename (vergeleken met de toename van de afgelopen dagen) dan door het ozongat komt?

Daar zat ik ook aan te denken idd.
En misschien ook de verbeterde luchtkwaliteit? Maakt misschien net het verschil.

Ik zag al het nodige gehype voorbijkomen op social media over een hittegolf in april. Zo ver gaat het niet komen, lijkt mij! 😏

Maar toch, als het nu al zo snel, zo warm wordt, wat denken jullie dan, gaan we deze zomer wederom de 40 graden halen? Of zelfs de 41? Ik denk namelijk dat we nu elke zomer wel die waardes kunnen gaan halen.

Akito

Een kleine update van mij uit.
Binnenkort zwemmen aan de zuid Europese kust als we geen corona hadden gehad? Watertemperatuur gaat al aardig richting de 20C, terwijl bij ons aan de Noordzee je tenen er nog bijna afvriezen.

Capture 11 april 8:05u:


Verder nog een klein neerslaggebied voor Schotland en de rest van Europa bijna helemaal droog.

TMCThomas

Citaat van: GeneralDuke op vr 10 apr 2020 - 17:12Misschien dat deze extra toename (vergeleken met de toename van de afgelopen dagen) dan door het ozongat komt?
Ben er niet helemaal zeker van, als je naar deze kaartjes kijkt dan lijkt het normale variatie:



Dan zou het mogelijk gewoon een slechte verwachting kunnen zijn, want vandaag zitten we er bijvoorbeeld wel erg netjes op:



Maar mogelijk heeft het inderdaad te maken met een lagere hoeveelheid, zoals bijvoorbeeld op 5-6 april wat te zien is in dit filmpje van nasa: Ozonlaag video

Citaat van: Extremissimorum op vr 10 apr 2020 - 22:13Maar toch, als het nu al zo snel, zo warm wordt, wat denken jullie dan, gaan we deze zomer wederom de 40 graden halen? Of zelfs de 41? Ik denk namelijk dat we nu elke zomer wel die waardes kunnen gaan halen.
Ja ik zie het wel weer bij de 40 in de buurt komen als je ziet dat EC oper nu al weer richting de 30 graden gaat voor het oosten van het land echt een absurde pluim voor het zuidoosten (maar ook oosten) van het land!



29 graden in het zuiden en oosten van het land, dan heb je best een reële kans om de 30 aan te tikken, maargoed duurt nog ff.


Extremissimorum

En die neerskagkansjes zijn wederom kleiner geworden. Komende twee weken waarschijnlijk heel weinig tot geen neerslag.

Vooralsnog lopen we 'perfect' op schema om wederom een droog zomerseizoen tegemoet te gaan. Nu al droger dan 2018 en recordjaar 1978.

Te volgen via deze link.

Akito

De situatie van vanochtend 9u.


Ik hoop dat ik vanavond tijd heb voor een nieuwe capture!

-kleine edit-
Leuk weetje: over de Adriatische zee hangt een beetje een wazige 'flare'. Dat is de reflectie van de zon in de zee :)

Armand

Er zit nog steeds veel variatie in het temperatuurverloop vanaf volgende week donderdag, deze is zelfs meer en meer toegenomen. Waar EC eerst voor een reeks warme tot zomerse dagen ging, is het model nu voor een mildere variant aan het gaan met een graad of 15-20. Ook het gemiddelde van de pluim is wat omlaag gegaan met meer koudere leden en minder warmere leden.

De reden hiervan is dat het hoog wat meer ten noorden van ons blijft en niet meer wegzakt richting Oost- en Zuid-Europa. Hierdoor wordt de stroming meer oostelijk tot noordoostelijk en is de lucht van afkomst een stuk koeler. GFS maakt het zelfs nog bonter en stuurt het hoog richting IJsland en Groenland:


De winterliefhebbers herkennen hier een droomkaart voor de winterse maanden die garant staat voor sneeuw en kou. Nu in de lentemaanden wil je deze kaart liever niet meer tegenkomen. Deze staat nu garant voor een straffe noordoostelijke wind, koude temperaturen en meer wisselvalligheid. In de Middelgebergtes is dan zelfs wat winterse neerslag mogelijk.

Er is dus nog wat meer onzekerheid gekomen vergeleken met de situatie voor het weekend in het verloop van de temperatuur, die erg afhankelijk is van waar het hogedrukgebied precies heen zal gaan. De echte warme scenario's met 20+ graden zijn wat afgenomen, maar er zijn genoeg leden die ook voor een aangename 15-20 graden gaan. Helaas zijn er ook een aantal opties met temperaturen beneden de 15 graden. Laten we hopen dat dit scenario van GFS weer snel zal verdwijnen.. Vanwege de onzekerheid is het goed denkbaar dat de kaarten nog wel even wat gaan schommelen komende runs.

Akito

Sorry mensen, een van de slechtste tot nu toe...

10:15u:


07:30u:
Daarentegen wel een mooie analoge met de neerslagstrook

GeneralDuke

Citaat van: Akito op ma 13 apr 2020 - 10:36Sorry mensen, een van de slechtste tot nu toe...

Ach, elke keer toch weer een verrassing wat deze keer te zien is. Inderdaad mooi om te zien hoe het water veel donkerder lijkt in de Noordzee dan in de Adriatische Zee, wat dus die zonnereflectie is. En dat neerslagsysteem boven de Pyreneeën / Balearen heb je er toch net mooi op staan.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

de 25 graden staat er niet meer in, maar deze temperaturen zijn ook zeker niet slecht voor april!


Adrie

Citaat van: TMCThomas op di 14 apr 2020 - 11:47de 25 graden staat er niet meer in, maar deze temperaturen zijn ook zeker niet slecht voor april!


regen hebben we nodig

Akito

We zitten er weer mooi bij vandaag.
Opname van 9:35 vanochtend:


Opname van 9:15 vanochtend geeft dan ook leuk weer dat er in de wolken die hierboven goed te zien zijn, hier en daar wat neerslag zit. Het neerslaggebied wat over Letland, Estland en Litouwen ligt is oostelijk opgeschoven en heeft gisteren behoorlijk lang over zuid Noorwegen gelegen. Helaas slaat al deze neerslag ons landje over.

Powered by EzPortal