Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117565 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep

Gfs 12 wederom met hoge drukinvloed op langere termijn

Arend

Leuk al die virtuele kou, maar er is een kans dat er morgen weer een aantal dagrecords gaan sneuvelen in met name het zuiden/zuidwesten van Nederland. En dan heb ik het niet over minima. En zo gaat er bijna geen maand meer voorbij of er sneuvelt wel een of ander warmte-record.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

gaat nu toch best een aardige bundel met leden voor kou bij EC, helaas ook nog steeds een hoop warme, afwachten maar.

Joep

Ondanks dat we gezien de termijn nog een slag om de arm moeten houden, is de onderstaande kaart het vermelden waard. Deze trend staat al een aantal dagen in de weerkaarten en bovendien laat ook de pluim een duidelijk dalende trend zien. Het begint er steeds meer op te lijken dat er een noordelijke stroming op gang gaat komen. Als dit uitkomt wordt met name de bovenlucht flink kouder. Dit zal betekenen dat we overdag temperaturen van een aantal graden boven nul hebben en 's nachts de temperaturen rond of onder het vriespunt liggen. Bovendien neemt de kans op winterse buien dan toe. Hierover ongetwijfeld morgen meer!

Wintersportweerman

Lothiriel

Wintersportweerman? Da's Hajo zeker? Hoewel ik zijn enthousiasme erg bewonder schuwt hij de boude voorspellingen niet (die ook meestal niet uitkomen). Vind het altijd amusant om te lezen maar erg veel waarde kan je er imo niet aan hechten. Correct me if I'm wrong!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Op termijn zijn er zeker wat meer kansen op blokkades op het moment. Volgens de Guidance van het KNMI liggen de kansen, uitgaande van de ECMWF run van gisteravond, nu ongeveer op 50/50. 50% van de leden laat de (zuid)westelijke stroming gewoon overheersen, met temperaturen rond of boven normaal. 50% laat het patroon enigszins blokkeren met temperaturen (iets) onder normaal. Hiervan laat 30% het patroon echt meer winters blokkeren en 20% laat een zwakke blokkade toe met afwisselend wat randstoringen en hogedrukuitlopers.

De kansen op een wat meer winters weertype vanaf eind volgend weekend zijn wat toegenomen, ongeveer naar 50% dus volgens EC. Ook GFS laat ongeveer zo'n zelfde trend zien. Spannend om te volgen dus! ;)

EDIT:
Overigens vandaag ook best bijzonder. Kijk een naar de temperaturen op de home-page! Die temperatuurkaart kleurt lente-achtig geel/oranje. Mogelijk halen we in het zuiden de 15 graden vanmiddag. Door deze hogere temperaturen en toename van vocht vormt zich ook wat onstabiliteit in de vorm van CAPE. De schering is niet heel hoog, maar later vandaag en vannacht zou er wel onweer kunnen voorkomen bij de buien, met name in het zuiden van het land.


winter67

2e koudere periode is bijna een feit volgens gfs pluim

Joep

Citaat van: winter67 op zo 02 dec 2018 - 18:42
2e koudere periode is bijna een feit volgens gfs pluim

Ook leuk om weer sneeuw op de kaarten te zien (wel lange termijn)

TMCThomas

Dat is inderdaad zeker geen slechte pluim!



maargoed we hebben hem natuurlijk eerder zo mooi gezien, moet voor mij nog ff wat dichterbij komen.

Oper GFS en GFS parallel zijn bijvoorbeeld weer wat minder, hoog zakt daar richting het einde van de run namelijk weer in elkaar.
GEM laat wel zien hoe het moet



En ook EC lijkt in die richting op te gaan.


Signaal voor een geblokeerd patroon en daarbij kouder weer is in elk geval sterk op het moment!

Joep

We gaan naar meer normale temperaturen en hoge druk invloed, wel veel spreiding op termijn in de pluim.

AFTH14

Geen mooie kaartjes deze morgen? De zon gezien vanochtend, was best lekker.

Jasneker

11 graden, volop zon hier.. :-*
Scheelt weer gas gebruik, goed voor een extra biefstukje  8)
Wat over meer als een week gebeurt is koffie dik kijken, spreiding in de pluim is erg groot.
Kan vriezen, kan dooien zullen we maar denken.
:)

Lothiriel

We hebben gezien dat zelfs als de pluim volledig onder de 5 graden zakt op 1 of 2 leden na, die 2 leden toch uitkomen. Ik ga dus ook meestal uit van de 25 procent warmste leden want die zijn bijna altijd correct :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

JerryL

Citaat van: Lothiriel op ma 03 dec 2018 - 15:01
We hebben gezien dat zelfs als de pluim volledig onder de 5 graden zakt op 1 of 2 leden na, die 2 leden toch uitkomen. Ik ga dus ook meestal uit van de 25 procent warmste leden want die zijn bijna altijd correct :P

hahahaha over een positieve benadering gesproken. Ik draaide het afgelopen zomer om, maar dat hielp niet ;D

Lothiriel

Citaat van: JerryL op ma 03 dec 2018 - 16:30
hahahaha over een positieve benadering gesproken. Ik draaide het afgelopen zomer om, maar dat hielp niet ;D

Haha ja in de zomer lijken de weermodellen de temperaturen vaak nogal te onderschatten :P

En ik hoop dat ik ongelijk heb als winterliefhebber! Laten we in eerste plaats hopen dat we van die 12/15 graden met dikke bak regen afkomen :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

De kaarten ogen wat kouder, maar nog niet standvastig winters.
De ENS van GFS06z laat dat mooi zien:


Hier de gemiddelde luchtdruk van alle leden bij elkaar opgeteld. Vrij winterse situatie met koude lucht door een rug van hogedrukgebieden vanuit de Azoren, via UK/Benelux naar Scandinavië.
Wat je echter op termijn ziet gebeuren in de ENS, is dat de hogedrukgebieden zich verplaatsen richting het zuidoosten:


Een merendeel van de leden laat dan hierbij het hoog richting het zuidoosten koersen, waarbij onze omgeving weer wat vatbaarder wordt voor lagedrukgebied-invloeden. Dit is slechts een gemiddelde van een kaart op een behoorlijke termijn. Het laat echter wel zien dat een meerderheid de blokkade wat laat afkoersen, waardoor er een lichte stijging in de temperatuur terug te vinden is in de pluim.

Kansen genoeg dus, maar dit laat wel mooi zien dat deze kansen nog vrij fragiel zijn

Arend

Citaat van: daan197611 op zo 02 dec 2018 - 12:57
Vandaag weer een nieuw warmte record!

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/warmste-2-december-ooit-gemeten/4847/

Er lijkt momenteel iets niet goed te gaan met het vastleggen van nieuwe dagrecords door weerbureaus en websites. In het verhaal van weerplaza spreekt men over 27 stations waarop een nieuw dagrecord zou zijn gevestigd. Bij het controleren van de data blijken dat er 26 te zijn. Het probleem zit in het feit dat een aantal partijen een evenaring van een record tegenwoordig als nieuw record registreert. Weerplaza heeft dat gedaan voor het oude record van station Eelde uit 1953 (ook 12,4 graden). Ook de populaire website weerstatistieken.nl heeft het oude record van Eelde geschrapt en vervangen door de evenaring van 2018. Bij nader onderzoek blijkt deze laatstgenoemde site dat al veel langer te doen met betrekking tot geëvenaarde dagrecords. Dit betekent concreet dat er in de loop van de jaren (naar ik vrees) veel dagrecords zijn toegekend die het in feite niet zijn. Daarmee komt de betrouwbaarheid van de data op die site in het geding, terwijl het altijd een leuke site was om even wat gegevens op te zoeken. Het wordt dus hoog tijd dat de weerbureaus en websites hun databases gaan opschonen en zich in het vervolg houden aan de regels van het KNMI zoals hier valt te lezen:

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/dagrecords
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Het wordt kouder maar of het een winterperiode wordt van lange duur?

Tam

Citaat van: Arend op ma 03 dec 2018 - 19:42
Er lijkt momenteel iets niet goed te gaan met het vastleggen van nieuwe dagrecords door weerbureaus en websites. In het verhaal van weerplaza spreekt men over 27 stations waarop een nieuw dagrecord zou zijn gevestigd. Bij het controleren van de data blijken dat er 26 te zijn. Het probleem zit in het feit dat een aantal partijen een evenaring van een record tegenwoordig als nieuw record registreert. Weerplaza heeft dat gedaan voor het oude record van station Eelde uit 1953 (ook 12,4 graden). Ook de populaire website weerstatistieken.nl heeft het oude record van Eelde geschrapt en vervangen door de evenaring van 2018. Bij nader onderzoek blijkt deze laatstgenoemde site dat al veel langer te doen met betrekking tot geëvenaarde dagrecords. Dit betekent concreet dat er in de loop van de jaren (naar ik vrees) veel dagrecords zijn toegekend die het in feite niet zijn. Daarmee komt de betrouwbaarheid van de data op die site in het geding, terwijl het altijd een leuke site was om even wat gegevens op te zoeken. Het wordt dus hoog tijd dat de weerbureaus en websites hun databases gaan opschonen en zich in het vervolg houden aan de regels van het KNMI zoals hier valt te lezen:

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/dagrecords

Ach het KNMI kan er ook wat van met het aanpassen van oude data. Homogeniseren noemen ze dat.

Powered by EzPortal