Onweerskansen Zondag 29-04-2018

Topic gezien door 8629 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, zo 29 apr 2018 - 01:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kermisspin

Het schijnt dat daar bij Enschede ingebedde supercellen bevat. Er gaat een chase team naar toe maar hoe en wat weet ik niet.

Misschien later meer.
Volvo for life!

dennis089

Bohh wat een monster ding is dat boven Zuid Limburg momenteel. Ben benieuwd of en hoe ik dit nog ga meemaken vanuit Hückelhoven hier. Zit aan de oostelijke grens van het complex en het is bedtijd. Misschien wordt ik nog ff wakker tussendoor ^^ ik hoor al af en toe wat in de verte

Eric

Citaat van: dennis089 op zo 29 apr 2018 - 22:49
Bohh wat een monster ding is dat boven Zuid Limburg momenteel. Ben benieuwd of en hoe ik dit nog ga meemaken vanuit Hückelhoven hier. Zit aan de oostelijke grens van het complex en het is bedtijd. Misschien wordt ik nog ff wakker tussendoor ^^ ik hoor al af en toe wat in de verte
Het flitst enorm hier, vooral C-C, weinig knalwerk, niet al te veel neerslag

Armand

Inderdaad veel flitsen in Z-limburg. Hier aan de kant van Maastricht niet veel aan de hand. Richting het oosten wat weerlichten en zachte donders zonder al te veel regen. Aan de Duitse grens richting Kerkrade/Vaals schijnt het wel stevig te keer te gaan, ook met hagel.

Toch weer een actieve onweersdag in april, ditmaal met name voor België en Luxemburg, maar dus ook kleine delen van Nederland met aardig wat onweer!

Martijn1978

Hier nu ook gerommel te horen.

GeneralDuke

Ontstaat nog een lijntje Roermond - Doetinchem dat noordwestwaarts gaat
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Energizer85

Hier geen onweer... maar wel echt enorme hoeveelheden water... vanmiddag was t al zeer nat... maar dit slaat alles... de hele boel staat blank

Arend

Bijna een uur lang kunnen genieten van een geweldige lichtshow. Neerslag viel hier in mijn opinie nog wel mee (dikke 10 mm). Maar hebben we hier nu alles gehad? Of zou er vanuit het zuiden toch nog wat deze kant op kruipen?  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

Flinke CC idd hier in Hückelhoven. Inclusief hagelstenen tot ongeveer 2 cm schat ik. Kwamen met een redelijke snelheid uit de lucht want je hoorde ze echt goed knallen.

TMCThomas

ziet hier momenteel mooi op koers voor nog een lichtshowtje. Wacht nog even geduldig af, je moet er wat voor over hebben  ;). Hoop alleen niet dat het net voordat het hier is uitdooft.

Tam

Ik zit hier vlak voor die grote bui en ik zie dat de laaghangende bewolking er nog steeds naar toegezogen wordt. Veel geflits aan de horizon. Ben benieuwd.

Giso84

Gisteravond rond 19:45 is er vermoedelijk een kleine tornado gespot.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/noodweer-in-frankrijk-en-belgie-tornado-gespot

Iemand hier toevallig wat meer info hier al over?
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

GeneralDuke

Citaat van: Giso84 op ma 30 apr 2018 - 08:07
Iemand hier toevallig wat meer info hier al over?

Lijkt me duidelijk:
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Marsel

Citaat van: Kermisspin op zo 29 apr 2018 - 22:41
Het schijnt dat daar bij Enschede ingebedde supercellen bevat. Er gaat een chase team naar toe maar hoe en wat weet ik niet.

Misschien later meer.

Klopt inderdaad. Ik heb ze zelden zo uitgesproken gezien: elevated supercells. Naast de  verwachte dubbele clusters, met regelmatig opgelijnde elementen, was er met name aan de (zuid)oostflank van die elevated complexen ruimte voor embedded roterende updrafts. Dat was precies waar ik op hintte in de laatste alinea van de update van gisteren 1732u.

Citaat van: Marsel op zo 29 apr 2018 - 17:32
Gezien het feit dat we het over geclusterde en deels elevated convectie hebben zal de nadruk met name op water, bliksem en wind liggen. Toch moeten we de zuidoostelijke kant in deze situatie even in de gaten houden. Met name vanwege het feit dat het winprofiel ook boven de stabiliserende grenslaag met name richting Duitsland wel ruimte biedt voor een ruime inhalatie van SRH. Als je een inflowparcel isoleert en boven de grenslaag loslaat is er alsnog een 150-200m2/s2 beschikbaar. Een typische setup waarbij de cellen aan de zuidoostflank enige tijd supercellulaire trekken kunnen vertonen. In dat geval is forse hagel tot rond 3cm mogelijk. Maar, nogaals, dat is echt iets voor Duits grondgebied waarschijnlijk. Áls het al gebeurt....

Dat ze uiteindelijk vanuit W-DU nét de Nederlandse grens overstaken was dan een mazzeltje, of pech, het is maar net hoe je het bekijkt. Toen ik de melding van 3-4cm grote hagel uit o.a. Venlo zag werd eea nogmaals benadrukt. Sommige cellen waren niet de 'normale' elevated multicells....

Tyshane

Hier een paar donders in de verte, meer was het op de avond niet. Ja en een lichtshow in de verte dan. Snachts niet veel van meegekregen verder, moest toch echt slapen ook, moest vroeg op. Toch weer erg leuke situatie die even spontaan langs kwam!  8)

Armand

Mooie onweersdag gisteren voor het oosten en ook voor delen van België en Luxemburg. Het verliep uiteindelijk best mooi volgens de verwachtingen. Eerst leek die (super)cel die dwars over België trok de zaak nog wat te veranderen, toen waren er opeens toch ook meer kansen voor Midden en West Nederland. Vlak voor de Nederlandse grens zakte de boel echter compleet in elkaar, maar op dat moment begon het boven Luxemburg en Noordoost Frankrijk flink te borrelen met enkele zware clusters. Deze trokken eind van de avond en in de nacht noord- tot noordwestwaards over de gebieden aan de Duitse grens. Tevens ontstonden er zoals Marsel eerder aangaf enkele elevated supercells in het uiterste oosten.

De bliksemkaart van het KNMI laat dit verhaal mooi zien:


We zien mooi de bui boven Centraal België die vlak voor Brabant flink aan activiteit verloor in de koelere lucht. We zien tevens dat het onweer zich daarna, volgens verwachting, zich over het zuidoosten en oosten uitbreidde vanuit Luxemburg/Frankrijk. Het zwaartepunt lag duidelijk boven de gebieden aan de Duitse grens en de gebieden net over de Duitse grens. Hier is alleen maar ''blauw'' te zien en tevens is er vrijwel geen spoor terug te vinden van de grens met Duitsland tot en met Groningen. Limburg is ook nauwelijks zichtbaar op de kaart, al zat ik aan de rand van het complex, deze keer viel er voor mij niet veel te klagen ;) Op naar de volgende kansen!

flyineddy

^En dat was alleen nog maar tot middernacht. Hier in het noordoosten zijn de meeste ontladingen na middernacht geweest, dus die zouden op de kaart van vandaag moeten staan.

Citaat van: flyineddy op zo 29 apr 2018 - 14:24
Ik moet toch zeggen dat ik dit een redelijk onverwachte of verrassende onweerskans vind.
Zo één die niet al een halve week of een week van tevoren er uit steekt en die de volledige (media-) aandacht krijgt, en dan mee blijkt te vallen.

Wie weet, hopelijk krijgen we wat leuks vanavond. :)

Eddy.

Ik heb nog niet zo lang geleden in een ander topic eens gezegd dat ik vaak de onverwachte/verrassende onweerssituaties het leukste vind.
Gisteravond/afgelopen nacht kan zeker bij deze categorie worden ondergebracht.
De kansen werden pas relatief laat duidelijk en zelfs toen was het nog spannend of het er wel echt van zou komen.
Voor mij persoonlijk waren de verwachtingen dan ook redelijk laag, maar die zijn ruimschoots overtroffen.
Hier bij mij zijn eigenlijk 2 clusters met onweersbuien over gekomen. Eerst een cluster die boven noordwest Duitsland, net ten zuidzuidoosten van mij, ontstond. Hierbij waren een aantal mooie CC's en een paar CG's te zien.
Later volgde nog een paar buien, de lijn die over praktisch de hele oostgrens van NL trok. Hierin was de bliksemactiviteit best hoog, maar helaas alleen IC's, vrijwel geen zichtbare bliksems.

Ik heb ook wat foto's gemaakt. Ik zal binnenkort eens kijken of er een paar mooie bij zijn. :)

Ik wil iedereen in dit topic overigens bedanken voor alle bijdragen over de afgelopen 2 dagen.   :D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Citaat van: flyineddy op ma 30 apr 2018 - 20:12
^En dat was alleen nog maar tot middernacht. Hier in het noordoosten zijn de meeste ontladingen na middernacht geweest, dus die zouden op de kaart van vandaag moeten staan.


Inderdaad, na middernacht trok alles natuurlijk vrolijk verder richting het noordoosten! Alleen daar heeft het KNMI nog geen kaartje van op het moment.

Giso84

Ik woon echt op de verkeerde plek  >:( voor onweer dan  ;)

Al weet ik dat er onweer alleen voor het Zuiden of Oosten wordt afgegeven dan kijk ik nog constant op radars, etc.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Marsel

Deze gaan op slot. We gaan weer door in het algemene topic.

Powered by EzPortal