Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226096 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Lucifer

GFS pluim dik in orde vwb kou.

Nog steeds om en bij de 7(!) ijsdagen in de pluim van zuidoost. Alles nadien blijft meteofictie en voorlopig niet relevant.



Pieter78

Zijn er ook nog sneeuwkansen aankomende week

Invicta

Citaat van: Marsel op wo 21 feb 2018 - 21:26



Vraagje voor de liefhebber. Wat trekt jullie toch aan die kou. Vanachter de computer leuk voor de statistieken natuurlijk. Komen jullie nooit buiten ofzo  :P::).  (niet als aanval opvatten graag)

Ik werk de hele dag buiten. En ook ik kan niet tegen hitte. Ik word er serieus misselijk van en boven de 25 graden gaat mijn interne thermometer stuk. Geef mij maar lekker die schrale kou in mijn gezicht, dat lekkere beklemmende gevoel dat de kou je als het ware omsluit.


winter67

Gfs 12z is wel heel raar komt met 12 graden in het zuiden en 4 graden in het noorden

zwoof

GFS 12Z Laat de dooiaanval met sneeuw en regen rond 3 maart slagen. Daarna naar de dubbele cijfers. Althans in deze run. Voor alsnog een weekje vorst voor de boeg.  Straks EC... Nieuwe ronden nieuwe kansen.  :D

winter67

Gfs oper toch 1 van de warmere leden. Voor vrijdag geeft oper 0 aan gem staat bij -2. Zaterdag ook nog ijsdag daarna lichte dooi maar niet overtuigend bij evt sneeuw zou het kouder uitpakken

Johannes96

Citaat van: winter67 op do 22 feb 2018 - 17:57
Gfs 12z is wel heel raar komt met 12 graden in het zuiden en 4 graden in het noorden

Is dat raar?

Heb 2-delingen gezien van NO Groningen -6 overdag en ZW Zeeland +9.

Acht de kans groot dat de ''dooiaanval'' zal slagen in het zuiden, en de vorstgrens over midden NL komt met het noorden in de vorst.

gilleeesss

Citaat van: Johannes96 op do 22 feb 2018 - 18:34
Is dat raar?

Heb 2-delingen gezien van NO Groningen -6 overdag en ZW Zeeland +9.

Acht de kans groot dat de ''dooiaanval'' zal slagen in het zuiden, en de vorstgrens over midden NL komt met het noorden in de vorst.

GFS oper zit wel redelijk bovenin. Merendeels laat het laagje gewoon op een mooie manier onder ons door gaan, (blijft de koude aanvoer op gang brengen) .. Maar de kans op een 2+deling met zo'n laagje die alles beslist is best groot ja. Ben toch benieuwd, EC Oper 0z was iets minder, GFS 12z oper ook. GEM is wel goed.

Armand

Ja, die laagjes gun ik echt de ..... (vul maar zelf in  ::) )

Gebeurd elke winter wel eens dat er zo'n laagje overtrekt en dat dat in Midden en Noord Nederland een (flink) pak sneeuw oplevert en hier in zuiden een bak regen en warme lucht... Nu ik die GFS kaarten zie krijg ik alweer koude rillingen haha ;) Gelukkig valt de pluim toch een stuk kouder uit van GFS met genoeg sneeuwkansen ook hier voor het zuiden. Mag hopen dat het eens een keer goed gaat met een pak sneeuw voor Zuid Nederland, is zo lang geleden ;)

winter67

Ec oper zie ik niet met een dooiaanval komen gewoon oostenwind

zwoof

Citaat van: winter67 op do 22 feb 2018 - 19:50
Ec oper zie ik niet met een dooiaanval komen gewoon oostenwind

EC is gewoon weer goed vanavond  8)

Joep


Energizer85

EC is weer prima, tikkie minder koud maar nogsteeds op en top winter. Laat het ook langer koud dit keer

Armand

Citaat van: Joep op do 22 feb 2018 - 19:53
EC di avond/nacht sneeuwkansjes

Je zou maar net onder dat blauwe blokje wonen..  ::) ::)

EC is inderdaad weer mooi. Vond het vandaag wel aangenaam buiten. Om nog even terug te komen op de vraag van Marsel over wat er zo ''leuk'' is aan kou. Ik vind het zelf heerlijk om in de winter even frisse en droge lucht over me heen te krijgen met temperaturen onder de -5. Geeft toch een apart maar fijn gevoel en je ziet het niet elke winter. Kijk die tropische lucht komt elke zomer wel een paar keer langs, ook dat voelt apart, maar toch minder omdat het een beetje ''gewoner'' is in de zomer.

Bovendien vind ik het niet heel erg, op koud weer kun je je kleden. Gewoon dikke kleren aandoen en je huid goed bedekken, dan is het zeker met een zonnetje buiten best aangenaam. Op warm weer gaat dat op een gegeven moment niet meer dan ben je verplicht de koelte op te zoeken als het niet meer uit te houden is.

Lucas

Dooi volgende week donderdag bij EC avondrun weer uit de kaarten. Hele periode niet boven 0-1. Iets meer kans op sneeuw.
Aanhoudende sneeuwval

Marsel

Citaat van: Energizer85 op do 22 feb 2018 - 19:57
EC is weer prima, tikkie minder koud maar nogsteeds op en top winter. Laat het ook langer koud dit keer

Ik vermoed dat deze koude periode nog tot ver in de eerste decade van maart zal voortduren. Ik riep het al eerder, dit kan een lange zit worden. Langer dan de modellen nu laten zien. Uiteraard niet constant even koud en soms onderbroken door zachtere lucht (sneeuw!). Beetje maart 2013-achtig. Dergelijke setups zijn zeer hardnekkig. De 'snelle' afbouw (lees: verzachting) die sommige leden in de pluimen van zowel EC als GFS rondom de maandwissel laten zien lijkt me onlogisch. Waarschijnlijk duurt het in z'n geheel zoals gezegd langer voort, waarbij dan de scherpste kantjes er deels vanaf gaan. Hopelijk schakelen we halverwege maart dit keer wel definitief over op 'normaler' lenteweer....en niet pas half april. >:(

Joep

EC oper komt met een langere vorstperiode!

kaartje via Jan Visser

Het grappige is dat dit niet door hogedruk maar door lage drukgebieden gebeurd  ;D

Einde run zondag nacht gewoon nog -5

Joep

Hoogtekaart 500 hPa voor 28 februari: blokkade bij IJsland, koude-reservoir boven Midden- en deels West-Europa
en straalstroom naar het zuiden,

Jan Visser

zwoof

Twente gewoon een volle week ijsdagen volgens de oper  8)



Pluim EC 12 de Bilt:

Is ie mooi of is ie mooi  8)

Weerextrem

Citaat van: zwoof op do 22 feb 2018 - 20:55
Pluim EC 12 de Bilt:

Enigzins veel spreiding over hoe koud gaat het worden, en dan te bedenken dat laag nog niet hier is!
Met name Woe-za en verder.

Powered by EzPortal