Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117524 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Dat zou inderdaad niet verkeerd zijn, plezier lijkt wel van korte duur te zijn, word al gauw weer warmer.




Global warming

Een beetje realisme kan teleurstellingen voorkomen.
Vannacht 7 dec.blijft de min temp boven de 10 graden. Geen grote afkoeling van ons continent voorzien dus op zijn hoogst in december een licht nachtvorstje en een vlokje natte sneeuw.
jan en febr2019 kan het vriezen.......of dooien....en juli 2019 dooit het zeker.  ;D

Tam

Citaat van: Global warming op vr 07 dec 2018 - 00:24
Een beetje realisme kan teleurstellingen voorkomen.
Vannacht 7 dec.blijft de min temp boven de 10 graden. Geen grote afkoeling van ons continent voorzien dus op zijn hoogst in december een licht nachtvorstje en een vlokje natte sneeuw.
jan en febr2019 kan het vriezen.......of dooien....en juli 2019 dooit het zeker.  ;D

Zeg je nou dat het in juni en/of juli 2019 gaat vriezen?

Want het kan alleen maar dooien in juli 2019 als het vlak daarvoor vriest aangezien dooien betekend dat er een overgang plaatsvind van temperaturen onder 0° naar temperaturen boven 0°.

Wel een beetje realistisch blijven he?

Hector Pascal

Citaat van: Tam op vr 07 dec 2018 - 08:11
Zeg je nou dat het in juni en/of juli 2019 gaat vriezen?

Want het kan alleen maar dooien in juli 2019 als het vlak daarvoor vriest aangezien dooien betekend dat er een overgang plaatsvind van temperaturen onder 0° naar temperaturen boven 0°.

Wel een beetje realistisch blijven he?
Ik denk niet dat je dat zo moet lezen...
Nul bestaat niet.

JerryL

Hoe het ook zij, het wordt weer kouder. De rest is lange termijn.

Armand

Citaat van: JerryL op vr 07 dec 2018 - 11:23
Hoe het ook zij, het wordt weer kouder. De rest is lange termijn.

Nou, ik zou juist maar weer gaan kijken op LT naar enige lichtpuntjes...  :P :-\

Als we geluk hebben wordt het welgeteld een dag of 2 wat kouder. De koudere periode die eerst in de kaarten stond, wordt namelijk alweer vakkundig weggewerkt. Dit laat me denken aan de serie van vorige winters en ik zie het dan ook vrij somber in qua winterweer. Zeker gezien er op LT gewoon nauwelijks significante kansen zijn op kouder weer. We gaan even kijken wat er mis gaat.

Er vormt zich zeker even een uitloper van hoge druk naar Scandinavië:


Het probleem wordt echter al snel duidelijk. We komen niet onder invloed van dit Scandi-Hoog. Het is zwak ontwikkeld en de depressies op de oceaan bieden flinke weerstand. We worden hier nog een beetje 'gered' door een uitloper van het Azorenhoog, waardoor de stroming nog een beetje aflandig wordt. Koude lucht uit het oosten kan ons op deze manier niet bereiken, het wordt wel wat frisser, maar niet winters koud. Woensdag en donderdag bevinden we ons even in de iets koelere lucht, waarbij de temperatuur wat daalt. De onzekerheid op deze dagen is ook toegenomen.  Warmere lucht aan de westflank van het Azorenhoog, vlak voor de lagedrukgebieden ligt dichtbij. Mocht het Scandi-Hoog nog meer verzwakken dan nu verwacht, dan zal het woensdag en donderdag ook gewoon zacht blijven. Deze onzekerheid is goed terug te zien in de pluim (Midden NL):



De trend vanaf vrijdag is vrij zeker, het Scandi-Hoog vertrekt alweer richting Rusland en depressies krijgen opnieuw vrij-spel, waardoor de temperaturen weer wat omhoog gaan. Slechts een handje vol leden laat het iets koeler blijven met hooguit wat nachtvorst.

Helaas, ik had liever een ander bericht getypt, maar het is niet anders. De kans dat er in december nog behoorlijk wat winterweer gaat komen is zeer klein.

Zynex

Ik stop met het volgen ???? erger me dood aan het weer. Ik ga per dag leven.

Arend

Citaat van: Zynex op vr 07 dec 2018 - 13:49
Ik stop met het volgen ???? erger me dood aan het weer. Ik ga per dag leven.

Misschien is het Libelleforum iets voor jou...  ;D

Heerlijke beelden op de radar momenteel, en het komt allemaal deze kant op.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Voorlopig geen doorzettend winterweer. De wind draait volgende week weliswaar naar het oosten, maar daar is nauwelijks kou beschikbaar. Het Scandihoogje zakt bovendien snel weg.

Weer&radar

raymond041

Viel mij erg mee, vooral met wind hier in Den Helder.
nu ook maar windkracht 4, terwijl er 6 is voorspeld. Hoe kan dit verschil er zijn?

TMCThomas

In de runs van vanavond toch weer een trend naar een net wat sterker en westelijker hoog. Waardoor de kou wat beter uit de verf komt, Zie bijvoorbeeld de oper van ECMWF.



Blijft het net weer ff wat langer koud, jammer dat het nu nog een uitbijter lijkt te zijn.
Met een beetje sneeuw zou het dan best is winters kunnen worden maargoed het is waarschijnlijk morgen weer volledig anders.


Armand

Inderdaad EC Oper gaat nu enkele runs voor een wat sterker Scandi-Hoog en dus wat meer kou en mogelijk ook sneeuw. Neemt niet weg dat uiteindelijk in dit scenario de lagedrukgebieden het ook gaan winnen, maar het levert wel een wat koudere periode op.

Helaas krijgt EC Oper hier momenteel nog weinig steun mee, maar we gaan het zien ;)

Arend

Wordt eigenlijk wel weer eens tijd voor een stormpje. Af en toe duikt er eentje op in de ensembles, maar tot nu toe is er nog niks verzilverd. Vanavond komt EC er mee voor over een week. De control wil wel meedoen, nu de rest nog de komende runs.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas


Reutel

Het is onzin om nu al te roepen dat de kans op enig winterweer in december zeer klein is. Binnen een week kan er veel veranderen, bovendien worden de kaarten na dit onstuimig weekend weer opnieuw geschud. ;)

Joep

Spannende fase van december tegemoet.

De eerste 9 dagen van deze maand zijn vanuit winters oogpunt verre van spannend geweest.
In een west/zuidwest stroming is tot nu voortdurend wisselvallige en vooral zachte lucht aangevoerd.
Zorgt er voor dat deze maand tot nu 4 a 5 graden te zacht is verlopen!!!. We weten 't inmiddels, in het nieuwe klimaat kent vooral de zachtheid geen grenzen meer.

Maar grote veranderingen op de weerkaarten zijn aanstaande. Op dit moment vormt zich ten westen een Hoog, dat merken we vandaag al in de vorm van een geleidelijk meer noordwestelijke aanvoer. De buien nemen geleidelijk af en er komen meer opklaringen met wat minder zachte temperaturen van een graad of 8 morgen.

De komende dagen gaat het westelijke Hoog richting Scandinavie, daarover zijn de meeste weermodellen het nu wel eens. Zie de 1e kaart, van aanstaande donderdag.
Gevolg is dat bij ons in de loop van dinsdag koudere lucht gaat instromen met een stroming die geleidelijk is gedraaid naar meer oostelijke richtingen.

Vanaf dan is het een aantal dagen droog weer met zonnige perioden, lichte vorst in de nacht en ochtend, later in de week regionaal ook matige vorst en overdag waarden tussen 2-4 C waarschijnlijk.

En hoelang gaat dit koudere weer duren, en kan het gaan leiden tot een iets van belang qua kou??
De modellen waren hierover tot afgelopen donderdag vrij duidelijk. Vanaf vrijdag zou de invloed van westelijke lagedruk weer toenemen met in en na volgend weekend snelle verzachting.

Maar de laatste runs komen er steeds meer uitzonderingen op dit scenario. Vooral het belangrijkste lid van EC, de oper, en ook het Engelse UKMO van afgelopen nacht houden er een andere visie op na.

Tweede en derde kaart laten dit grote verschil zien. Tweede is van EC, hogedruk houdt zijn invloed boven ons gebied met meest droog en ook koud winterweer in een oostelijke aanvoer tot gevolg.
Derde kaart laat de milde oplossing zien en is van het Amerikaanse GFS, ook de oper versie. Veel wisselvalliger en ook beduidend zachter in een strakke westelijke aanvoer.

Deze onzekerheid is ook niet meer dan logisch. Binnen de weerkunde geldt een termijn van 5 a 6 dagen als het hoogst haalbare vwb enigzins betrouwbare verwachtingen. Bij vorming van hogedruk boven Scandinavie is deze termijn dus korter.

Het gaat komende week dus beduidend kouder worden, hoelang  dit koudere weer gaat aanhouden zal nog duidelijk moeten worden.

Ronald de Wildt

Armand

EC is wat onzekerder geworden inderdaad. Op korte termijn is deze wat afgekoeld, als het Scandi-Hoog waarschijnlijk net iets sterker wordt als eerder verwacht. Licht winters op woensdag, donderdag en vrijdag volgens EC. Temperaturen overdag rond of beneden 5 graden met in de nachten vorst. De overgang naar een zachter weertype met opnieuw westelijke stroming zit nu op de zaterdag volgens de pluim:


Wie zien zaterdag nog veel onzekerheid, waarbij de mediaan (middelste waarde van alle leden bij elkaar) nog rond een graad of 2/3 ligt. Daarna zit er duidelijk een stijgende lijn in. Echter in vergelijking met vorige pluimen is het aantal koudere leden wel wat toegenomen. Kort samengevat: een pluim die wat kouder is geworden zowel op KT als MT/LT. Nu moeten we wel ook objectief blijven en dan zien we het aantal 'zachte' leden flink in de meerderheid.

Ook GFS wil nog niet bepaald meegaan met EC. Hier de pluim voor Midden-NL:


De extremen (max in min temperatuur) vallen bij GFS vaak net wat minder uit, het verschil hiertussen is in de pluim vaak wat kleiner. Dan valt op dat ook GFS vrij fris is in de periode woensdag en donderdag, maar GFS laat de overgang al op vrijdag komen. Daarbij zijn er dus aardige verschillen tussen GFS en EC. GFS laat de overgang een dag eerder komen, waarbij ook alle leden voor een zachter weertype gaan, een vrij zekere pluim. In EC zit nog meer twijfel.

Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende runs. Zeker iets om in de gaten te houden, maar er speelt nog veel onzekerheid. Allereerst al eens over wanneer een (eventuele?) overgang plaatsvindt. ;)

X-treme

De kou duurt volgens ec steeds langer.
Werd het eerst op vrijdag al weer warmer, gister op zaterdag, en nu pas op zondag.
Gfs gaat ook meer mee nu.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Daarom zei ik vorige week dat de rest lange termijn is. Het kan gunstig op blijven schuiven.

Een witte Kerst is statistisch gezien altijd uniek, maar niet onmogelijk.

Johannes96

Wat een rust hier, niemand de stratos kaarten gezien? De PV wordt van zijn plaats geduwd en heeft nog maar een klein zetje nodig om te splitten. De PV zal rond kerst verplaatsen, met een forse warming bij Alaska/NO-Siberië, +8c!  :o

Mocht dit allemaal goed gaan vallen, dan gaan we veel plezier beleven in januari/februari!  8)

Let's pray for the SSW!

Powered by EzPortal