Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226177 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

 ::) Zie ik daar 9+ potentiĆ«le ijsdagen
WiNtEr!!11!1!@

hesselsjoerd

Echt top pluim van gfs 00 inderdaad, straks ec pluim bekijken !

winter67

Citaat van: der rox op vr 23 feb 2018 - 08:46
::) Zie ik daar 9+ potentiƫle ijsdagen
Zou me niks verbazen dat Marsel er gelijk in gaat krijgen. Ik zie echt geen potentie dat de ooststroming weggaat. Voorlopig blijft het gewoon koud tot zeer koud. En Amerika mag genieten van record hitte zoals jan visser aangeeft

Koen-IJM

Citaat van: TMCThomas op vr 23 feb 2018 - 08:43
Mooie pluim GFS weer hoor

Sterk verbeterde pluim. Lijkt me zeer waarschijnlijk dat er kouderecords vwb Tx zullen sneuvelen volgende week.

zwoof


maxzz

Citaat van: Sjoerd12 op do 22 feb 2018 - 22:27
De ijspluim is gebaseerd op 1 meter diep water

Volgens het KNMI is de ijspluim gebaseerd op 2 meter diepte.

IJsgroeimodel
Het ijsgroeimodel berekent de watertemperatuur of (als de temperatuur onder nul komt) de ijsdikte van een laag stilstaand water van twee meter diep. Het model houdt rekening met de invloed van de temperatuur en met de afkoeling door de wind en verdamping.

Bron KNMI:https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/extra/ijsdikte-watertemperatuur

1 of 2 meter scheelt wel natuurlijk, maar ook ik durf het E woord nog niet te gebruiken.  :-\
Groeten,
Richard

zwoof

Citaat van: Koen-IJM op vr 23 feb 2018 - 09:14
Sterk verbeterde pluimen. Lijkt me zeer waarschijnlijk dat er kouderecords vwb Tx zullen sneuvelen volgende week.

Kijkend naar de historisch maxima temps staan er in elk geval paar lager in de pluimen. Te beginnen bij 28 februari.  8)


winter

GFS pluim geweldig verbeterd, met woensdag en donderdag max temperaturen van -3/-4. Spannende tijden breken aan!

Tam

Eindelijk weer ff een vries periode, maar ondertussen heb ik nog steeds geen winterjas gehaald.

Koen-IJM

GFS 6 ziet er goed uit tot en met zaterdag. Daarna erg onzeker.

Pieter78

Zijn er nog serieuze sneeuwkansen aankomende week

Armand

Citaat van: Pieter78 op vr 23 feb 2018 - 14:16
Zijn er nog serieuze sneeuwkansen aankomende week

Dat is momenteel erg moeilijk te voorspellen. Zowel GFS als EC komen af en toe met sneeuwkansen volgend weekend. Zoals je al kunt lezen zit daar nog een week tussen, wat betekent dat het erg moeilijk te voorspellen valt. Nu zie je na een stevigere, koude periode wel vaker een dooiaanval aan het einde, dus het zou me niet verbazen als we nog sneeuw/ijzel gaan krijgen aan het eind van deze periode. Maar daar valt nu dus nog geen woord over te zeggen.

Je ziet overigens dat de oostelijke wind zijn werk begint te doen. Er wordt droge lucht aangevoerd. Hoewel de temperatuur gestaagd oploopt, zien we het dauwpunt zelfs iets dalen door de binnenstromende droge lucht: https://www.weerplaza.nl/actueel/grafieken-per-meetpunt/de+bilt/10728/afgelopen-12-uur


dennis089

heerlijk warm is het achter het raam in de zon. je merkt dat de zon steeds sterker wordt en ook dat zijn stand in de hemel alweer een stuk hoger is geworden. dit wintertje gaat die opwarming niet lang tegenhouden!  8)

zwoof

Citaat van: dennis089 op vr 23 feb 2018 - 14:35
heerlijk warm is het achter het raam in de zon. je merkt dat de zon steeds sterker wordt en ook dat zijn stand in de hemel alweer een stuk hoger is geworden. dit wintertje gaat die opwarming niet lang tegenhouden!  8)

Ja achter het glas wil het wel. Dat is in januari ook zo. Zit je bij Marsel op de koffie of zo  ;D

Een heerlijke winterdag is het. De temperatuur ligt voor het gevoel gewoon 5 graden lager dan de werkelijkheid.

dennis089

Citaat van: zwoof op vr 23 feb 2018 - 15:06
Ja achter het glas wil het wel. Dat is in januari ook zo. Zit je bij Marsel op de koffie of zo  ;D

Je merkte vandaag wel dat het een stuk warmer is dan voorgaande maanden. misschien ook juist omdat de lucht zo droog en ijl is geworden nu vanuit het Oosten. Misschien dat de zonnestralen dan minder interference hebben.
En Marsel is een ritje van twee uurtjes van mij vandaan anders was die koffie helemaal zo slecht niet, wij hebben namelijk waardering voor hetzelfde warme seizoen haha. Nog een paar weekjes volhouden totdat de pret weer mag beginnen  8)

Armand

Citaat van: zwoof op vr 23 feb 2018 - 15:06
Ja achter het glas wil het wel. Dat is in januari ook zo. Zit je bij Marsel op de koffie of zo  ;D

Een heerlijke winterdag is het. De temperatuur ligt voor het gevoel gewoon 5 graden lager dan de werkelijkheid.


We hebben hier ook een veranda op het zuiden, dus overdag is er nauwelijks verwarming nodig. In die veranda voelt het gewoon zomers aan ;)
Nu ben ik ook buiten geweest vandaag en in de wind, uit de zon lijken die gevoelstemperaturen nog wel wat lager uit te pakken. Nu ben ik benieuwd naar woensdag en donderdag. Veel modellen komen dan echt met temperaturen richting de -10 en met een stevige wind kan dat zeker in de ochtend toch wel extreem gaan aanvoelen. Zeker ook omdat de mensen onder de ons die afgelopen winters in Nederland gebleven zijn zulke koude temperaturen niet meer gewend zijn.

zwoof

Uiteraard, wat ik zeg achter het glas in de zon voelt het altijd lekker aan. We hebben een leren bank voor het raam staan en die was vorige maand al een aantal keren best warm in de zon. Buiten is het nu gewoon koud  en daar kan de hoogstaande zon ook maar weinig aan doen.  ;)

Marsel

Citaat van: zwoof op vr 23 feb 2018 - 15:06
Ja achter het glas wil het wel. Dat is in januari ook zo. Zit je bij Marsel op de koffie of zo  ;D

Haha, niet dat ik weet in ieder geval. Dennis, kom eens achter die bank vandaan joh ;)!

Kom net van buiten. Paar uurtjes. Maar damn wat is het koud jongens, niet echt lekker meer. Die momenten dat de wind even pas op de plaats maakt en je de zon op je huid voelt, dat is gewoonweg heerlijk. Maar kom je een paar minuten later op de hoek van een flatgebouw met je snufferd vol in die matige ooster heb je het idee alsof alle levenslust je spontaan ontnomen wordt. En dan te bedenken dat die gevoeltemperatuur alleen maar omlaag gaat de komende dagen....  :-X. Nee, geef mijn portie maar aan Fikkie.

JerryL

Prima winterweer. Ik kijk uit naar de verdere daling van de temperatuur. Geweldig. Helaas te laat, maar dat mag de pret niet drukken

Johannes96

Citaat van: JerryL op vr 23 feb 2018 - 16:34
Prima winterweer. Ik kijk uit naar de verdere daling van de temperatuur. Geweldig. Helaas te laat, maar dat mag de pret niet drukken

Hoezo te laat? Beter laat dan niet lijkt me :)

Powered by EzPortal