Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226176 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

Marcellang

Citaat van: zwoof op ma 19 feb 2018 - 21:43
Noordoost geeft zelfs 15 cm ijs aangroei. Nog even door en we schaatsen de Elfsteden..   Haha!    8)
Bammmm, bladblazers uit het vet ::) ( okay (nog) geen Schneeverwachting)
Tot mijn verbazing was het hier vanochtend zonder die (unieke) koude instroom al een magere -6 OP NEUSHOOGTE in het pitoreske Hollandscheveld.
Als die koude luchtmassa erin komt dan heeft de zon minder in te brengen dan deze dagen gebeurt!!!


Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Lucas

Er komen al kaartjes voorbij die -10 overdag aangeven....(krijg ze weer niet gepost) uit ervaring ben ik geneigd te zeggen dat het op het moment suprême allemaal nog wat kouder wordt dan de pluimen nu aangeven. Zeker als er wat sneeuw ligt. Maar dit is toch al redelijk uniek voor maart in tijden van klimaatopwarming.

Aanhoudende sneeuwval

zwoof

Hier de ochtendpluim van EC (00Z):


Marsel

Citaat van: Eveline op di 20 feb 2018 - 07:12
Wat een kaarten, gaat spannend worden.. zijn deze temperaturen te vergelijken met die zogenaamde horrorwinter van geloof 13 jaar geleden toen het ook -10 werd?

Als je doelt op de eerste week van maart 2005 zal ik je vraag met een 'nee' moeten beantwoorden. Die periode, hoewel gedenkwaardig, is een typisch voorbeeld van een geblokkeerde oceaan waarbij de positieve drukanomalie in de omgeving van IJsland en Groenland terecht kwam. Het kon daarbij zou koud worden omdat er een pak sneeuw viel en daarna de wind zwak aflandig werd. De luchtmassa die toen aangevoerd werd was uiteraard koud (T850 rondom -10C) maar het was vooral stralingskou boven een sneeuwdek die uiteindelijk dus die ruime -20C in de noordoostpolder verzorgde.

De kou van de komende periode is van een ander kaliber (hoewel februari 2005 ook een koude periode kende vanuit dezelfde hoek). Eerder continentaal arctisch met T850 zakkend naar -15C of daar zelfs iets onder. De drukanomalie komt daarbij eerst boven het noorden van Scandinavië terecht, om pas later richting Groenland weg te lopen. Bovendien is er in deze situatie sprake van sterke CA zonder significant sneeuwdek met doorstaande oostenwind. Iets anders dus tov maart 2005. Eigenlijk is deze setup nog veel agressiever. De kou heeft meer body. Over het algemeen lagere temperaturen, maar omdat het geen rustige stralingssituatie met een dik pak sneeuw is vraag ik me af of we nogmaals zo ver weg kunnen zakken als toen. Ik vermoed van niet (en dan doel ik op de -20C op neushoogte).

Citaat van: zwoof op di 20 feb 2018 - 07:40
Afgelopen nacht is er bij diverse stations matige vorst gemeten. Op 10 cm is lager dan -10 graden gehaald.

Typische stralingsvorst zonder body. Loopt nu met het zonnetje erbij snel op.

zwoof

Citaat van: Marcellang op di 20 feb 2018 - 09:10
Bammmm, bladblazers uit het vet ::) ( okay (nog) geen Schneeverwachting)
Tot mijn verbazing was het hier vanochtend zonder die (unieke) koude instroom al een magere -6 OP NEUSHOOGTE in het pitoreske Hollandscheveld.
Als die koude luchtmassa erin komt dan heeft de zon minder in te brengen dan deze dagen gebeurt!!!

Haha!  Helaas geen sneeuw, bladblazers blijven nog even in de schuur.  ;D
Maar de ijs aangroei zal het lekker doen. Ook zal er overdag niet teveel verloren gaan met de lage dauwpunt temperaturen. En sowieso is de warmte van de zon voor het gevoel al te verwaarlozen. 0 graden voelt als min 5 straks.  8)

Extremissimorum

Citaat van: lans op ma 19 feb 2018 - 23:43
Dit gaat war worden. Ben echt heel benieuwd. En de mensen die het nog niet geloven, dit is echt een hele andere situatie dan de afgelopen keren. Dit verdwijnt niet zomaar van de kaarten. Heb zelfs het idee dat sommigen dit zeggen zodat het toch mis gaat ze kunnen zeggen ' Zie je wel'

Ik heb er in ieder geval zin in. Beter laat dan nooit.

Ik denk dat dit op (o.a.) mij gericht is. Ik ga misschien ook wel zeggen 'zie je wel', mocht het toch niet uitkomen. Dit is echter zeker NIET de reden waarom ik sceptisch ben.

Zoals aangegeven, ik ben sceptisch, omdat ik het al vaak genoeg toch nog volledig fout heb zien gaan, en daarom volg ik niet zo snel meer modellen in hun berekeningen (zeker GEM niet, maar daar ben ik niet de enige in).

De situatie zoals die nu in de modellen staat heb ik nog niet meegemaakt, en daarom kan ik er ook niet over beoordelen, maar ik kan wel zo mijn gedachtes erover uiten. En als winterliefhebber zie ik het ook graag uitkomen!

Mocht het wél uitkomen, ben ik ook een van de eerste om toe te geven dat ik ernaast zat! Wees daar zeker van!

X-treme

Ik las iets over droge lucht? Betekend dit dat ik niet de komende 2 weken elke ochtend moet krabben?  Of helaas wel?
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Tyshane

Lekker hoor toch nog een wintertje, terwijl we voorzichtigaan de lente al aan het verwelkomen waren. Ergens voelt het ook wel als lente door de hoeveelheid zon en de toename van de zonkracht en extra licht. Een fijne periode om nog even winter te hebben. De komende 14 dagen wordt er bijna geen neerslag verwacht en veel zon, die typische winterdagen die me aan vroeger doen denken. Hoewel een flink pak sneeuw begin maart van mij ook nog wel mag om daarna richting lente te vertrekken. :)

Citaat van: X-treme op di 20 feb 2018 - 09:36
Ik las iets over droge lucht? Betekend dit dat ik niet de komende 2 weken elke ochtend moet krabben?  Of helaas wel?

Droge lucht in de nacht met bewolking betekent vaak niet hoeven krabben! :)

Marcellang

Citaat van: Tyshane op di 20 feb 2018 - 09:41
Lekker hoor toch nog een wintertje, terwijl we voorzichtigaan de lente al aan het verwelkomen waren. Ergens voelt het ook wel als lente door de hoeveelheid zon en de toename van de zonkracht en extra licht. Een fijne periode om nog even winter te hebben. De komende 14 dagen wordt er bijna geen neerslag verwacht en veel zon, die typische winterdagen die me aan vroeger doen denken. Hoewel een flink pak sneeuw begin maart van mij ook nog wel mag om daarna richting lente te vertrekken. :)
Heerlijk man  8),en wie weet komt er tussendoor nog een leuk laagje met wit goud  ::)
Ik neem aan dat X-treme onbewolkt weer bedoelt  ;D ja dan ook geen tot weinig krabwerk ! ( iig niet op je autoramen  :P)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

X-treme

Citaat van: Tyshane op di 20 feb 2018 - 09:43
Droge lucht in de nacht met bewolking betekent vaak niet hoeven krabben! :)

Dat zou mooi zijn. Ik vind het  niet erg af en toe te krabben, maar moet het nu al bijna elke ochtend doen, dus ben er wel klaar mee  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

zwoof


Citaat van: Extremissimorum op di 20 feb 2018 - 09:36
Ik denk dat dit op (o.a.) mij gericht is. Ik ga misschien ook wel zeggen 'zie je wel', mocht het toch niet uitkomen. Dit is echter zeker NIET de reden waarom ik sceptisch ben.

Zoals aangegeven, ik ben sceptisch, omdat ik het al vaak genoeg toch nog volledig fout heb zien gaan, en daarom volg ik niet zo snel meer modellen in hun berekeningen (zeker GEM niet, maar daar ben ik niet de enige in).

De situatie zoals die nu in de modellen staat heb ik nog niet meegemaakt, en daarom kan ik er ook niet over beoordelen, maar ik kan wel zo mijn gedachtes erover uiten. En als winterliefhebber zie ik het ook graag uitkomen!

Mocht het wél uitkomen, ben ik ook een van de eerste om toe te geven dat ik ernaast zat! Wees daar zeker van!


Het is een beetje vergelijkbaar met een voetbalwedstrijd. Als toeschouwer voor de TV heb je nul invloed. Je kan slechts enkel verwachtingen hebben over de afloop. Er zijn vooraf vele scenario's mogelijk.  Wat jij nu doet is bij een 2-0 voorsprong inzetten op een 2-3 verlies, omdat dat wel vaker is voorgekomen. Is dat erg? Nee! Want het kan verkeren inderdaad. Bij unibed zou je er dik mee winnen.     ;)

Citaat van: Tyshane op di 20 feb 2018 - 09:41
Lekker hoor toch nog een wintertje, terwijl we voorzichtigaan de lente al aan het verwelkomen waren. Ergens voelt het ook wel als lente door de hoeveelheid zon en de toename van de zonkracht en extra licht. Een fijne periode om nog even winter te hebben. De komende 14 dagen wordt er bijna geen neerslag verwacht en veel zon, die typische winterdagen die me aan vroeger doen denken. Hoewel een flink pak sneeuw begin maart van mij ook nog wel mag om daarna richting lente te vertrekken. :)

Een sneeuwverrassing is best mogelijk las ik elders. #polarlow  8)

Tyshane

Citaat van: X-treme op di 20 feb 2018 - 09:50
Dat zou mooi zijn. Ik vind het  niet erg af en toe te krabben, maar moet het nu al bijna elke ochtend doen, dus ben er wel klaar mee  ;D

Ja maar let op de toevoeging 'bewolking'... ik vrees dat er redelijk veel nachten onbewolkt zullen zijn, kans op ijslaagje wordt dan weer groter...

Citaat van: zwoof op di 20 feb 2018 - 09:57
Een sneeuwverrassing is best mogelijk las ik elders. #polarlow  8)

Hey! :) Ik hoop het zo, dat maakt deze winter alsnog gedenkwaardig, maar dan op een positieve manier! :)

Citaat van: Marcellang op di 20 feb 2018 - 09:47
Heerlijk man  8),en wie weet komt er tussendoor nog een leuk laagje met wit goud  ::)
Ik neem aan dat X-treme onbewolkt weer bedoelt  ;D ja dan ook geen tot weinig krabwerk ! ( iig niet op je autoramen  :P)

Ha die Marcel :) Ik hoop niet op een laagje, maar een dikke vette horrorlaag! :P

~graag niet dubbelposten, citaat kan je kopiëren en vervolgens in je eerste post plakken ;)

Marcellang

Citaat van: Tyshane op di 20 feb 2018 - 10:03
Hey! :) Ik hoop het zo, dat maakt deze winter alsnog gedenkwaardig, maar dan op een positieve manier! :)
Zooo, dacht het echt wel, als het dan toch aardig "uniek" weer wordt dan zou dat de slagroom op de taart zijn  :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Lucas

Polarlow? Daarvoor moeten we een noordelijke stroming hebben. Die ontstaan bij Noorwegen in de koude glijbaan die west langs Scandinavië over de relatief warme zee naar het zuiden komen zakken.
We krijgen te maken met een oost stroming, daar in moeten we het hebben van koude putjes (op 500 hPa) en daarnaast knikjes in de isobaren...
Aanhoudende sneeuwval

zwoof

Citaat van: Lucas op di 20 feb 2018 - 10:58
Polarlow? Daarvoor moeten we een noordelijke stroming hebben. Die ontstaan bij Noorwegen in de koude glijbaan die west langs Scandinavië over de relatief warme zee naar het zuiden komen zakken.
We krijgen te maken met een oost stroming, daar in moeten we het hebben van koude putjes (op 500 hPa) en daarnaast knikjes in de isobaren...

Ja dat klopt is ook zo.  Ik denk dat de term verward is met de arctische koude uitbraak. Hoe dan ook sneeuwkansen zijn relatief klein, maar niet uitgesloten.

GFS 06 weer lekkere run en komt later ook met sneeuwopties:





hesselsjoerd

Lake effect snow op de wadden zou met niet verbazen trouwens!

Armand

De nieuwe GFS is echt monsterlijk te noemen qua winterweer... Op LT gebeuren er aparte dingen. Het is nog LT, maar ik wil toch al even vooruit kijken aangezien dit een discussietopic is ;)

Eerst de aanvoer van de Siberische lucht vanaf het weekend (ik ga daar geen kaarten meer van posten want die zien er toch steeds hetzelfde uit  ::) )

Daarna een aparte situatie: Het hoog verhuist naar Groenland en ten zuiden van ons duikt er een lagedrukgebied onder ons door.


De wind blijft hierdoor nog steeds vanaf land waaien, wat vorst betekent, maar op 850 hPa wordt er een bel warme lucht richting een deel van NL gestuurd:


Deze smeltlaag zorgt dan voor ijzel in het zuidoosten en sneeuw elders:


Hierna duikt dit laag verder weg, waardoor de wind draait naar het noordoosten en bel nummer 2 onze kant op wordt gestuurd:


Dit is natuurlijk nog allemaal meteofictie, maar het laat wel zien dat maart best wel eens koud en vies kan gaan uitpakken. Het kan natuurlijk ook allemaal anders lopen, maar ik vond het wel de moeite waard om even te plaatsen :)

Koen-IJM

Citaat van: Tyshane op di 20 feb 2018 - 09:41
"die typische winterdagen die me aan vroeger doen denken".

Helemaal mee eens. Kan me goed winters herinneren waarbij het onafgebroken elke dag zoning was en de straat een grote ijsbaan was ;D.

Als ik de pluim zo zie wordt het zeker na het weekend volop winters, maar vrees ik nog wel voor de duur van deze periode... Positief is natuurlijk wel dat het de komende nachten ook al behoorlijk zal vriezen. Op enkele plaatsen zal dit zeker ervoor zorgen dat er, ondanks de dooi overdag, al een ijslaagje gevormd zal worden ;-)

Wat betreft de nieuwe GFS 6 run, wat een wereldkaarten! Een volle week winters vanaf as zondag met i.i.g. 7 mogelijke ijsdagen!

Hector Pascal

Ik ben tot de conclusie gekomen dat als deze situatie 4 of 5 weken eerder was gebeurd de Elfstedentocht sowieso verreden had kunnen worden. Nu vriest het 's nachts al 3 tot 6 graden, maar komt de temperatuur nog wel ruim boven nul. Was dit 5 weken eerder gebeurd, dan was het 's nacht kouder en overdag ook. En met de verwachting die er nu ligt, wordt het volgende week ijskoud. Dan had het eind januari nog veel kouder geworden.
Het kan misschien wel zo zijn dat het alsnog koud genoeg wordt om deze tocht door te laten gaan, maar begin maart lijkt met dit toch zeer uitzonderlijk. Mede omdat dit nog nooit gebeurd is...
Nul bestaat niet.

Armand

Wat GEM schetst heb ik ook nog nooit gezien, temperaturen van onder de -20 op 850 hPa:

Powered by EzPortal