Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226243 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Joep

Prima pluim met 6 dagen vorst, daarna grote spreiding

Weerextrem

Citaat van: Joep op za 24 feb 2018 - 21:28
Prima pluim met 6 dagen vorst, daarna grote spreiding

het kan echt 2 kanten op. vrij veel leden gaan voor koudere oplossing.
Probleem zit meer in deze setting verwarrend is. voor weermodellen dan.

Energizer85

Inderdaad prima pluim, consistent tot vrijdag. Wat erna gebeurd zal de komende dagen wel helder worden.

De ijsdagen zitten er wel lekker in zeg...

X-treme

Hoe komt het dat er verschil zit in de pluim van hierboven en de pluim van weerplaza?
Die van weerplaza is namelijk iets warmer.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Marsel

Citaat van: X-treme op za 24 feb 2018 - 21:54
Hoe komt het dat er verschil zit in de pluim van hierboven en de pluim van weerplaza?
Die van weerplaza is namelijk iets warmer.

Een atmosferisch rekenmodel heeft enkele standaard nukken. Elk rekenbrein heeft daarbij z'n eigen set eigenaardigheden. Zo kent EC in geval van stralingscondities een standaard onderschatting van de T2m. Dat noemen we een bias. Als je dit weet kun je daar een statistische slimmigheid op toepassen om hiervoor te corrigeren. De precieze correctiefactor is mij onbekend maar dat het KNMI hier anders voor corrigeert dan weerplaza weet ik wel. Daar komen de verschillen dus uit voort.

Armand

Jammer dat die lagedrukgebieden steeds noordelijker berekend worden. Het is natuurlijk nog een krappe week, maar je ziet dat de modellen het steeds wat noordelijker laten komen helaas. Achja, we zijn het gewend zullen we maar zeggen ;) Gelukkig hebben we nog minstens 5 dagen aardig winterweer. Ondanks de spreiding zie ik het daarna (zeker voor ZO) al snel de warmere kant opgaan.

Der RoX

Een dikke midweek winter met opties tot meer. Ben benieuwd!
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: winter67 op za 24 feb 2018 - 21:17
Ec warme uitbijter voor de rest bagger pluim

Haha! Dat is wel heel erg warm dan. Maar het kan nog gewoon steeds alle kanten op. Realistisch gezien moeten we  natuurlijk met de warmere oplossingen meer rekening houden, we naderen immers met rasse schreden het lenteseizoen.   


vossejongk

Gigantisch Eurohoog met de kern boven noord Scaninavië



zwoof

Oper EC 00Z laat een temperatuurstijging van 20 graden zien vanaf volgende week zondag.  Aldus, Ed Aldus op twitter.

Vooralsnog frisjes en volop genieten van de winter, Fijne zondag all  ;)




Edit: Wederom warme uitbijter, maar wel serieus te nemen, want er is een trend in deze.   Ik zal de pluim maar niet plaatsen.. Gerede kans op lasogen!   :)

sneeuw040

Tot donderdag koud en dan zitten we zondag alweer op 7 graden, had dit toch eigenlijk niet verwacht. Op naar de lente

Lothiriel

Citaat van: sneeuw040 op zo 25 feb 2018 - 10:41
Tot donderdag koud en dan zitten we zondag alweer op 7 graden, had dit toch eigenlijk niet verwacht. Op naar de lente

Da's wel balen ja :( Tot zover de kou die lang ging blijven hangen  :'(

Dat gezegd zijnde, het is nu wel prachtig weer buiten. De zon voelt warm, de lucht is heerlijk fris. Prima weer om buiten te komen dus!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

gilleeesss

Citaat van: sneeuw040 op zo 25 feb 2018 - 10:41
Tot donderdag koud en dan zitten we zondag alweer op 7 graden, had dit toch eigenlijk niet verwacht. Op naar de lente

Ik had de winterprik minder lang geschat, was voorspelbaar dat de kaarten weer slechter gingen worden

Jenkie

Het wordt hier vanuit het oosten steeds donkerder en bewolkter. Ik lees dat er kansen zijn op sneeuwbuien in het noordelijk kustgebied. Iemand enig idee of we hier nog sneeuw kunnen verwachten? Zou het plaatje wel compleet maken!

Johannes96

Eerste ijsdag een feit voor Ameland. Ook hier bleef het vriezen en was het maximaal -0.2c vandaag met zon tot een uur of 3, nu zwaar bewolkt met straks wat lichte sneeuw.

Tact alweer naar -0.9.

Johannes96

Citaat van: Jenkie op zo 25 feb 2018 - 16:39
Het wordt hier vanuit het oosten steeds donkerder en bewolkter. Ik lees dat er kansen zijn op sneeuwbuien in het noordelijk kustgebied. Iemand enig idee of we hier nog sneeuw kunnen verwachten? Zou het plaatje wel compleet maken!

Ik denk des te verder je van het Noordelijk kustgebied af zit, hoe minder de kansen.

matroesjka-world

Dokkum meldt mooi laagje sneeuw op dit moment   ;D

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Danny

Citaat van: Jenkie op zo 25 feb 2018 - 16:39
Het wordt hier vanuit het oosten steeds donkerder en bewolkter. Ik lees dat er kansen zijn op sneeuwbuien in het noordelijk kustgebied. Iemand enig idee of we hier nog sneeuw kunnen verwachten? Zou het plaatje wel compleet maken!

De bewolking zit op een inactief front. Achter deze wolken komt de echte koude bovenlucht pas over ons land heen. Dit gebeurd vanavond in bijna het hele land. Door de koude bovenlucht ontstaan er boven het warmere zeewater sneeuwbuien die vooral de noordkust enkele centimers sneeuw kunnen gaan opleveren. Hirlam berekend z'n 5cm. aan de noordkust en mogelijk oplopend tot 10cm sneeuw op de wadden de komende 48 uur.

4seasons

Citaat van: matroesjka-world op zo 25 feb 2018 - 17:42
Dokkum meldt mooi laagje sneeuw op dit moment   ;D

Hier ook nog een interactieve site:
https://www.ventusky.com/?l=snow


Je kan zelf de:
- applicatie-instellingen
- animatie-instellingen
- weerkaar-instellingen
naar eigen behoeften aanpassen, zoals welk weermodel, windsnelheid, bewolking, sneeuw etc.


Locatie invullen  - dan staat daar: vind mijn positie >> is op de kaart
-daar op de plaatsnaam klikken
- dan zie je de weerinfo, en ook webcams van o.a. weerstations > met inderdaad een sneeuwlaagje in Dokkum.




flyineddy

Hier momenteel wat motsneeuw.
Aan de ene kant zou het mooi zijn als er een mooi laagje sneeuw ligt, maar aan de andere kant hoop ik niet dat het ten koste gaat van eventueel schaatsijs.

Eddy
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal