Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226153 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Het waait nu niet zo heel sterk op het moment. Prachtig fris weertje hoor. In veel slootjes is nog stromend water te zien.
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

ik zou het heel eerlijk ook wel gaaf vinden als deze bak met sneeuw in nederland valt ipv. Frankrijk. Ondanks dat dat voor het ijs natuurlijk minder is.

RealDeal

Citaat van: der rox op za 24 feb 2018 - 13:41
Het waait nu niet zo heel sterk op het moment. Prachtig fris weertje hoor. In veel slootjes is nog stromend water te zien.
Staat hier toch wel een aardig (ijskoud) windje hoor. Uit de wind in de zon is het heerlijk maar zodra je een hoekje omgaat waar de wind je tegemoet komt brrrr....
Achter het glas in de zon is het helemaal lekker, verwarming hoeft niet eens aan.

Kijk toch wel uit naar komende week, lekker op de fiets naar het werk. Alleen de strakke wind kijk ik wel een beetje tegen op, maar die heb ik dan op de heenweg weer mee  ;D
Heerlijk droge kou, veel beter dan regen en waterkou. Beetje sneeuw erbij om het af te maken zo helemaal top zijn !

Weerextrem

Citaat van: TMCThomas op za 24 feb 2018 - 14:31
ik zou het heel eerlijk ook wel gaaf vinden als deze bak met sneeuw in nederland valt ipv. Frankrijk. Ondanks dat dat voor het ijs natuurlijk minder is.

zeker leuk, maar veel te ver weg. laagdrukjes veranderen continue, ik moet nog zien hoe de bel hier stand gaat houden. dit heeft wel invloed op lagedrukgebied uit spanje. en daarbij op de laatste kaarten komen de hoog weer terug in Scandinaviƫ. dus ik weet eigenlijk niet hoe precies gaat lopen. het lijkt erop dat koude voortzetting blijft voortzetten.
wij kunnen wel zeker een en ander wat sneeuw verwachten. dat is nu vrijwel bijna zeker.

Global warming

Aangekomen aan de vlaamse kust. Zee nog niet bevroren  ;D
Temp bijna 6 graden.
Viel op tijdens de zonovergoten reis dat de zon toch al behoorlijk aan kracht wint. Slootjes in de schaduw laagje ijs, in de zon geen ijs.
Hier op geen enkel water ijs.

Zelfs ik geniet van dit weer.  8)




Jenkie

Citaat van: Global warming op za 24 feb 2018 - 15:36
Aangekomen aan de vlaamse kust. Zee nog niet bevroren  ;D
Temp bijna 6 graden.
Viel op tijdens de zonovergoten reis dat de zon toch al behoorlijk aan kracht wint. Slootjes in de schaduw laagje ijs, in de zon geen ijs.
Hier op geen enkel water ijs.

Zelfs ik geniet van dit weer.  8)

Wauw, jaloers op jou! Hier 1,6, gevoelstemperatuur -4,7. En ik moet de honden nog uitlaten.....  ::)

TMCThomas

Citaat van: Global warming op za 24 feb 2018 - 15:36
Aangekomen aan de vlaamse kust. Zee nog niet bevroren  ;D
Temp bijna 6 graden.
Viel op tijdens de zonovergoten reis dat de zon toch al behoorlijk aan kracht wint. Slootjes in de schaduw laagje ijs, in de zon geen ijs.
Hier op geen enkel water ijs.
Gelukkig zat dat ook nog helemaal niet in de planning  ;)
alles verloopt dus nog volgens plan, als het goed is zou morgen op de meeste plekke al een dun laagje ijs moeten liggen en ook blijven liggen zoals we in de ijspluim kunnen zien (voor Nederland dan) Daarna als het goed is elke dag 2CM erbij


zwoof

De oostgrens van ons land laat op 10 cm alweer vorst zien nu.  8)

Wellicht kunnen we morgen de eerste ijsdag al noteren? 



Ik zag trouwens dit ook nog voorbijkomen vandaag:
Hoe studenten met stro de Elfstedentocht willen redden!  :)



Johannes96

Hier zijn toch wel alle sloten en vijvers etc dichtgevroren, sneller dan verwacht (?) lage dauwtemps!

Danny

Lage dauwpunten, lage temperaturen en een frisse, stevige wind. Als er ijs ligt dan gaat de aangroei met deze omstandigheden snel. Zeker als in de nacht de temperaturen onderuit gaan. De wind speelt nu nog een flinke rol maar moet in de komende dagen iets gaan afnemen. Dit geeft op veel grotere sloten en rivieren ook de kans op wat ijsvorming. Later in de week weer meer wind in de verwachting maar dat is alleen maar gunstig voor de warmteafvoer boven het ijs (snellere ijs groei). Als de wateren eerst maar dicht mogen vriezen moeten we de ijzers zeker onder kunnen gaan binden op veel plaatsen. 

gilleeesss

GFS gaat voor lente op op langere termijn :P dus geen voortzetting na volgend weekend

TMCThomas

Nou wat GFS op de langere termijn zet zou ik eerder herfst noem, veel wind regen en tussen de 8 en 13 graden

Marsel

Citaat van: gilleeesss op za 24 feb 2018 - 17:51
GFS gaat voor lente op op langere termijn :P dus geen voortzetting na volgend weekend

Dat was precies het scenario waar ik in het lentetopic aan refereerde. 'Onze' kou stroomt de oceaan op met als gevolg oplaaiende depressie activiteit ten westen van het Europese vasteland. Echt hard kan ik dat nog niet maken, maar het lijkt me een vrij voor de hand liggend scenario. Grappig dat GFS12 daar nu in z'n oper ook daadwerkelijk mee op de proppen komt. Ben benieuwd naar EC en het ensemble van zowel EC als GFS. Kou is vaak stroperig en blijft zelfs in deze oper (GFS12) nog geruime loeren in het noord(oost)en. Het luistert dus nogal nauw.

zwoof

Citaat van: gilleeesss op za 24 feb 2018 - 17:51
GFS gaat voor lente op op langere termijn :P dus geen voortzetting na volgend weekend

Dat geeft de oper van  het model nu toch al dagen aan.  Maar dubbele cijfers betekent zeker nog geen lente. Gezien de tijd van 't jaar zal het daar  logischerwijs wel een keer naar toe gaan.   Maar toch eerst maar eens kijken wat oper EC ons straks weer brengt. Die had er nog wel even zin in de laatste dagen. Dus wie weet weer een verrassing, maar de kansen zullen steeds kleiner worden.  Hopen dat deze vorstperiode wat langer mag duren dan 1 week.   ;)

Marsel

Citaat van: zwoof op za 24 feb 2018 - 18:48
Dat geeft de oper van  het model nu toch al dagen aan.  Maar dubbele cijfers betekent zeker nog geen lente. Gezien de tijd van 't jaar zal het daar  logischerwijs wel een keer naar toe gaan.   Maar toch eerst maar eens kijken wat oper EC ons straks weer brengt. Die had er nog wel even zin in de laatste dagen. Dus wie weet weer een verrassing, maar de kansen zullen steeds kleiner worden.  Hopen dat deze vorstperiode wat langer mag duren dan 1 week.   ;)

EC is mee, althans t/m +168. 'Onze' kou stroomt de oceaan op met als gevolg oplaaiende depressie activiteit ten westen van het Europese vasteland. Het iets wat in mijn ogen een realistisch gevolg is van de huidige setup. Ik refereerde er in het lentetopic al aan. De plotse omslag kan bij geblokkeerde situaties heftig zijn met na noordoostelijke stromingspatronen de ommezwaai naar zuid als de kou op 'de verkeerde' plek terecht komt. Ben benieuwd naar de pluim straks...

hesselsjoerd

Ec is echt slecht, ik verwacht dat pluim ook een stuk minder is geworden :'(

Joep

EC zaterdag intredende dooi en forse temperatuurstijging

Energizer85

Uitbijtertje? Is al even terug dat we een echte warme hebben gehad? En anders Achja t is nog ver weg...

winter67

Ec warme uitbijter voor de rest bagger pluim

X-treme

Vanaf volgend weekend word het toch duidelijk warmer.
De noordelijke helft blijft wel iets langer in de kou zitten.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Powered by EzPortal