Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226233 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

hesselsjoerd


Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marsel

Citaat van: hesselsjoerd op ma 19 feb 2018 - 12:23
Nieuwste gfs is berekoud

Inderdaad, alweer. Dit gaat niet meer fout. Zelden zulke consistentie in de uitvoer tot een dikke week vooruit gezien (zie windpluim bijvoorbeeld). Die grote vrieskist (inclusief uitgebreid schaatsen) gaat gewoon open vanaf volgend weekend. Exacte details over hoe extreem het gaat worden volgen uiteraard pas ergens 2e helft van deze week. Hoop alleen wel dat het niet te lang gaat duren. Voordeel van blokkades is dat de omslag naar significant warmer weer vaak zeer snel kan plaatsvinden. Fingers crossed maar :).

Tower

Zal de winterbanden wel effe onder me auto zetten  :P

zwoof

Citaat van: Marcellang op ma 19 feb 2018 - 12:56
Huhhh, u riep ?  ::) ::) ::)

Haha! Als bijen op de honing komen de winterdieren weer te voorschijn. Als er maar lekkers is  ;D

Citaat van: Marsel op ma 19 feb 2018 - 14:19
Inderdaad, alweer. Dit gaat niet meer fout. Zelden zulke consistentie in de uitvoer tot een dikke week vooruit gezien (zie windpluim bijvoorbeeld). Die grote vrieskist (inclusief uitgebreid schaatsen) gaat gewoon open vanaf volgend weekend. Exacte details over hoe extreem het gaat worden volgen uiteraard pas ergens 2e helft van deze week. Hoop alleen wel dat het niet te lang gaat duren. Voordeel van blokkades is dat de omslag naar significant warmer weer vaak zeer snel kan plaatsvinden. Fingers crossed maar :).

Aan het einde van de gfsruns op de LT, zie je inderdaad steeds het hoog (als het eenmaal mooi ligt), vrij snel weer verdwijnen. Hopen dat dit mee gaat vallen en het te verwachten winterweer  niet 'slechts' bij een paar dagen blijft.
Fingers crossed maar  ;)

Marsel

Citaat van: zwoof op ma 19 feb 2018 - 15:23
Haha! Als bijen op de honing komen de winterdieren weer te voorschijn. Als er maar lekkers is  ;D

Aan het einde van de gfsruns op de LT, zie je inderdaad steeds het hoog (als het eenmaal mooi ligt), vrij snel weer verdwijnen. Hopen dat dit mee gaat vallen en het te verwachten winterweer  niet 'slechts' bij een paar dagen blijft.
Fingers crossed maar  ;)

Haha, nou ik vind het gewoon 'eng' wat er staat te gebeuren. Siberische kou, linea recta naar de Benelux zonder echt te transformeren in de tussentijd. Gortdroog en intens koud met maxima enkele graden onder nul. Nee, dit wordt gewoon ongekend, historisch koud voor deze tijd van het jaar zou ik bijna zeggen. De koudste lucht is uiteraard maar enkele dagen in het land. Maar ik denk (of vrees eerlijk gezegd) dat je nog wel eens op je wenken bediend kunt gaan worden in een later studium Invicta ;).  Maar goed dat is nu nog pure speculatie

winter67

Citaat van: Marsel op ma 19 feb 2018 - 18:52
Haha, nou ik vind het gewoon 'eng' wat er staat te gebeuren. Siberische kou, linea recta naar de Benelux zonder echt te transformeren in de tussentijd. Gortdroog en intens koud met maxima enkele graden onder nul. Nee, dit wordt gewoon ongekend, historisch koud voor deze tijd van het jaar zou ik bijna zeggen. De koudste lucht is uiteraard maar enkele dagen in het land. Maar ik denk (of vrees eerlijk gezegd) dat je nog wel eens op je wenken bediend kunt gaan worden in een later studium Invicta ;).  Maar goed dat is nu nog pure speculatie
Het valt me op bij de gfs pluim dat de kou langer blijf plakken alleen de oper is een iets warmere lid.
Op wat voor manier kan de ooststroming beëindigd worden? Alle depressies van de oceaan koersen te zuidelijk

Jelle

Ik krijg de kaarten niet ingevoegd. Ze zijn wel leuk te volgen op: http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwing/liveblog/ met uitleg.

Overigens, @winter67, die blokkade hoeft niet perse te stoppen voor zachtere lucht. Het kan ook meer naar het ZO'en verplaatsen waardoor wij OZO'en wind krijgen met oorsprong uit Italië, Griekenland en daarvoor Afrika. Binnen 3 dagen is de zachtere lucht dan ook hier en is het over.

Joep

Sinds dat we de weerkaarten analyseren (10-15 jaar) hebben wij dit niet vaak zien verschijnen.
Het volledig ensemble (alle berekeningen) van het Amerikaans weermodel (GFS) berekenen een ijskoud scenario.
Op 850 hPa (1500 m) dalen temperaturen tot -16°C. Aan de grond ijsdagen.

noodweerbenelux


AFTH14


Joep


Extremissimorum

Zijn de sneeuwkansen nou ook gestegen?

Laten we trouwens maar niet te ver kijken...  >:(

Joep


Nieuwe run ECMWF: nog ijziger dan de vorige! Brrrr.... eind februari en begin maart

Jan Visser

kaartje met de EC oper









Armand


Invicta

Citaat van: Marsel op ma 19 feb 2018 - 18:52
Maar ik denk (of vrees eerlijk gezegd) dat je nog wel eens op je wenken bediend kunt gaan worden in een later studium Invicta ;).  Maar goed dat is nu nog pure speculatie

We gaan het meemaken. Ik ga iig m`n schaatsen nog niet naar de slijper brengen ;)

sneeuw040

Wat een kou zeg, jammer dat er zo weinig sneeuwkansen zijn. Als er ook nog is sneeuw had gelegen dan waren de minimumtemperaturen echt heel laag geweest

winter67

Gem ook weer heel koud met -6 tot -9 overdag

Marsel

Citaat van: Invicta op ma 19 feb 2018 - 20:12
We gaan het meemaken. Ik ga iig m`n schaatsen nog niet naar de slijper brengen ;)

Niet? Ik wel. Schaatsen op groter water dan bijvoorbeeld een slootje is bijna een garantie met enkele dagen Td's rond -15C of lager, Tx tussen -5 en -2, en minima richting -10C. Deze uitvoer is gewoon totaal winter, of het nou bijna maart is of niet. Dat doet er met dergelijk Siberisch geweld simpelweg niet meer toe.

dennis089

Dit wordt echt heel koud. Ik denk dat we ons nu nog niet eens beseffen hoe extreem dit gaat worden. Misschien dat er zelfs mensen doodvriezen onder de daklozen als deze niet opgevangen worden!

winter67

Citaat van: dennis089 op ma 19 feb 2018 - 20:45
Dit wordt echt heel koud. Ik denk dat we ons nu nog niet eens beseffen hoe extreem dit gaat worden. Misschien dat er zelfs mensen doodvriezen onder de daklozen als deze niet opgevangen worden!
Overdrijven is ook een vak ben nog altijd van mening dat de temp overdag hoger uitkomst vanwege de zon

Powered by EzPortal