Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117509 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

GFS is lekkah wat betreft winterse scenario's, met name voor het noord(westen) van Nederland.

Donderdag de eerste sneeuwkansen en daarna elke dag sneeuwkansen. Kortstondige dooi en regen begin volgende week, en daarna terugkeer van het vuile weertype tot en met het eind van de run. Dan zou heel het land onder een wit tapijt bedekt kunnen zijn, plaatselijk meer dan 5 cm. Niet slecht!

Mag nog wel bijgeschaafd worden, maar het is wel opnieuw een berekening in lijn met die we al een weekje zien. Ik ben al blij met de dynamiek in de atmosfeer die nu geschetst wordt. 8)

Lucas

Citaat van: Joep op ma 14 jan 2019 - 18:13
De nieuwe 4-weekse verwachting van ECMWF blijft koud.. zelfs tot mogelijk voorbij de eerste decade van februari.

Kaartjes weernl

Week 2,3 en 4 zijn zelfs nog wat kouder geworden in vergelijking met de vorige verwachting. Zoals ik hoopte.
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

GFS blijft wel grote verschillen tonen in vergelijking tot ECMWF, Ukmo, gem en icon. Ik zou er zeker nu met de shutdown niet al te veel waarde aan hechten.

Dat betekent niet dat er geen leuk kaarten uit komen rollen, inderdaad vanaf aankomende donderdag al (natte) sneeuw als het aan gfs ligt.



en ook op lange termijn sneeuw genoeg, temperaturen daarbij zijn niet echt laag dus er zal tussendoor ook wel eens regenvallen, zeker als een laagje net binnentrekt.



GFS para waar ik op het moment meer waarde aan hecht is overigens nog veel mooier dan de standaard GFS. Komt met een mooie grote blokkade op de oceaan die er voor zorgt dat het ff nog wat kouder wordt en hopelijk dat de kou wat langer uithoudt maar tot zover is de uitdraai nog niet. Ziet er in elk geval goed uit





Bij parallel valt alle neerslag die er valt dan ook in sneeuw. aangezien de mooie 30-daagse van het ECMWF heb voor de run van vanavond toch wel hoge verwachtingen, hopelijk komen die ook uit. ::)

GeneralDuke

Die nieuwe 30-daagse mag er zeker ook wezen, wow!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Lucas

GFS/P is 180 graden anders. Geen monsterlaag boven Scandinavie maar hoge druk en lage druk langdurig net onder ons.

Droomrun : http://www.meteociel.fr/modeles/gfse_cartes.php?&ech=264&mode=0&runpara=1
Aanhoudende sneeuwval

Joep

Citaat van: Lucas op ma 14 jan 2019 - 18:50
GFS/P is 180 graden anders. Geen monsterlaag boven Scandinavie maar hoge druk en lage druk langdurig net onder ons.

GFS pluim is ook stuk minder

winter67

Hoe groot is de kans ik teken er wel voor

TMCThomas

mooie run ECMWF, ben benieuwd of dit laag ook sneeuw brengt, trekt mooi door Frankrijk heen plus -6 tot -8 graden op grootte hoogte, lijkt me haast wel. benieuwd naar de pluim zomenteen.

Joep

Inderdaad mooie run van Ecmwf en kans op sneeuw zeker aanwezig

Serge

Ben weer onder mijn steen vandaan gekropen.... zie ik een winterprik laatste week januari met een sneeuwdekje van 10cm in centraal Nederland?
Waar is mijn cape

TMCThomas

Iets minder maar inderdaad, ECMWF zet Nederland in de sneeuw!



Jammer dat het nog 10 dagen weg is.

gilleeesss

Gaat weer niks van overschieten binnen 5 dagen.. Mark my words ;)

zit al week winterweer in de kaarten maar naarmate we 18 januari naderen schuift het op en op en op ;) maargoe, nog 2 maand kans in principe. Hopen dat alles blijft goedvallen

Ik zie veel top kaarten, maar geen enkel model is vrijwel hetzelfde (en al zeker verschillend run per run..)

TMCThomas

wow dat het ik even niet verwacht wat een pluim!  :o



Die is flink kouder geworden vergeleken met vanochtend!

Geen uitstel dus! na de 18e gaan we dalen en vanaf de 20e overdag nog nauwelijks boven nul en matige vorst. en ook nog eens kans op sneeuw. Ik wil graag tekenen als dat kan?  ;)

winter67

Citaat van: TMCThomas op ma 14 jan 2019 - 21:20
wow dat het ik even niet verwacht wat een pluim!  :o

Die is flink kouder geworden vergeleken met vanochtend!

Geen uitstel dus! na de 18e gaan we dalen en vanaf de 20e overdag nog nauwelijks boven nul en matige vorst. en ook nog eens kans op sneeuw. Ik wil graag tekenen als dat kan?  ;)
Komt puur omdat ze allemaal voor no winden gaan alleen de maandag kan het mogelijk ietsjes zachter zijn ivm tijdelijke westenwind, vanaf woensdag gaan de meeste voor oostroming waardoor er opties zijn tot serieuze kou. Ben benieuwd hoe dit verder loopt niet dat het opeens morgen terug bij af is

gilleeesss

Citaat van: TMCThomas op ma 14 jan 2019 - 21:20
wow dat het ik even niet verwacht wat een pluim!  :o


Die is flink kouder geworden vergeleken met vanochtend!

Geen uitstel dus! na de 18e gaan we dalen en vanaf de 20e overdag nog nauwelijks boven nul en matige vorst. en ook nog eens kans op sneeuw. Ik wil graag tekenen als dat kan?  ;)

Oooh wooow, die is echt netjes! ;)

Extremissimorum

Mooie verrassing, maar laten we niet vergeten dat juist EC in dergelijke situaties moeite heeft om de warme scenario's te berekenen. Dat heb ik nu ook al vaak genoeg gezien.

Maar inderdaad, dit ziet er steeds hoopvoller uit.

En vooruit, omdat het kan, even de 00 en 12 van ec onder elkaar, ter vergelijking.

P.S. sneeuwkansen donderdag zijn ook in ec gestegen. Net als de kans op zware windstoten tot ca. 90 km/u. Sneeuwstormpie?

DSDLimburg

Citaat van: TMCThomas op ma 14 jan 2019 - 21:20
wow dat het ik even niet verwacht wat een pluim!  :o



Die is flink kouder geworden vergeleken met vanochtend!

Geen uitstel dus! na de 18e gaan we dalen en vanaf de 20e overdag nog nauwelijks boven nul en matige vorst. en ook nog eens

kans op sneeuw. Ik wil graag tekenen als dat kan?  ;)

Nu is het de komende 3 dagen erop of eronder zullen we maar zeggen  ;)
seizoen 2018/2019

Der RoX

Richting vrijdag moet het gaan gebeuren dan
WiNtEr!!11!1!@

DSDLimburg

Eens kijken waar het heen gaat, maar de trend naar een winters weer type is wel ingezet nu.
seizoen 2018/2019

TMCThomas

Ao was al om maar nu gaat ook de NAO voor negatieve waardes en dus meer kans op een geblokkeerd patroon!





overigens ook heerlijk om het weer is wat drukker te zien op het forum!  :D
Merk dat ik weer moet haasten om de eerste te zijn met een nieuwe pluim bijvoorbeeld  ;)

Powered by EzPortal