Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226142 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Lucas

Uit de KNMI guidance;

De aandachtspunten voor de komende periode zijn vooral de sneeuwbuien in de noordelijke kustgebieden. De modellen laten vannacht een opleving van de buien in en ten noorden van het Waddengebied zien. In de middag tonen de modellen nauwelijks buien boven land; we gaan er van uit dat ze dit, net als vandaag, onderschatten. Vandaag is, met de koudere bovenlucht, de situatie nog wat gunstiger voor sneeuwbuien. Ander punt is dat op nadering van het hoogtelaag de bovenstroming meer noordelijk wordt, waardoor de sneeuwbuien in het noorden wat verder het land op kunnen komen. De vore zit ook niet helemaal eenduidig in de modellen. Een ST veld tegen de noordoostelijke grens met Duitsland (rond 1000 vt) zit wel in de modellen maar te laat en te laag in Harmonie 38.


Neerslag:

In de noordelijke kustgebieden aanhoudend, vannacht tijdelijk iets minder frequent, sneeuwbuien door koude (boven)lucht die voortdurend over het relatief warme water strijkt. Gezien de duur kunnen op de Wadden meerdere cm's vallen. Overdag ook enkele (lichte) sneeuwbuien boven land, actiever en op uitgebreidere schaal dan waar de modellen mee komen, die wellicht hier en daar voor een sneeuwdekje kunnen zorgen.
Aanhoudende sneeuwval

zwoof

Hier de pluim EC 00Z
Edit was de verkeerde  :-X Hier de juiste;

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Marsel

Citaat van: der rox op di 27 feb 2018 - 09:40
Geen dooiaanval dus vrijdag ?

Jawel, je kunt alleen wel vraagtekens zetten bij de activiteit van het front daar het bovenluchtpatroon enigszins diffluent is. Het gros van de activiteit zal dus niet zozeer door dynamische factoren beïnvloed worden maar eerder door opglijding als de zachte zuil over de nog koude grenslaag heen schuift. Als je het signaal in de verschillende uitvoer bekijkt valt die inactiviteit wel op. Toch kan een dergelijke situatie best een pak sneeuw opleveren daar opglijding een best effectieve manier kan zijn om het langdurig tot sneeuw van lichte tot matige intensiteit te laten komen. Details volgen uiteraard in de loop van de week.

zwoof

Citaat van: der rox op di 27 feb 2018 - 09:40
Geen dooiaanval dus vrijdag ?

Voor een groot deel van het land (nog) niet. Alleen het zuiden, maar later moet ook de rest er aan geloven.  In het noordelijke deel van het land blijft het tot zondag winter. Aldus deze EC uitdraai.   ;)

Der RoX

Mooi. Het begint hier trouwens bewolkt te raken ????
WiNtEr!!11!1!@

Jenkie

Prachtig buiten. De zon schijnt en er dwarrelen sneeuwvlokjes naar beneden die glinsteren in de zon. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog niet buiten ben geweest....

Der RoX

Knmi geeft code geel uit voor koude  komende dagen
WiNtEr!!11!1!@

Marcellang

Citaat van: zwoof op di 27 feb 2018 - 10:05
Voor een groot deel van het land (nog) niet. Alleen het zuiden, maar later moet ook de rest er aan geloven.  In het noordelijke deel van het land blijft het tot zondag winter. Aldus deze EC uitdraai.   ;)
Of maandag pas  ;D :-X :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Johannes96

Matige sneeuwval nu hier, bijna gesloten sneeuwdekje.

Heb paar dagen geleden al gezegd dat ik dacht dat de hardnekkige plaklaag lang blijft hangen hier, en er zich een 2 deling in het land vormt. Dat lijkt te gaan gebeuren ook.

JerryL

Wat een geweldig winterweer. Een ijsdag met zon. We hebben de afgelopen week meer zon gezien dan de afgelopen zomer! Het enige dat ontbreekt is een pak sneeuw.... maar verder.... heerlijk.

Markvb90

Ik zie op wetter24.de dat er veel sneeuwbuien boven Duitsland ontwikkelen.
Weet iemand of deze buien midden/zuid-west Nederland gaan bereiken vanavond?
Of zal de activiteit weer afnemen?

Zynex

Ik hoop dat het lekker gaat activeren boven het Ijsselmeer.

pietjelol

Citaat van: Zynex op di 27 feb 2018 - 14:25
Ik hoop dat het lekker gaat activeren boven het Ijsselmeer.
Daar lijkt het wel op ondertussen wordt het hier steeds donkerder.

Sneeuwfan

Citaat van: Zynex op di 27 feb 2018 - 14:25
Ik hoop dat het lekker gaat activeren boven het Ijsselmeer.
Helaas niet in Medemblik. Hele kleine sneeuwvlokjes die vallen.

Edit: sneeuwt matig nu.

pietjelol

Inmiddels lichte sneeuwval. Merk wel op dat het hele 'droge' sneeuw is.

zwoof

Citaat van: Marcellang op di 27 feb 2018 - 11:45
Of maandag pas  ;D :-X :P

Ja kan ook. Maar ik ging uit van de Oper. Als we kijken naar het gemiddelde in de pluim kan het ook best maandag worden in het noorden inderdaad. Trouwens net wat lichte sneeuw hier. Altijd weer een mooi gezicht. Hopen op meer.   8)

Johannes96

Zware sneeuwbui net gehad durende 30 minuten, sneeuwdek van 2cm en temperatuur van -1.8 naar -4.1!  :o

Lucas

Boven het uiterste noorden van Duitsland (grens Denemarken) lijkt een wat groter actiever gebied met sneeuw te ontstaan. De stroming is NO...wie weet !
Aanhoudende sneeuwval

devil-strike

Volgens buienradar krijgt noord-holland ook wat witte goud.
Locatie: regio Haarlem

Powered by EzPortal