Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117576 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Lothiriel

Eerst zien dan geloven ;) Al zou ik het zeker toejuichen. Ik ben afgelopen week in het Centraal Massief geweest, koud genoeg maar geen sneeuw. En dat toch op 1400-1500 m hoogte in een normaal erg sneeuwrijk gebied.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

gilleeesss

ec gaat niet de kant op van gfs, laaat het hoog zich niet vestigen rond scandinavie, word weggedrukt :( (na het zakken van het laagje)

Der RoX

En we zwabberen vrolijk verder...
WiNtEr!!11!1!@

Joep

Ik vind EC best redelijk met eerste vorst en sneeuwkans.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op do 03 jan 2019 - 22:01
Ik vind EC best redelijk met eerste vorst en sneeuwkans.

Jij laat voor het gemak maar even het gemiddelde weg. Want als je die er wel bij zou halen, zie je dat de oper doot zeer weinig leden gesteund wordt, en dat het gemiddelde juist bovenin de pluim zit, wat erop duidt dat de warme cluster veel dominanter is.

Joep

Citaat van: Extremissimorum op do 03 jan 2019 - 22:27
Jij laat voor het gemak maar even het gemiddelde weg. Want als je die er wel bij zou halen, zie je dat de oper doot zeer weinig leden gesteund wordt, en dat het gemiddelde juist bovenin de pluim zit, wat erop duidt dat de warme cluster veel dominanter is.
Mijns insziens heb je hier gelijk in maar dan pas vanaf volgende week vrijdag. Daarvoor gaan er ook veel leden voor kouder weer.

Der RoX

Ach, al na 3 dagen zie je de onzekerheid erin schieten. Het kan 5 of 0 graden worden maandagavond ????
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: Joep op do 03 jan 2019 - 22:41

Mijns insziens heb je hier gelijk in maar dan pas vanaf volgende week vrijdag. Daarvoor gaan er ook veel leden voor kouder weer.

Dat klopt, maar het allemaal nog erg fragiel, en ik zie het elke pluim weer anders worden. Kan nog wel iets heel moois worden, maar dat zie vind ik nu nog niet echt kansjes te noemen.

Maar we gaan het zien! Eerst maar eens die stormwchtige situatie van dinsdag/woensdag bekijken.

zwoof

Deze discussie komt elk jaar weer aan de orde.  Hier hoe ik er tegenaan kijk:

Lange termijnverwachtingen in de pluim zijn sowieso onbetrouwbaar. Hoe verder weg, hoe meer scenario's er kunnen worden geschetst, zo simpel is het gewoon. Echter, als je dan toch iets goed moet volgen op LT, zou ik toch voor de operationele run gaan, die geeft toch vaak als eerste trend dat op een zeker moment ondersteund gaat worden door de rest van de leden. 

Het gemiddelde is weliswaar een leuke indicator en zit op korte termijn vrijwel nooit ver van de werkelijkheid (omdat de leden het dan wel eens zijn), maar op LT is het slechts een gemiddelde van een hoge spreiding en daarmee meestal iets wat het dan niet wordt. Dan zou ik liever kijken wat het meerderheid van de leden heeft geschetst, maar daarbij de oper als trendsetter in ogenschouw, want dat is per slot van rekening het hoge resolutie model en is accurater dan de andere leden.   

Maar nogmaals; De pluim blijft sowieso onbetrouwbaar. Je kan er hooguit wat onzekere verwachtingen uit putten, dmv de trends te ontdekken.  De laatste dagen zie ik b.v. dat de operationele runs dikwijls een soort van Groenland-hoog laten zien. Wellicht dat er midden van de maand een lekkere glijbaan gevormd gaat worden die hier sneeuw gaat afleveren?  Wie het weet mag het zeggen.  ;)

Der RoX

GFS laat leuke dingen zien voor Z/ZO Nederland. Rest van NL ook kouder, maar niet veel...

Kijken zo naar EC...

Om even op Zwoof in te haken, we zien nu wel echt een dalende trend, maar verder is het nog koffiedik.

Er zijn verder nog modellen die een SSW ín een SSW laten zien, hmmmmm. Een meteoroloog in de buurt ie dit kan bijpraten? :)

*edit: EC is er ff klaar mee ????
WiNtEr!!11!1!@

Joep


zwoof

Citaat van: Joep op vr 04 jan 2019 - 12:41
Roze maandag  ;D

In deze run inderdaad de situatie die ik bedoelde  :)


Jasneker

Voorlopig is heet KNMI er het nog niet over eens:
vrijdag 11 januari tot en met vrijdag 18 januari
De kans op wisselvallig weer is ongeveer even groot als een vrijwel droog weertype. Temperaturen meest waarschijnlijk rond normaal, de kans op kouder weer bedraagt 10%.

04/01/2019 06.26 uur LT.

Maar afwachten hoe het verloopt, kan nog veel veranderen tot die tijd ;)

Der RoX

Ik vind dat ze eigenlijk erbij moeten zetten;

op dit moment is de kans op ... weer ... %

De modellen zwabberen nu zo dat er nog geen touw aan vast te knopen is, dus waarom toch een % willen melden.

WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Ze zwabberen inderdaad enorm op het moment ziet het er in elk geval weer aardig uit voor nederland. Ukmo en GFS zijn beide positief veranderd en zetten een noord oostelijke stroming op de kaart. Echt koud wordt het er nog niet gelijk van aangezien de kou uit scandinavie/rusland ons nog niet echt weet te bereiken maar de bovenlucht koelt wel flink af, samen met kans op neerslag door het laag zou het tegen die tijd tot (natte) sneeuw kunnen komen.

Ukmo:


GFS:

gilleeesss

Ik ben belange nog niet overtuigd, wat een zwabber boel.. Zal vast weer niks worden of een speldeprikje.. Hopelijk ben ik mis ;)

Der RoX

Er gaan op LT een paar leden op avontuur naar -15 of lager, maar het gemiddelde gaat na 10 januari gewoon weer terug naar af ????
WiNtEr!!11!1!@

Lucas

Zolang de beoogde werking van de SSW/split zich niet richting leefniveau uitbreidt gebeurt er niks. De kaarten zijn van run tot run anders. De werking is nog niet aanwezig dus bestaat het niet in de modellen. Vorige SSW in februari was veel minder spectaculair en leverde twee weken later nog lokaal schaatsplezier op in maart. Geduld dus want de huidige SSW is pas 3 dagen onderweg... Pluimen kijken heeft weinig zin, al valt me op dat de gemiddelds langzaam tot net onder de 5 graden duiken. Betrouwbaarheid lijkt me met 3 dagen wel gedaan en het kan dus ook zo ineens omslaan.
Aanhoudende sneeuwval

winter67

Citaat van: Lucas op za 05 jan 2019 - 10:25
Zolang de beoogde werking van de SSW/split zich niet richting leefniveau uitbreidt gebeurt er niks. De kaarten zijn van run tot run anders. De werking is nog niet aanwezig dus bestaat het niet in de modellen. Vorige SSW in februari was veel minder spectaculair en leverde twee weken later nog lokaal schaatsplezier op in maart. Geduld dus want de huidige SSW is pas 3 dagen onderweg... Pluimen kijken heeft weinig zin, al valt me op dat de gemiddelds langzaam tot net onder de 5 graden duiken. Betrouwbaarheid lijkt me met 3 dagen wel gedaan en het kan dus ook zo ineens omslaan.
Zon split heeft altijd tijd nodig. Enigste voordeel is dat de kou ten oosten nog redelijk dichtbij is de komende dagen waardoor 1 verandering in de kaarten heel gunstig kan uitvallen

Arend

Dat we volgende week een onstuimige dinsdag gaan beleven lijkt in ieder geval wel vrij zeker. De KNMI meerdaagse guidance schrijft er het volgende over:

Citeer
Het actieve laag van dinsdag 8 januari wordt door alle leden weergegeven, nog wel in verschillende variaties. De kansen op zware windstoten op dinsdag ligt nu in een groot deel van het land (noord en west) boven de 80%. Zeer zware windstoten, boven de 100 km/u langs de kust 20-30 %. Ook qua wateropzetten is dit een situatie om in de gaten te houden. Door de combinatie wind, lange fetch en springtij (dinsdag 8 januari) komen de westelijke kuststations met >80% kans op waarschuwingspeilen of hoger. In het noordelijk kustgebied zijn de de kansen hierop 40-60%.

Weer.nl besteedt er ook aandacht aan: http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-01-05-over-de-storm-van-dinsdag-en-het-springtij/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal