Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226184 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Weerextrem op zo 18 feb 2018 - 21:05
Natuurlijk zal de kaarten nooit altijd zo blijven, de weermodellen berekenen opties op lange termijn. wij baalden eerst ook dat echte kou zuidelijk liep.
Maar naarmate steeds dichterbij komt gaan ze steeds meer noordelijker. en nu kijken jullie vooral na 192h. Jullie hopen gewoon te veel, te hoge verwachtingen.

Toch denk ik dat deze kaarten gewoon in prullenbak kan gaan. want er gaat tenminste nog minimaal 10x veranderen.
Ik vind nu vooral belangrijk dat er nu hoog opgebouwd word met minimaal 1045 hPa, daarna zien we wel weer.

Ik kijk helemaal niet na 192 uur (lol). Kijk eens op dag 5 (120 uur) zoek het verschil in de pluimen!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

en daar is de pluim:

Het idee lijkt nog een beetje hetzelfde als vanochtend hoor, eerst een weekje kwakkelen en dan na volgend weekend enkele ijsdagen
EDIT: Midden erbij:

Verschilt niet veel.

Weerextrem


TMCThomas

Citaat van: Weerextrem op zo 18 feb 2018 - 21:11
van vanmorgen...
Bij mij staat er toch echt 21:07 hoor?

EDIT: Helaas jongens toch geen winter vanaf morgen 278 graden volgens GFS   ;D :P

Weet niet wat de GFS pluim op weerplaza heeft de laatste dagen maar het gaat ergens niet helemaal goed denk ik ;)
(hier te bekijken https://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=gens_pluim&element=&r=midden)

Weerextrem

Citaat van: TMCThomas op zo 18 feb 2018 - 21:12
Bij mij staat er toch echt 21:07 hoor?

Nu zie ik hem pas. wellicht is de plaatje later veranderd...

Maar hoezo warmere pluim?... dit is wel STUKKEN kouder!!! ::)

Marsel

Citaat van: Weerextrem op zo 18 feb 2018 - 21:14
Nu zie ik hem pas. wellicht is de plaatje later veranderd...

Maar hoezo warmere pluim?... dit is wel STUKKEN kouder!!! ::)

Is wel voor een roosterpunt in het oosten. Maar inderdaad, frisjes ja.

Joep


Tam

Citaat van: TMCThomas op zo 18 feb 2018 - 21:12
Bij mij staat er toch echt 21:07 hoor?

EDIT: Helaas jongens toch geen winter vanaf morgen 278 graden volgens GFS   ;D :P

Weet niet wat de GFS pluim op weerplaza heeft de laatste dagen maar het gaat ergens niet helemaal goed denk ik ;)
(hier te bekijken https://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=gens_pluim&element=&r=midden)

Een pluimpje in Kelvin zie je niet vaak

Der RoX

Minimaal 8x nachtvorst, waarvan 2x ijsdag...volgens die laatste pluim hierboven. Kan slechter ????
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Mooie nieuwe run GFS we beginnen de echte kou met sneeuw zondag!

winter67

Zeer mooie run mogelijk matige vorst overdag

zwoof

Wederom mooie run inderdaad en lekker dat die sneeuwopties nu ook steeds weer terugkomen. Het beloofd een bijzonder winters begin van het voorjaar te worden op deze manier.   8)

TMCThomas

Het enige probleem bij GFS is dat het hoog zodra het er echt goed zit al snel weer verdwijnt, daar moet nog aan gesleuteld worden. want anders krijgen we uiteindelijk toch dit soort temperaturen maargoed het is nog ver weg.


zwoof

Citaat van: TMCThomas op zo 18 feb 2018 - 23:49
Het enige probleem bij GFS is dat het hoog zodra het er echt goed zit al snel weer verdwijnt, daar moet nog aan gesleuteld worden. want anders krijgen we uiteindelijk toch dit soort temperaturen maargoed het is nog ver weg.

Klopt zag ik ook op het eind. Laat eerst de mooiste kaarten voor volgende week maar eens uitkomen.   8)

zwoof

EC OOZ ongeveer hetzelfde als gisteren. Overdag boven nul en in de nacht licht tot matige vorst. Oper laat op het eind (vanaf 26 feb) mogelijke ijsdagen zien.

Edit:
Pluim de Bilt EC 00Z


Temps EC oper (regio Twente) vanaf zondag:




Hieronder nog een mooi artikel van Wintersportweerman.nl over einde van deze maand.

https://t.co/CiTaQqm8PR

en over de splijting van de poolwervel:

https://t.co/aBuwUGQiAl

TMCThomas

Erg mooie kaarten GEM, hier teken ik wel voor!

flyineddy

Hier de Guidance Meerdaagse van het KNMI.

CiteerGuidance meerdaagse
Beoordeling lange termijn door meteoroloog


Geldig van woensdag 21 februari tot maandag 05 maart

Synoptische ontwikkeling:
Boven de Britse Eilanden ontwikkelt zich een hoogterug met een uitloper richting de Noorse Zee en later Scandinavie. Aan de grond zien we twee hogedrukgebied (boven de Britse Eilanden en Scandinavie) samensmelten tot een groot omvangrijk waarvan het centrum op donderdag en vrij boven Noordoost-Europa komt te liggen. Het hoog heeft een uitloper tot over de Noordzee en de Britse Eilanden. Met een zwakke oost- tot noordoostelijke stroming wordt vrij koude en droge continentaal polaire lucht aangevoerd. In het weekeinde ontwikkelt zich boven de Noordzee vanuit de hoogterug een blokkade welke zich na het weekeinde transformeert tot een klassieke omega-blokkade waarvan het centrum zich verplaatst naar het zeegebied tussen IJsland en Schotland. Aan de grond versterkt het hoog zich uiteindelijk tot ca. 1050 hPa en het centrum verplaatst zich geleidelijk via Scandinavie westwaarts. De oostelijke stroming neemt geleidelijk in kracht toe. Omdat tegelijkertijd een omvangrijk hoogtelaag zich dan vanuit Oost-Europa retrograad naar Midden-Europa gaat bewegen wordt aan de noordflank ervan zeer koude lucht uit Rusland op transport gezet richting Midden- en West-Europa. Deze transportkou lijkt ons land pas vanaf zondag te kunnen bereiken.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met het weekeinde heerst er binnen het EPS grote consistentie. De temperatuur doet vooral in de nachten steeds een stapje terug tot uiteindelijk -5°C op vrijdag en in het weekeinde. De maxima blijven aanvankelijk nog ruim boven nul, dit heeft alles te maken met de instraling van de zon die in deze tijd van het jaar al duidelijk merkbaar begint te worden. In een groot deel van de oplossingen stroomt in de loop van zondag de transportkou het land binnen. Begin volgende week zien we dan een reële kan op matige vorst in de nacht en ochtend en maxima rond het vriespunt. Tot en met zondag blijft het droog, daarna zien we een kleine kans (ca. 20%) op wat neerslag, wat aanvankelijk in de meeste gevallen dan sneeuw zal zijn. Waarschijnlijk wordt deze neerslag veroorzaakt door kleine storingen die in de koude lucht ontstaan boven de relatief warme Noordzee. Vanaf halverwege volgende week zien we de spreiding in de oplossingen toenemen. Het stromingspatroon blijft in de meeste gevallen nog steeds geblokkeerd. Met een wind die veelal blijft komen uit richtingen tussen noord en oost blijft de temperatuur zeer waarschijnlijk nog (ruim) beneden het langjarig gemiddelde. Slechts een handvol leden (ca. 10%) laat de temperatuur verder oplopen.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Licht winters weertype met in de nachten lichte en later mogelijk matige vorst. Overdag maxima rond 4 a 5°C. Verder is het droog en wordt het geleidelijk steeds zonniger.

Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk grote kans (ca. 80%) op een koud en overwegend droog en zonnig weertype met 's nacht meest matige vorst en overdag maxima rond het vriespunt. In de loop van de verwachtingsperiode neemt de kans op een minder koud weertype geleidelijk toe.

Paraaf meteoroloog: homan

Uitgifte: 19/02/2018 02.48 uur LT

Het onderstreepte deel komt volgens mij redelijk overeen met wat Marsel ook zegt. Op de lange(re) termijn blijft het (zeer) waarschijnlijk nog steeds koud, ook al neemt de spreiding in de pluim toe.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

Citaat van: TMCThomas op ma 19 feb 2018 - 10:18
Erg mooie kaarten GEM, hier teken ik wel voor!


Hehe, massaal aan de Mummelmann!  ;D

geldersscheepje

Citaat van: TMCThomas op zo 18 feb 2018 - 21:12
Bij mij staat er toch echt 21:07 hoor?

EDIT: Helaas jongens toch geen winter vanaf morgen 278 graden volgens GFS   ;D :P

Weet niet wat de GFS pluim op weerplaza heeft de laatste dagen maar het gaat ergens niet helemaal goed denk ik ;)
(hier te bekijken https://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=gens_pluim&element=&r=midden)

Graden Kelvin? Uit mijn geheugen: 278K = 0 C ..

Global warming


Powered by EzPortal