Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 118352 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

daan197611

Het zou komende nacht de koudste nacht worden met -4 tot -8   Ik zie dat niet gebeuren want het is nu bijna een graad warmer als gisteravond deze tijd en het is bewolkt.

Denk dat de weermodellen er weer flink naast zitten en dat we morgenavond/nacht gewoon een dik pak sneeuw gaan krijgen en dat de kou gewoon ook een dag langer blijft hangen tot zondag hier in het westen.

TMCThomas

Harmonie zit bijvoorbeeld inderdaad veel te laag, zie het niet zo snel afkoelen. Volgens harmonie zou het nu namelijk ook onbewolkt zijn, dat is inderdaad ook niet het geval.



Alaro komt wat dat betreft met wat meer realistische temperaturen


Joep


Eric

Citaat van: Joep op vr 14 dec 2018 - 19:37
HIRLAM sneeuwprognose
@Armand...... zie je dat stukkie waar niets valt?....... Tuurlijk.....

Joep


Vigo

Citaat van: Joep op vr 14 dec 2018 - 20:27
EC met groot deel van NL sneeuw

EC verwacht de sneeuw eerder dan de meeste andere kaarten lijkt het wel.

Armand

Hmm, de temperatuur blijft door de bewolking redelijk achter vergeleken met de modellen. Dat maakt de situatie alleen maar onzekerder. De modellen kun je daardoor niet voor 100% gebruiken, omdat er al een "fout" ingeprogameerd zit. De runs van morgen zijn misschien iets betrouwbaarder en gaan hopelijk niet meer veel veranderen. Het blijft in elk geval (s)nowcasten vanaf morgenavond als het front binnentrekt vanuit Belgiƫ.

X-treme

Ik volg het weer nu al meer dan 10 jaar en heb gemerkt dat de modellen in de winter altijd meer moeite hebben met de temperatuur, maar zeker met sneeuwval.
Waarom dat is weet ik niet maar soms denk ik, ik kan net zo goed niet kijken naar de modellen, want het verandert toch elke run.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Joep

Nieuwste Hirlam geeft ook sneeuwsignaal

dennis089

Ik verwacht gewoon een leuk pak sneeuw vanavond  :D de winter gaat dan toch eindelijk beginnen. Heel veel plezier winterlovers  :D  ;)

Joep

Hirlam, EC, Gfs sneeuwkansen
Gfs ziet er het minste uit

TMCThomas

Snap hier helemaal niks van, harmonie blijft volhouden dat het nu onbewolkt is. Zelfs in zijn nieuwste run.
Knmi zegt er dit over:
"De representatie van de SC-bewolking is in de 12UTC-runs van Harmonie matig tot slecht (veel te weinig bewolking). Met name EC en Hirlam zien er voor het moment een stuk realistischer uit. Actueel zijn alle modellen te koud, ook Hirlam en EC, die de bewolking realistischer tonen. Door draaiing van de stroming naar ZO lijkt de bewolking in de loop van de ochtend meer en meer op te lossen. De verwachting van de neerslagsoort bij het frontaal systeem is een aandachtspunt. Voor een groot deel van het land is dit sneeuw/natte sneeuw, afhankelijk van de temperatuur aan de grond. Voor het zuidwesten tonen met name Hirlam en Harmonie36 een smeltlaag met ijsdriehoek. We weten dat met name Hirlam bij tamelijk veel wind wat te langzaam opwarmt en te stabiel blijft. Hoe dan ook komen de wegdektemperaturen in het hele land weer onder nul (met het zuidwesten enige onzekerheid) en is de kans op gladheid groot."

X-treme

 Gfs neem ik wel vaker met een korrel zout  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Tyshane

Citaat van: Eric op vr 14 dec 2018 - 20:25
@Armand...... zie je dat stukkie waar niets valt?....... Tuurlijk.....

Dat is wel heel opvallend! Zou sneu zijn.  :(

GeneralDuke

Citaat van: Eric op vr 14 dec 2018 - 20:25
@Armand...... zie je dat stukkie waar niets valt?....... Tuurlijk.....

Ik denk dat dat een interpolatie-effect is. De getallen er omheen zijn wel groter dan 0 (vooruit, 1  ::) ) maar dit kaartje kan niet echt meer informatie geven dan de resolutie van die getallen denk ik.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

Vrijwel ieder model berekent het inderdaad gewoon (veel) te koud actueel. Dat maakt de verwachting wel een stuk moeilijker. Dit is mijn visie op de situatie na het bekijken van verschillende modellen en rekening houdend met de actuele situatie en ervaring van eerdere (gelijksoortige) momenten. Ook ik kan het natuurlijk fout hebben, dus staar je er niet volledig blind op ;)

Momenteel ligt de temperatuur in een groot deel van het land tussen de 0 en 1 graad, in Zeeland en vlak aan de kust iets warmer. Ook de bodemtemperatuur ligt op de meeste plekken rond het vriespunt. In de loop van de dag zullen de temperaturen iets oplopen, ik verwacht waardes circa tussen de 1 en 3 graden. Bovendien lijkt de bewolking iets te gaan breken, met name in het zuidwesten en later ook vanuit het zuidoosten en oosten. In de loop van de middag neemt vanuit het zuidwesten de bewolking juist weer toe, op nadering van de storing. Mochten er in het begin van de avond nog enkele opklaringen aanwezig zijn, dan kunnen daarin de temperaturen nog enkele graden onder 0 duiken. Elders in het land verwacht ik dat de temperaturen komende avond terugzakken naar waardes tussen -1 en +1 graden.

Halverwege de avond bereikt de eerste neerslag het zuidwesten en trekt in de loop van de nacht noordoostwaarts, om zondagochtend in het noordoosten te arriveren. De neerslag begint overal als (natte) sneeuw en zal met name in het zuidwesten (delen van Zeeland, Zuid-Holland, het westen van Noord-Brabant en mogelijk ook Zuid-Limburg) deels overgaan in regen met gevaar voor ijzel. Ook in het westen en midden van het land kan het achterste deel nog even als regen vallen met gevaar voor ijzel, maar het meeste lijkt hier als (natte) sneeuw te gaan vallen. De regel volgt hoe verder naar het noordoosten, hoe groter de kans op (natte) sneeuw.

Tijdens passage van het front ligt de temperatuur op de meeste plekken rond het vriespunt, achter het front loopt de temperatuur snel op tot enkele graden boven 0. Gezien de aanwezigheid van een subtiele smeltlaag die steeds dunner wordt en mogelijk (grond)temperaturen die bij aanvang het front iets boven 0 liggen, kan een deel van de neerslag als natte sneeuw vallen. De grootste kans hierop opnieuw richting het zuidwesten. Toch verwacht ik meeste plekken wel iets van accumulatie tijdens de passage van het front. Of het tot een mooi gesloten sneeuwdek komt blijft even afwachten. Ik verwacht over het hele land 1 tot 4 centimeter sneeuw. De neerslagintensiteit is het hoogst in het zuidwesten en neemt af naarmate het front noordoostwaarts beweegt. In het zuidwesten valt dus de meeste neerslag, maar waarschijnlijk niet de meeste sneeuw aangezien daar een deel als natte sneeuw en regen met mogelijk ijzel tot gevolg valt.

Ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. De sneeuwaccumulatie zal helaas tijdelijk zijn, maar laten we hopen dat het overal toch een beetje wit gaat worden! ;)

hakkenbar


Armand

Citaat van: hakkenbar op za 15 dec 2018 - 12:44
Dit is toch  een aardig plaatje

Die 4-8 cm is met name gebaseerd op de hoeveelheid sneeuw die er valt. Of die ook direct blijft liggen en daadwerkelijk bijvoorbeeld een 7-8cm hoog sneeuwdek vormt blijft afwachten. Hier begint momenteel de bewolking langzaam iets te breken.

TMCThomas

Het moet eigenlijk even breken rond 16:00 zodat het even rap af kan koelen.  Hier nog geen teken van het breken van de bewolking en nog 0,4 graden. Hopelijk houden we dat zo.

Eric

Hier in Maastricht breekt de zon nu door.

Powered by EzPortal