Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117521 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Al dat SSW gedoe enzo, komt dat niet beetje te laat voor de winter? Werd me altijd wijsgemaakt dat zoiets pas effect heeft een maandje na die gebeurtenis in de atmosfeer, dus met andere woorden pas eind jan/begin februari, dus hebben we maar 1 goeie kans op een goeie prik, beetje zonde toch :D

Maxim

komt zeker niet te laat! Moest alles goed vallen kunnen we serieus winter weer krijgen, dit kan geloof ik binnen 10 dagen tot 4 weken na de
SSW ons weer bepalen. Daarnaast vind ik het toch een beetje raar om winter weer in januari of februari al te laat vinden... dat zijn namelijk onze wintermaanden  :D

Extremissimorum

Magnifieke animaties verschijnen er nu over de SSW.

65 graden warmer dan normaal, dat is best flink te noemen.

Als het gebeurt, en vooral ook als de split plaatsvindt, kunnen we ons zeker wel bezig gaan houden met zeer interessante winterse situaties in Nederland en omstreken.

(@ThaGhost ik wil graag een gif posten maar die is te groot voor hier. Is er een manier om dat toch wel voor mekaar te krijgen?)

Neochamp

Volgens EC hebben we de 29ste de Split.
Para gaf m ergens rond 3 Januari.
Perfecte timing als eerst rond Kerst die Ssw is.
Beloven spannende (winter?) tijden te worden.

vossejongk

Citaat van: Extremissimorum op wo 19 dec 2018 - 20:35
Magnifieke animaties verschijnen er nu over de SSW.

65 graden warmer dan normaal, dat is best flink te noemen.

Als het gebeurt, en vooral ook als de split plaatsvindt, kunnen we ons zeker wel bezig gaan houden met zeer interessante winterse situaties in Nederland en omstreken.

(@ThaGhost ik wil graag een gif posten maar die is te groot voor hier. Is er een manier om dat toch wel voor mekaar te krijgen?)

Ergens anders hosten zoals op bv imgur.com. De directe link die je daar krijgt (eindigt op .gif) tussen [*img]LINK[/*img] zetten (sterretje weghalen).

Extremissimorum

Citaat van: vossejongk op do 20 dec 2018 - 11:28
Ergens anders hosten zoals op bv imgur.com. De directe link die je daar krijgt (eindigt op .gif) tussen [*img]LINK[/*img] zetten (sterretje weghalen).

Thanks, die tio met img kende ik wel ap, maar de lik waar ik mijn gif had staan was toen al verdwenen.

Eens kijken of dit werkt:




Ik heb 'm even voor je aangepast, nu werkt ie wel  ;D ~vossejongk

TMCThomas

Oh wat is het jammer dat dit nog zo'n lange termijn is maar wat een mooi hoog in de kaarten (GFS)!


zwoof

Citaat van: TMCThomas op do 20 dec 2018 - 17:51
Oh wat is het jammer dat dit nog zo'n lange termijn is maar wat een mooi hoog in de kaarten (GFS)!



Jep mooi! Maar het moet ook ergens beginnen. toch?  :)



Nu hopecasten op de volgende runs maar weer. ;)

Armand

Komende dagen blijft het nog even flink wisselvallig met zeker vanaf komende nacht tot en met kerstavond op veel plekken toch wel zo'n 10-20 millimeter regen of meer. Daarbij blijft het zacht voor de tijd van het jaar. Vanaf de kerstdagen gaat het weerbeeld toch significant veranderen. Een hogedrukgebied vormt boven onze omgeving een soort Omega-blokkade, een blokkade in de vorm van de Griekse hoofdletter Omega.


Met enige verbeelding zie je hier een Omega teken in (hoefijzervormig) Dat gaat ons zeker geen winterweer opleveren tijdens de kerst en de dagen erna, maar wel een rustig en waarschijnlijk vrij bewolkt weertype met temperaturen die terugvallen naar normale waardes. Een witte kerst valt dus vrijwel geheel uit te sluiten.

In de periode van Oud en Nieuw lijkt de hogedrukinvloed gehandhaafd te blijven en als hogedrukgebieden zich wat gunstiger verplaatsen (zoals in GFS12z van vanavond) dan is er ook winterweer mogelijk. Dat blijft echter nog lange termijn verhalen. We kunnen voorlopig concluderen dat het vanaf kerst weer iets koeler wordt naar temperaturen meer rond normaal met vrij droog en rustig weer.

Deze kerstvakantie ben ik wat minder thuis en beschikbaar, dus vanuit mijn kant zullen er de komende twee weken even wat minder berichten komen. ;)

Johannes96

Een major SSW verhoogt de kans op winterweer bij ons, echter blijft er ook kans bestaan dat we er niks van merken. Het kan ook de andere kant opvallen; Canada en USA kunnen ook in de prijzen vallen met een SSW.

Maar in de meeste gevallen zorgt een SSW voor verandering in de zonale winden. Normaal (bij een PV die op zijn plek zit) is dit west-oost geörienteerd. Door een SSW kán deze gaan draaien naar oost-west. Dán zitten we zeker in de prijzen met wekenlange (noord)oostenwinden voor de boeg.

Spannende tijden komen er aan, wel met enkele kanttekeningen want het moet wel nog steeds goed vallen, maar zou bijna zeggen lukt het dit jaar niet, wanneer dan wel?! Bijna alle parameters staan groen voor winter vanaf half-eind januari tot diep in februari!

Extremissimorum

Zie ik 't nou goed en kan het met Kerst zomaar toch wel gewoon kouder zijn? Er is zelfs nog een heel kleine kans op ijsdagen. Die omega komt er misschien toch niet.

ThaGhostNL

Citaat van: Extremissimorum op do 20 dec 2018 - 21:44
Zie ik 't nou goed en kan het met Kerst zomaar toch wel gewoon kouder zijn? Er is zelfs nog een heel kleine kans op ijsdagen. Die omega komt er misschien toch niet.

Ik denk dat het wel losloopt, model uitvoeren hebben best wel wat moeite met de SSW. Sterker nog het aantal leden die voor de kou gaan zijn niet heel erg overtuigend.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Der RoX

Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat het de komende dagen wat kouder gaat worden. Dat we maar gauw verlost zijn van dagen als vandaag. Die SSW is altijd lastig in de modellen en meestal duurt het nog even -als we in de prijzen gaan vallen-
voor die echt duidelijk wordt weergegeven
WiNtEr!!11!1!@

Adrie


Arend

Geen WC en geen winterweer. 2018 doet weer waar het zo goed in is: hogedruk.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tam

Citaat van: Adrie op vr 21 dec 2018 - 11:28
Vandaag de kortste dag

Helemaal vergeten. Vandaag is de winter dan eindelijk begonnen.

Global warming

Citaat van: Tam op vr 21 dec 2018 - 18:09
Helemaal vergeten. Vandaag is de winter dan eindelijk begonnen.

Met zo'n + 9 graden in de midwinternacht en geen kans op een toekomstig hellmannpuntje is het voor mij een perfecte winter...op naar de plaknachten  ;D

Adrie

Citaat van: Global warming op za 22 dec 2018 - 00:36
Met zo'n + 9 graden in de midwinternacht en geen kans op een toekomstig hellmannpuntje is het voor mij een perfecte winter...op naar de plaknachten  ;D
[/quoteKijk maar uit dat je niet blijft plakken met je plak.

Arend

Citaat van: Global warming op za 22 dec 2018 - 00:36
Met zo'n + 9 graden in de midwinternacht en geen kans op een toekomstig hellmannpuntje is het voor mij een perfecte winter...op naar de plaknachten  ;D

Gisteren 8 stations met een Tx record. Nog 3 maandjes en dan kan de korte broek weer aan.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

GFS06 komt de eerste week januari met mooie winter kaartjes. 
(geen tijd om te plaatsen nu, misschien later vandaag)

Powered by EzPortal