Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 118125 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

ECMWF enGFS komen beide met 2 koude gebieden op het einde van de runs.

Wxcharts

TMCThomas

Citaat van: winter67 op do 10 jan 2019 - 21:25
Vraag me wel af waar komt de kou vandaan? Bij de windpluim zie ik westenwinden, de kans op oostenwinden zijn super klein vooralsnog
Heb even geen kaartje om het te ondersteunen maar denk dat de wind bij ons via het westen binnenkomt maar zijn oorsprong meer noord(oostelijk) is.  Maakt een kleine omweg naar Nederland maar blijft wel redelijk koud. Voordeel is wel dat we dan meer sneeuwbuien krijgen dat zie je ook sterk terug in de sneeuwkans rond die tijd. Weet ik niet zeker hoor.

Der RoX

GFS stuitert alle kanten nu op en gemiddelde stijgt...behalve zuidoost en Oost, die hebben de beste kaarten nu ????
WiNtEr!!11!1!@

Lucas

Zoals wel vaker. GFS zet de trend op lange termijn, dan wil ECMWF er niks van weten. Vervolgens ziet ECMWF het ook en begint GFS weer moeilijk te doen. We zwabberen nog wel een paar dagen; je hebt goede en slechte pluimen, maar nog steeds denk ik dat we een mooie koude periode mogen verwachten.
Aanhoudende sneeuwval

Der RoX

Een goed voorbeeld van Zwabberen is deze ochtend:



Komende week lijkt wel duidelijk, daarna flinke spreiding
WiNtEr!!11!1!@

Arend

Pluimen met een graadje vorst en een natte flats. Als je dan momenteel ziet wat er zich buiten onze landgrenzen afspeelt wordt het maar weer eens duidelijk dat we hier in het klimatologisch afvoerputje van Europa wonen. Nu hoeft er van mij hier niet een hoeveelheid sneeuw te vallen dat zich laat meten in meters, maar elk jaar minimaal een keer een fatsoenlijk pak sneeuw lijkt er zo langzamerhand voor ons ook niet meer in te zitten. Alle weerfenomenen die het weer bij ons interessant maakten lijken te verdwijnen. Wat resteert is grauwgrijs gespetter ohne ende.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Floris!

Mooi filmpje Arend! Dat soort toestanden hoef ik hier niet haha. Ik kan me december 2010(?) herinneren. Toen lag er hier in het noorden 25 centimeter. Volledig ontregeld toen...

Der RoX

Je bedoelt een zeeklimaat, Arend ? Hier gaat echt niet zomaar 30+ cm sneeuw vallen en de diepvries open naar -10 overdag, zonder dat we een handje of een gelukje nodig hebben, zelfs met/zonder een SSW of global warming...

Edit 12:27u

Dat gezegd hebbende ????????

WiNtEr!!11!1!@

Johannes96

Citaat van: Floris! op vr 11 jan 2019 - 11:30
Mooi filmpje Arend! Dat soort toestanden hoef ik hier niet haha. Ik kan me december 2010(?) herinneren. Toen lag er hier in het noorden 25 centimeter. Volledig ontregeld toen...

wat dacht je van 2 maart 2005 of 19 december 2009. 48cm tegen 46cm  :o

TMCThomas

Mooie video van Meteogroup! (inclusief nieuwe maandverwachting ECMWF)



Ze zien het wel zitten kwa winterweer  :D

En kijk die laatste uitdraai van het GFS is!



Na de 20e komt de temperatuur (volgens het gemiddelde) overdag nog maar nauwelijks boven het vriespunt uit !

EDIT: ook GFS parallel is prachtig met koude temperaturen tot het eind!



Ook aan uitstel lijken de modellen nu dus niet te doen (zelfs ietsjes vervroegd) hopen dat we dat zo kunnen houden, begin nu toch wel kriebels te krijgen :D

lans

 ;D Die Gfs teken ik voor ook al verwacht ik dat het nu per run steeds iets kouder wordt.
achterhoek

GeneralDuke

Toch apart dat ECMWF zich waagt aan zulke uitspraken. Ik zou zeggen dat juist professionals voorzichtig zijn met uitspraken als "de winter gaat dan echt beginnen!". Maargoed, misschien zijn ze er wel zó zeker van dat ze het aandurven :P
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

Kans op vuil winterweer neemt toe

Er komen steeds meer signalen dat er sneeuwkansen zijn in de laatste 10 dagen van januari. De verdeling van hogedruk en lagedruk gaat in Europa waarschijnlijk op grote schaal veranderen.
Als we kijken naar de 'normale' luchtdrukverdeling op de noordelijke Atlantische Oceaan en in Europa gedurende de wintermaanden, dan bevindt zich meestal hogedruk in de buurt van de Azoren en passeren er depressies bij IJsland richting Scandinavië.
Op dit moment is de weersituatie min of meer zoals hij hoort te zijn. De stroming is westelijk en de aangevoerde lucht is vochtig en vrij mild, vanaf de oceaan.

Maar er is waarschijnlijk een belangrijke verandering op til. Afgelopen dinsdag schreven wij al over een mogelijk drastische afwijking van het klassieke weerpatroon. Die hangt deels samen met een verschijnsel dat 'plotselinge stratosferische opwarming' heet.
In de nieuwste berekeningen van de 30 daagse (donderdag berekend) wordt het beeld dat wij dinsdag al zagen, nogmaals bevestigd: in de laatste 10 dagen van januari en begin februari ontvouwt zich een scenario van 'vuil winterweer'.

Wat betekent dat concreet? Er is dan dagelijks een reële kans op sneeuw, terwijl de middagtemperatuur maar weinig boven nul ligt. Met een beetje wind erbij, voelt het wel aan alsof het enkele graden vriest. Als het 's nachts opklaart kan het wel flink vriezen, zeker als er een beetje sneeuw ligt. De strooidiensten zullen veel werk hebben aan zo'n weertype.
In onderstaande plaatjes is weergegeven hoe de overgang van normaal naar winters weer zich voltrekt. Hogedruk bouwt zich geleidelijk steeds meer noordwaarts op, richting IJsland, zodat depressies niet langer hun normale koers van west naar oost kunnen volgen.

De lagedrukgebieden worden eerst nog gedwongen om een koers van noord naar zuid te maken (figuur 2), waarbij koudere lucht uit de poolstreken wordt meegetrokken over de Noordzee naar Nederland, Frankrijk en Duitsland. Als het scenario zich langs deze lijn ontwikkelt, is de kans groot dat het leidt tot een aantal situaties met sneeuwval in ons land.
In het vervolg zien we dat hogedruk uiteindelijk zo krachtig wordt, dat depressies vanuit het westen geen doorgang meer vinden. Er ontstaat een heel atypische situatie: er komen nu (zwakke) lagedrukgebieden vanuit het oosten naar het westen gekoerst. Ook in dit geval is er soms kans op sneeuw.

Toch is deze overgang naar een winters weertype nog geen uitgemaakte zaak. We spreken niet voor niets over een 'scenario'. Er is een tweede scenario, dat weliswaar veel minder kansrijk is, maar toch benoemd moet worden. Dat is namelijk dat er eigenlijk niet zo veel verandert, dus een voortzetting van het milde en vrij grijze, regenachtige weerbeeld.

Fig 1: De gebruikelijke verdeling van hogedruk en lagedruk in januari.
Fig 2: De hogedruk komt noordelijker, depressies juist zuidelijker. 
Fig 3: Begin februari ligt alles op een andere plek

bron weerplaza

Armand

Spannende ontwikkelingen inderdaad! De kans op een (kwakkelend), guur winterse weertype met winterse buien is aannemelijk vanaf de periode van 17-20 januari. Mogelijk wordt dit gevolgd door een meer stabieler winters weertype en daarmee wat koudere temperaturen. Ook een ander bekend seizoensmodel, het CFS, ziet winterweer wel zitten. Opvallend om de behoorlijke omslag van dit model te bekijken.

De runs in de periode van 21 t/m 30 december van CFS lieten een duidelijk beeld zien voor januari en februari:



De nieuwere runs van 31 december t/m 9 januari laten juist een totaal omgekeerd beeld zien:



Januari verloopt tot en met de 17e gemiddeld gezien vrij zacht, waarbij CFS temperaturen rond normaal verwacht voor de gehele maand. Dat zou dus betekenen dat ook dit model een koudere periode verwacht in de laatste weken van deze maand.

Veel positieve signalen voor winterweer en ook de consistentie in de modellen is vrij hoog, het is en blijft echter langere termijn dus ik ben nog altijd niet voor 100% gerustgesteld, maar ik zie het zeker wel positief in ;)

Arend

Citaat van: GeneralDuke op vr 11 jan 2019 - 15:19
Toch apart dat ECMWF zich waagt aan zulke uitspraken. Ik zou zeggen dat juist professionals voorzichtig zijn met uitspraken als "de winter gaat dan echt beginnen!". Maargoed, misschien zijn ze er wel zó zeker van dat ze het aandurven :P

Bedoel je niet: "toch apart dat weer.nl (meteogroup) zich waagt aan zulke uitspraken?". ECMWF levert de data (modeloutput), de meteoroloog in het filmpje de interpretatie.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Citaat van: Arend op vr 11 jan 2019 - 15:54
Bedoel je niet: "toch apart dat weer.nl (meteogroup) zich waagt aan zulke uitspraken?". ECMWF levert de data (modeloutput), de meteoroloog in het filmpje de interpretatie.

Ja uiteraard, excuus!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Lucas

Ik vind het steeds overtuigender worden. ECMWF berekend nu zelfs dat de kou tot ver in februari (week 4 is tot 10 febr.) kan aanhouden. Het zal me ook niks verbazen als dergelijke berekeningen de komende dagen nog wat kouder gaan uitvallen. Zeker als er sneeuw ligt overal.
Aanhoudende sneeuwval

lans

Ik zie bij GFS ook veel neerslag in de hoofdrun.
achterhoek

GeneralDuke

*kuch* deel 2 *kuch*

Ziet er op het oog allemaal goed uit, maar het blijven natuurlijk wel experimentele langetermijnverwachtingen. LT is altijd al een beetje koffiedik, en deze ultra-LT is dat al helemaal. Het is wel positief te noemen dat alle ULT- en seizoensruns nu dit patroon laten zien. Aan de andere kant, de vorige 30-daagse van EC liet juist te hoge temperaturen zijn. We zijn nu enthousiast dat het opeens is omgeslagen naar te koud, misschien worden we volgende week weer teleurgesteld door opnieuw te warm...

Tot zo ver de reality check, ik hoop gewoon met de rest mee op flinke kou. Ben wel benieuwd hoe het gaat zijn met zo'n noordstroming. Ik ben hier (net als zovelen denk ik) een winterse setting met een ooststroming gewend, dus koud maar wel lekker weer. Nu ben ik wel een beetje bang dat het veel grijs en bewolkt gaat worden. Hopelijk weet overvloedige sneeuwval dat weer goed te maken dan :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Der RoX

Meer members duiken onder 0. Er zijn nog wel wat members erboven, waardoor het gemiddelde nog geen enorme duik maakt, maar de trend ziet er steeds beter uit.
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal