Onweerskansen 07/08 augustus 2018

Topic gezien door 24981 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 06 aug 2018 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Nu inmiddels de tweede landelijke hittegolf van deze zomer een feit is en we op heel veel andere plaatsen een historisch lange lokale hittegolf op hebben kunnen tekenen is het zaak om de lang verwachte omslag eens beter in kaart te gaan brengen. Hoewel een grootschalig onweer met landelijke dekking zeer waarschijnlijk niet tot de mogelijkheden behoort is het wel onderdeel van een zodanig significante omslag dat we er in dit geval graag een apart topic aan wijten.


Kort synoptisch
Momenteel bevindt het westen van Europa zich in een heet niemandsland aan de (noord)westflank van een vlakke hoogterug boven centraal Europa. Daarbij is de luchtdruk boven het centrale deel van het continent ook aan de grond relatief hoog terwijl thermisch gedreven processen de luchtdruk boven het zinderend hete westen langzaam doen dalen. Daarbij zien we in de van oorsprong Spaanse hitte verschillende vlakke thermische lagedrukgebiedjes ontstaan waarbij de dichtstbijzijnde zich vanavond vanuit N-FR noordwaarts richting ons land uitbreidt. De dalende luchtdruk vanuit het zuiden geeft daarbij in samenwerking met de zwakke achtergrondstroming en de grote land-zee verschillen vanavond aanleiding tot een winddraaiing vanaf zee (deels zeewind en deels als gevolg van de algemene druktendens). Halverwege de avond zal in een groot deel van het land de wind gedraaid zijn naar een noordelijke richting waarbij temperaturen met name richting het westen en noorden wat sneller dalen dan in het nog lang hete oosten en zuidoosten.

Op de winddraaiing na merken we verder weinig van de aanwezigheid van het thermische laag. Bovendien vult het systeem de komende nacht weer grotendeels op waarna de stroming aan de grond weer aflandig wordt. Tegelijkertijd zien we een Atlantische langgolvige hoogtetrog ten westen van de Britse Eilanden uitzakken waarbij een opvullende kortgolvige rimpeling in de opgaande tak vanaf de Golf van Biskaje noordwaarts in beweging komt. De grootschalige optilling aan de voorzijde van laatst genoemde zorgt er samen met de wederom intense hitte van morgen voor dat er zich een nieuwe vore over W-FR vormt. In een later stadium, lees: dinsdagmiddag, wordt een separaat sfc laag over NW-FR verwacht. Het systeem gaat vooraf aan een KF dat zich pas woensdagochtend in het zuidwesten van ons land meldt om vervolgens noordoostwaarts het land door te lopen. Tot die tijd is de aangevoerde lucht heet, droog en toenemend onstabiel van aard.


Onweerskansen
Goed, de belangrijkste spelers zijn nu dus duidelijk. We hebben morgen een zwakke naar zuid draaiende grondstroming die zinderend hete lucht aanvoert. Vervolgens een thermisch laag + opvullende shortwave en uiteindelijk het weinig actieve KF. Voor de genoemde systemen uit loopt de T850 morgen verder op met een duidelijk maximum in de nabijheid van de vore alwaar temperaturen van 17 tot 20C aannemelijk zijn (+ theta-e rond 60C). Daarbij zien we op de midlevels de tekening van een EML en daarmee komt de situatie in veel opzichten overeen met die van de Spaanse pluim. Hoewel de setup niet 100% in het conceptuele model past kunnen we stellen dat we morgen één van de weinige Spaanse pluim situaties van deze zomer voorgeschoteld krijgen.

De uitdaging met bijvoorbeeld een EML en dus vaak enorme hitteproductie in het voortraject is het chronische tekort aan vocht. Ook morgen lijkt dat, een groot gedeelte van dag de althans, buienactiviteit vrijwel onmogelijk te maken. Aangezien er na deze absurde zomerperiode boven het continent weinig meer te verdampen valt zijn Td's morgen lager dan we gebruikelijk in een setup als deze zouden verwachten. Dauwpunten liggen morgen geruime tijd tussen 10 en 13 graden, op sommige plekken zelfs ruim onder de 10C. Daarbij wordt de grenslaag met een Tx tussen 32 en 37 graden, misschien ergens op de heetste plaatsen een 38'er goed doorgemengd, erg diep (2,5-3km) en bovendien zeer droog. Eigenlijk in grote lijnen vergelijkbaar met vrijdag 27 juli. Daarbij kan 's middags in het westen kortdurend zeewind opsteken en wordt er dus op verschillende manieren keihard gewerkt om ondanks het binnenschuiven van de EML de beschikbare CAPE te reduceren. Bovendien is de luchtmassa door de warme neus aan de voet van de EML ter hoogte van grofweg 650hPa behoorlijk gecapped.

E.e.a. betekent dus sowieso dat vanaf de grond gevoede buien op dagelijkse gang niet aannemelijk lijken. We zullen ons in de loop van dinsdagavond en in de nacht naar woensdag als het gaat om de benodigde forcering dus moeten focussen op de vore + opvullende shortwave én mogelijke outflow boundaries van eerder ontstane Franse convectie. Daarmee hebben we ook meteen de volgende hindernis vastgesteld: hoe ver reikt de invloed van dergelijke fenomenen, hoe sterk is de daadwerkelijke forcering boven onze omgeving nog ten tijde van passage en hoe snel kunnen ze ons bereiken?

Wel nu, hoewel het al enkele runs achtereen door Harmonie36 wordt gesimuleerd is het samensmelten van de vore en de outflow de eventuele Franse onweersbuien allerminst zeker. Dan moeten die buien er morgennamiddag ook daadwerkelijk zitten. Vorige keer (vrijdag 27 juli) waren die signalen op buien boven N-FR ongeacht het model veel eenduidiger dan nu het geval is. Komen die Franse onweders er langs de vore daadwerkelijk en vindt de samensmelting van vore + convectief gestuurde winden wel plaats krijgt de het systeem als geheel een enorme impuls (dichtheidsverschil, barokliene drukgradiënt wordt enorm opgekrikt). Daarbij kan de windsprong zeer scherp en de windtoename erg intens worden met mogelijk zware windstoten op de voorste begrenzing (tot rond 50kt). Naarmate de vore vanaf de late avond en begin van de nacht noordoostwaarts het land door zou trekken dempt eea langzaam uit. Dat zal nowcasten worden daar de timing én intensiteit per run behoorlijk verschilt.

Overigens is het nog maar de vraag of er dan in de nabijheid van de vore significante buien boven ons land gegenereerd kunnen worden; de nazinderende atmosfeer kampt ook dan nog met een chronisch vochttekort. Mogelijkerwijs blijft het v.w.b. convectie in dit geval nabij de vore dan beperkt tot enkele van die klassieke elevated edoch intense cellen met hoge bliksemfrequentie en zware windstoten. Toch is de activiteit ervan boven ons land nog 'questionable'. Een scanario waarbij de algemene activiteit met het passeren van ons land afneemt is waarschijnlijker. BE en FR zitten waarschijnlijk gunstiger.

Vindt de samensmelting tussen vore en Franse outflow niet plaats zal de het systeem iets later aankomen (richting eind van de avond) en minder sterke forcering leveren waardoor de vore als trigger in z'n geheel van ondergeschikt belang zou kunnen zijn (Hirlam en EC). In dat geval hebben we de achteropkomende shortwave nog. Naar alle waarschijnlijkheid trekt de belangrijkste rimpel via NW-FR en de Kanaal regio de Noordzee op waarbij aan de voorzijde een afzwakkend PVA max. meeloopt. Waarschijnlijk levert dat later op de avond een elevated cluster op welke als gevolg van lichte oostwaartse propagatie mogelijk het westen van het land nog nét aan zou kunnen doen. Het windprofiel zou daarbij het squall-line type, met dan wederom de dreiging van zware windstoten en hoge bliksemfrequentie aannemelijk maken. Het typische aan zo'n situatie is dat in de staart van het systeem ook verder oostelijk enkele elevated onweersbuien kunnen ontstaan, maar minder uitgesproken dan het hoofdsysteem. Toch lijkt dat in de nacht naar woensdag in dit geval bij langzaam afnemende forcering en -onstabiliteit boven ons land niet heel uitgesproken te zijn.

In alle gevallen geldt dat de bovenstroming in de voorkamer van de hoogtetrog fors is (0-6km 40kt, richting het westen zelfs 40-50kt) en we effectief al snel 25-30kt aan vrijwel unidirectionele schering kunnen verwachten. De klassieke ruiming en sterke toename van de wind met de hoogte in de grenslaag onder het WA regime nabij de vore kan naar mijn idee dan ook niet of nauwelijks gebruikt worden daar de inflow over het algemeen ergens op de midlevels zou moeten vertoeven. De opgekrikte SRH (soms waarden van >250 m2/s2) gaan dus helaas grotendeels verloren en daarmee kunnen we de ver uitslaande severe weather parameters deels verwerpen. Neemt niet weg dat er door toedoen van de EML toch al snel 1000J/Kg vanaf de midlevels beschikbaar blijft en toppen gemakkelijk tot 12km door kunnen groeien. Daarbij is grote hagel van ondergeschikt belang. Gezien de compleet uitgedroogde bodem is ondanks het relatief lage PW (25-30mm) bij elke intense cel lokale wateroverlast niet uitgesloten.


Hirlam neerslag Dinsdag


ECMWF Neerslag donderdag en vrijdag

Resumé
Morgen heet en zonnig. De hitte zal droog en dus redelijk uit te houden zijn. Onweerskans blijft gering tot grofweg halverwege de avond. Waar we eind van de middag op moeten letten is de buienactiviteit boven N-FR. Als die ook maar enigszins uit verf komt kan de gecombineerde outflow boundary zich met de vore versmelten. In dat geval komt de vore met een hoop geweld het zuidwesten van het land in ergens tweede helft van de avond. Daarbij dan met name over de zuidelijke helft langs het systeem kans op enkele (mogelijk intense) elevated onweersbuien en bovendien de dreiging van zware windstoten. Dat zal nowcasten worden maar in principe geldt hoe verder noordelijk hoe minder activiteit (zowel vwb wind als eventuele convectie). Vervolgens kort daarachter de shortwave met tijdens de late avond de elevated cluster ten westen van het land, mogelijk uitbreidend tot over het westen. Boven ons land in de loop van de nacht echter wel afnemende forcering en -onstabiliteit, en dus op een enkele (onweers)bui na waarschijnlijk weinig meer aan de hand. Het KF passeert vervolgens woensdag zonder significant weer. Zoals in de openingsalinea al benoemd: de kans op landelijke dekking is klein. Toch is de setup voor met name de westelijke- en zuidelijke helft niet geheel kansloos.


Hirlam Max temperatuur Dinsdag


Hirlam LI index Dinsdag

Eventuele updates van mij of van de rest van de crew volgen uiteraard in dit topic. Mocht je zelf iets bijzonders in de kaarten zien of morgenavond als het hele spel tussen warm en koud begint, schroom dan niet en post het vooral hier! Veel plezier met de omslag :).


ECMWF Totale regenval tot vrijdagavond

Tyshane

Mooi en knap geschreven weer, respect. Helaas begrijp ik het steeds minder goed door mijn cognitieve achteruitgang... kan zelf ook niet veel meer plaatsen inhoudelijk en heb het leren moeten staken aangaande meteorologie. Echt jammer. Maar dank aan het resumé en natuurlijk het hele verhaal.  :)

Spannende setting. Ik zal er hier op de Veluwe denk ik niet heel veel van meekrijgen, maar het is interessant en attractief om het te volgen. Hopelijk ook gezellig via het forum. :) Sowieso goed en interessant dat de bezem even door de atmosfeer gaat, even de boel opschudden en een andere setting.  ;)

Eric

Citaat van: Tyshane op ma 06 aug 2018 - 19:00
Mooi en knap geschreven weer, respect. Helaas begrijp ik het steeds minder goed door mijn cognitieve achteruitgang... kan zelf ook niet veel meer plaatsen inhoudelijk en heb het leren moeten staken aangaande meteorologie. Echt jammer. Maar dank aan het resumé en natuurlijk het hele verhaal.  :)

Spannende setting. Ik zal er hier op de Veluwe denk ik niet heel veel van meekrijgen, maar het is interessant en attractief om het te volgen. Hopelijk ook gezellig via het forum. :) Sowieso goed en interessant dat de bezem even door de atmosfeer gaat, even de boel opschudden en een andere setting.  ;)
? Wat is er met je ?

htoutenh

Citaat van: Marsel op ma 06 aug 2018 - 16:43
Eventuele updates van mij of van de rest van de crew volgen uiteraard in dit topic. Mocht je zelf iets bijzonders in de kaarten zien of morgenavond als het hele spel tussen warm en koud begint, schroom dan niet en post het vooral hier! Veel plezier met de omslag :).

Bedankt voor deze uitgebreide en interessante analyse, Marsel. Ik kreeg al de inruk uit de laatste runs van de diverse modellen dat de omslag wel eens tegen zou kunnen vallen. En ook donderdag lijkt voor het uiterste oosten niet echt veel te brengen. Tezamen met een ogenschijnlijk redelijk snel terugkerende opwarming volgende week lijken de kansen op een echte omslag met beduidende neerslagkansen weer met de dag minder te worden voor deze regio. Helaas.......!

Tyshane

Citaat van: Eric op ma 06 aug 2018 - 19:14
? Wat is er met je ?

Gevolgen ziekte van Lyme ivm tekenbeet 10 jaar terug.  Dat is een risico van het graag en veel buiten willen zijn.  :-X


Citaat van: htoutenh op ma 06 aug 2018 - 19:26
Bedankt voor deze uitgebreide en interessante analyse, Marsel. Ik kreeg al de inruk uit de laatste runs van de diverse modellen dat de omslag wel eens tegen zou kunnen vallen. En ook donderdag lijkt voor het uiterste oosten niet echt veel te brengen. Tezamen met een ogenschijnlijk redelijk snel terugkerende opwarming volgende week lijken de kansen op een echte omslag met beduidende neerslagkansen weer met de dag minder te worden voor deze regio. Helaas.......!

Mijn ervaring is dat als er zo'n omslag in de kaarten staat dat de dagen erna wat moeilijker te verwachten zijn. Hangt sterk af van de setting en plaats ervan. We gaan het zien.

Marsel

Citaat van: htoutenh op ma 06 aug 2018 - 19:26
Bedankt voor deze uitgebreide en interessante analyse, Marsel. Ik kreeg al de inruk uit de laatste runs van de diverse modellen dat de omslag wel eens tegen zou kunnen vallen. En ook donderdag lijkt voor het uiterste oosten niet echt veel te brengen. Tezamen met een ogenschijnlijk redelijk snel terugkerende opwarming volgende week lijken de kansen op een echte omslag met beduidende neerslagkansen weer met de dag minder te worden voor deze regio. Helaas.......!

Sorry Hans, ik weet niet naar welke uitvoer je kijkt maar bijvoorbeeld donderdag kan een waar waterfeest worden. De westelijke helft gemengd stratiform en convectief, het oosten juist kans op een aardige onweerssituatie. Ook in het komend weekend, zeker richting zondag gewoon weer wat landelijke neerslag waarschijnlijk. Bovendien....waar haal jij die snelle opwarming na de omslag vandaan? Deze omslag is er een die geruime tijd blijft. Wisselvalliger en thermisch rondom normaal is het voorlopig vanaf donderdag.

Edit: heftig Tyshane! Sterkte toegewenst. Ik dacht eerlijk gezegd dat lyme een hanteerbare chronische ziekte was waar langdurig mee geleefd kon worden. Maar dat is dus blijkbaar anders. Nogmaals sterkte.

htoutenh

Citaat van: Marsel op ma 06 aug 2018 - 20:58
Sorry Hans, ik weet niet naar welke uitvoer je kijkt maar bijvoorbeeld donderdag kan een waar waterfeest worden. De westelijke helft gemengd stratiform en convectief, het oosten juist kans op een aardige onweerssituatie. Ook in het komend weekend, zeker richting zondag gewoon weer wat landelijke neerslag waarschijnlijk. Bovendien....waar haal jij die snelle opwarming na de omslag vandaan? Deze omslag is er een die geruime tijd blijft. Wisselvalliger en thermisch rondom normaal is het voorlopig vanaf donderdag.

Edit: heftig Tyshane! Sterkte toegewenst. Ik dacht eerlijk gezegd dat lyme een hanteerbare chronische ziekte was waar langdurig mee geleefd kon worden. Maar dat is dus blijkbaar anders. Nogmaals sterkte.

Marsel, op de laatste kaarten van GFS (12z) zie ik voor Twente en de Achterhoek tot begin volgende week slechts een paar mm staan en in de voorgaande run van GFS (06Z) stonden voor eind volgende week weer temperaturen genoteerd van boven de 30 graden. Daar komt de twijfel vandaan. Ik hoop dat je gelijk krijgt en we hier of dinsdag/woensdag en/of donderdag weer eens wat mm's kunnen aftappen en dat het mildere enigszins wisselvallige weertype inderdaad een tijdje aanhoudt.

Overigens volledig begrip voor Tyshane! Heb zelf in 2013 de Ziekte van Lyme opgelopen en ondervind daar nog dagelijks de gevolgen van. Sterkte Tyshane!!!

GeneralDuke

Thanks voor de uitgebreide beschouwing Marsel!
Lijkt erop dat het meeste in het westen gaat vallen. Voornamelijk Limburg lijkt het relatief droog te houden, maar wie weet verandert het nog en zijn de kaarten weer wat anders morgen. Hoe dan ook een verademing voor iedereen denk ik, inclusief de zomerliefhebbers.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Reutel

Mooi verhaal Marsel! Spannende dagen in het vooruitzicht, ploffertjes spotten op de kaarten!

Zal mij niet verbazen als de modellen er, gezien de uitzonderlijke droge en warme setting, helemaal naast zitten. We gaan het meemaken...  8)

hakkenbar

Estofex heeft een level 2 afgegeven.

GeneralDuke



Storm Forecast
Valid: Tue 07 Aug 2018 06:00 to Wed 08 Aug 2018 06:00 UTC
Issued: Mon 06 Aug 2018 19:54
Forecaster: DAFIS

A level 2 was issued for France, Belgium, the Netherlands and NW Germany mainly for severe wind gusts, large hail and tornadoes.

SYNOPSIS

Several troughs are developing over Europe, especially to the western parts where the most interesting features can be found, destroying the strong ridge that brought new high-temperature records. On Tuesday, two main troughs will create favorable conditions for severe weather, one in W Europe denoted by 2 level-2 areas and a broad level 1, and another one in NE parts of the continent where less moisture and dynamics are forecast.

DISCUSSION

.... France, Belgium, the Netherlands and NW Germany ....

An approaching trough from the Atlantic with strong vorticity advection over a wide area with unstable air masses will lead to severe weather phenomena. First, France will be affected by storms that will be able to cluster in MCSs and supercells producing all kinds of severe weather. At the right exit of the mid-level jet streak the lapse rates may reach 8 K/km creating an overlap of 2-3 kJ/kg CAPE with 20-25 m/s DLS. In the afternoon and night as the storms will propagate NE towards Benelux, increasing low/mid-level shear creates some hundreds of SREH and storms can gain strong rotation, producing severe tornadic supercells. These storms will be able to produce large hail, severe wind gusts and tornadoes.

The level-1 area that surrounds the level-2 areas shows the locations of the storms where they may become severe. Locally large hail, severe wind gusts, excessive precipitation from slowly moving storms and landspouts / tornadoes are well possible especially during the late afternoon - night. Thunderstorm activity will continue overnight till the morning of Wednesday but with a limited threat for severe phenomena.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Tyshane

Zo da's een mooie update van Estofex! Voornamelijk voor de bijverschijnselen, spannend. Dat geeft de burger moed. Begint allemaal steeds meer te kriebelen hoor. Nu maar snel slapen, hoe eerder het morgen is. ;)

Citaat van: Marsel op ma 06 aug 2018 - 20:58
heftig Tyshane! Sterkte toegewenst. Ik dacht eerlijk gezegd dat lyme een hanteerbare chronische ziekte was waar langdurig mee geleefd kon worden. Maar dat is dus blijkbaar anders. Nogmaals sterkte.

Dank Marsel, er is moeilijk mee te leven, maar ik blijf positief.

Citaat van: htoutenh op ma 06 aug 2018 - 21:33
Overigens volledig begrip voor Tyshane! Heb zelf in 2013 de Ziekte van Lyme opgelopen en ondervind daar nog dagelijks de gevolgen van. Sterkte Tyshane!!!

Balen Hans, ook jij sterkte! Thanx!

TMCThomas

Oeh dat klinkt al goed, krijg ook wel een beetje de kriebels nu ja  :D. Zeker die waarschuwing voor tornados dat hoor je hier toch niet vaak. En marsel bedankt voor de update!

zwoof

Citaat van: Tyshane op ma 06 aug 2018 - 19:00
Mooi en knap geschreven weer, respect. Helaas begrijp ik het steeds minder goed door mijn cognitieve achteruitgang... kan zelf ook niet veel meer plaatsen inhoudelijk en heb het leren moeten staken aangaande meteorologie. Echt jammer. Maar dank aan het resumé en natuurlijk het hele verhaal. :)

Spannende setting. Ik zal er hier op de Veluwe denk ik niet heel veel van meekrijgen, maar het is interessant en attractief om het te volgen. Hopelijk ook gezellig via het forum. :) Sowieso goed en interessant dat de bezem even door de atmosfeer gaat, even de boel opschudden en een andere setting.  ;)

Je bent mi nog wel goed bij de pinken hoor. De samenvatting maakt het verhaal van Marsel wel helemaal duidelijk inderdaad.    ;)

dennis089

Tyshane, hans. Akelig van die ziekte te horen dat het zoveel impact maakt. Ik ben ongeveer 15 jaar geleden ook een keer gebeten door een teek. Was toen 16 ongeveer. Ik weet nog dat ik het kopje opeens in mn huid van scheenbeen zag zitten. Heb het toen eruit gekratst en nooit niks mee gedaan. Hopelijk krijg ik niet alsnog iets? Ben nu beetje bezorgd ????

TMCThomas

Citaat van: dennis089 op di 07 aug 2018 - 00:01
Tyshane, hans. Akelig van die ziekte te horen dat het zoveel impact maakt. Ik ben ongeveer 15 jaar geleden ook een keer gebeten door een teek. Was toen 16 ongeveer. Ik weet nog dat ik het kopje opeens in mn huid van scheenbeen zag zitten. Heb het toen eruit gekratst en nooit niks mee gedaan. Hopelijk krijg ik niet alsnog iets? Ben nu beetje bezorgd ????
ben geen expert maar de kans dat de teek de ziekte van lyme bevat is 20%. 80% kans dus dat de teek die jouw beet niet besmet was.

GeneralDuke

Citaat van: Tyshane op ma 06 aug 2018 - 22:21
Zo da's een mooie update van Estofex! Voornamelijk voor de bijverschijnselen, spannend. Dat geeft de burger moed. Begint allemaal steeds meer te kriebelen hoor. Nu maar snel slapen, hoe eerder het morgen is. ;)

Als ik de post van Estofex vergelijk met Marsels openingspost, lijkt het erop dat die bijverschijnselen voornamelijk buiten onze landsgrenzen gaan voorkomen. Als ik het goed begrepen heb, moeten we het voornamelijk van middelbare instabiliteit hebben, waardoor de volledige diepe schering niet gebruikt kan worden --> minder heftige bijverschijnselen.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

ThaGhostNL

Citaat van: GeneralDuke op di 07 aug 2018 - 00:38
Als ik de post van Estofex vergelijk met Marsels openingspost, lijkt het erop dat die bijverschijnselen voornamelijk buiten onze landsgrenzen gaan voorkomen. Als ik het goed begrepen heb, moeten we het voornamelijk van middelbare instabiliteit hebben, waardoor de volledige diepe schering niet gebruikt kan worden --> minder heftige bijverschijnselen.

Het meeste ontstaat (hopelijk) rond het middaguur in FR, op de lijn van Normandie - Parijs en Nancy. Een deel daarvan zal waarschijnlijk richting het Noord Westen de golf volgen en richting België en Nederland toeren. Het oostelijke deel trekt meeliftend op de convergentie richting Duitsland, de kaarten met SB cape zien er best Amerikaans uit zeg maar, convectie vanaf de grond en low level is heel goed mogelijk en samen met de srh kom je al gauw op wat Estofex beschrijft.

Om even terug te komen op "hopelijk", timing is morgen redelijk cruciaal, in de ochtend staat er nog een noord tot oostelijke wind, maar door het snel warm worden en daarop volgende druktendens langs de kust, gaat het door de wind van zee al weer snel afkoelen. Samen met de redelijk gecapte (Kurkdroge) bovenstroming werkt dat met name eind van de middag en avond tegen ons. In het Zuid oosten is de kans op pittige buien een stuk groter in vergelijking met het westen. Daarintegen heeft het zuid westen en westen weer de grootste kans op wat regen en elevated onweer.
Ik vrees echter dat het kwa timing nogal ruk gaat worden, pas ergens laat in de avond of nacht komt de convergentie in onze contreien binnen met het KF er kort achter. Dus ja, het meeste en zwaarste buiten de land grenzen  We zullen zien. #nowcasten
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Tyshane

Eventuele lymegerichte posts liever via pb indien gewenst, niet in dit topic, zodat het hier blijft gaan over de onweerskansen. Mijn bedoeling was om aan te geven hoe knap het is wat Marsel schrijft, maar het voor mij zo moeilijk daardoor is, maar dat een samenvatting, zoals ik die ooit vroeg, daar goed bij helpt.  8)

Nu ons opmaken voor een warme dag, en dat gaan we maar aan het strand 'vieren'. Hopelijk krijgen we nog wat mee van onweer en navenante verschijnselen. Al zijn het maar van die grote opgepompte wolken, gewoon even eens wat anders zien. ;)


Powered by EzPortal