Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117419 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Het komt er dus op neer dat het KNMI geen uitspraak durft te doen. Hier een aantal letterlijke citaten:

vriezen of dooien de komende maanden
langer dan twee weken vooruit zijn de verwachtingen van de huidige weermodellen niet meer betrouwbaar
Dit is een gemiddelde: zowel veel zachtere als veel strengere winters zijn mogelijk.
In Europa is de invloed van El Niño te klein om zinvolle verwachtingen op te baseren.
Een analyse van lange waarnemingsreeksen laat echter geen significante invloed zien op ons winterweer.
Het is echter nog niet duidelijk hoe dat zich vertaalt naar bruikbare verwachtingen voor de wintertemperatuur in Nederland.

Ze hebben zeker gelijk, seizoensverwachtingen zijn gewoon erg lastig en onbetrouwbaar. Alleen grappig om te zien dat ze minstens 6 keer aangeven dat een seizoensverwachting onbetrouwbaar is voor Nederland, maar dan steeds vanuit verschillende invalshoeken  8) ;D

Arend

Sneeuw lijkt er voorlopig niet in te zitten, dus hoop ik maar dat er de komende periode eens een flinke hoeveelheid regen gaat vallen. In ieder geval lijkt er een einde te komen aan het zoutloze weer van de afgelopen tijd. Wat is dit jaar toch een beproeving voor liefhebbers van neerslag.  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Zynex

Wat een verschrikkelijke vooruitzichten op het moment. Grijs en 7/8 graden voor de komende twee weken. Ongelofelijk!

winter67

Citaat van: Zynex op wo 28 nov 2018 - 08:01
Wat een verschrikkelijke vooruitzichten op het moment. Grijs en 7/8 graden voor de komende twee weken. Ongelofelijk!
De donkere dagen voor de kerst ;) 7-8 graden zijn prima temps voor begin december afgelopen jaren was het vaak 10+

Der RoX

7/8 graden is inderdaad al graden lager dan we zijn gewend de afgelopen decembers...
WiNtEr!!11!1!@

Global warming

Citaat van: der rox op wo 28 nov 2018 - 12:02
7/8 graden is inderdaad al graden lager dan we zijn gewend de afgelopen decembers...

Niet die van vorig jaar. De tweede decade was toen kkkkkkkoud met sneeuw in overvloed.

Nu gaat het beter en de beruchte kerstdepressie zal wel voor dubbele cijfers zorgen  ;D

wkeijzer

Ik weet me die winter nog heel goed te herinneren..11 december is mijn 2e zoon geboren..en het was jawel..code rood! De rit naar het ziekenhuis duurde langer dan de bevalling ???? we gaan het zien en beleven deze winter. Vanaf zondag kan het nog alle kanten op en ik laat het gewoon over me heen komen.

Zynex

Oké, 7 a 8 graden is echt lekker. Perfecte winter en veel kouden dan normaal. Echt top winter.

JerryL

De winter was vorig jaar twee weken te vroeg. Nu komt hij twee weken later. Code rood op 22 december, sneeuwjacht op 23/24 december. Een Witte Kerst met zonnetje op 25 december. Ideaal, maar wellicht wishfull thinking

winter67

Citaat van: Zynex op wo 28 nov 2018 - 20:28
Oké, 7 a 8 graden is echt lekker. Perfecte winter en veel kouden dan normaal. Echt top winter.
Gelukkig is het nog herfst ;) En heb liever nu warmer weer en dat het rond mid december om gaat draaien richting kerst er zijn wel kleine aanwijzingen op een omslag maar behoorlijk onzeker

JerryL


Zynex

Voordelen zijn iig dat Siberië retekoud aan het worden is. En dat Noord-Amerika niet overdreven koud is. Hopelijk zijn wij nu aan de beurt.

Lothiriel

Volgens die pluim kan het net zo goed 15 graden worden dus die nemen we maar met een flinke korrel zout :P. Ik weet nog paar weken terug waarbij zelfs de warmste leden amper boven 5 graden uitkwamen, daar bleek ook niks van te kloppen.

Het is wel goed om te zien dat de spreiding in ieder geval toeneemt, dat geeft inderdaad hoop. Als er geen winter meer komt voor kerst mag het wat mij betreft wel lekker 15 graden zijn met zonnetje erbij (niet dat dat gaat gebeuren maar toch). Ik hou van winter maar niet van waterkoud met een bak regen, tenslotte.

Nog steeds hopen op een witte kerst tho :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

JerryL

Hij trekt wat kouder bij. Rustig aan naar het gewenste resultaat

Armand

Citaat van: JerryL op vr 30 nov 2018 - 13:15
Hij trekt wat kouder bij. Rustig aan naar het gewenste resultaat

Hmm, de pluim biedt wel wat kleine kansjes op LT, maar eigenlijk valt de pluim gewoon vrij zacht uit en valt er weinig te beleven qua winterweer. Je ziet het ook terug op de weerkaarten; de stroming blijft voor een onbepaalde tijd uit westelijke richtingen komen. Soms zijn er op LT wat kansjes op een meer noordelijke aanvoer, maar dit blijkt dan slechts tijdelijk van aard te zijn. De WC heeft zich gevormd, gelukkig niet op z'n sterkst, maar daar kunnen we gewoonweg niet meer omheen.

Momenteel zijn er dus op termijn slechts enkele winterse opties. De meeste opties gaan voor het voortzetten van de WC, wat eigenlijk ook vrij normaal is voor onze omgeving. Nu heeft de WC zeker nog wat zwakke puntjes zo af en toe en dat zijn de momenten waarop er misschien iets kan gaan gebeuren. Geheel kansloos zijn de verwachtingen dus niet, maar het is aannemelijk dat we de eerste twee weken van december geen noemenswaardig winterweer krijgen helaas.

TMCThomas



Leuke run ECMWF, komen steeds meer leden bij die naar de koude kant toe neigen. Gemiddelde is ook weer iets gezakt, de koude leden worden veroorzaakt door nieuwe hogedrukinvloed nog niet helemaal op de positie waar mening winterliefhebber hem zou willen hebben maar begin is er   :P Behalve als zoals wel eerder is gebeurd de kaarten morgen weer volledig anders zijn. Wel opvallend dat meerdere modellen met weer een wat meer geblokkeerd patroon lijken te komen midden december.
Zie GFS en GFS parallel oper voor het droomscenario, helaas nog maar weinig ondersteund door de leden.



GEM laat ook een mooie uitloper zien



Of het inderdaad wat is zal in de komende runs bekend worden, aangezien momenteel nog niet veel leden meegaan blijf ik nog wat sceptisch maar wie weet.

JerryL

Het wordt gewoon weer ouderwets van kaartje naar kaartje kijken. Geheel in lijn van de traditie leeft eerst de hoop op, en bij een slechte kaart schreeuwen we moord en brandt. Ach het hoort er bij. Maar ergens heb ik goede gevoelens bij deze Winter, en dat is al een tijd geleden.

GeneralDuke

Control is wel al een paar runs lekker koud. Dat zegt vast niks, maar toch :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

Als ik het goed heb, heeft GFS en EC nu toch al een dag dezelfde setting?(edit, ook GEM gaat hier in mee) Maar ooh zo ver weg weer --> Hogedruk die probeert op te zetten en het resulteert in een soort van blokkade boven scandinavie? Ookal zijn er veel opties waar de depressies ook gwn de boel overlopen.

Armand

Inderdaad, je ziet op LT opnieuw weer een aantal leden voor een geblokkeerd patroon gaan. Dat zie je ook terug in de pluim, waar de spreiding en het aantal koude leden iets zijn toegenomen. Afgelopen dagen is het wel eens vaker voorgekomen dat GFS en/of EC even met een blokkade kwamen, maar dit niet echt doorzette in de opeenvolgende runs. Er zijn dus opnieuw weer enkele kansjes, maar ook ik houdt nog even een slag om de arm ;) In elk geval beter dan niets zullen we maar denken ;D

Powered by EzPortal