Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117440 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

derkrelis

Valt wel samen met volle maan..... ::)

Jasneker

2 weken vooruit, is nog ver weg, en kan nog veel veranderen.
In ieder gval frisse woei gehad hier in het noorden.  ;D

Der RoX



Ben benieuwd of dit lid er straks nog op staat  ::)
WiNtEr!!11!1!@

Joep

Laatste CFS voorspelt significant kouder weer vanaf 3e week januari

Lucas

De werking en opwarming\verplaatsing van de polar vortex werkt eindelijk door tot in ons leefniveau. Ik wil een lans breken voor GFS, deze kwam op 3 januari al met de eerste signalen voor 20 januari. Sinds vanmorgen is ook EC ineens om. We krijgen vanaf 18-21 mogelijk een situatie die me doet denken aan eind 2009/2012. Mogelijk Bakken sneeuw en vorst naderhand. Garantie tot de deur, maar de eensgezindheid en de SSW ontwikkelingen maken dat ik er in begin te geloven.
Aanhoudende sneeuwval

Joep

Tot voorbij half januari is het, op aanstaande donderdag na, zacht en wisselvallig weer. Op de lange termijn hobbelt het kwik langzaam terug. Veel koude oplossingen zijn er vooralsnog niet, maar er zijn aanwijzingen dat er tijdens de derde decade van januari wel wat winterkou zou kunnen komen.

Onderstaande kaart toont de afwijkingen op het 500 hPa-vlak voor de periode 28 januari-4 februari op basis van ECMWF. Het beeld is opmerkelijk standvastig ten opzichte van wat de 'rekenbreinen' eerder in het seizoen lieten zien. Het lijkt een serieuze optie voor kou uit het noorden tussen enerzijds een 'blocking high' boven Groenland en de Noordpool enerzijds en een ijzig hoogtelaag boven Europa.

Jan Visser



Joep

Mogelijke koude wordt langzaam zichtbaar in de pluim

Der RoX



Er lijkt in dit model al enkele dagen eerder kou aan te komen, Oper en Control praktisch dezelfde temperatuurdaling en dat op lange termijn...
WiNtEr!!11!1!@

Joep


Der RoX



Op lange termijn berekent de laatste run even 5 ijsdagen en het gemiddelde daalt ook gestaag. Natuurlijk kan dit als een koude uitbijter gezien worden, maar het lijkt erop dat er wat staat te gebeuren en goed ook ...
WiNtEr!!11!1!@

Der RoX



Net ook rond 08.45u klein hagelbuitje hier.
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: der rox op wo 09 jan 2019 - 09:40
Op lange termijn berekent de laatste run even 5 ijsdagen en het gemiddelde daalt ook gestaag. Natuurlijk kan dit als een koude uitbijter gezien worden, maar het lijkt erop dat er wat staat te gebeuren en goed ook ...

Ik zou willen dat die control uitkomt, maar ik denk dat dat iets te optimistisch is. En met EC weet je het nooit, die kan koude opties berekenen, maar uiteindelijk niet het warmste scenario terug laten komen. Toegegeven, dit ziet er anders uit dan anders, maar toch ben ik er nog helemaal niet gerust op. Don't jinx it! ;)

P.S. Probeer je berichten samen te voegen in 1 bericht. Je kan ook een bericht bewerken, en er zo dingen aan toevoegen, dat scheelt weer in de berichtenstroom.

Der RoX

Uiteraard is het maar 1 run en het zal blijven zwabberen met een spreiding van 20 graden op LT, maar er is wel iets gaande en we zullen zien hoe het zich ontwikkeld
WiNtEr!!11!1!@

Lucas

Citaat van: der rox op wo 09 jan 2019 - 09:40

Op lange termijn berekent de laatste run even 5 ijsdagen en het gemiddelde daalt ook gestaag. Natuurlijk kan dit als een koude uitbijter gezien worden, maar het lijkt erop dat er wat staat te gebeuren en goed ook ...

Als je zit dat de controle en de over het de hele periode eens zijn (rood en blauw wijken amper van elkaar zijde) dan ga ik uit van behoorlijke betrouwbaarheid. Al blijven het momentopnames natuurlijk.
Aanhoudende sneeuwval

winter67

Gfs vind ik wel echt prachtig, komt eerst met laagjes die mogelijk onder ons door trekken daarbij is een kansje op sneeuw daarna ontwikkelt zich een stevige scandi hoog precies wat de deskundigen voorspelde!

Joep

Citaat van: winter67 op wo 09 jan 2019 - 18:13
Gfs vind ik wel echt prachtig, komt eerst met laagjes die mogelijk onder ons door trekken daarbij is een kansje op sneeuw daarna ontwikkelt zich een stevige scandi hoog precies wat de deskundigen voorspelde!

Lekker sneeuwdekje en dan de vorst in ????
maar wat is het nog ver weg....duimen maar

TMCThomas

En dat allemaal weer rond de 20e, ook ukmo (die maar tot 144h gaat) zet alles netjes op zijn plaats. erg benieuwd naar ECMWF die nu binnen rolt.

Joep

Citaat van: winter67 op wo 09 jan 2019 - 18:13
Gfs vind ik wel echt prachtig, komt eerst met laagjes die mogelijk onder ons door trekken daarbij is een kansje op sneeuw daarna ontwikkelt zich een stevige scandi hoog precies wat de deskundigen voorspelde!
Prima pluim inderdaad van GFS

winter67

Ec begint ook af te koelen. Je komt op basis van de pluim ong hetzelfde uit met gfs, donderdag nemen de kansen op sneeuw toe en rond de 20e is er een toenemende kans op oostenwinden waardoor mogelijke echte winterkou ons land binnentrekt helaas nog termijn

Joep

Citaat van: winter67 op wo 09 jan 2019 - 21:23
Ec begint ook af te koelen. Je komt op basis van de pluim ong hetzelfde uit met gfs, donderdag nemen de kansen op sneeuw toe en rond de 20e is er een toenemende kans op oostenwinden waardoor mogelijke echte winterkou ons land binnentrekt helaas nog termijn

Powered by EzPortal