Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226224 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

Lucas

Citaat van: winter67 op ma 19 feb 2018 - 20:55
Overdrijven is ook een vak ben nog altijd van mening dat de temp overdag hoger uitkomst vanwege de zon

De kracht van de zon is meegerekend in de modellen, toch? Met temperaturen van -17 tot -20 op 1500 meter hoogte dan kun je wel uitgaan van matige vorst overdag denk ik. Als er een goede laag sneeuw ligt dan zijn extremen tot -15 Snachts best denkbaar. Maar niet te hard van stapel lopen.
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

En daar is de pluim! Aardig stukje kouder dan eerst op lange termijn! :)

Invicta


Extremissimorum

Citaat van: Marsel op ma 19 feb 2018 - 20:39
Niet? Ik wel. Schaatsen op groter water dan bijvoorbeeld een slootje is bijna een garantie met enkele dagen Td's rond -15C of lager, Tx tussen -5 en -2, en minima richting -10C. Deze uitvoer is gewoon totaal winter, of het nou bijna maart is of niet. Dat doet er met dergelijk Siberisch geweld simpelweg niet meer toe.

Marsel, Marsel, Marsel...

Ik wil als winterliefhebber graag je optimisme delen, maar ik zie het nog steeds écht niet gebeuren dat we eind volgende week kunnen schaatsen. Die paar ijsdagen lijken mij niet voldoende, ook al zijn de dauwpunttemps een stuk lager. En na die paar (4?) koude dagen lijkt de temperatuur weer net zo snel te stijgen als te dalen.

Marsel

Citaat van: winter67 op ma 19 feb 2018 - 20:55
Overdrijven is ook een vak ben nog altijd van mening dat de temp overdag hoger uitkomst vanwege de zon

Ik denk dat je de situatie onderschat. De luchtmassa die komend weekend binnen dendert is er een die we maar weinig in ons land zien. Met een snerpende oostenwind is het door Dennis geschetste beeld reëel. Voor het gevoel namelijk al snel richting -15C. Nee, dit is een winterinval waar men het nog tientallen jaren over zal hebben. Beetje ala februari '56 en consorten. Schaatsen? Gegarandeerd....durf ik wel te zeggen.

TMCThomas

Citaat van: Extremissimorum op ma 19 feb 2018 - 21:14
Marsel, Marsel, Marsel...

Ik wil als winterliefhebber graag je optimisme delen, maar ik zie het nog steeds écht niet gebeuren dat we eind volgende week kunnen schaatsen. Die paar ijsdagen lijken mij niet voldoende, ook al zijn de dauwpunttemps een stuk lager. En na die paar (4?) koude dagen lijkt de temperatuur weer net zo snel te stijgen als te dalen.
Dat die temperatuur gaat stijgen zie ik toch niet echt terug in de nieuwe pluim van EC. Eerst een weekje matige vorst en kwakkelen waardoor het water al lekker koud is en wellicht al wat ijs krijgt en daarna ijsdagen met bijna strenge vorst. ja daarna word het onzeker maar zoals eerder gezegdt kan dit nog wel eens langer aan houden dan op het moment berekent wordt maar daar is nog weinig over te zeggen het is immers nog ver weg. Ik moet zeggen dat ik er ook al wat meer vertrouwen in krijg, zeker als ik bijvoorbeeld die kaarten van GEM voorbij zie komen.
EDIT: en al helemaal als je die ijspluim van hieronder voorbij ziet komen  :)

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op ma 19 feb 2018 - 21:14
Marsel, Marsel, Marsel...

Ik wil als winterliefhebber graag je optimisme delen, maar ik zie het nog steeds écht niet gebeuren dat we eind volgende week kunnen schaatsen. Die paar ijsdagen lijken mij niet voldoende, ook al zijn de dauwpunttemps een stuk lager. En na die paar (4?) koude dagen lijkt de temperatuur weer net zo snel te stijgen als te dalen.


Weerextrem

Citaat van: Extremissimorum op ma 19 feb 2018 - 21:14
Marsel, Marsel, Marsel...

Ik wil als winterliefhebber graag je optimisme delen, maar ik zie het nog steeds écht niet gebeuren dat we eind volgende week kunnen schaatsen. Die paar ijsdagen lijken mij niet voldoende, ook al zijn de dauwpunttemps een stuk lager. En na die paar (4?) koude dagen lijkt de temperatuur weer net zo snel te stijgen als te dalen.

Sorry, ik deel het niet met je. Dit is uitzonderlijke situatie. dit zal je maar eens diep in je geheugen gegrift gaat worden. Dit soort lucht zal het zeker minstens 2 weken blijven hangen. Volop schaatspret en volgende dooiaanvallen verwacht ik ook met nodige sneeuw en dan tijdelijk weer in diepvries zal mij ook niet verbazen.

Joep


Weerextrem

Citaat van: Joep op ma 19 feb 2018 - 21:33


Volgens de pluim wel....

Het zal mij een worst wezen met groene lijntjes.... Gemiddeldes blijven er onder 3-5 graden. en de lucht is nog niet eens binnen.

Weerextrem

Edit:

ik vind ook nog frappant dat jullie niet verder kijken dan Europa.



Dit is gewoon een glijbaan... en dat op laatste kaart!!

zwoof

Citaat van: Joep op ma 19 feb 2018 - 21:33


Volgens de pluim wel....

Noordoost geeft zelfs 15 cm ijs aangroei. Nog even door en we schaatsen de Elfsteden..   Haha!    8)

Joep

Hieronder voorspelling van Wintersportweerman van vanmorgen.

Schaatsen uit het vet en slijpen

Na wat koud kwakkelen gaat in het weekend de vrieskist open en evolueren we naar een heel koude Spätwinterse weerfase die waarschijnlijk langere tijd gaat duren en ook in de Hochwinter niet zou misstaan!

In eerste instantie gaat door WLA een warmbloedige blokkade via de Brtise Eilanden - Scandinavie - Barentzee in de steigers worden gezet. Vanaf het weekend (zondag) kan dan in samenspel met een  koude vortex boven oost Europa / Baltissche Staten zeer koude artische lucht tot over de Benelux gaan uitstromen....

In het verdere verloop verplaats het warmbloedige blokkade hoog zich met zijn centrum richting IJsland Groenland en wordt een tak van de polaire jet retrograad. Met een naar wat meer naar oost draaiende stroming gaat een deel van de koude vortex richting de Benelux afsplitsen (koudeput) en gaat de diepvries nog verder open.

Op het 850 hPA vlak daalt het kwik dan naar -16 tot -18 graden en vertaald naar de grond mogen we dan rekenen op licht tot matige vorst (ook overdag). In de nachten en ochtenden vriest het dan streng tot zeer streng (afh. van wind, sneeuwdekje etc)

Op de nog langere termijn, pak hem beet tegen het einde van de 10 daagse verwachtings termijn lijkt de hoogte stroming eer meridonaal te gaan worden (noord / noordoost ) en gaat een volgende portie zeer koude lucht vanaf de pool naar het zuiden toe uitzakken. Het is dan weer even afwachten waar de hoogte-as komt te liggen. Uitgaande van bv het ECMWF als ook het GFS gaat deze arctische lucht dan opnieuw tot over de Benelux uitstromen!

Al met al vanmorgen dus een zeer uitgesproken winterse setting die vanaf het weekend in de steigers wordt gezet. Gezien de compleet verstoorde verhoudingen in zowel de stratosfeer als nu ook in de troposfeer kon dit wel eens een langer durende koude golf gaan worden! 


Koude anomalie T2m medio volgende week

De zeer koude arctische luchtmassa's zijn van origine ook erg droog dus de sneeuwkansen zullen over de gehele linie niet erg groot zijn. Toch kunnen kleinschalige verstoringen (koudeputjes) maar ook "lake snow effecten" (kust gebieden, grote wateroppervlaktes en boven de  Noordzee) sneeuwbuien gaan triggeren. Voor wat betreft de details is het in dit stadium echter nog te veel te vroeg! Dat het snerpend koud gaat worden dat is toch wel zeker dus die schaatsen die kunnen alsvast wel uit het vet.....

Wintersportweerman (via onweeronline)

Joep

Citaat van: Weerextrem op ma 19 feb 2018 - 21:40
Het zal mij een worst wezen met groene lijntjes.... Gemiddeldes blijven er onder 3-5 graden. en de lucht is nog niet eens binnen.
Sorry ik quootte de verkeerde, maw ben het met je eens

Extremissimorum

Ik snap jullie punt wel, en dit is misschien ook een historische situatie, maar ik zie het niet terug.

Het is gevaarlijk om vergelijkingen te maken met de situatie van bsgin februari, maar ik doe het toch: het zag er toen heel lang heel goed uit, tot een paar dagen voordat het zou gebeuren. Daar ik heb ik mog een trauma van!  ::) Zie de vergelijking in de afbeelding.

Maar de nieuwe pluim ziet er alweer wat beter uit, ja.

Lucifer

Jongens. Dat er nog mensen twijfelen is toch onwaarschijnlijk? We vragen al zo lang om een echte winterse periode. Nu staat er eindelijk eentje op de kaarten - en wat voor één- en dan lopen we nog te zeuren'.

Wat ik de laatste dagen zie voorbijkomen van kaarten is echt wel hoogst uitzonderlijk hoor. Dit zijn echt hammerkaarten zoals we ze al jaren niet meer gezien hebben. De laatste keer moet ergens februari of  maart 2013 geweest zijn denk ik.

De pluim wordt trouwens elke run beter en kouder en de consistentie tussen zowat alle grote modellen  maakt dat het nu toch wel een uitgemaakte zaak is dat de winter zwaar gaat uithalen. Enige vraag die we nog kunnen stellen is hoe lang die ons in de greep kan houden. Maar gezien de nieuwe modeluitdraaien lijkt de kans zeer aannemelijk dat we vertrokken zijn voor minstens een dikke week open top winters weer en mogelijk nog langer ook. Onderschat zo een geblokkeerd stromingspatroon niet. Dat laat zich niet wat zonder slag of stoot verdringen.

Mijn idee is dat met deze setting  er een gerede kans is dat we tot een eind in maart met flink koud weer te maken kunnen krijgen. Echt bijzonder dit.

Weerextrem

Citaat van: Extremissimorum op ma 19 feb 2018 - 21:56
Ik snap jullie punt wel, en dit is misschien ook een historische situatie, maar ik zie het niet terug.

Het is gevaarlijk om vergelijkingen te maken met de situatie van bsgin februari, maar ik doe het toch: het zag er toen heel lang heel goed uit, tot een paar dagen voordat het zou gebeuren. Daar ik heb ik mog een trauma van!  ::) Zie de vergelijking in de afbeelding.

Maar de nieuwe pluim ziet er alweer wat beter uit, ja.

Dat begrijp ik goed. maar toen was er geen eenduidige samenspel. Nu is het 1 week al zo. En vervolg nog even maar te zwijgen. zie daarvoor op mijn kaart met 850 hPa,



Als je heel goed leest is dit constante stroom uit noordpool. Zoals Johann ook aangaf. en dit kan zomaar even week of 2-3 aanhouden. Bizar om op te noemen!, zon kan niet eens ook stevig schijnen door verstoorde sferen ( tropo en strato )

Energizer85

Ik heb zoiets groots nog niet voorbij zien komen sinds ik de modellen volg... als je je niet alleen focust op de pluim, maar ziet wat er staat te gebeuren, is dit zeer uniek... niet alleen voor ons land, dit gaat in grote delen van europa bijzonder worden... waar gaat dit naartoe?

Der RoX

Elke nacht vorst wat overgaat in ijsdagen, run na run. Wow.
WiNtEr!!11!1!@

Jenkie

Citaat van: zwoof op ma 19 feb 2018 - 21:43
Noordoost geeft zelfs 15 cm ijs aangroei. Nog even door en we schaatsen de Elfsteden..   Haha!    8)

Oef, zeg jij nou zomaar hardop het E-woord??  ;D

Powered by EzPortal