Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117415 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Harry de Hond

Juist.

Adrie

Citaat van: dennis089 op do 22 nov 2018 - 21:24
weer wc 29-11

Hij hoopt daar op om de winterliefhebber te dwarsbomen.

TMCThomas

over een mogelijke WC durf ik in elk geval nog niks te zeggen, wel is het vrij zeker dat het inderdaad weer warmer en wisselvalliger gaat worden.

JerryL

Citaat van: dennis089 op do 22 nov 2018 - 21:24
weer wc 29-11

Die komt gerust wel. De WC start eind maart 2019 en blijft tot begin oktober 2019. Wordt een hele natte, koude kut zomer.

Je voelt hem al, een ongefundeerd staaltje seizoens-pester. Dat is namelijk wat jij ook doet met je gebrabbel over een WC. Jij hebt je seizoen in de pocket. Leg je er bij neer dat het ook eens winter wordt.

Overigens; rond 5 december is er vaak de zogehete Sinterklaas-storm. Die zie ik nu nog niet. We hebben er hoe dan ook niets aan als de winter het kruit te vroeg verschiet. Laat de eerste twee december weken maar wat flauwtjes verlopen. Om vanaf de derde week een Witte Kerst in te luiden. Kunnen we schaatsend het jaar uit en eind januari genieten van een Elfstedentocht.

Armand

Laten we aub iedereen respecteren en elkaar niet gaan uitlokken. Iedereen mag zijn mening en discussies delen, wel graag met onderbouwing.

Vanaf 28/29 gaat de stroming meer zonaal worden, daar lijkt niet veel aan te doen helaas. Voor die tijd blijft het gewoon nog fris, waardoor november toch redelijk koel de boeken in zal gaan.

Of het vanaf die datum ook tot een krachtige WC gaat leiden blijft afwachten. De kans op bovengemiddelde temperaturen is wel groot en mocht er eenmaal een WC ontstaan dan kom je daar niet zo snel vanaf. Toch kan hogedruk boven Europa ook krachtig weerstand bieden, zoals bij de GFS06z run.

Dat het na deze frisse periode wat warmer en wisselvalliger gaat worden lijkt bijna zeker. Hoelang dit aanhoudt blijft afwachten.

dennis089

Citaat van: JerryL op vr 23 nov 2018 - 08:26
Die komt gerust wel. De WC start eind maart 2019 en blijft tot begin oktober 2019. Wordt een hele natte, koude kut zomer.

Je voelt hem al, een ongefundeerd staaltje seizoens-pester. Dat is namelijk wat jij ook doet met je gebrabbel over een WC. Jij hebt je seizoen in de pocket. Leg je er bij neer dat het ook eens winter wordt.

Overigens; rond 5 december is er vaak de zogehete Sinterklaas-storm. Die zie ik nu nog niet. We hebben er hoe dan ook niets aan als de winter het kruit te vroeg verschiet. Laat de eerste twee december weken maar wat flauwtjes verlopen. Om vanaf de derde week een Witte Kerst in te luiden. Kunnen we schaatsend het jaar uit en eind januari genieten van een Elfstedentocht.

Ik hoop het niet zeg  :P ::) ;D Ik heb een hekel aan WC's... zelfs tijdens de wintermaanden  :P Maar iets in mijn gevoel zegt gewoon dat die gaat opstarten. Het is verder ook niks slechts... maar ergens voelt alles aan dat er nog een soort van herfstachtige periode moet gaan komen.

Harry de Hond

Citaat van: dennis089 op vr 23 nov 2018 - 13:42
Ik hoop het niet zeg  :P ::) ;D Ik heb een hekel aan WC's... zelfs tijdens de wintermaanden  :P Maar iets in mijn gevoel zegt gewoon dat die gaat opstarten. Het is verder ook niks slechts... maar ergens voelt alles aan dat er nog een soort van herfstachtige periode moet gaan komen.

Oow, het is op basis van je gevoel..... next.
Juist.

TMCThomas

Zeer interessant video over de mogelijke westcirculatie, Meteogroup heeft er nog zo zen twijfels bij.

Arend

Citaat van: TMCThomas op vr 23 nov 2018 - 15:59
Zeer interessant video over de mogelijke westcirculatie, Meteogroup heeft er nog zo zen twijfels bij.

Inderdaad erg goede en duidelijke presentatie. En het is ook niet verwonderlijk dat de modeluitvoer met grote scepsis wordt bekeken (zou iedereen moeten doen). Voor je het weet krijg je de zoveelste uitloper van het Azorenhoog op je dak. Voor dit jaar ben ik de tel kwijt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

4seasons

Citaat van: TMCThomas op do 22 nov 2018 - 22:38
over een mogelijke WC durf ik in elk geval nog niks te zeggen, wel is het vrij zeker dat het inderdaad weer warmer en wisselvalliger gaat worden.

Het is in ieder geval wel warmer in Lapland.
Zij wachten op sneeuw.


Tourists turned off by Finland's unusual "black" Lapland cancel holiday jaunts

Zie de foto's in het artikel.
Missing snow "not typical"

Paavo Korpela from the Finnish Meteorological Institute (FMI) said the unseasonal weather isn't normal.

"It's almost a record low for snowfall. There are almost 20-30 centimetres less than usual in central Lapland," he told Yle News. "This is not typical."

A high pressure zone has dominated Finland's weather throughout November, preventing snowfall, according to the FMI.

"During October we had a large area of snow cover over Lapland, but it was followed by milder weather and the snow melted off," Korpela explained. "There's been high pressure since then, so no precipitation."

https://yle.fi/uutiset/osasto/news/tourists_turned_off_by_finlands_unusual_black_lapland_cancel_holiday_jaunts/10521551



No snow in Lapland could spell a festive flop
Matthew Robinson, CNN  • Updated 22nd November 2018

As thousands of families prepare to take their children on a magical journey to meet Santa Claus in his Lapland home, some holidaymakers are concerned that the winter wonderland may be missing a crucial element: snow.

Unseasonably high temperatures have struck Finland's far north, and the region's main tourist attraction -- Santa Claus Village in Rovaniemi, near the Arctic Circle -- has seen just a few centimeters of patchy snowfall.

Northern Lapland typically receives 20 to 30 centimeters of snow by the end of November, and it is usually snow-covered for around 175 days a year. But concerns are mounting that rising temperatures may wreak havoc on the region's critical winter travel industry -- the annual "Santa season."

Several British tour operators have already canceled excursions or entire flights, offering customers refunds or alternative dates.
https://edition.cnn.com/travel/article/lapland-no-snow-scli-intl/index.html


Zie ook de sneeuwvalkaart in Lapland:
Weather in Finland
menu links - snow depth
https://en.ilmatieteenlaitos.fi/


.

Armand

Duidelijk filmpje inderdaad! Ik krijg ook het idee dat om de een of andere reden de hogedrukgebieden dit jaar soms wat onderschat worden door de modellen. Dat het in de loop van volgende week even wat wisselvalliger en warmer wordt onder invloed van westelijke winden lijkt wel zeker te zijn momenteel. Of dat daadwerkelijk de start is van een langdurige warme en wisselvallige periode blijft dus zeer zeker nog de vraag. GFS12z komt ook weer met een uitloper vanuit de Azoren:



Nee, deze kaart geeft zeker geen winterweer. Het 'breekt' wel de WC in onze omgeving en biedt KANSEN op een nieuwe blokkade, geen garantie. Dan is het natuurlijk nog maar de vraag of een eventuele nieuwe blokkade ditmaal wel goed gaat liggen voor winterweer in onze omgeving. Daarvoor dienen de druksystemen volgens bepaalde patronen te liggen waarbij de aangevoerde lucht uit een zuivere hoek tussen noord en oost zal moeten komen. Kortom; deze ontwikkelingen met een Azorenuitloper geven kansen op een nieuwe blokkade. Deze nieuwe blokkade geeft dan weer kans op winterweer. Dat geeft direct aan hoe complex winterweer in onze omgeving is; je hebt daarvoor een kans op en kans nodig  8) ;)

Ik laat een drietal voorbeelden zien op Ultra-LT uit de ENS van GFS, ter illustratie wat er allemaal kan volgen uit een uitloper van een Azorenhoog.

Nummer 9:

Het terugzakken van het de Azorenuitloper richting de Azoren. Dan steekt toch de WC weer wat om de hoek als lagedrukgebieden opnieuw de kans krijgen om onze omgeving de beïnvloeden met westelijke winden en redelijk zacht weer. Je ziet hier wel een Scandi-Hoog dat enige hoop zou kunnen geven in dit specifieke scenario.

Nummer 10:

Een mooi west-oost-georiënteerde hogedrukas boven Europa met voor ons dus oostelijke, aflandige winden. Verder een stevig hogedrukgebied boven Groenland en weinig lagedrukgebied-activiteit boven de Oceaan. Dit brengt wat koeler weer met zich mee en kan de opzet vormen voor langdurig winterweer.

Nummer 14:

De Groenlandblokkade. Een stevige blokkade die de doorgang van lagedrukgebieden over de Oceaan belemmert, waardoor lagedrukgebieden via Scandinavië Europa inzakken met kou en sneeuw. Ook een mooie opzet voor een winterse situatie.

Dit zijn even 3 scenario's om een beeld te geven wat er allemaal kan ontstaan op Ultra-LT na het bezoek van een uitloper van het Azorenhoog: Er kan zich alsnog een WC vormen of een vorm van een geblokkeerd patroon. Zo heb ik in de ENS nog veel meer opties voorbij zien komen. Momenteel heeft geen van de opties een duidelijke voorkeur. De conclusie die we dus hieruit kunnen trekken is vooral dat er vanalles mogelijk is op LT en dat er nog geen pijl op te trekken valt momenteel. Het biedt in elk geval weer nieuwe kansen, ik acht de kans dat we echt verzuipen in een langdurige WC niet heel groot (en hoop dat ik het hiermee ook daadwerkelijk bij het juiste eind heb ;D )

MeesterJ

Alle LT modellen die ik heb gezien (op eentje na) gaan voor een koudere winter met noordelijke hogedrukblokkades, met daarbij elke maand strenger winterweer. Fingers crossed!

JerryL

Citaat van: dennis089 op vr 23 nov 2018 - 13:42
Ik hoop het niet zeg  :P ::) ;D Ik heb een hekel aan WC's... zelfs tijdens de wintermaanden  :P Maar iets in mijn gevoel zegt gewoon dat die gaat opstarten. Het is verder ook niks slechts... maar ergens voelt alles aan dat er nog een soort van herfstachtige periode moet gaan komen.

Je reactie straalde iets uit van een middelvinger naar de winter(liefhebbers). Hoe dan ook. De WC, hij komt en dooft gelukkig snel weer uit.

Citaat van: MeesterJ op za 24 nov 2018 - 19:20
Alle LT modellen die ik heb gezien (op eentje na) gaan voor een koudere winter met noordelijke hogedrukblokkades, met daarbij elke maand strenger winterweer. Fingers crossed!

Ik duim mee ;D

henkensjoeke

Citaat van: MeesterJ op za 24 nov 2018 - 19:20
Alle LT modellen die ik heb gezien (op eentje na) gaan voor een koudere winter met noordelijke hogedrukblokkades, met daarbij elke maand strenger winterweer. Fingers crossed!
bij welk lt heb je dan gezien?

Lothiriel

Hele dag regen bij 3-5 graden. Paar graden eraf en dat had sneeuw kunnen zijn. Treurnis :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

henkensjoeke


Global warming

Citaat van: henkensjoeke op za 24 nov 2018 - 21:38
leeuwardennu al -4 graden

Iemand hier een verklaring voor? Heel Nederland behoorlijk in de plus en een deel van centraal Friesland -5. Kan iig niet aan een bevroren IJsselmeer liggen  ;)

Lothiriel

Ik zou zeggen dat het een meetfout betreft ofzo, want ik zie geen enkele verklaring :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

henkensjoeke

Citaat van: Lothiriel op za 24 nov 2018 - 22:39
Ik zou zeggen dat het een meetfout betreft ofzo, want ik zie geen enkele verklaring :P
klopt wel bij mij in oudega small heeft het ook -3 geweest loopt nu weer op, is bewolkt geworden,het was van avond eerst onbewolkt.

Powered by EzPortal