Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226169 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Weerextrem op wo 21 feb 2018 - 19:12
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet in mij kan vinden, dit baseer ik op UKMO zowel GEM.


Je ziet op jouw kaarten mooi dat GFS de bel koude lucht wat noordelijker laat uitvallen (boven Scandinavië) dan GEM en UKMO. Doordat de koude bel door GFS noordelijker berekent wordt, krijgen de lagedrukgebieden ten zuiden van ons eerder de kans op de kou te verdrijven, dit zie je in de Oper van GFS dan ook al redelijk snel gebeuren.

Dat het koud wordt is dus zeker, maar er zijn verschillende opties over hoe koud en hoe lang de kou in onze aanvoerrichting blijft. De GFS pluim van 12z laat dit ook heel mooi zien. We pakken de pluim van zuidoost er eens bij:


We zien zondag, maandag en dinsdag een duidelijke trend in de pluim. De transportkou arriveert dan in ons land en brengt de temperaturen overdag ook rond of onder het vriespunt. Vanaf woensdag komt er onzekerheid in de pluim. Woensdag en donderdag gaan vrijwel alle leden nog voor winterweer, alleen dan is de vraag hoe koud precies. Dit komt door de invloed van de lagedrukgebieden ten zuiden (en oosten) van ons. Er zijn dan twee scenario's mogelijk:
1. De lagedrukgebieden trekken noordwaarts, waardoor de temperatuur oploopt in de richting van de 0 graden. Vanuit het zuiden is er dan ook neerslag mogelijk in de vorm van sneeuw/ijzel
2. De lagedrukgebieden blijven ten zuiden en oosten van ons en functioneren nu als motor om nog meer koude lucht aan te zuigen.

Je ziet op woensdag en donderdag (28 feb en 01 maart) dit ook goed terug in de pluim. De leden die voor optie 1 gaan (zoals Oper) vallen wat warmer uit dan het gemiddelde en gaan dus richting de 0 graden. De leden die voor optie 2 gaan vallen wat kouder uit dan het gemiddelde en zakken zelfs onder de -5 graden globaal gezien.

Vanaf vrijdag 2 maart zie je dat de leden van optie 1 de warmere lucht laten binnenstromen en boven 0 gaan uitkomen, terwijl de leden van optie 2 nog even in de kou blijven hangen. Optie 2 heeft momenteel de meerderheid, dus het lijkt erop dat het tot het weekend van 3 en 4 maart gewoon koud blijft. Maar ook optie 1 heeft kans van slagen, we zullen het zien. Komende week in elk geval het merendeel van de tijd aardig winterweer ;)

Ik hoop zo mijn verhaal een beetje duidelijk te maken ;)

winter67


Joep

EC wederom ijskoud en sneeuwkansen op dinsdag

Armand

Je ziet ook tussen EC en GFS een duidelijk verschil. Kijk als we de kaart van +192 er eens bij pakken van zowel en GFS als EC dan zien we het volgende:

GFS:


EC:


GFS berekent de hogedrukgebieden toch wel veel noordelijker dan EC. Hierdoor kunnen dus de lagedrukgebieden vanuit het zuiden opdoemen (mijn eerder genoemde ''optie 1''). Je ziet ook terug op de kaart van GFS: De aanvoer komt vanuit het zuidoosten en in Frankrijk ontstaat zelfs al een zuidelijke stroming. Op die ''knik'' hiertussen bevindt zich dan een zone met sneeuw en ijzel die langzaam noordwaarts beweegt.

Kijken we naar EC dan zien we het hogedrukgebied boven Groenland zich wat zuidelijker uitbreiden, waardoor ook de lagedrukgebieden zuidelijker liggen. We zien hierdoor een aanvoer vanuit het noordoosten/oosten, ditmaal ook boven Frankrijk. (mijn eerder genoemde ''optie 2'').

We zullen dus moeten afwachten wat hieruit gaat komen, spannend is het zeker ;) Ik durf het niet met veel zekerheid te zeggen, maar die ''optie 2'' lijkt op het moment waarschijnlijker, alleen het tij kan natuurlijk nog altijd keren.

Lucifer

Kijk eens naar die temperatuurafwijking ten opaichte van normaal bij EC.

Jongens toch, wat een run weer!


Energizer85

De Noordzee zal nog wel ff flink gaan afkoelen door deze koude periode!! Dat is vaak goed nieuws voor de opvolgende lente periode aan de kust (vaak zonnig en blauw ????)

Eerst maar eens flink de diepvries in!

zwoof

Met lede ogen zag ik zojuist weer een 'dik' pak sneeuw in zee vallen. Dan denk ik toch altijd, dat had dan weer niet gehoeven :(

Maar lekkere run weer. Zo maar weer pluimpje kijken.   

Oper temps voor Twente  8)


winter67

Citaat van: Lucifer op wo 21 feb 2018 - 20:19
Kijk eens naar die temperatuurafwijking ten opaichte van normaal bij EC.

Jongens toch, wat een run weer!

Dat betekent dan dat ec donderdag -5 overdag geeft :P

Energizer85


zwoof

Citaat van: winter67 op wo 21 feb 2018 - 20:32
Dat betekent dan dat ec donderdag -5 overdag geeft :P
Die min 5 klopt exact!  temperaturen overdag:

TMCThomas



Extremissimorum

Woooow!

Oper EC12 lijkt te mooi om waar te zijn! Vorst in elk Europees land, dat zie je zelden volgens mij. IJs-, ijs- en dan ook echt ijskoude donderdag in de verwachting. -5 is ook in hartje winter heel koud voor onze regionen.

Ik durf mijn hand in het vuur te steken: dit scenario in januari had alle kouderecords gebroken. Nu ook, maar geen absolute records. Geen -20, maar wel stabiele kou. En het wordt nog heel spannend wat er na volgende week gaat gebeuren. Met een beetje geluk kunnen we nog een heuze koudegolf krijgen. Te weten: minimaal 5 dagen TMax onder 0, waarvan minimaal 3 met strenge vorst (TMin < -10). Die 5 ijsdagen is goed mogelijk, nu de strenge vorst nog.

@Armand en Marsel: dank voor de heldere bijdragen!

P.S. Laten we trouwens hopen dat de oper van EC niet het koudste lid is.
EDIT: mooi zo, oper is mooi op het gemiddelde.  ::)

zwoof

Omdat ie zo mooi is. Hier die van Twente ook even.  8)


Marsel

Citaat van: zwoof op wo 21 feb 2018 - 21:19
Omdat ie zo mooi is. Hier die van Twente ook even.  8)

*Krabt zich bedroefd op z'n hoofd*

Ok, ik besef dat het nog winter is. Maar op de een of andere manier kom ik dezer dagen gewoon in de knel met mezelf. Al mijn bezigheden, noem het gerust hobbies, buiten het werk om zijn buiten aangelegenheden. Denk aan hardlopen, fietsen en vissen. Dergelijke zaken worden met het huidige weertype (ja nu al) onprettig zoniet onmogelijk. De komende 10 dagen wordt dat alleen maar erger. Alsof je iets ontnomen wordt. Anderzijds zegt een stemmetje in mn achterhoofd dat dit best bijzonder is en dat je dit als liefhebber leuk zou moeten vinden. Maar in de praktijk kan ik er knap knorrig van worden. Intere worsteling soms. Frustrerend. Maar goed het zij zo. Dit gaan we dus mooi uitzitten. Hopend op betere tijden. Het is dat de zon schijnt en ik een tuin op het zuiden heb... ;D.

Vraagje voor de liefhebber. Wat trekt jullie toch aan die kou. Vanachter de computer leuk voor de statistieken natuurlijk. Komen jullie nooit buiten ofzo  :P::).  (niet als aanval opvatten graag)

Glennb

Citaat van: Marsel op wo 21 feb 2018 - 21:26


Vraagje voor de liefhebber. Wat trekt jullie toch aan die kou. Vanachter de computer leuk voor de statistieken natuurlijk. Komen jullie nooit buiten ofzo  :P::).  (niet als aanval opvatten graag)

Haha! Ieder zijn ding! Persoonlijk haat ik warmte ( kan er gewoonweg niet tegen). 15 graden is voldoende. Heb het altijd heet. Ik leef voor de winter! Kan niet wachten om de ijzers om te binden en hele dagen te touren.
Groet,
Glenn

Weerextrem

Citaat van: Marsel op wo 21 feb 2018 - 21:26
Vraagje voor de liefhebber. Wat trekt jullie toch aan die kou. Vanachter de computer leuk voor de statistieken natuurlijk. Komen jullie nooit buiten ofzo  :P::).  (niet als aanval opvatten graag)

Winterse sferen!, week of 3 is genoeg hoor. meer dat dan niet. Ff vriezen, dan sneeuwdump als die er komt. En dan weer vriezen. dan is het voor mij al geslaagd!

Ik wil ook wel eens gekke taferelen meemaken met winterweer. Maar met de zomer nooit meer... zeker niet zoals 23 Juni 2016.
Oke, de onweersbuien is onwijs vet. Maar een hagelstenen van 10 cm moet je willen  >:(

TMCThomas

Citaat van: Marsel op wo 21 feb 2018 - 21:26
Vraagje voor de liefhebber. Wat trekt jullie toch aan die kou. Vanachter de computer leuk voor de statistieken natuurlijk. Komen jullie nooit buiten ofzo  :P::).  (niet als aanval opvatten graag)
haha nu ik er zelf zo over nadenk is het eigenlijk best lastig uit te leggen, nu moet ik zeggen dat mijn liefde voor kou, sneeuw en dus winter vooral opleeft als het december is. Die donkere maand zie ik graag met een laagje sneeuw, al helemaal met kerst. Maar ik denk dat het hem buiten december om vooral zit in de extremen ik hou van veel sneeuw, strenge vorst, krachtige onweer, of een hittegolf enz. Nu woon ik dan eigenlijk in het verkeerde land hier is over het algemeen juist een stuk minder te beleven kwa extremen daarom juich ik zo'n situatie als nu juist toe  ;). Maar normaal gesproken hoeft het voor mij ook niet per sé erg koud te zijn als het maar koud genoeg is voor dat witte goud, sneeuw vind ik persoonlijk vele male belangrijker dan ijs. Lekker schaatsen is ook leuk maar dat is voor mij optie 2 bij mij gaat het toch eigenlijk om de sneeuw. Vind dat zelf altijd een stuk interessanter om te volgen en als het er eenmaal ligt kan ik er ook erg van genieten, reken er maar op dat hier de grootste sneeuwpop van de straat staat ;)

zwoof

Citaat van: Marsel op wo 21 feb 2018 - 21:26
*Krabt zich bedroefd op z'n hoofd*

Ok, ik besef dat het nog winter is. Maar op de een of andere manier kom ik dezer dagen gewoon in de knel met mezelf. Al mijn bezigheden, noem het gerust hobbies, buiten het werk om zijn buiten aangelegenheden. Denk aan hardlopen, fietsen en vissen. Dergelijke zaken worden met het huidige weertype (ja nu al) onprettig zoniet onmogelijk. De komende 10 dagen wordt dat alleen maar erger. Alsof je iets ontnomen wordt. Anderzijds zegt een stemmetje in mn achterhoofd dat dit best bijzonder is en dat je dit als liefhebber leuk zou moeten vinden. Maar in de praktijk kan ik er knap knorrig van worden. Intere worsteling soms. Frustrerend. Maar goed het zij zo. Dit gaan we dus mooi uitzitten. Hopend op betere tijden. Het is dat de zon schijnt en ik een tuin op het zuiden heb... ;D.

Vraagje voor de liefhebber. Wat trekt jullie toch aan die kou. Vanachter de computer leuk voor de statistieken natuurlijk. Komen jullie nooit buiten ofzo  :P::).  (niet als aanval opvatten graag)

Och Marsel, het kan allemaal en het heeft voordelen met koud weer. Hardlopen -> meer lucht, Fietsen -> lekker rauzen door de sneeuw met de mtb, Vissen -> de charme en de spanning bij het wak vissen.... Naast gewoon wandelen en genieten van de frisse schoonheid der natuur,  schaatsen,  sneeuw en ijspret maken,  zijn het allemaal absolute aanraders voor de winter! Maar anders is het altijd achter 't glas nog  prima vertoeven in de februari zon.  Met je laptop op schoot genietend van het winterplezier waar de anderen over schrijven in het forum. Af en toe kijk je naar je mooie tuin op het zuiden, mijmerend en smachtend naar je o zo geliefde voorjaar en zomer. Ja, Marsel jij zit je tijd met gemak uit. En oja, voor je helemaal weg droomt straks en we je voorlopig niet meer zien, thx voor de updates alvast, dikke prima weer!  Proost! :D


TMCThomas

erg benieuwd wat de nieuwe GFS run gaat doen! :)

Powered by EzPortal